Täsä pienessä mielessäni mietin yksinkertaista asiaa..Miten hitossa saatte etupään stefanne nätisti irti.. Mä en ikinä saa, muuta kuin pieninä palasina.
Sori pohjaton tyhmyyteni![]()
Onko siis kyse ihan normikeulasta? Tapoja on muutamia. Stefat lähtee mukana kun liukuputken irroittaa ulkoputkesta, stefaa paikoillaan pitävä lukkorengas on tietty irroitettava. Jotkut irroittavat stefat ottamalla jousen pois, kaatamalla keulaputken täyteen öljyä ja painamalla kasaan jolloin stefa pullahtaa paikoiltaan. Tässäkin tapauksessa pölysuoja ja lukkorengas on tietty irroitettava ensin, mutta muuten telaria ei tarvitse purkaa.
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
En ole moneen vaihtanut, mutta vanhassa USD iö-gikserissä lähti pumppaamalla ulos, klipsi irroitettuna ja vanhassa kawan perinteisessä keulassa jouduin ronkkimaan ylös..Silloin vanhasta stefasta ei paljoa jäänyt. Niin ja irrotin sisäputken, muuten ei olisi onnistunut mitenkään minun tiedoilla ja taidoilla.
EDIT: toi öljyllä täyttö olisi voinut ratkaista tuon viimeiseksi mainitun keissin.. Hyvä neuvo!
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Uusista pyöristä en tiedä, mutta ainakin omassa vm. 92 Suzukissa koko stefa on näkyvissä kun pölysuojan poistaa. Jos ei halua purkaa osiksi niin yksinkertaisesti lyödään piikillä kaksi reikää stefan runkoon ja vivutaan kuokuksi väännetyllä naulalla pois. Tässä operaatiossa ehdottomasti riitävän vahva suoja sisäputken ympärille, ettei tule sitä naarmutetuksi/kolhituksi.
Kesken kauden olen joskus toisen stefan näin vaihtanut kun vuoto ei lakannut vaikka rakotulkilla yritin puhdistaa itikan jäämät pois.
Vuosihuollon yhteydessä tietenkin puretaan koko keula ja vaihdetaan ölpät.
Yksi syy vuotavaan stefaan taitaa olla kuoleentunut ohut jousi joka kiertää siellä huulteen sisäpinnalla. Olen noita vuotavia mikroskoopin alla tutkinut ja kumiosissa ei näkynyt vikaa.
No ronkittiin porukalla stefat pois.. silleen sellaisella koukulla. Bemarin (f650) putkia vaan ei saatu irti vaikka meitä oli siinä enempikin ihmettelemässäja tietämässä. Mutta jämäkältä ja tiiviiltä tuntui kun vaihdoin vielä öljytkin. Hiukan vaan arveluttaa onko se 10w hiukan liian tymäkkää öljyä. R.M Heinolla eivät vaan suostuneet myymään muutakaan.
10 W:llä tulee kyllä selvästi jäykempi kuin alkuperäisella vissiin 7,5 W:llä, ainakin näin kevään kalseillä keleillä. Jäykemmällä on ainakin mukavamman tuntuinen jarruteltava, möykyissä taas ... no jaa.