Siinä oleellinen tästä asiasta.(MattiR @ Touko. 09 2007,17:14) kirjoitti
Pelkkä huomio ei riitä. Vastapelurin pitäisi myös osata arvioida onko turvallista siirtyä esim. tien yli vai ei. Oma valinta miten pelinsä pelaa. Jos pelottaa, niin keltaiset huomioliivit ovat vaihtoehto pitkien käytölle. Siis valojen, ei alushousujen. Itse ajelen lyhyillä, ihan jo siitäkin syystä, että se kotilokuski menee raivosta sekaisin ja kiinnittää kaiken huomionsa pitkien valojen rämpyttämiseen ja unohtaa tarkkailla muita tapahtumia. Hyvässä lykyssä se teilaa mennessään naapurimotoristin...
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Jos kaukovalot vaikeuttavat etäisyyden arviointia, niiden käyttö tulisi kieltää kokonaan myös pimeällä.(Hautsi @ Touko. 09 2007,22:32) kirjoitti
Sillä, miten valaisemattomassa risteyksessä oleva tai ohitusta aikova pystyy arvioimaan vastaantulijan etäisyyden kun pitkillä tämä ei onnistu?
Oikea vastaus on tietekin se ettei käänny eteen tai ohita, jos ei ole varma etäisyydestä KUN KERRAN KUITENKIN NÄKEE että joku on tulossa.
Mutta jos ei lainkaan havaitse että joku on tulossa kohti, ei taatusti väistä tai jätä kääntymättä eteen ja onnettomuus tapahtuu.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
No niin .. pitkien käyttö kuitenkin aiheuttaa ongelmia .. se tiedetään varmasti.(jannep @ Touko. 10 2007,10:41) kirjoitti
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Ja kun niitä pystyy kytkemään pois... Ei ole pakko ajaa kaikki risteykset läpi pitkillä..(mikkokoo @ Touko. 10 2007,10:58) kirjoitti
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Ääni tälle, kyllä se pitkillä vastaan tuleminen (prätkällä) valoisaan aikaan vaikeuttaa etäisyyden ja vauhdin arviointia.(MattiR @ Touko. 09 2007,17:14) kirjoitti
Kukin tietty tekee mitä haluaa. mutta minua se häiritsee kun olen autolla liikkeellä ja mopo tulee vastaan pitkillä.
Life is too short to drink cheap beer.
No ei.(jannep @ Touko. 10 2007,10:41) kirjoitti
Lienee selvä, että pimeällä pitkiä valoja tarvitaan näkemiseen. Toki tästä on seurauksena, että sivutieltä tulevan on vaikeampi arvioida lähestyvän ajoneuvon vauhtia ja etäisyyttä. Yöllä pitkien vaikutus on niin voimakas ja ihminen arka, että useimmat pysähtyvät harkitsemaan tilannetta sivutieltä tullessaan. Päiväeläimenä ihminen uskaltaa ottaa isompia riskejä valoisaan aikaan. Kyse on siis valinnasta kumpi on tärkeämpää ja pimeällä se on näkeminen. Valoisaan aikaan pitkistä ei ole muuta kuin haittaa. Havaitsemista ne eivät auta kuin niin pitkillä etäisyyksillä, että asialla ei ole merkitystä.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tunnen kyseisen kaverin ollaan samassa firmassa töissä!Kuulemma todella huonossa kunnossa!En tiedä onko leikattu mutta makaa teho-osastolla koomassa!Pyöränä sillä oli yamaha 1500 mallia en muista....Huomena selvii lisää!
R6-R Black 2006
Voivoi... Kunhan ei tarvitsisi alkaa kynttilöitä sytyttelemään..(SoRsA @ Touko. 10 2007,16:34) kirjoitti
![]()
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
Itse olen käyttänyt toisinaan kaukovaloja havaittavuuden parantamiseksi,mutta olen säätänyt kaukovalon näyttämän alemmaksi,esim ikkunaa tai peiliä vasten ,niin että se näyttää "ylös"mutta ei niin ylös ,että vastaantulijat olisivat vilkutelleet valojaan.Tuplat valot on havaittavuutta tuplasti enemmän,ainakin näkyvien valojen suhteen.Itse en juuri pimeässä ajele,mutta kun pistää muistiin säätönupin kierrosten määrän,mitä säädön palauttamiseen tarvii,niin säädön palautus on pikkujuttu.Tietysti on pyöräkohtaisia eroja.Havaittavuus on useita pieniä juttuja kaiken muun perusjutun, kuten ihan ajamisen lisäksi.Pahalta tuntuu kun kaverille kävi huonosti.Toivoa on niin kauan kun on elämää.(jannep @ Touko. 09 2007,18:07) kirjoitti
kyllä ilman viittäsataa hevosvoimaa toimeen tulee,mutta kyllähän se kitumista on!Kärpät on jalometallia!
Toivottavasti kaveri selviääKovin ikävänoloisesti on tämä ajokausi lähtenyt käyntiin. Tuntuu, että turhan monta on jo lähtenyt (tietty yksikin on liikaa...)
Noihin pitkiin valoihin otan kantaa sen verran, että tänä keväänä on kertaalleen tullut joku jannu vastaan mopossa pitkät päällä. Ja sanotaan niin, että kyllä sen huomaa, mutta samalla tosiaan myös vituttaa todella paljon. Kävi niin pahasti silmiin. Tämän seurauksena muun liikenteen huomioiminen kyllä kärsi...
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Ei ollu lääkäriambulanssi vaan Lauri-nolla tuli paikalle... Mut eipä sillä väliä...(Trans @ Touko. 09 2007,09:04) kirjoitti
Tuttu tie ja todella paskoja risteyksiä, joista mielellään vahingossa tai "vahingossa" joku tulee eteen aina silloin tällöin... Ite sahaan Laitila-Pori väliä ja/tai Laitila-Rauma päivittäin, joten voin puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä... Mut toivottavasti ei käynyt pahasti mp-kuskille...
Ja mitä tohon auton A-pilari juttuun tulee niin se on todella perseestä!!! Muutaman kerran tullut itekkin ajettua autolla toisen auton eteen ihan lähiaikoina, mut onneksi ei ole kolissut!!! Toisella kertaa jäi piiloon henkilöauto ja toisella Fiat Ducato...![]()
Mulla GSX-R1000 -08 (valkohopea)
Pikku-Broidilla CBR1000RR -08 (valkomusta)
Ei oo ihme, vaikka prätkäti jää pilarin taa.(peltzi82 @ Touko. 10 2007,22:31) kirjoitti
Bujakaa!
Kuulemani mukaan, onnettomuudessa vakavasti loukkaantunut motoristi on menehtynyt muutama päivä sitten. ( Oli kaverini työkaveri). Osanottoni.
RD 125 LC-82 -> FJ 1200-88 -> YZF 1000 R-00 -> YZF R1-06
My Yamaha is mine.
Muistutetaan että tämä ei ole kynttiläketju, eli pelkät osanotot jne kynttilät tullaan täältä siivoamaan...
... ja jotain faktaa tuolle mutu -tiedolle olisi tällaisissa aina hyvä olla.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Ootko varma että on kuollut kun perjantaina hänet oli siirretty tavalliselle osastolle ja oli otettu pois hengitys koneesta!Mutta edelleen silti koomassa...Toivottavasti tuo oli vaan huhu!!(trullen @ Kesä. 03 2007,17:09) kirjoitti
R6-R Black 2006
Huhupuheita kyllä. Toivottavasti myös vääriä.
RD 125 LC-82 -> FJ 1200-88 -> YZF 1000 R-00 -> YZF R1-06
My Yamaha is mine.
kurjuuden kurjuus..pitäis autoilijoiden olla paljon tarkempana.
Sitä ei moni tiedä, harva arvaa ja kaikille sitä ei kerrota
- Kawasaki ZR-7S - Suzuki GSR 600 -