Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 48:een 48:sta
    Lainaa (MattiR @ Touko. 09 2007,17:14) kirjoitti
    Ei kuitenkaan siten, että käytetään pitkiä muun
    liikenteen tullessa esim. vastaan. Syy tähän on syvyysetäisyyden
    arvioinnin heikkeneminen. On melko mahdoton arvioida miten pitkällä
    pitkien käyttäjä on sekä myöskin hänen nopeutensa.
    Siinä oleellinen tästä asiasta.

Pelkkä huomio ei riitä. Vastapelurin pitäisi myös osata arvioida onko turvallista siirtyä esim. tien yli vai ei. Oma valinta miten pelinsä pelaa. Jos pelottaa, niin keltaiset huomioliivit ovat vaihtoehto pitkien käytölle. Siis valojen, ei alushousujen. Itse ajelen lyhyillä, ihan jo siitäkin syystä, että se kotilokuski menee raivosta sekaisin ja kiinnittää kaiken huomionsa pitkien valojen rämpyttämiseen ja unohtaa tarkkailla muita tapahtumia. Hyvässä lykyssä se teilaa mennessään naapurimotoristin...
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
    Lainaa (Hautsi @ Touko. 09 2007,22:32) kirjoitti
    Ei kuitenkaan siten, että käytetään pitkiä muun liikenteen tullessa esim. vastaan. Syy tähän on syvyysetäisyyden arvioinnin heikkeneminen. On melko mahdoton arvioida miten pitkällä pitkien käyttäjä on sekä myöskin hänen nopeutensa.
    Jos kaukovalot vaikeuttavat etäisyyden arviointia, niiden käyttö tulisi kieltää kokonaan myös pimeällä.

Sillä, miten valaisemattomassa risteyksessä oleva tai ohitusta aikova pystyy arvioimaan vastaantulijan etäisyyden kun pitkillä tämä ei onnistu?

Oikea vastaus on tietekin se ettei käänny eteen tai ohita, jos ei ole varma etäisyydestä KUN KERRAN KUITENKIN NÄKEE että joku on tulossa.

Mutta jos ei lainkaan havaitse että joku on tulossa kohti, ei taatusti väistä tai jätä kääntymättä eteen ja onnettomuus tapahtuu.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
    Lainaa (jannep @ Touko. 10 2007,10:41) kirjoitti
    Jos kaukovalot vaikeuttavat etäisyyden arviointia, niiden käyttö tulisi kieltää kokonaan myös pimeällä.
    No niin .. pitkien käyttö kuitenkin aiheuttaa ongelmia .. se tiedetään varmasti.
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
    Lainaa (mikkokoo @ Touko. 10 2007,10:58) kirjoitti
    No niin .. pitkien käyttö kuitenkin aiheuttaa ongelmia .. se tiedetään varmasti.
    Ja kun niitä pystyy kytkemään pois... Ei ole pakko ajaa kaikki risteykset läpi pitkillä..
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

" Been there, wrecked that... "

En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

The more I learn about women, the more I love my motorcycle
    Lainaa (Max Power @ Touko. 09 2007,16:51) kirjoitti
    Niimpä niin.. Olisi pitänyt kirjoittaa hieman tarkemmin. Ensinnäkään EN aja taajama-alueella pitkät päällä ja toiseksi, pitkät valot päivällä eivät todellakaan sokaise niin paljon, että joku esim. ajaisi autolla jonkun ihmisen päälle sen vuoksi!

Maantiellä niitä käytän päivällä juuri tällaisia tapauksia välttäen.
    En tiedä miten tuosta voisi tarkemmin kirjoittaa. Poliisin tulkinta
    asiasta on, että valojen käyttöä koskee normaalit ajovalojenkäyttöä
    koskevat säännöt. Ajovalot ovat ajovalot ja pitkiä voi käyttää
    rajoitetusti. Ei kuitenkaan siten, että käytetään pitkiä muun
    liikenteen tullessa esim. vastaan. Syy tähän on syvyysetäisyyden
    arvioinnin heikkeneminen. On melko mahdoton arvioida miten pitkällä
    pitkien käyttäjä on sekä myöskin hänen nopeutensa.

Itse olen normaalien valojen käyttämisen kannalla ehdottomasti.
    Te muut saatte minun puolestani käyttää mitä tahansa, mutta eipä
    pidä hämmästellä, jos pitkien käytöstä tulee huomauttamista.

Nämä sääntöjutut ovat muutenkin sellainen asia, että on ihan hyvä
    tietää miten asioiden pitää olla ihan riippumatta siitä mitä todellisuudessa
    sitten teettekin.
    Ääni tälle, kyllä se pitkillä vastaan tuleminen (prätkällä) valoisaan aikaan vaikeuttaa etäisyyden ja vauhdin arviointia.
    Kukin tietty tekee mitä haluaa. mutta minua se häiritsee kun olen autolla liikkeellä ja mopo tulee vastaan pitkillä.
    Life is too short to drink cheap beer.
    No ei.

Lienee selvä, että pimeällä pitkiä valoja tarvitaan näkemiseen. Toki tästä on seurauksena, että sivutieltä tulevan on vaikeampi arvioida lähestyvän ajoneuvon vauhtia ja etäisyyttä. Yöllä pitkien vaikutus on niin voimakas ja ihminen arka, että useimmat pysähtyvät harkitsemaan tilannetta sivutieltä tullessaan. Päiväeläimenä ihminen uskaltaa ottaa isompia riskejä valoisaan aikaan. Kyse on siis valinnasta kumpi on tärkeämpää ja pimeällä se on näkeminen. Valoisaan aikaan pitkistä ei ole muuta kuin haittaa. Havaitsemista ne eivät auta kuin niin pitkillä etäisyyksillä, että asialla ei ole merkitystä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
    Tunnen kyseisen kaverin ollaan samassa firmassa töissä!Kuulemma todella huonossa kunnossa!En tiedä onko leikattu mutta makaa teho-osastolla koomassa!Pyöränä sillä oli yamaha 1500 mallia en muista....Huomena selvii lisää!
    R6-R Black 2006
    Lainaa (SoRsA @ Touko. 10 2007,16:34) kirjoitti
    Tunnen kyseisen kaverin ollaan samassa firmassa töissä!Kuulemma todella huonossa kunnossa!En tiedä onko leikattu mutta makaa teho-osastolla koomassa!Pyöränä sillä oli yamaha 1500 mallia en muista....Huomena selvii lisää!
    Voi Kurjuus! Toivotaan parasta.
    Lainaa (SoRsA @ Touko. 10 2007,16:34) kirjoitti
    Voivoi... Kunhan ei tarvitsisi alkaa kynttilöitä sytyttelemään..
    Ducati Monster 696 -08
    ex: Cagiva mito -06
    Lainaa (jannep @ Touko. 09 2007,18:07) kirjoitti
    Lainaa (Wasserschwein @ Touko. 09 2007,15:15) kirjoitti
    Sinun mielestäsi on siis ihan ok sokaista vastaantulevat autoilijat pitkilläsi kunhan sinä itse tulet nähdyksi? Noh, eihän sillä ole mitään väliä jos autoilijalta jää sen takia jalankulkijat yms. näkemättä.
    Tämä on tietysti ikuisuuskeskustelu, mutta sen verran kaadan nuudeleita tähän liemeen, että että jos autoilija kirkkaassa päivänvalossa sokaistuu yhdestä 65W -kaukovalosta, siten ettei näe muita ympärillään olevia kohteita, niin kannattaisi oikeasti lopettaa ajaminen.

Pimeässä ja hämärässä lienee ilmiselvää, miksei kaukovaloa tule käyttää tarpeettomasti.
    Itse olen käyttänyt toisinaan kaukovaloja havaittavuuden parantamiseksi,mutta olen säätänyt kaukovalon näyttämän alemmaksi,esim ikkunaa tai peiliä vasten ,niin että se näyttää "ylös"mutta ei niin ylös ,että vastaantulijat olisivat vilkutelleet valojaan.Tuplat valot on havaittavuutta tuplasti enemmän,ainakin näkyvien valojen suhteen.Itse en juuri pimeässä ajele,mutta kun pistää muistiin säätönupin kierrosten määrän,mitä säädön palauttamiseen tarvii,niin säädön palautus on pikkujuttu.Tietysti on pyöräkohtaisia eroja.Havaittavuus on useita pieniä juttuja kaiken muun perusjutun, kuten ihan ajamisen lisäksi.Pahalta tuntuu kun kaverille kävi huonosti.Toivoa on niin kauan kun on elämää.
    kyllä ilman viittäsataa hevosvoimaa toimeen tulee,mutta kyllähän se kitumista on!Kärpät on jalometallia!
    Toivottavasti kaveri selviää Kovin ikävänoloisesti on tämä ajokausi lähtenyt käyntiin. Tuntuu, että turhan monta on jo lähtenyt (tietty yksikin on liikaa...)

Noihin pitkiin valoihin otan kantaa sen verran, että tänä keväänä on kertaalleen tullut joku jannu vastaan mopossa pitkät päällä. Ja sanotaan niin, että kyllä sen huomaa, mutta samalla tosiaan myös vituttaa todella paljon. Kävi niin pahasti silmiin. Tämän seurauksena muun liikenteen huomioiminen kyllä kärsi...
    Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
    Lainaa (Trans @ Touko. 09 2007,09:04) kirjoitti
    Kohdalle päästyäni oli lääkäriambulanssi ja ambulanssi sekä poliisi jo paikalla.
    Ei ollu lääkäriambulanssi vaan Lauri-nolla tuli paikalle... Mut eipä sillä väliä...

Tuttu tie ja todella paskoja risteyksiä, joista mielellään vahingossa tai "vahingossa" joku tulee eteen aina silloin tällöin... Ite sahaan Laitila-Pori väliä ja/tai Laitila-Rauma päivittäin, joten voin puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä... Mut toivottavasti ei käynyt pahasti mp-kuskille...

Ja mitä tohon auton A-pilari juttuun tulee niin se on todella perseestä!!! Muutaman kerran tullut itekkin ajettua autolla toisen auton eteen ihan lähiaikoina, mut onneksi ei ole kolissut!!! Toisella kertaa jäi piiloon henkilöauto ja toisella Fiat Ducato...
    Mulla GSX-R1000 -08 (valkohopea)
    Pikku-Broidilla CBR1000RR -08 (valkomusta)
    Lainaa (peltzi82 @ Touko. 10 2007,22:31) kirjoitti
    Ja mitä tohon auton A-pilari juttuun tulee niin se on todella perseestä!!! Muutaman kerran tullut itekkin ajettua autolla toisen auton eteen ihan lähiaikoina, mut onneksi ei ole kolissut!!! Toisella kertaa jäi piiloon henkilöauto ja toisella Fiat Ducato...
    Ei oo ihme, vaikka prätkäti jää pilarin taa.

Bujakaa!
    Kuulemani mukaan, onnettomuudessa vakavasti loukkaantunut motoristi on menehtynyt muutama päivä sitten. ( Oli kaverini työkaveri). Osanottoni.
    RD 125 LC-82 -> FJ 1200-88 -> YZF 1000 R-00 -> YZF R1-06

My Yamaha is mine.
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Muistutetaan että tämä ei ole kynttiläketju, eli pelkät osanotot jne kynttilät tullaan täältä siivoamaan...

... ja jotain faktaa tuolle mutu -tiedolle olisi tällaisissa aina hyvä olla.
    Pyörätön motoristi...

Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
    Lainaa (trullen @ Kesä. 03 2007,17:09) kirjoitti
    Kuulemani mukaan, onnettomuudessa vakavasti loukkaantunut motoristi on menehtynyt muutama päivä sitten. ( Oli kaverini työkaveri). Osanottoni.
    Ootko varma että on kuollut kun perjantaina hänet oli siirretty tavalliselle osastolle ja oli otettu pois hengitys koneesta!Mutta edelleen silti koomassa...Toivottavasti tuo oli vaan huhu!!
    R6-R Black 2006
    Huhupuheita kyllä. Toivottavasti myös vääriä.
    RD 125 LC-82 -> FJ 1200-88 -> YZF 1000 R-00 -> YZF R1-06

My Yamaha is mine.
  18.  
    kurjuuden kurjuus ..pitäis autoilijoiden olla paljon tarkempana.
    Sitä ei moni tiedä, harva arvaa ja kaikille sitä ei kerrota
    - Kawasaki ZR-7S - Suzuki GSR 600 -
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12