elikkä r 1100 rt.n laturin suojakannen irroitus. onnistuuko ilman alkukäyrijen irroitusta. jos täytyy alkukäyrät irroittaa onko sylinterin puolella jotain kertakäyttö tiivisteitä jotka pitää vaihtaa samalla!![]()
Tein viime vuonna huoltoa tommoseen.
Laturinhihnan kansi ei lähtenyt sieltä mistään välistä ainakaan mun keinoilla.
Ratkaisin homman niin, että pyöritimme moottoria takapyörästä ( venttiilin säätöä varten ) muistaakseni nelosvaihteella. Oli kyllä vähän tarkka homma.
http://www.matkaendurot.net/forum....art=157
Tiivisteitä ei tonne alkukäyriin tarvita.
Mulla on itsellä R1100GS, josta se kyllä lähtee.
Pekka
![]()
![]()
Pekka
joo kyllä venttiilien säätö hoituu samalla tavalla mutta pitäisi vaihtaa lähi kesinä laturin hihna.
No sitten pitää irrottaa ne alkukäyrät.(glenlivet @ Touko. 08 2007,20:48) kirjoitti
Niissä on muistaakseni 13 mm mutterit. Aika ahtaat paikat, mutta pienellä holkkisarjalla ( pieni jatko ) homma onnistuu aika hyvin.
Ja jotain pitää vääntää ehkä lenkillä.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Venttiilien säädön takia irrotin viime keväänä laturin kannen omasta R 1150 RS:stä. Kyllä se sieltä keplottelemalla lähti. Tarkkaan en tuota hommaa muista, jäi vain mielikuva, että moni kiinalainen palapeli on helpompi ratkaista. Ehkä se kansi jäi sinne käyrien ja koneen väliin, mutta lähti kuitenkin paikoiltaan sen verran, että kaikki tarvittava oli esillä...no pian sen näkee, kun pitäisi taas säätää venttiilit. Tai sitten pyöritän takapyörästä.
Bemarin huolto-oppaissa niin R 1150 RS:lle kuin myös R 1100 RT:lle sekä Haynesin oppaassa neliventtiiliboksereille vuoteen 2004 asti puhutaan vain vasemmanpuoleisen katteen tukiraudan irrottamisesta - ja sen kyllä joutuu irrottamaan. Mitään mainintaa käyrien irrottamisesta ei ole. Tietenkään aina ei ohjekirjoihin voi täysin luottaa, mutta yhden kerran perusteella kansi kyllä lähtee paikoiltaan.
BMW R 1200 GS Adventure
Olen vai´htanut kaksi kertaa laturin hihnan kaverini R 1100 RT ´96 -pyörään. Hihnan muovikansi irtoaa ilman käyrien irroitusta. kannen alla on öljyputki, joka pitää löysätä pois jotta hihnan saa vedettyä pois.
Venttiiliensäätöä varten on turha tuota kantta irrottaa. Itse olen pyörittänyt konetta oikeanpuoleisen nokka-akselin päästä, jonka pieni musta muovikansi on kiinni vain kahdella ruuvilla.
Käyrissä on vaihdettavat tiivisteet mutta käyriähän ei tarvitse irroittaa tavanomaisten huoltojen yhteydessä.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Rakennelmia on ehkä erilaisia, mutta allekirjoituksen osoittamassta määrästä Ärriä, olen kyllä jokaisesta saanut laturin hihnan suojan (sen pitkän muovin) irti purkamatta pakoputkia. Joidenkin kanssa on joutunut tosiaan hieman askartelemaan tuon öljyputken kanssa.
Jenkkifoorumilta löytyi yksinkertainen, mutta hyvä idea. Sen BMW-logon alla/kohdalla on se hihnapyörän mutteri. Eli kun kannen ottaa irti, niin samalla voi mitata / tarkistaa mutterin sijainnin, tehdä koteloon 30 - 40mm reiän hylsylle. Reiän voi sitten tukkia autotarvikeliikkeestä haetulla kumitulpalla. Jatkossa ei siis tartte irroittaa kuin tuo tulppa säätöä varten.
<p>2002-2014</p>