Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 59:sta
  1. #1
    Onko muilla ollut ongelmia, mitä asioita vaatimuksenmukaisuustodistuksesta pitäisi löytyä esim. -98 pyörälle ?

    Aken linkin mukaan : http://www.ake.fi/pdf/MPjaL5ver1_2.xls
    jarrut, melu, päästöt,lukkolaite,nopeusmittari

    VAI
    Aken toisen linkin mukaan :
    http://www.ake.fi/pdf/lisäpöytäkirja...opo%20ohje.pdf
    melu ja päästöt
  2. #2
    Tähän voisin kaikkien keväällä tulleiden kokemusten valossa vastata, että kysy ne tarkat tiedot siltä nimenomaiselta katsastuskonttorilta, mihin meinaat sitten mopon viedä. Vaikka laki onkin niinkuin se kirjoitetaan, niin aika villiä on sitten tuo tulkitsemispuoli...
  3. #3
    Joo ja ole tarkkana !!! Suomen katsastusviranomainen on pilkuntarkka noissa asioissa...nimim. kokemusta on..ota peten vinkistä vaari...suosittelen..
  4. #4
    Mikä uudempi pyörä, sitä kovemmat vaatimukset.
    Mutta kuten mainittu, yhteyttä lähimpään katsastuskonttoriin.

    Jos TÜV:iltä tilaat (mikä kannatta, nimim KOKEMUS PUHUU) niin tulee luultavasti kaikki automaattisesti. Mutta varmuuden vuoksi kannattaa tarkistaa.

    Tuli meinaan seikkailtua monen näköisen paperin kanssa ku rekisteröin oman pyöräni...
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

    " Been there, wrecked that... "

    En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

    The more I learn about women, the more I love my motorcycle
  5. #5
    Lainaa (GriZzLy @ Kesä. 02 2003,22:29) kirjoitti
    Mikä uudempi pyörä, sitä kovemmat vaatimukset.
    Mutta kuten mainittu, yhteyttä lähimpään katsastuskonttoriin.

    Jos TÜV:iltä tilaat (mikä kannatta, nimim KOKEMUS PUHUU) niin tulee luultavasti kaikki automaattisesti. Mutta varmuuden vuoksi kannattaa tarkistaa.

    Tuli meinaan seikkailtua monen näköisen paperin kanssa ku rekisteröin oman pyöräni...
    Siis, ei lähimpään, vaan siihen minne olet mopon viemässä. Ja tosiaan nyt tuo sakujen TUV ja tuntuis olevan liki AKE:n veroisessa asemassa, eli niitten dokumentti on hyvä. Samalla tasolla on myös toinen iso saksalainen, eli Dekra.
  6. #6
    Vuosi takaperin, toin (nyt jo myydyn) pyöräni saksasta, en ollut ehtinyt hommaamaan vaatimustenmukaisuustodistusta ja katsastuskonttorilla sitten lupasivat sen tilata, tietysti korvausta vastaan. Paperi saapui saksasta ja katsastus-äijä sitten soitti mulle ja ilmoitti; tätä pyörää et tule ikinä saamaan suomessa kilpiin! Arvatkaa meinasko aortta revetä.. No ne sano et melu ja saastepäästöt oli liian suuret ko. todistukseen verrattaessa, sanopa vielä et onhan se hiukan kallis olohuoneen koriste, jolloin meinasin käydä sen raiveleihin kiinni.

    Mietin siinä jo pyörän viemistä takaisin saksaankin, kun kuulin et niissä todistuksissa on eroja, soitin Sumekolle ja tilasin uuden (200ekee) ja kappas vaan arvot oli todellakin ihan erilaiset tässä todistuksessa. Kiikutin paperin konttorille ja kysyin onko vielä nokankoputtamista.. eipä ollu, sain palautuksen katsastuskonttorille maksamastani todistuksesta (110 ekee) ja olivat tosi nolona, sanoivat et täytyy heidän hiukan kans katsella mistä niitä todistuksia tilailevat.
    Ruuvattiin kilvet paikoilleen ja kun kurvasin konttorin pihalta, oli melkein koko henkilökunta vilkuttamassa, olihan kawa seissyt siellä melkein kaks viikkoo tän asian takia. *

    Siis loppu hyvin kaikki hyvin.

    Seuraavan todistuksen kyllä hommaan joko mukaan saksasta tai tilaan netin kautta, huomattavasti halvempaa touhua kun nää suomen nylkyrit..

    Vaan oppiahan tääkin oli, enskerralla taas hivenen viisaampi!
    On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
    Pauline 8v.
  7. #7
    Tiedoksi kaikille ...

    Aken teknisen asiakaspalvelun ihminen otti tänään asiaksi selvittää jutun. Hänen mukaansa Excel-taulukossa olevat vaatimukset on vanhoja, jotka on korvattu uudemmalla "löysemmällä" lisäpöytäkirjalla. Eli http://www.ake.fi/pdf/lisäpöytäkirja...opo%20ohje.pdf on oikea paikka katsoa mitä juttuja vaatimuksenmukaisuustodistuksen täytyy pitää sisällään. Minun tapauksessa päästöt ja melu. Selvitin asian paikalliselle toimistollekin, kaveri valitteli vähäistä tiedottamista aken suunnasta ja totesi asian olevan ok.
  8. #8
    Lainaa (GriZzLy @ Kesä. 02 2003,23:29) kirjoitti
    Mikä uudempi pyörä, sitä kovemmat vaatimukset.
    Mutta kuten mainittu, yhteyttä lähimpään katsastuskonttoriin.

    Jos TÜV:iltä tilaat (mikä kannatta, nimim KOKEMUS PUHUU) niin tulee luultavasti kaikki automaattisesti. Mutta varmuuden vuoksi kannattaa tarkistaa.

    Tuli meinaan seikkailtua monen näköisen paperin kanssa ku rekisteröin oman pyöräni...
    öh... oliko sulla jotain katsastushowta sun suzun kanssa vai..??
    Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
  9. #9
    Itse olen tilannut kahteen pyörään suoraan Tuv:ltä, eikä katsastuksessa ole ollut mitään huomauttamista niistä papereista. Hinta suoraan tilattuna on n. 70 €.
  10. #10
    "Itse olen tilannut kahteen pyörään suoraan Tuv:ltä, eikä katsastuksessa ole ollut mitään huomauttamista niistä papereista. Hinta suoraan tilattuna on n. 70 €. "


    Miten tuommoisen tilaaminen tapahtuu, ja mistä?
    ZX-9R 2002
    Yamaha YZ 250 2001

    " R.I.P. Dimebag 1966-2004 "
  11. #11
    http://www.tuev-nord.de/5721.asp

    Edit: linkki kuntoon



  12. #12
    Tässä on suora kopio kirjeenvaihdostani saksalaisen instanssin kanssa. Olen tilannut kolmet paperit ja toimitusaika on ollut - siis alkuperäiset postin kautta - noin viikko.

    We can help you with ECE-Documents for your vehicles

    Please send us a faxcopy from the german Fahrzeugbrief or foreign title.
    (fax: + 49 40 42858 2316 or 2302 or mail it)

    Sorry, but we only send prepaid datasheets. We don't accept credit cards.
    Before we will send the papers to you, please be so kind to pay them first
    at our office.

    If you like to pay with bank transit operation, please send us a copy of
    your certified payment bill.

    Our offers are (Tax free):

    ECE-datasheet from German FAHRZEUGBRIEF

    Finland, Norway motorcycle 43,10 Euro (date of first registration after 1998)
    Finland, Norway motorcycle 28,40 Euro (date of first registration before 1999)
    Finland, Norway PKW 43,10 Euro ( first registration before 2000)

    Finland, Norway motorvehicle 69,70 Euro (motorhome: first registration after 1997 and
    PKW after 1999)

    for ECE-datasheet from foreign TITLE or other technical data paper add 17,20 Euro

    FAX-transmission of the ECE-Document to foreign countries 2,60 Euro (max. 3 pages)

    registration of your customer data 20,00 Euro (only once)

    Please pay the special price for bank transit operation to Germany so that
    the real amount will arrive at our bank. Ask your bank about it.

    Our bank connection is:

    bank: Hamburgische Landesbank

    transit number (BLZ): 200 500 00

    account: 101 584 / 400

    application: FÜR ECE GUTACHTEN (and add vehicle identification number)

    Mit freundlichen Grüßen

    Axel Haupt

    Landesbetrieb Verkehr
    Technische Prüfstelle Hamburg
    LBV 411
    Ausschläger Weg 100
    20537 Hamburg
    Tel.: (040) 42858-2308
    Fax: (040) 42858-2302/2316
    eMail: axel.haupt@lbv.hamburg.de
    http://www.lbv.hamburg.de/

    ..und viel Gluck.
  13. #13
    Toi OBEn viesti auttoi...mutta mitä noista papereista mun pitää tilata ja mitä noista summista pitää maksaa? Pyörä on 1993 Kawasaki ZXR 750L ja katsastuskonttoria kiinnostaa kuulemma desibelit ja päästöt! Mulla on joko huono englanti tai sitten vaan tyhmä. Mutta apua kaivataan ja pian!!!! *Kertokaa!!!!
    ZX-9R 2002
    Yamaha YZ 250 2001

    " R.I.P. Dimebag 1966-2004 "
  14. #14
    Lainaa (w-mies @ Kesä. 10 2003,21:45) kirjoitti
    Toi OBEn viesti auttoi...mutta mitä noista papereista mun pitää tilata ja mitä noista summista pitää maksaa? Pyörä on 1993 Kawasaki ZXR 750L ja katsastuskonttoria kiinnostaa kuulemma desibelit ja päästöt! Mulla on joko huono englanti tai sitten vaan tyhmä. Mutta apua kaivataan ja pian!!!! *Kertokaa!!!!
    Moi,
    Dokumentti jota olet tilaamassa on toi mikä maksaa 28.40€. Lisäksi kerrot pankillesi - ainakin 3 kertaa - että maksat sekä omat että vastaanottajan kulut.
    Tuota faxia on turha tilata koska sillä ei kuitenkaan ole käyttöä koska katsastuksessa noteerataan vain alkuperäinen.
    Dokumentissa on sekä päästö- että meluarvot.
    Tämä siis pätee mikäli laite on ensirekisteröity Saksassa.
  15. #15
    jpp:n avatar
    Liittyi Mar 2003
    Hämeenlinna, eli hampton
    Lainaa (obe @ Kesä. 11 2003,09:39) kirjoitti
    Tuota faxia on turha tilata koska sillä ei kuitenkaan ole käyttöä koska katsastuksessa noteerataan vain alkuperäinen.
    Jos on kiirus rekisteröintikatsastukseen niin kyllä faxattu paperikin käy. Alkuperäinen pitää kuitenkin näyttää sitten kun käy hakemassa kilvet. Näin siis ainakin Hämeenlinnan entisellä valtion konttorilla.
    - I am Jack's smirking revenge -
  16. #16
    Pyörä on nyt rekisteröity, sain todistukset Yamaha motor Europen kautta hintaan 0€. Kun noita asioita kyselyy tuolta kautta täytyy vain tietää mistä asioista haluaa hyväksynnät. Faxit kelpasi mainiosti *
  17. #17
    Sain tänään faxilla kyseisen todistuksen TPH:lta. Originaali tulee sitten vielä postissa. Lapuille tuli yhteensä hintaa n 60€. Saksaan meni 30€ ja kaikki pankin kulut teki vielä toiset 30€. No, Suomessa katsastusmies olisi hoitanut mulle saman paperin 150€:n hintaan... Sumeko veti kuitenkin pohjat kun kyselin hintoja; vaatimuksenmukaisuustodistuksen hinta alveineen 244€! * Repikää siitä!

    Nyt sitten vielä katsastuskonttorille näyttään lappua ja jäädään ootteleen veropäätöstä *
    ZX-9R 2002
    Yamaha YZ 250 2001

    " R.I.P. Dimebag 1966-2004 "
  18. #18
    herttoniemen autokatsastukselle kelpaa faxi, mutta VAIN jos se tulee suoraan tuv:ilta heidän faxiinsa, eli asiakkaan kiikuttama faxi ei kelpaa.
    Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
  19. #19
    Jaahas. Samaa minäkin yritin. Saada Yamahaani todistusta yamaha europelta. Mutta mistähän sais yhteystiedot? Googlettaminen ei onnistunut.

    Ja nyt alkaa olla kiire. 1 kk alkaa olla täynnä! Eli pitääkö mun maksaa uudestaan kynytyskatsastus?!?!

    Kele tätä vaatimuksenmukaisuustodistus kynytyskiristysrahastuspaperia.
  20. #20
    okei, paloi päreet ton coc lapun kanssa. Soitin suoraan saksaan ja kysyin, miten tää operaatio hoituis nopeasti.

    Faksasin sinne kopion rekisteriotteesta, maksoin 80 euroa eu maksutoimeksiantona, ja faksasin sen perään. (olin tietty saanu mailissa swiftit yms koodit / ohjeet) 10 min päästä sain faksin paluupostissa, joka kelpas katsastuksessa (kauheen kitinän jälkeen)

    Nyt kilvet. Kulut:

    Siirtokilvet saksassa n.100 Euroa
    Ajo Suomeen x Euroa (hupia)
    Tullin siirtolupa 14 Euroa
    Katsastus 120 Euroa
    Coc paperi 80 Euroa
    Kilvet 20 Euroa.

    Tietty ne verotkin piti maksaa

    Mutta pääseepähän ajelee!
  21. #21

    kun tuotte mopoja muista EU-maista, kuten Saksasta, olkaa tarkkana siinä, että kyseinen pyörä on ensirekisteröity "normaalilla" tavalla eikä ns. yksittäisrekisteröintinä ("single vehicle approval"), ts. rekisteröintiin ei saa sisältyä mitään erivapauksia tai poikkeuslupia, koska vaikka sillä siis olis EU-rekisteröinti ja sille löytyis CoC, niin Suomessa AKE vaatii samat todistelut uusiksi, millä se ensirekisteröinti on tehty, mutta mistäs niitä dokumenttejä sitten enää kaivat! (Poikkeusluvat pitäisi yleensä olla merkitty ainakin saksalaisessa rek.otteessa).

    Tällaisia "maamiinoja" voivat olla mm. jenkkisolttujen Saksaan roudaamat HD:t , sekä jotkut jaappanista Britteihin laivatut pikkukyykyt (sitä lehtien mukaan harrastavat jonnii verran) *
    GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
    "Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
  22. #22
    varsinainen vesihiihtäjä pekko5:n avatar
    Liittyi Sep 2004
    Suur-Hollola
    MotOrg ry jäsen
    hohops, miten tuo "single vehicle approval" näkyy fahrzeugbriefissä ?
    2016 > Triumph 675 team member
    2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
    (.. DKW-RT175VS im holz schublade)
    .. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
    .. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
  23. #23
    Pistäkäähän niitä vaatimuksenmukaisuustodistuksia skannattuna nettiin jakoon,niin saadaan tähänkin asiaan jotain järkeä.
    Saa sitten tulostella jokainen mieleisensä.
    Jos ei sit itse osaa photoshopata,niin pyytää sit vaikka kaveria muuttamaan paperin tiedot omaan pyörään sopiviksi!
    Onhan näitä papereita tehty aina musteen keksimisestä asti!
    Ja leimanhan osaa jokainen vääntää perunasta. Tosin voi olla helpompi värjätä tuo printattu leima...

    järjellä byrokratiaa vastaan!
  24. #24
    Lainaa (rolcen @ Loka. 03 2005,20:40) kirjoitti
    Pistäkäähän niitä vaatimuksenmukaisuustodistuksia skannattuna nettiin jakoon,niin saadaan tähänkin asiaan jotain järkeä.
    Saa sitten tulostella jokainen mieleisensä.
    Jos ei sit itse osaa photoshopata,niin pyytää sit vaikka kaveria muuttamaan paperin tiedot omaan pyörään sopiviksi!
    Onhan näitä papereita tehty aina musteen keksimisestä asti!
    Ja leimanhan osaa jokainen vääntää perunasta. Tosin voi olla helpompi värjätä tuo printattu leima...

    järjellä byrokratiaa vastaan!
    ja taas nerokas idea
    ERRARE HUMANUM EST
  25. #25
    Onko kukaan tilannut vaatimuksenmukaisuustodistusta tuonti-jammuun. Käsittääkseni maahantuoja on nykyisin Kesmotors.
    Paljonko maksaa, kauanko toimitus kestää ja onko "palveluhalukkuutta"
    Pohjoista voimaa
  26. #26
    varsinainen vesihiihtäjä pekko5:n avatar
    Liittyi Sep 2004
    Suur-Hollola
    MotOrg ry jäsen
    Konekeskolta tilasin paperini viime vuonna. soita "kirkasotsaisesti" keskukseen, niin sieltä se homma lähtee liikkeelle...
    Asiallisella asenteella sain erittäin asiallista palvelua.

    http://www.konekesko.com/
    2016 > Triumph 675 team member
    2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
    (.. DKW-RT175VS im holz schublade)
    .. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
    .. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
  27. #27
    Kiva kuulla, että jossakin vielä homma hoituu.. Panen asian vireille.
    Pohjoista voimaa
  28. #28
    Tämä lieneekin jo osalle tuttu paikka, mutta laitampa nyt linkin kuitenkin. Itse tilasin tuolta oman COC-paperiläpyskän ja täytyy todeta että homma toimi kuin junan vessa. Samana päivänä tuli kopio paperista faksiin ja parin päivän perästä postissa alkuperäinen. Kaveri vieläpä soitti kahteen otteeseen tuolta Penamotolta, ja kyseli että onhan homma varmasti kunnossa ja menihän katsastus hyvin...
    ..ja menihän se ! *

    Pisnistähän se tuokin paikka noilla papereiden hommauksella tekee, mutta saa ainakin rahoilleen vastinetta....ja nopeasti....ja edullisemmin kuin maahantuojilta ja katsastuskonttoreilta.

    http://www.penamoto.ws/coc.html
    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
  29. #29
    Tartteeko yli 25v vanhasta pyörästä kyseistä todistusta? Mitä papereita tarttee kun tuo(ttaa) pyörän Saksasta??
  30.  
  31. #30
    käypä ensiksi omalla katsastuskonttorillasi kysymässä, mitkä paperit ovat tarpeen, niin ei tule pettymyksiä, eikä turhia säätöjä.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen