Kaverilla 1800 vtx,ja ajelee kyllä paljon(n,15000km/kesä).hän on alkanut epäilemään että ilman lämpötila vaikuttaa aika paljonkin moottorin toimintaan,syksyllä ja näin keväällä kun ilma on aikas raakaa/kylmää,kulutus on lähemmäksi 2litraa suurempi kuin lämpimällä kelillä,aika todennäköistä että näin on...vai onko.
Toinen asia jota ei ehkä monikaan huomioi ja vaikuttaa ehkä just tuohon kulutukseen,on ilmanputsarin kunto,oiskos se niin että kun paperi/pahvinen ilmansuodatin niin se kylmä/kostea ilma ahdistaa siinä suodattimessa enempi kuin lämmin ja kuiva ilma ,paperi/pahvisuodatinta ei ehkä kannata yrittää pestä bensalla tai polttoöljyllä kun siihen jää vähänkään sitä rasvaa joka tukkii tälläisen suodattimen,tietysti öljyttävät suodattimet asia erikseen,,,,kommentteja ja korjausta asiaan jos em ajatukseni ovat aivan metsässä....![]()
KEPPI-G
Mulla on aina ollut sellainen tunne, että illan viiletessä kulkeis paremmin? Vai voisko ajatella, että lämpimänä kesäpäivänä yhteyttäminen on suurempaa ja näin myös ilman happi-pitoisuus? Tämä lisä-happi antais vähän lisää potkua palamiseen.![]()
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
No totta hitossa se imuilman ja moottorin lämpötila vaikuttaa. Vaikuttaako sitten 2l/100km onkin jo ihan toisen spekuloinnin aihe.
<p>2002-2014</p>
Kesäiltaisin jos ilmassa on kosteutta tai sitten sateen jälkeen ilma on todella happirikasta siksi moottori käy paremmin kuin esim. todella kuumalla ilmalla (+25 astetta). Mutta täällä peräpohjolassa tuskin on ongelmia noiden kuumien ilmojen suhteen??Joo ja varmasti syö bensaa enemmän kun ilma on oikein kylmä.
Jo on aikoohin eletty. Raavahat miähet syä salaattia ja nuaret naiset juo viinaa.
Just tuossa tankkasin oman Bladen ja laskeskelin kulutusta siinä ohessa... Kevään ekat ajot, pääosin maantietä ja vähän kaupunkipyörittelyä eikä mitään kovin suurta revittelyä ollu kyseessä. Oli imaissu 7,2 litraa sataselle?![]()
Lämpötila alle kympissä oikeastaan koko ajan. Pienimmillään oon päässy 4,6 litraan satasella maantiellä. Aika rajulta tuntuu tuo muutos, täytyy seurata vähän tarkemmin mitä se imee. Ajettavuudessa ei kyl ollu mitään häikkää. Hyvin kukkuu.
---ÄLÄ ota kesäkissaa!!!---
Viileä ilma vie vähemmän tilaa kuin lämmin ilma. Joten kylmällä enemmän happimolekyylejä sylinteriin, jolloin voidaan syöttää enemmän polttoainetta jolloin enemmän tehoa.(vrt. inter cooler) Moottoriajoneuvo kulkee viileällä säällä saman nopeuden kaasukahva aavistuksen pienemmällä. Polttoaineen kulutukseen lämpötilalla ei kyllä juurikaan ole vaikutusta. Ainut että moottori lämpenee hitaammin jolloin käy pidempään rikkaammalla.
<p><strong> </strong></p>
Taitaa nuo polttoaineen kulutuksen kasvut johtua siitä että ku kone käy melkein koko ajan alilämpösenä. Noin niinku keväällä. Ja sehän taas tiedetään että alilämpösessä koneessa ei tuo palaminen tapahdu parhaiten.
Nyt ei kyllä tajua, miten ilmankosteus vaikuttaisi ilman happipitoisuuteen. Kostean ilman "ekstra"hepat käsittääkseni johtuvat kuitenkin siitä, että kostea ilma puristuu kokoon huonommin --> puristukset kasvavat. Eikös tuota veden suihkimista imuilman joukkoon käytetä oikeen virityskikkanakin, vai muistanko ihan päin hongikkoa?(ST1050 @ Touko. 06 2007,20:56) kirjoitti
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
kyllä sen huomaa, kun power wheeliet irtoo kylmällä, että tehoa on enemmän.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ääni tälle. Varsinkin jos on automaattiryyppy tai ruiskukone.(jta @ Touko. 07 2007,00:32) kirjoitti
Jokainen piikkikuski tietää, että mopo kulkee sateen jälkeen viileällä kelillä kovimpaa; aihetta on testattu ahkerasti aikanaan *
Johtunee kylmän ilman suuremmasta happipitoisuudesta, tai oikeastaan tiheydestä. Vesihöyry/sumu toiminee köyhän miehen vesiruiskuna, eli höyrystyessään aine laajenee ja tuo hiukan lisätehoa. Varsinkin jos koneessa on nakutuksentunnistin, saattaa vedestä olla hyötyä paljonkin.
Ruiskupeleissä taitaa ECU-pitää kylmällä säällä seosta rikkaammalla, erityisesti startatessa ja sehän näkyy PA-kulutuksessa ja parempana kulkuna...
No sehän selittäis 1800 vtx;n (ruiskupeli)kylmällä ilmalla suuremman(n,2L)polttoaineen kulutuksenkin...(compact_d @ Touko. 07 2007,15:29) kirjoitti
![]()
KEPPI-G
Tais mennä juurikin noin.(Sartre @ Touko. 07 2007,15:22) kirjoitti
![]()
![]()
Jo on aikoohin eletty. Raavahat miähet syä salaattia ja nuaret naiset juo viinaa.
Ja syksyisin tulee sitä tuppea käännettyä huomattavasti reippaammin, kuin keväästä. Tottumiskysymys nääs.
Nyt ajelen ruiskulla, en ole eroa huomannut lämpötilan/kosteuden mukaan.
Joskus tuossa '80 alussa ajelin '73 tuutilla, joka oli varmaankin luokkaa 100tkm ajettu sekä kaasarit ehkä väljätkin sekä ainakin venttiilit peruskunnostusta vailla. Siinä ero oli tosi suuri lämpötilan/kosteuden mukaan, ainakin tuntui siltä.
Kuumalla oli tyhjäkäynti sitä&tätä. Välillä kävi tyhjäkäyntiä, välillä melkein hiipui tai sitten ei. *
Muttamutta, kun sitten Lahti sitistä sinne lähilandelle sen 10km ajelin illan viileydessä ja lähilampien kosteudessa, niin puhui ihan nätisti *
Varmaan oli ainakin 60hepoa käytössä... *Varsin tuntui siltä kun olin tehnyt DIY *4-1 putken: alkuperäiset käyrät kaverilta kossupullolla, ne poikki ennen mätiä & kolhuisia vaimentimia ja sitten kaikki koottuna noin 50mm rosteriputkeen. Jos putken päästä olisi rassin laittanut, toppaisi se vasta pakoventtiiliin. Koneen hengitys oli siis kunnossa *
![]()
Ei huilua, muuta kuin Imatranajo reissulle. Nätisti hämärtyvässä syyskesäillassa moottorijarrussa poltti vielä putken jälkeen sellaista valko-sinistä liekkiä. Tiesi naapuritkin, että poika reissulta palaa. *
No, korvaahan se ääni vieläkin puuttuvaa tehoa...
Syysviileä kostea keli ja teho, ne kuulemma kuuluu yhteen. Silloin ilmassa on happea enemmän, näin olen kuullut puhuttavan *![]()
Kulutustapa ei silloin mitattu. Oliskohan ollut jommalla kummalla puolen 7l/100km?
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K