Huomasin tuossa kun kaivoin pyörän naftaliinista esiin, että eturengas on kulahtanut viime kesänä kulmikkaaksi. Eli keskeltä ei juurikaan kulunut, mutta reunoilta sitäkin enemmän. Keskelle syntynyt "terävä huippu". Onkohan meikäläisen renkaassa ollut hiukan väärät paineet vai olenko peräti kanttaillu niin paljon (epäilen kyllä jälkimmäistä vaihtoehtoa) että rengas on kulunut lähinnä reunoilta. Kyseessä on Pirelli Diablo Corsa.
©
Mullakin on ollut paljon tuollaisia renkaita jotka ovat keskeltä kuin uusia, mutta reunat huonossa hapessa
Minun mielestä aika tyypillinen juttu eturenkaassa. Itsellä ihan sama vaiva eilen pois vaihdetussa Michelinin Pilot Road:ssa. Paineet on ollut +0.2 siihen mitä ohjekirja sanoo eli n. 3.1
Vuosien saatossa olen kokeillut erilaisia paineita ja aina on ollut vaikeuksia saada eturengas kulumaan "tasaisesti".
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Käsittääkseni johtuu renkaan rakenteesta, eli ei pysty juurikaan paineilla vaikuttamaan.
Nythän mä alankin muistaa viimekesää... että taidettiinhan sitä rataakin käydä kiertämässä. Josko siitä johtuvaa kulumaa. Tai sitten Euroopan vuoriston mutkatiet kuluttaa renkulaa sivuista.
©
Ihmettelin juuri eilen samaa, aiemmin kulunut ihan normaalisti mutta nyt n.3-500km jälkeen etunen kulunut keskeltä kantikkaaksi...tierä sitten mistä johtuu. Rengaspaineetkin on samat kuin ennenkin.
04 Buell xb12s
Työkaverini kertoi pari kesää sitten samasta ongelmasta, syyksi oli itse epäillyt itse renkaita. Oli ostanut renkaat joissa oli tarkoitus olla kovempi kumi seos keskellä ja pehmeämpi reunoilla. Ilmeisesti tarkoituksena oli että keskinen kestäisi kulutusta ja reunat antaisivat lisää pitoa kallistuksissa... anyway, lopputulos sama eli keskellä pintaa mut laidoilla ei...
Rengas merkkiä ja mallia en kyl muista mut tuskin oli Corsat...
Kertoi että hirvitti välillä kanttaa ku haukkasi äkisti aina kun kallisti![]()
-- No sehän on se kaikkien Ninjojen isoäiti!!! -- GPZ 900R
-- ZZR kärpänen -- ZZR 600R -> Myyty!
-- Ihka oikea wannabee reisseri -- ZX 6RR
-- Voe vehnä mikä kiksutin -- GSX-R 750
Vanha viisaus on, että rengas kuluu sieltä mistä kohtaa se maahan ottaa.
elä ja anna muiden roudata
Näemmä välillä joutuu ajamaan pelkkiä moottoriteitä 3000km (10 krt tampereelle ja takas), ettei puolet renkaasta mene roskiin...
Toi eturengas on kieltämättä vaikeampi kuluttaa keskeltä tasoihin reunan kanssa. Takanahan tuota ongelmaa ei ole...
<p><strong> </strong></p>
(ande @ Touko. 08 2007,16:32) kirjoitti
Ei kuitenkaan wanha viidakon sanonta?![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Sama ongelma oli täälläkin, keskellä pintaa jonkun verran ja reunoilta paistoi kankaat...
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Eniten ehkä tossa kulumisessa ihmetyttääkin, kun sillä on ajettu n. 3000 km autobahnia... onkohan niin, ettei se ole ottanut maahan silloin lainkaan?
©
(Petri12r @ Touko. 09 2007,15:02) kirjoitti
Sä oot menny lentäen halki saksanmaan
![]()
-- No sehän on se kaikkien Ninjojen isoäiti!!! -- GPZ 900R
-- ZZR kärpänen -- ZZR 600R -> Myyty!
-- Ihka oikea wannabee reisseri -- ZX 6RR
-- Voe vehnä mikä kiksutin -- GSX-R 750
Sama ongelma mulla R1100RT:ssä ja alla Metzeler Z6:set. Eturengas selvästi kantikas ja kulunut reunoilta enempi ja takarengas taasen kulunut pykälille. No ne on seuraavan omistajan ongelmia ensi viikolla![]()
Mulla on tupannut kummit olemaan 10.000km:n ajon jälkeenkin reunoiltaan kuin uudet.Mut se on taas sitten toinen juttu, varmaankin sen takia ku mulla ollut aina Bridgestonet
![]()
eikö teilläpäin ole helkutti vieköön ollenkaan suoraa tietä(mikatossa @ Touko. 09 2007,14:58) kirjoitti
sinne on kyllä tultava "testaamaan" täälläpäin joutuu
aina ajamaan suoraakin tietä jo meinaa nauttia korva maassa.![]()
Tänään vaihdettu uus etugummi kulmikkaaksi kuluneen tilalle. Oli jo aika extriimiä kurvailla, ku tuntu siltä ettei mee yhtään siten ku ite haluis. Joutu ihan oikeesti keskittymään kurveihin. Kovemmassa jarrutuksessa meinas amalgaamit lähtee takahampaista
Uudella gummilla tuntuu ku olis uus pyörä alla.
RF 900 R -97
ZZR 1100 -99
GSX 1300 R k6
GSX 1300 R k9
Bridgestonen Battlaxeja ainakin joskus mainostettiin tuollaisella kovempi kumi keskellä - pehmeämpi kumi reunoilla -jutskalla.(Rubreht @ Touko. 08 2007,15:36) kirjoitti
"Abstraktin vaaran satunnainen aiheuttaja"
"Kiihdytti protestina hitaasti madanneelle moottoritien ajoneuvoletkalle"