Tuli ruvettua projektoimaan tuollaista vanhaa vuoden 1981 suzuki ts 125 er:rää - olen itse ajellut siellä joskus teininä 15 vuotta sitten kunnes se leipoi kiinni... Nyt alkoi kiinnostella laittaa siitä mökkimopo.
Eilen aukaisin koneesta kytkinposkeen ja huomasin että joku urpo on laittanut kampiakselin pään rattaan väärinpäin paikoilleen niin että se ei ollut täysin linjassa kytkinrattaan kanssa ja pientä kulumaa oli jo havaittavissa. Itse ratasta ei kuitenkaan saanut vedettyä pois ennenkuin kytkinkori olisi otettu pois tieltä...
Irroittelin kytkimen ja vaihdoin rattaan oikein päin. Kytkintä kasatessa erehdyin vilkaisemaan korjausoppaaseen josta huomasin että tuolla kytkinkorin pohjalla ensimmäisen kitkalevyn kohdalla/metallilevyn edessä pitäisi olla joku snap ring (kuvassa osa 15: alpha motorsportsin räjäytyskuva). Entäs nuo osat 13 ja 14 - niitäkään kun ei tuolla metallilevyn takana ole...
Mikä ihme on tuon lukkorenkaan virka!!!Miksi ihmeessä sitä sisimmäistä metallista kytkinrengasta pitää pitää siellä kopan pohjassa kiinni kun koko levypakka on kuitenkin lopulta siinä päällä jousien puristuksessa. Luulisi ettei se sieltä mihinkään karkaa..? Onko kellään mitään järkevää selitystä? Sen tiedän että tuolla kytkimellä on aikanaan ajeltu ilman ongelmia useampikin vuosi joten miksipä se siitä muuttuisi. Uskaltaako tuon kasata takaisin niinkuin se olikin vai pitääkö ruveta metsästämään tuollaista 7 cm:n lukkoprikkaa - suzukilla itsellään ei ole enää tuota osaa valikoimissaan. Nuo osat 14 ja 15 vielä löytyisivät suzukilta...
Ääh perhana taas kävi näin... Miksi nuo kaikki hankkimani vehkeet ovat aina jonkun perkeleen nakkisormen jäljiltä!
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80