Aloitin 15v tauon jälkeen pyöräilyn ja ostin viimevuonna uuden Suzuki VN 800 Customin, nyt 3700km ajettuani totesin että ei ole minun juttu tuo "nurkissa" köröttely!
Ajatuksenani on että voisimme mamman kanssa lähteä ajelemaan hiukan pidemmällekkin ja työmatkat varmaan olisi myös mukava kulkea mopedilla ( n.40km/pv).
Nyt pitkään mietittyäni ja autoina hyväksi todenneena (tällä hetkellä tallissa 730iA ja 523 iA) olenkin löytännyt 2 vaihtoehtoa BMW.ltä josta pitäisi valita.. RT vaiko LT?
LT puoltaisi paikkaansa sillä että sillä ajelisi mielikseen Suomen kamaran poikki, mutta entä nurkkaajot??
RT taas olisi mukavampi mutkateillä ja nurkka ajossa??
Kertokkee immeiset hyvät jos kokemuksia, niin kumpi vai kampi?
![]()
![]()
Kun kasvan isoksi minustakin tulee BMW...
Tallissa nyt *BMW 730iA, BMW 523iA, BMW K1200RS
RT toimii erittäin hyvin ja on mukavempi pyörittää kun isoa LT. Myös matka taittuu mukavasti kask päällä kun hommaat siihen iso takaboksin ja ehdottomasti ESA:nTää oli nyt vaan mun mielipide
![]()
RT
RT:ssä ei ole muijalle meikkipeiliä
Minulla ollut käytössä kumpainenkin.Sanoisin ,että suurin ero löytyy moottorista.
Kumpikin on pitkän-matkan parhaita pyöriä
Jos päivämatka noin 500km ottaisin RT:n jos noin 1000km niin LT:n
(enempi mukavuus varusteita)mutta käy ihmeessä ajaan kummatkin ja valitse mieleinen.
<p>R 1200 RT</p>
Yleispyöränä RT varmaan on "parempi". Tuoreena LT:n omistajana tykkään kyllä isosti, mutta tuossa kuvaamassasi "nurkka-ajossa" RT kyllä on ketterämpi.
LT on kyllä oma maailmansa![]()
<p>2002-2014</p>
Tuo päätöksesi on kyllä mitä suurimmasa määrin subjektiivinen juttu. Mitä roolia nuo nurkka-ajot edustavat? Missä määrin meinaat reissuta 1 tai 2 päällä? Mikä on ikäsi, painosi / pituutesi, (omasi ja vaimon) mukavuusvaatimukset, jne.
Myös objektiivisten mielipiteiden saaminen jäänee haaveeksi, seuraavassa yksi vähemmän sellainen:
Ensimmäinen oma moponi oli / on LT. Käyttötarkoitus oli alunpitäen selvä. Työni puolesta joudun / saan ajaa ainakin pari kymmentä tonnia kaudessa - säässä kuin säässä. Mukaan pitää saada työkassi läppäreineen sekä työ- ja siviilivaatteita.
LT:llä ajeltu nyt kolme kautta ja neljäs hyvällä alulla - tähän mennessä noin 57 tkm. Näihin kilometreihin sisältyy sangen vaatimattomat 150 km niin GS:llä kuin RT:lläkin Baltian mutka-asfalteilla. Lisäksi muutama kymmenen kilsaa Yamahan isolla customilla.
Koska aloitin mopoiluni kaksipyöräisten toisesta ääripäästä olen tietysti hieman jäävi kommentoimaan LT:n sopivuudesta nurkka-ajoon. Omallani olen kyllä pärjännyt niin Kölnissä kuin Denverissäkin. Tätäkin kirjoittelen Riikasta, jonka helvetillisissä ruuhkissa olen taas pari päivää pyörinyt. Totta kai olen katsellut kateellisena moposkootteri- tai nakupyöräkuskeja, jotka mahtuvat splittailemaan kaistoja väleissä, joihin meikäläisellä ei ole mitään asiaa.
Sitten taas tulee mieleen viime viikkoinen 900 kilsan Iisalmen päiväreissu...9 astetta pakkasta aamukuudelta lähtiessä. Niin innokas mopomies en ole, että tuollaiselle reissulle viitsisin lähteä yhtään kepulimmalla pelillä.
RT on ihan kiva ja toki LT:tä kevyempi pyörä ja varmaan sillä ajelee pitkiäkin reissuja. Samoin Gessu. Kyllä LT:lläkin mutkateillä pärjää - jopa Dragon's Taililla - eikä tunnelma sentään ollut mikään "Hummer mikroautoradalla". Ainakaan HD-ukot ei pysy kyydissä., jos se nyt mikään mittari on...
Automaailmasta voit hakea analogioita. Oman pienen RT-kokemukseni mukaan LT:n ja RT:n ero on kyllä isompi kuin tallissasi olevien kotiloBemujen ero. Itsekin 7-Bemulla (talvet)ajavana vertaisin RT-kokemustani johonkin V-40 Volvoon tai Ford Mondeoon. Hyviä kärryjä toki molemmat...
Siispä, kyllä joudut tuon päätöksesi ihan itse tekemään. Tämmöisiä "tosiobjektiivisia" kommentteja on takuulla tyrkyllä viljalti...
Koeta päästä kunnolla koeajamaan molemmat ja onnea päätöksenteolle!
t. pozo
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Opettele ensin taas ajamaan ja viemään pyörää kevyemmällä RT:llä(jos noista valitset..), ja kun on touhu lapasessa, niin painavampaan ja raskassoutuisempaan sitten jos siltä tuntuu..![]()
![]()
En nyt tiedä onko toi LT nyt niin hankala kaupungissa, tottumuskysymys. Hyvin sillä pärjää, ehkei nyt ihan pizzalähetiks kuitenkaan. Maantie on kuitenkin LT:n YLIVOIMAA!!
Same shit, different day.
mihinkäs unohtui gt?
Sieluton Singeri....(jokela @ Huhti. 18 2007,23:44) kirjoitti
(kateellisten jupinaa...)
<p>2002-2014</p>
Omat kokemukset kulkevat rataa GS - RT ja takaisin GS. RT on aivan verraton matkaveturi eikä ne yli 1000 km:n päivät (tiestöstä riippuen) mitään ylivoimaisia olleet. Minulle kuitenkin pyörän monipuolisuus ratkaisi: GS:llä taittuu mutkat ja matkat olipa alla sora tai asfaltti. Suojat eivät tietystikkään yllä RT:n saati LT:n tasolle, mutta koko pitkä talvenhan sitä tuulen suhinaa korvissa kaipaa, samaan kauppaan menee sadekuurot ja viileämmätki päivät - varustepuolella on hyviä ratkaisuja, sähköliiviä, lämmitettävää penkkiä jne.
Mutta riittävä koeajo varmasti kertoo sinulle, mikä on se oikea.
Kits kits kaikille!
Eilen tuli haettua Lohjalta R1150RT vm. 2001 40tkm takana ja kaikinpuolin namu
Pikkasen tietyllä kierrosalueella nypyttää?
ABS valo syttynyt parikertaa josta myyjä mainitsikin.. oli käyttänyt huollossa mutta eivät löytäneet vikaa??
Kun kasvan isoksi minustakin tulee BMW...
Tallissa nyt *BMW 730iA, BMW 523iA, BMW K1200RS