Mjoo, olihan minullakin pohjalla ekstensiivinen ajokokemus automaattivaihteisesta Pappa-Tunturista![]()
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Tänä perjantaina alkaa minun matkani motoristiksi.Eli silloin on ekat teoriat, ja odotan jo innolla (ja vähän jännittäen..) ensimmäisiä ajotunteja.
Ei ole kovin paljon kokemusta kaksipyöräisistä, muuta kuin automaattivaihteisesta skootterista joskus 15-kesäisenä. Mutta veljellä on sopivasti oma kevari, joten sillä olisi määrä harjoitella.
Eihän tässä millään malttaisi odottaa.![]()
Listataan tähän nyt kokemuksia omastakin ajokerrasta.
Elikkäs päristelin yhteensä tunnin jossa meni 2 ajokertaa, tajusin sen vasta tuntien loputtua :/
Eipä noissa käsittelytehtävissä ihmeemmin ongelmia ollut, eniten tuntui tulevan ongelmia tuon koeajovekottimen (CB 500) kaasun kanssa. Kovasti tyhjää ettei tapahdu mitään ja sitten rytkäsee, ilmeisesti säätöä vailla.
No ei se haittaa kun sen tietää. Hidasajoissa en paljoa kaasua tarvinnut kun luistatteli kytkintä ja laahaili jarrua niin ok meni. Katse ilmeisesti oli oikein suunnattu kun ei ope siitäkään huomauttanut.
Aiempaa kokemusta kuitenkin oli vain normi mopoilun verran ja tietty pelloilla krossilla ajeluista.
Jarrutukset yms missä piti 40 mennä, menivät heti paremmin kun ajeli kakkosella. Kaasu toimi paremmin ja väistöissä pystyi pitämään tasaisen vauhdin helpommin.
Kyllähän sitä vaivihkaa yritti vastaohjausta yms. sillä välin kun ope järjesteli keiloja uudelleen ;)
No kovasti sitä nyt jäi odottamaan 2 seuraavaa ajokertaa, saas nähdä mitä silloin touhutaan..
Noniin, toinen ajokerta takana. Eipä ihmeemmin kerrottavaa, ympäri Nokiaa päästeltiin menemään. Suurin säätö tuntui liittyvän pyörän hallintalaitteista vilkkuun, jotenkin se vaan ei ollu siinä peukalon alla missä piti...
Ja ajolinjat meinasi valua vähän liian oikealle koko ajan plus kaarteissa tuo ryhmittyminen ei ollut ihan sitä mitä piti. Katse sentään pysyi poissa mittaristosta, tosin sen takia köröttelinkin neljääkymppiä suurimman osan ajasta.
Vastaohjaus toimi hyvin, kunhan vain pokkana työnsi tankoa väärään suuntaan, niin kappas, kaartaahan se. Ja oli muuten yllättävän hauskoja nuo kaarteet tuon vastaohjauksen kanssa.
Ja katsastuskonttorin parkkipaikalla yksisuuntaista väärään suuntaan
Ja eka pyöräni ei ole CB 500.
Ja olishan nää horinat voinu laittaa johonkin muuhunkin ketjuun..
No niin, nyt saisi sitten ladata plakkariin kaikki käytännössä hyvät konstit saada pyörä ympäri siinä käsittelykokeen 6 metrissä
Koe on noin viikon päästä ja yksi extra-ajotunti vielä sitä ennen. *Hinku olisi saada vielä tänä syksynä moto alle niin sujuisi työmatka vesisateessakin mukavammin kuin bussissa matkapahoinvoiden...
Tuo oli mullakin se vaikein osuus. Itellä lähti sujumaan, kun piti vain vauhtia sen verran, ettei pyörä lähtenyt kaatumaan. Vauhtia riittävästi ja tanko tankkiin kiinni, niin hyvin kääntyy.(Hulda @ Syys. 15 2007,11:08) kirjoitti
![]()
Ex: Yamaha R6 -05
Itelläkin oli sama ongelma, kun annoin pyörän kallistua turhankin paljon(Nojda @ Syys. 16 2007,21:38) kirjoitti
Mutta kyllä se sillä kaasulla nousee
![]()
Kawasaki Er-6f
TÄNKS!
No juu, nyt se homma on sitten korvien välissä. Kääntyy jo 5 metrissä KUNHAN en ole tekemässä sitä tehtävää *
Kierroksia vaan ja tiukka irvistys...
Yksi (eli siis toinen) extra-tunti on nyt sitten vielä huomenna josko saisin sen ympyräni osumaan siihen rataan.
Osaako kukaan muuten kertoa kokemuksia Tattarisuolta, jossa kokeeni ajan?
Onko plääniä kiihdytellä vai meneekö samalla autojen välissä puikkelehtimisella kuin ajotunnit Jäähallin parkkiksella...![]()
Nyt on muutama ajotunti takana, ja on tullut harjoiteltua hidasajoa ja sitä saamarin pujottelua.Oikealle kääntyminen on vaikeampaa, kun tuppaa tulla liikaa vauhtia (vedän välillä vahingossa kaasusta kun käännyn), tai sitten kallistuu liikaa. Mutta tänään alkoi mennä jo vähän paremmin (jopa yksi täydellinen kierros, huu) kun viimein hoksasin että katseen suuntaaminen oikein ei olekaan pelkkää opettajan pölinää, vaan oikeasti tärkeää.
Välillä kuitenkin iskee toivottomuus että en ikinä pääse ajokokeesta/inssistä läpi. Taidan kyllä ottaa muutamia lisätunteja ihan varmuuden vuoksi, kun kortinhan aion saada tänä vuonna.![]()
Käännöksiä voi harjoitella siinä muidenkin tehtävien ohella. Aina kun käy hakemassa vauhtia väistöön/jarrutukseen niin suoran päässä vaan vauhti pois ja tiukka 180 astetta siihen itselle hankalampaan suuntaan. Eihän siinä muuta ihmeellistä oo kun tottuu luistattamaan kytkintä sopivasti ja pitämään tarpeeksi vauhtia yllä ja silmät pois etupyörästä.
Tuttu tunne(Kinna @ Syys. 24 2007,18:37) kirjoitti
Minulla ainakin alkuun tuntui se pujottelu ihan mahdottomalta, mutta sitten vain jotenkin yhtäkkiä jokin "loksahti kohdalleen" ja se alkoikin sujua kuin taikaiskusta.
En vieläkään oikein tiedä, miksi. Siinä on selvästikin jokin "jippo" jota ei voi oikein selittää/opettaa, ja joka pitää vain jotenkin tiedostamattomasti sisäistää selkärankaan, tai jotain...
Mutta eiköhän se siitä siis![]()
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Tyylipuhdas suoritus ja kortti rapsahti ekalla yrittämällä!
Lisäajokertoja meni 2 eli 4 ajotuntia. Taipuihan ne ympyrätkin sitten lopulta ihan hienosti. Kiitos Nojdan yksinkertaisen vinkin, tanko tankkiin, riittävästi vetoa ja kääänä pyörä![]()
Ihan käteväksi osoittautui myös takapuolen hivuttaminen "ulkokaarteen" puolelle penkkiä ja lähes tulkoon seisominen (ajokokeessa riittää että näytät istuvan...) "ulkokaarteen" jalkatapilla.
Nyt äkkiä jostain peli alle![]()
Onnittelut kortista(Hulda @ Syys. 25 2007,12:39) kirjoitti
![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Hieno homma, onnittelut!![]()
GSX-R1000 L0
GSX1300R Hayabusa K9
CBR600RR 2010 Leyla Special Edition
GSX1300R Hayabusa K8
CBR600F4i 2003
"It sits there and stares back at you. And the longer you do that, the more it speaks to you."
Tsemppiä Kinna, kyllä se sieltä irtoaa!
Mitenkään en ole intoillut (empä), mutta nyt löytyi sopiva vehjekin alle. Alaston pikku Suzuki GS-500 kuljettakoon mua nyt sitten lumien tuloon asti töihin![]()
On vaan tuo lujempaa ajaminen sata kertaa helpompaa kuin hidasajo. (Ja hauskempaa.)
Tänään oli lähellä että pyörä olisi kaatunut, kun kesken kääntämisen kytkin lipsahti ja moottori sammui. Onneksi opettaja ennätti ottaa kiinni. Olisi kyllä vähän hävettänyt, ja autokoulun hieno Kawa olisi mennyt naarmuille.
Mahtava ajotunti oli tänään, vaikka oikealle kääntyminen pujottelussa vieläkin on vähän hankalaa. Kai se siitä vielä onnistuu.![]()
Kerkesinpäs saamaan kortin tälle vuodelle *Selkeä työvoitto vihdoin...
Nyt pitää talven yli kerätä pennosia kasaan ja ihmetellä minkälaisen pyörän sitten itelleen haluaa. Tai tyylisuunta on jollain lailla jo tiedossa, jos kukkaro vaan antaa periksi *
Ja liikenteessä ajaminen tuntui kyllä totaalisesti helpommalta kuin noi käsittelyharjoitukset... vaikka täytyyhän noi asiat osata että kykenee toimimaan tuolla tien päällä *![]()
XJ600 Diversion
onnittelut kortin johdosta(Taika @ Loka. 09 2007,18:48) kirjoitti
![]()
![]()
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80