Sivu: 1 / 9:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 259:sta
    eka ajoharjoittelutunti takana, isolla mopolla ajosta aikaisempaa kokemusta nolla...

ympyrää ajelin tunnin verran ja mopo sammui noin viissataa kertaa ja tuntui ettei mun pikkusormet oikein kunnolla ylettänyt kytkimelle ja niin edelleen... kieltämättä oli vähän tuskastuttavaa vaikka en kuvitellutkaan että se ihan putkeen heti meniskään

mites muut aloittelijat, tarvisko paljonkin lisätunteja ottaa ennenkuin kortti oli kädessä?
    mull ei ollu millää mopolla ajo kokemusta(paitsi ajoin kerran,ja sillonki systerin mopon aitaa päin ) pari ekaa kertaa ajoin jollaki pienemmällä pyörällä...joka piti polkee käyntii...kyl meinas itku tulla...ku en vaa saanu sitä käyntii...muuten meni hyvin... sit isolla pyörällä tuntu aluks iiihaan järkyltä ajaa...mut kyl se siit lähtee...kaks ylimäärästä tuntia ajoin, itse halusin ottaa...kyllä se siitä lähtee jos mä oon pystyny tohon ni säki pystyt
    Lainaa (rujokatti @ Touko. 04 2007,20:26) kirjoitti
    eka ajoharjoittelutunti takana, isolla mopolla ajosta aikaisempaa kokemusta nolla...
    nythä sie hupajat. ajoithan sie äffällä suoraan ainakin 100m ennen ajotunteja
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
    kiitti piipu kannustuksesta...

eihän se ikävä tai kamala kokemus ollut mutta alkoi vaan tuntua että opinkohan mie ikinä...

no maanantaina jatketaan ja kokeillaan vähän pienemmällä pyörällä...
    Kuten niin moni muukin taito - harjoitus, toisto ja kelaus omassa päässä tekee mestarin / rakentaa rutiinin. Jatka sitkeästi vaan!
    <p>2002-2014</p>
    Heips vaan ja onnea treeneihin täältäkin! Ota rennosti äläkä turhaan keskity sen kytkimen kanssa leikkimään, väännät vaan sopivasti kaasua sieltä toiselta puolelta
    Lainaa (7kurkoa @ Touko. 04 2007,21:32) kirjoitti
    Heips vaan ja onnea treeneihin täältäkin! Ota rennosti äläkä turhaan keskity sen kytkimen kanssa leikkimään, väännät vaan sopivasti kaasua sieltä toiselta puolelta
    Mulla oli tosi pitkä aika ennen viime kesää siitä kun omistin mp:n, ja edelleen pientä hapuilua ajoittain. Kaikkein ikävimpinä tilanteina pidän paremman puoliskon kanssa kaksin ajellessa tilannetta, jolloin joudun pysähtymään jyrkähköön ylämäkeen (esim. lautatarhankatu stadissa). Helvatun vaikeaa lähteä "nätisti" valumatta taaksepäin/rynnimättä eteenpäin niin, että eukko pysyy tarakalla.
    Teitääkö kukaan mistä sen "mäkipidättimen" niin kuin maastureissa on, saisi ostettua minun Jammuuni ?
    Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
    Lainaa (JJJ @ Touko. 04 2007,21:52) kirjoitti
    Teitääkö kukaan mistä sen "mäkipidättimen" niin kuin maastureissa on, saisi ostettua minun Jammuuni ?
    Se on se rrraaka kytkimen luistatus. Mopo kestää sitä.
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    (esim. lautatarhankatu stadissa).
    Toi oli mun suosikki aloittelukesänä, ruuhka-aikaan siinä nolotti jo valmiiksi. Mummoni nauroi mun hermoilulle, että ennen se oli jyrkempi ja sora/hiekkapohjainen ja hyvin pojilla Jawat kulki.
    No ei kantsi stressata. Minullakin oli muutama vuosi sitten kokemusta nolla kun menin korttia ajamaan. Ekalla ajotunnilla ajoin suoraan parkkipaikan viereiseen metikköön kun en saanut kääntymään ajoissa... sellaista sattuu..

Muutama lisätunti tuli tarpeeseen koska ensimmäinen käsittelykoe ei oikein onnistunut. Liikenteessä oli helpompaa kuin parkkipaikalla.

Ei niitä kannata murehtia. Ajattele niin, että ne tunnit ja muut on sinun turvaksesi. Sinua ei päästetä liikenteeseen tai ei päästetä inssistä läpi jos ajamistasi ei koeta turvalliseksi. Turvalliseksi sinulle sekä muille.
    Siitä se lähtee. * Eihän sitä muuten opi kuin harjoittelemalla. Ei ollut hirveästi kokemusta kaksipyöräisistä, kun mopokorttia menin ajamaan. Lisäksi opetus oli tosi surkeaa. Mua esim. ajatettiin kaupungissa vasta silloin, kun oltiin matkalla inssiin. Ja inssissä sitten pörrättiinkin keskustassa. Vilkun käyttö meinas tuottaa tuskaa, kun olihan eka kerta, kun koko vilkkua piti käyttää. Kyllä meinas jänskättää, mut kunnialla selvisin.

Kysyppäs ensi kerralla opettajalta, että voisko sitä kytkintä säätää sulle parempaan asentoon. Se vaikeuttaa huomattavasti ajoa ja kipeyttää kättä, jos kytkin on huonossa asennossa, esim. liian ylhäällä ja liian kaukana.

Nythän ajokertoja on enemmän kuin ennen, mutta kun inssi alkaa häämöttää, niin mieti sitten onko tarvetta lisätunneille. Kyllä opettajatkin kertovat oman mielipiteen ja suosituksen sen suhteen.

Ei muuta kuin kovasti tsemppiä matkaan! *
    ~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
    - Bernard Shaw
    Lainaa (rujokatti @ Touko. 04 2007,20:26) kirjoitti

ympyrää ajelin tunnin verran ja mopo sammui noin viissataa kertaa ja tuntui ettei mun pikkusormet oikein kunnolla ylettänyt kytkimelle ja niin edelleen... kieltämättä oli vähän tuskastuttavaa vaikka en kuvitellutkaan että se ihan putkeen heti meniskään

mites muut aloittelijat, tarvisko paljonkin lisätunteja ottaa ennenkuin kortti oli kädessä?
    On täysin mahdollista selvitä ajokokeista minimi tunneilla ilman aiempaa mopokokemusta. Kannattaa panostaa mentaaliharjoitteluun, eli lue paljon ja mieti kuinka homma menisi käytännössä.

Muista rento ajoasento ja katseen käyttö !
    ZX-11D5
    Tsemppiä vaan, siitä se lähtee! Itteki suoritin mp-kortin vasta viime syksynä, ja kyllähän sitä piti "jokunen" lisätuntikin ottaa, ennen kun ope päästi käsittelykokeeseen (ajoitus taisi olla oikee, sillä sain sekä kässärin että inssin läpi kertalaakista ). Mulla tuotti hankaluutta eniten se kasin muotoinen juttu, miksikä sitä nyt sanottiinkaan. En meinannut millään saada mopoo kääntymään rajojen sisällä. Lopulta sitten päätettiinkin, että alan ajaa pienempää konetta, ja sain sitten sillä suoritetuksi rajoitetun kortin (saan ajaa 2 v vain alle 25 kilowattisilla). Parempi sekin kuin lyödä päätä seinään ja pakolla vaan jatkaa isolla pyörällä ajamista. En sit tiä mahtaaks mun pienellä koolla (omasta mielestä olen kyl just passeli!) olla jotain tekemistä sen kans, ettei iso pyörä totellu, mut samapa tuo. Pääasia et kortti tulla läiskähti käteen.

Samaan aikaan samassa autokoulussa suoritti korttia myös yksi jätkä, mua paljon isompi, joka oli yrittäny käsittelykoettakin kai useemman kerran eikä ollu päässyt läpi. Mulle pieneen pyörään siirtyminen ei ottanu pahasti kunnian päälle ja oli oikee ratkasu,mut mietin että olisko se ollu tälle jätkälle liian paha kolaus itsetunnolle, jos se olis onnistunu suorittaa vain rajatun kortin... En tiä, mut kandee harkita rajatun kortin suorittamista (jos itsetunto kestää!), jos piikillä ajo tuntuu helpommalta ku sillä isolla pyörällä.

Vielä opetuksesta... Onneks olen sanavalmis ja jo elämää nähnyt nelikymppinen,sillä mun ope oli yks sovinistisika! Millastahan olis ollu olla parikymppinen ujo nuori nainen sen "käsittelyssä", niin inhottavia oli sen jutut - olis jatkuvasti saanu punastella siinä. Kaveritki ihmetteli, ku kerroin, et kuin voi laususkella semmosia törkeyksiä ihminen semmosessa asemassa. Eikä ollu sen ohjauskaan hääviä. Pitkät ajat harjottelin vaan itekseni eikä se kommentoinu mitenkään, saattoi vaan jutella kännyyn tai toisen samalla alueella opettavan kaverin kanssa. Parhaat neuvot sain mopoilevilta kavereilta esim. siitä, miten kroppa myötää siinä kasi-tehtävässä jne. Kandee siis kuunnella kavereita,varsinki jos ne on suorittanu nykymuotosen käsittelykokeen.

Tsemppiä! Kyl se siitä lähtee, ja edessä upee prätkäkesä!
    Royal Enfield Bullet Electra BS 500 2005
    Yamaha Virago 535 1988
    Moto Guzzi 750 Nevada 2008
    HD Sportster Custom 2004
    Mulla oli tosi pitkä aika ennen viime kesää siitä kun omistin mp:n, ja edelleen pientä hapuilua ajoittain. Kaikkein ikävimpinä tilanteina pidän paremman puoliskon kanssa kaksin ajellessa tilannetta, jolloin joudun pysähtymään jyrkähköön ylämäkeen (esim. lautatarhankatu stadissa). Helvatun vaikeaa lähteä "nätisti" valumatta taaksepäin/rynnimättä eteenpäin niin, että eukko pysyy tarakalla.
    Teitääkö kukaan mistä sen "mäkipidättimen" niin kuin maastureissa on, saisi ostettua minun Jammuuni ? *
    Samat ohjeet kuin hidasajoon vähän soveltaen.

1. Kun ollaan paikallaan: Vaihde 1.-llä, kytkin alhana, vasenjalka maassa, pyörä pidetään jalkajarrua painamalla paikallaan

2. Lähdetään liikkeelle: *lisätään kierroksia (ihan reilustikkin vaan), höllätään varovasti kytkintä ja annetaan kytkimen reilusti luistaa, ei se mihinkään hajoo, aletaan vähitellen hölläämään jalkajarrua, kun ollaan liikkellä, nostetaan vasen jalkakin tapille ja vapautetaan kytkin.

Harjoitus harjoitus harjoitus harjoitus harjoitus harjoitus harjoitus harjoitus harjoitus harjoitus ja edelleen harjoitus.

Sitten hop näinhän se meneekin

ja eikun
    XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
    Joo minä olin ekalla tunnilla pari viikkoo sit..
    Liikenteessä "hiljaisessa" tosin suoraan.. eipä ollu hajuukaan kuinka ison mopon saan pysäytettyä.. Parit risteykset vähän pitkäksi ja sammumista keskelle..
    Ja loppuhuipennus oli sit pyörä nurin.. Nyt odotellaan korjaamista..
    Ei oo elämä helppoo tällä rungolla..
    Mut hyvä siitä tulee ja kortin AION saada.. Kun kerran mopokin on jo.
    Maasta se pienikin ponnistaa, ruukaavat sanoo..

Zemppiä kaikille muillekin aloitteville kuskeille
    Kukaan meistä ole syntynyt moottori jalkojen välissä, joten kaikki olemme harjoitelleet sitä ajoa jossain Naisilla on viellä se etu, että jaksavat keskittyä huomattavasti enemmän tekemiseensä kuin me putkiaivoiset

Treeniä vaan ja kohta nautiskelet teillä, meidän muiden kanssa
    Joo se kyllä lähtee homma luistamaan, kun vaan kokemusta alkaa kertyä.. Mä olin ajanu mopoilla ja isommillakin laitteilla ennen harjoittelutunteja, mutta hidasajo oli jääny vähälle Äkkiä sen silti opin eli en ihan ulalla ollut..

Muuta en tässä ny keksi, eli tsemppiä vaan!
    köhköh, putput, pampam..
    Lainaa (Viski @ Touko. 05 2007,12:19) kirjoitti
    Kannattaa panostaa mentaaliharjoitteluun, eli lue paljon ja mieti kuinka homma menisi käytännössä.

Muista rento ajoasento ja katseen käyttö !
    Terjens! Ei muutakuin rohkeasti oppimaan ja kyllä se ajo siitä muutaman kerran jälkeen muuttuu jo paljon luonnollisemmaksi. Tämä kannattaa lukaista (Ajo hanskassa) riippumatta siitä miten paljon on ajanut mp:llä! Äärettömän hyvää tietoa ajamisesta ja sen harjoittelusta. Kertoo perusasiat miten ja miksi pyörä käyttäytyy niinkuin se käyttäytyy. Noitten pohjalta osaa sitten käskeä pyörää toimimaan niinkuin itse haluaa. Pyörä kyllä suoriutuu normikuskien toiveista helposti kun vaan kuski osaa pyörälle kertoa mihin ja miten haluaa mennä . Ite tulee luettua tuo uudestaan aina silloin tällöin niin ei pääse niksit unohtumaan. Samalla tulee funtsittua erilaista pyörän hallintaa --> luottamus omaan ajamiseen ja ajotaidot paranee (terveellä tavalla toivottavasti ).

Joten eikun onnea tuleville ajohetkille. Turvallisesti eteenpäin!
    "Life sounds like a V-Twin"
    Erikoista jos ovat ensimmäisenä sinut laittaneet "ison" pyörän selkään ja sitten siirrytty kevariin (?) kun on todettu ettei käynytkään kuin saduissa...

Itse ajoin ensimmäiset tunnit kevarilla, jonka jälkeen siiryttiin isompaan (kuussatanen fazu) ja voi kun taivas aukesi sillä hetkellä. * Sehän oli paljon vakaampi ja helpompi liikenteessä kuin tuo kevari.

Kytkimen kanssa tosin oli minulla sama ongelma, sormet eivät yltäneet ja jatkuvasta sormien venyttelystä kentällä johtuen oli käsi aika kipeänä aina tuntien jälkeen. Kahvaa koitettiin säätääkin, huonolla lopputuloksella.

Omassa pyörässä ei onneksi samaa ongelmaa ole, mutta jos olisi, niin uskoisin että osaava osaisi senkin säätää kohdalleen.

Tsemppiä vain tunneille, kyllä se siitä aukeaa taivas sinunkin kohdallasi. Kohta huomaat unohtavasi olevasi ajotunnilla kun on niin i-h-a-n-a-a ajella! *

edit: pari typoa...

***En tienny pienenä kuin hauskaa on isona***
    Samaa linjaa kuin edellisissä:

Älä turhaan stressaa sitä hommaa. Kyllä se lähtee siitä sujumaan. Itsekkään en ollut aikoinaan edes mopolla ajanut kun lähdin tavoittelemaan A korttia.

Pari ensimmäistä ajotuntia tuntui ettei tule helvettiäkään, mutta alkoi pikkuhiljaa oppimaan.

Harjoitusta harjoitusta, siitä se lähtee.

Lisätunteja en itse ottanut, mutta jos tuntuu että haluat lisätunteja -> ota ihmeessä!! pääset reenaamaan just niitä asioita jotka vaikealta tuntuu.

Ja tervetuloa mukaan hienoon harrastukseen
    Espoo on paska paikka
    kiitos, rakkaat toverit kommenteista ja vinkeistä, ihan sydäntä lämmittää kun kaikki komppaa niin kovasti

harjoitukset (ja mielikuvaharjoitukset) jatkuu...
    Tsemiä harjoitteluun, kyllä se kortti sieltä irtoaa!

Siinä autokoulussa tuolla Oulussa, jossa kävin A-kortin, olivat opet sitä mieltä, että suoraan vaan isolla pyörällä, että tulee heti oikea tuntuma (500 CB Honda). Tämä ilmeisimmin vaihtelee autokouluttain/paikkakunnittain.

Mulla varmaan niin isot kädet, että yltävät sormet ongelmitta kytkimelle. Eiks niissä pyörissä voi säätää sitä kytkimen asentoa niin, että on lyhyempi "vetää" pohjaan? Kannattaa kysyä.

edittiä: sain kortin ihan perustuntimäärällä, luulisi autokouluopen osaavan määritellä, tarviitko lisätunteja vai et

CBR 600 --> VTR 1000F --> GSX R 1000
    "Antaa kaikkien kukkien kukkia, myös kuukusten"
    "Rakasta, kärsi ja kaadu"
    "Minähän sanoin että mitä minä sanoin"
    piti vielä palata tähän aiheeseen...

elikkäs, nyt on jo ajotunteja enemmän takana, ja yhden kerran on jo kupsahdettu nurinkin pyörällä...
    homma alkaa jo pikkuhiljaa sujua, paitsi se käsittelykokeessa vaadittava kääntyminen kuuden metrin alueen sisäpuolella...("kahdeksikko")

teoriassa kyllä tiedän miten toimia mutta käytännössä en vaan saa käännettyä yläkroppaa tarpeeksi, toisin sanoen hartiat menee ihan lukkoon. ja tämä ongelma on vain kun pitäis kääntyä hitaasta vauhdista. (eli vika on mitä ilmeisimmin mun pään sisällä... )

muuten on kyllä kerta kerralta mukavampaa hypätä pyörän selkään

onko antaa hyviä vinkkejä, mikä avuksi jännitykseen?
    diapam?

edit: ei vaan pitää vaan uskoa itseensä... menet peilin eteen, tuijotat itseäsi silmiin ja sanot: "mä pystyn siihen"... kyllä se siitä lähtee...

-Yamaha YZF600R Thundercat-
    Heippa!

Itsellä muutamia vuosia takaperin pyörittelykoe meni kerran uusintaan ja pari lisätuntia tuli otettua, mutta kuin ihmeen kaupalla inssi meni _täydellisesti_

Jotenki sitä vaan tuli sähellettyä siellä katsastuskonttorin pihassa, paikka tuntui ahtaalta ja se oli selvästi kalteva. Itse liikenteessä ei ongelmia nimeksikään. Inssissä tosiaan en kertaakaan unohtanut edes vilkkua palauttaa.

Olen täysin vakuuttunut että saat kortin

Näin on näppylähansikkaat.
    Lainaa (rujokatti @ Touko. 15 2007,19:49) kirjoitti
    homma alkaa jo pikkuhiljaa sujua, paitsi se käsittelykokeessa vaadittava kääntyminen kuuden metrin alueen sisäpuolella...("kahdeksikko")

teoriassa kyllä tiedän miten toimia mutta käytännössä en vaan saa käännettyä yläkroppaa tarpeeksi, toisin sanoen hartiat menee ihan lukkoon. ja tämä ongelma on vain kun pitäis kääntyä hitaasta vauhdista. (eli vika on mitä ilmeisimmin mun pään sisällä... )

muuten on kyllä kerta kerralta mukavampaa hypätä pyörän selkään
    Ihan sama vika minulla. Pari kertaa kyseinen pujottelu ja kääntyminen mennyt asiallisesti, mutta useimmiten sitten menee ihan v*tuiks.

Vika on vaan korvien välissä, enkä usko että mikään muu auttaa kun ahkera treeni. Useimmiten käy niin, että juuri kun pyörä alkaa kääntyä oikein, niin iskee paniikki, että nyt se kaatuu ja suoristan pyörän ja homma menee pieleen *.

Ei muuta kun jatketaan harjoituksia *
    Meille on annettu kaksi lahjaa, joita tulisi käyttää mahdollisimman paljon - huumori ja mielikuvitus. Mielikuvitus korvaa sen, mitä emme ole, ja huumori auttaa meitä hyväksymään sen mitä olemme.
    meitsi luottaa ihan täysin siihen että toi vaimo saa kortin.
    kärsivällisyyttä se vaatii kun ei meinaa onnistua, mutta toistojen myötä se alkaa luonnistumaan
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
    Inssituli ajettua kahteen, kertaan. Ekalla kerralla kosahti pujottelun viimeiseen lenkkiin oikealle. Parin päivän päästä uudestaan ja sillä kertaa läpi. Pyörä oli Kawasakin ER6. Lisä ajotunteja en joutunut ajamaan.
    Hommat Hanskassa, Hanskat Hukassa.
  30.  
    Itsellä ei ollut mitään ajokokemusta ja aloiteltiin sitten kevarilla eka tunti. Onneksi toisella tunnilla otettiin jo honda CBF 500 koska huomattavasti helpompi käsitellä. Pituutta on siunaantunut sen verran että käsittelyssä ei tunnu olevan ongelmia.
    Ongelmia teettää oikeastaan se pienen ympyrän tekeminen, siinä tuppaa menemään pikkusen pitkäksi mutta harjoitus tekee mestarin.

Vähän kauhistutti kun kolmannella ajotunnilla lähdettiin liikenteeseen ja sitten käännyttiinkin kehä III:elle. Ei muuta kun kunnon vääntö kahvasta ja loppu matka ilme olikin kuin hangon keksillä

Opettaja (mies) mulla on aivan loistava ja kertoo todella hyviä kikkoja käsittelyyn, ja mikä tärkeintä, on todella hyvä kannustaja!

Kyllä sä sen kortin saat ja sitten kesällä lähdetäänkin ajelulle!
Sivu: 1 / 9:sta 123 ... ViimeinenViimeinen