Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Huomenta!

    Tuossa jo aikaisemmin kyselinkin neuvoa tasakaasulla pienellä kuormituksella ajettaessa esiintyvään nykimiseen. Sen syy on vieläkin epäselvä vaikka kumikurkut on vaihdettu, kaasuttimet synkattu ja puhdistettu. Pyörässä on vakiosuuttimet mutta Dynojetin neulat. Neulat keskimmäisessä asennossa, olikohan se nyt kolmas lovi ylhäältä... Seosruuvit auki 2,5 kierrosta. Kulutus näin koleilla keleillä maantieajossa luokkaa 6 - 6,5 L/100km.
    No, kuiteskin, ongelmaan: Kaupunkiajossa pätkii, nykii ja välillä poksauttaa jomman kumman sylinterin vuorolla pakoputkessa. Tulpat uudet (kärkiväli 1 mm) ja maantieajon jälkeen ihan normaalin näköiset.
    Eli onko seokset liian laihalla vai rikkaalla? Vai odotanko vielä ilmojen lämpenemistä ennen uusia säätötoimenpiteitä?

    Aika ärsyttävää kun kone aivastelee ja pätkii... tosin tiedän että vakiovälityksillä tuolla ei yksinkertaisesti voi ajaa kaupungissa jouhevasti!
  2. #2
    Moro,
    Alipaine pensahana saattaa pienellä kuormituksella kuristaa pensan saantia, joka saattaa aiheuttaa mainitsemiasi oireita.
    Itse vaihdoin sen alipaineletkun uuteen ja kaupunki nykiminen hävisi melkein kokonaan.
  3. #3
    Meillä myös veturissa vastaavia nykimistä ja poksauttelua, erityisesti jengojen ollessa n. 4000 ja kakkosvaihteella. Viime huollossa huomattiin, että alipaineletkussa oli murtuma toisessa päässä, letkua lyhennettiin mutta ei vaihdettu uuteen. Nykiminen väheni, mutta ei poistunut. Pyörässä factoryn suutinsatsi, remuksen putket ja säädöt pitäisi olla oikein.

    Tomppa06, vaihdoitko alipaineletkun alkuperäiseen vai mihin?
    CBR 600 --> VTR 1000F --> GSX R 1000
    "Antaa kaikkien kukkien kukkia, myös kuukusten"
    "Rakasta, kärsi ja kaadu"
    "Minähän sanoin että mitä minä sanoin"
  4. #4
    Mie oon kuullu huhua, että suutinsatseista factory toimisi paremmin, kuin dynojet sekä että vapaavirtausputsarit ei oikein pelitä vaan orggis toimisi parhaiten myös sliparien ja suutinsatsien kanssa.

    Oletteko tarkastaneet kaasuläpan asentotunnistimen potikan antaman arvon?? Suosittelevat arvoksi 500 ohmia kaasu suljettuna, miulla oli jotain yli 600 ohmia, säädin viiteensataan ja kaasuunvastaavuus parani huomattavasti sekä poksuttelu poistui lähes kokonaan. Toi säätö muuttaa sytkiä pienillä kierroksilla aikaisemmalle, eli tekee samaa kuin syttypyörän vaihto mutta vain pienille kierroksille.
    Ducati Monster S4R -04
    Ducati SS600 -95


  5. #5
    Lainaa (VetreäTulinenRatsu @ Touko. 06 2007,11:19) kirjoitti
    Tomppa06, vaihdoitko alipaineletkun alkuperäiseen vai mihin?
    ihan varaosaliikkeestä löytyy alipaineletkua metritavarana, tuo ko. letku on muistaakseni 4mm. Mulla oli sitä ihan omassa hyllyssä! Ja sit kunnolliset letkun kiristimet vanhojen löysien tilalle.

    Pitää myös omasta tarkistaa tuo kaasunasennon tunnistin potikka. Ohjekirja sanoo et tulis olla 490-510 ohmia, sitähän pystyy kirjan mukaan säätämään.
  6. #6
    Lainaa (tomppa06 @ Touko. 06 2007,22:33) kirjoitti
    Pitää myös omasta tarkistaa tuo kaasunasennon tunnistin potikka. Ohjekirja sanoo et tulis olla 490-510 ohmia, sitähän pystyy kirjan mukaan säätämään.
    Joo. Kaks ruuvia kun löysää niin potikkarunkoa voi kiertää jotta saavutetaan oikeat arvot. Itse jouduin hieman poranterällä hoonailemaan lisää säätövaraa reikiin kun en meinannut ihan päästä sinne 500 ohmiin, mutta kannatti poraillakin Ero oli selvä.
    Ducati Monster S4R -04
    Ducati SS600 -95


  7. #7
    Jaahas, nyt on pyörää tutkittu ja tuo kaasunpotikka on päin peetä... vastusarvo 900 ohm. Säätö jäi tekemättä kun ei ollut sopivaa torxia... No, pitää etsiä ja säätää ja kokeilla onko eroa...
  8. #8
    Lainaa (Nevalan Tiikeri @ Touko. 06 2007,23:32) kirjoitti
    Lainaa (tomppa06 @ Touko. 06 2007,22:33) kirjoitti
    Pitää myös omasta tarkistaa tuo kaasunasennon tunnistin potikka. Ohjekirja sanoo et tulis olla 490-510 ohmia, sitähän pystyy kirjan mukaan säätämään.
    Joo. Kaks ruuvia kun löysää niin potikkarunkoa voi kiertää jotta saavutetaan oikeat arvot. Itse jouduin hieman poranterällä hoonailemaan lisää säätövaraa reikiin kun en meinannut ihan päästä sinne 500 ohmiin, mutta kannatti poraillakin Ero oli selvä.
    Noh ni, tuli omasta VeTuRista säädettyä tuo kaasunasennon tunnistaja. Oli kanssa vastusarvo läpän kiinni ollessa 680 Ohmia, ja nyt on 499Ohm, putkessa poksuttelu väheni mutta muuta eroa en kyllä omassani huomannut! Ja reikiä joutui kanssa hiukan työstämään.
  9. #9
    Niin mutta mikä tuon arvon muuttaa tuommoiseksi kun ei säätövarakaan piisaa. Olisko se suutin satsien aih. säätötarve tms. ?? Olisko se sitten normaalia?
    Kiire?? Muka, tässä valmiissa maailmassa.
  10. #10
    Lainaa (huiku @ Touko. 07 2007,21:21) kirjoitti
    Niin mutta mikä tuon arvon muuttaa tuommoiseksi kun ei säätövarakaan piisaa. Olisko se suutin satsien aih. säätötarve tms. ?? Olisko se sitten normaalia?
    Ei sitä mikään ole muuttanut, tehtaalta asti päin peetä ja on ihan normaalia. Ainoa mikä siihen vaikuttaa on tyhjäkäyntiruuvin (siis ei seosruuvien) asento mutta ei noin paljon. Hondan oma huoltomanuaali sanoo sivulla 17-10 että vastus pitäisi olla 490-510 ohmia.
    Ex: KTM 990 SM R
    Ex: VTR1000F FireStorm
    Ex: VFR750F
  11. #11
    Lainaa (huiku @ Touko. 07 2007,21:21) kirjoitti
    Niin mutta mikä tuon arvon muuttaa tuommoiseksi kun ei säätövarakaan piisaa. Olisko se suutin satsien aih. säätötarve tms. ?? Olisko se sitten normaalia?
    Tuskin suutin srj:lla on tän kanssa mitään tekemistä.
    Ehkä enemmän se että kaasuttimien irroittelut, kulumiset jne ovat ajan saatossa muuttaneet tehtaalla asetettua arvoa ja voihan siinä potentiometrissä oleva vastajousenkin jousivoima saattanut pienentyä ajankuluessa... Mitä muille tulee mieleen?

    Kooma ehtikin jo kommentoida.



  12. #12
    Lainaa (tomppa06 @ Touko. 07 2007,20:50) kirjoitti
    Oli kanssa vastusarvo läpän kiinni ollessa 680 Ohmia, ja nyt on 499Ohm, putkessa poksuttelu väheni mutta muuta eroa en kyllä omassani huomannut! Ja reikiä joutui kanssa hiukan työstämään.
    Minkäslainen kokoonpano siulla on veturin konepuolella?
    Miulla on titaanisliparit, orggis putsari, orggissuutimet, vakioneuloja nostettu prikoilla noin 2 mm. Vetää ja käy tosi nätisti läpi koko kierrosalueen. Keulii pelkällä kaasulla kevyesti kakkosellakin. Kilsoja hieman yli 43.000.



    Ducati Monster S4R -04
    Ducati SS600 -95


  13. #13
    Lainaa (Nevalan Tiikeri @ Touko. 08 2007,12:48) kirjoitti
    Lainaa (tomppa06 @ Touko. 07 2007,20:50) kirjoitti
    Oli kanssa vastusarvo läpän kiinni ollessa 680 Ohmia, ja nyt on 499Ohm, putkessa poksuttelu väheni mutta muuta eroa en kyllä omassani huomannut! Ja reikiä joutui kanssa hiukan työstämään.
    Minkäslainen kokoonpano siulla on veturin konepuolella?
    Miulla on titaanisliparit, orggis putsari, orggissuutimet, vakioneuloja nostettu prikoilla noin 2 mm. Vetää ja käy tosi nätisti läpi koko kierrosalueen. Keulii pelkällä kaasulla kevyesti kakkosellakin. Kilsoja hieman yli 43.000.
    Dynon suutin srj jossa neulat on muistaakseni toisessa urassa, putket on orggiksista modifioitu eli poistettu perimmäiset huilut ja kollektorissa olevia hitsi/pellin reunoja tasoiteltu.
    Laajakaista penkissä ajettu jolloin selkis että seokset on erittäin hyvät, paitsi 3000-4000 rpm välissä menee laihalle.
    Ja nyt tuo kaasuläpän potikan säätöhän vaikuttaa juuri noilla kierroksilla sytkän ennakkoon, onkohan mitään vaikutusta noihin pakokaasun happi/palammatomien seoksiin? Laihallahan kone yleensä aiheuttaa juuri tuollaista nykimistä.

    Joo kyllä peli hienosti vetää ja nostaa etusta kun vääntää sinkit kireelle! Kilsoja on tasan 50tkm
  14. #14
    Lainaa (Nevalan Tiikeri @ Touko. 08 2007,12:48) kirjoitti
    Miulla on titaanisliparit, orggis putsari, orggissuutimet, vakioneuloja nostettu prikoilla noin 2 mm. Vetää ja käy tosi nätisti läpi koko kierrosalueen. Keulii pelkällä kaasulla kevyesti kakkosellakin.
    Mites tyhjäkäynti, sammuuko koskaan? Jos ei niin paljonko sulla on seosruuvit auki? Oma tuppaa kakomaan varsinkin näillä keleillä ennen kuin on todella lämmin ja sittenkin joskus. Kaikki muu käyntipuoli OK.
    Ex: KTM 990 SM R
    Ex: VTR1000F FireStorm
    Ex: VFR750F
  15. #15
    Lainaa (kooma @ Touko. 08 2007,21:09) kirjoitti
    Mites tyhjäkäynti, sammuuko koskaan? Jos ei niin paljonko sulla on seosruuvit auki? Oma tuppaa kakomaan varsinkin näillä keleillä ennen kuin on todella lämmin ja sittenkin joskus. Kaikki muu käyntipuoli OK.
    Ennen potikan säätöä sammuili ja yskähteli liikennevaloissa. Sen jälkeen temppuilu loppui. Tais olla 2½ kierrosta auki seosruuvit.
    Ducati Monster S4R -04
    Ducati SS600 -95


  16. #16
    Minulla oli väärät tulpat koneessa ja takimmaisen sylinterin tulppa oli lopulta sulanut aika totaalisesti päästä. Tulpat oli kyllä iridiumit, mutta samat mitkä kuuluu tupla x:ään. Tulppien vaihdon jälkeen käy ihan erilailla.
    Pyörässä vaihdettu suuttimet, syttypyörä, putkisto ja vapaavirtaussuodatin.
    Punainen Honda VFR 750F -90 -> Honda VTR 1000F -97 -> Aprilia SL 1000 Falco -00
    V2 = Voima + Vääntö
  17. #17
    Lainaa (Nevalan Tiikeri @ Touko. 06 2007,15:18) kirjoitti
    Mie oon kuullu huhua, että suutinsatseista factory toimisi paremmin, kuin dynojet sekä että vapaavirtausputsarit ei oikein pelitä vaan orggis toimisi parhaiten myös sliparien ja suutinsatsien kanssa.

    Oletteko tarkastaneet kaasuläpan asentotunnistimen potikan antaman arvon?? Suosittelevat arvoksi 500 ohmia kaasu suljettuna, miulla oli jotain yli 600 ohmia, säädin viiteensataan ja kaasuunvastaavuus parani huomattavasti sekä poksuttelu poistui lähes kokonaan. Toi säätö muuttaa sytkiä pienillä kierroksilla aikaisemmalle, eli tekee samaa kuin syttypyörän vaihto mutta vain pienille kierroksille.
    Mistä mittaaminen tapahtuu?
    Honda VTR1000F -03
    Yamaha Fazer 600 -98
    Suzuki Marauder 800 -97
    Kawasaki VN 750 -89
    Suzuki GR 650 -85
    Honda CB 250 -83
    Honda CB 125 -78
  18. #18
    Lainaa (veeka @ Touko. 12 2007,10:51) kirjoitti
    Mistä mittaaminen tapahtuu?
    Potikan liitin irti, siinä on kolme nastaa niin mittaus ylimmäisen ja keskimmäisen väliltä. Säädin omani tänään, oli hulppeat 920 ohmia

    Kävin äsken ottamassa kojarit, paljon tasaisemmin kävi ainakin tyhjäkäyntiä. En ole ennen kokeillut mutta ainakin nyt pystyy lähtemään ykkösellä koskematta kaasuun lainkaan.

    Säätö pikakelauksena, löytyy kuviakin jos joku kaipaa:

    1. Tankin pultit pois, tankin kääntö penkin paikalle (pehmuketta välissä)
    2. Airboxin kansi auki, suodatin pois, kansi pois
    3. Imutorvet irti (muista kummin päin)
    4. Airboxin ruuvit irti (älä tiputa kaasareihin)
    5. Airboxin letkut irti, ota viimeiseksi ne kun tulee PAIR venttiiliin
    6. Potikan (TPS) liitin irti
    7. Kapeilla naarasliittimillä varustetut piuhanpätkät ylimpään ja keskimmäiseen liittimeen
    8. Ohmimittari piuhoihin kiinni
    9. Reiällisellä T25 torx avaimella potikan pultit löysälle (Itse ostin Biltemasta satsin jossa tämä ja monta muuta vastaavaa, 6,90€)
    10. Potikan vääntelyä kunnes ohmit 500
    11. Mulla riitti tämä mutta jos ei niin potikka irti ja reikien hoonausta

    Kokoaminen samat jutut takaperin.
    Ex: KTM 990 SM R
    Ex: VTR1000F FireStorm
    Ex: VFR750F
  19. #19
    Lainaa (kooma @ Touko. 12 2007,19:43) kirjoitti
    Lainaa (veeka @ Touko. 12 2007,10:51) kirjoitti
    Mistä mittaaminen tapahtuu?
    Potikan liitin irti, siinä on kolme nastaa niin mittaus ylimmäisen ja keskimmäisen väliltä. Säädin omani tänään, oli hulppeat 920 ohmia *

    Kävin äsken ottamassa kojarit, paljon tasaisemmin kävi ainakin tyhjäkäyntiä. En ole ennen kokeillut mutta ainakin nyt pystyy lähtemään ykkösellä koskematta kaasuun lainkaan.

    Säätö pikakelauksena, löytyy kuviakin jos joku kaipaa:

    1. Tankin pultit pois, tankin kääntö penkin paikalle (pehmuketta välissä)
    2. Airboxin kansi auki, suodatin pois, kansi pois
    3. Imutorvet irti (muista kummin päin)
    4. Airboxin ruuvit irti (älä tiputa kaasareihin)
    5. Airboxin letkut irti, ota viimeiseksi ne kun tulee PAIR venttiiliin
    6. Potikan (TPS) liitin irti
    7. Kapeilla naarasliittimillä varustetut piuhanpätkät ylimpään ja keskimmäiseen liittimeen
    8. Ohmimittari piuhoihin kiinni
    9. Reiällisellä T25 torx avaimella potikan pultit löysälle (Itse ostin Biltemasta satsin jossa tämä ja monta muuta vastaavaa, 6,90€)
    10. Potikan vääntelyä kunnes ohmit 500
    11. Mulla riitti tämä mutta jos ei niin potikka irti ja reikien hoonausta

    Kokoaminen samat jutut takaperin.
    Kiitän ja kumarran, ja eiku töihin puuhapussin kera.
    Honda VTR1000F -03
    Yamaha Fazer 600 -98
    Suzuki Marauder 800 -97
    Kawasaki VN 750 -89
    Suzuki GR 650 -85
    Honda CB 250 -83
    Honda CB 125 -78
  20. #20
    Tankkia ei tarvitse välttämättä irroittaa... riittää kun nostaa sen koholle takapäästään niin pääsee ruuveihin ja pistokkeeseen paremmin. Tosin pienet kädet auttavat asiaa...

    Oma säädetty kohdalleen ja toivottavasti huomenna näkee vaikutuksen...
  21.  
  22. #21
    Lainaa (itm @ Touko. 13 2007,22:18) kirjoitti
    Tankkia ei tarvitse välttämättä irroittaa... riittää kun nostaa sen koholle takapäästään niin pääsee ruuveihin ja pistokkeeseen paremmin. Tosin pienet kädet auttavat asiaa...
    Veturissa samalla vaivalla kun kohotat tankin peräpäätä niin kiepautat sen penkin paikalle, joku vanha täkki alle. Letkuissa ja piuhoissa riittää pituutta, niitä ei kannata / tarvitse irroittaa.

    Mitä tuohon TPS säätöön tulee niin ainakin ensi kertaa tekevälle sanoisin että helpompi on kun ottaa airboxin tieltä pois, ei siinä montaa minuuttia mene. PAIR härpäkkeet on myös siinä häiritsemässä, niiden poisto kannattaa samassa ottaa harkintaan.
    Ex: KTM 990 SM R
    Ex: VTR1000F FireStorm
    Ex: VFR750F