Olin vappuaattona Alastarolla kurvailemassa.
Mahtava kokemus!
Mikään puikkomies en todellakaan ole mutta sen voin sanoa että hirmuisen hauskaa oli. Aurinko paistoi ja about 6-8 astetta lämmintä riitti hyvin paidan kastumiseen. Renkaatkin lämpenivät hyvin viileästä kelistä huolimatta, joten pelätä ei tarvinnut. Yksi mutka oli radalla likainen joten se piti aina vetää ulkoreunasta mutta muuten oli baana hyvässä kunnossa.
Hemmetin hyvän tuntuiset nuo ensiasennuspirellit. Tosin 2000 ajokilometrin jälkeen näyttää siltä että pitkälle ei noilla nakeilla enää pötki. Tiukasti rakkuloilla tuon 3h ratasession jälkeen.
1.42 oli paras aika johon pääsin näin eka kerralla. Olisiko siitä ehkä sekunnin tai puoli saanut vielä pois jos tuo yksi mutka olisi ollut ajettavissa. Mutta niinkuin sanottua niin paljoa rata-ajokokemusta ei minulta löydy. Nelikkokuskia painoi ohi ihan yhtenä jonona. Mitä aikoja on muut ajelleet Alastarolla?
Yhtä kaikki - hienoa oli. Nyt seuraavaa kertaa odottelemaan. Postailkaa ihmeessä Alastaro- ja 1098 ratakokemuksia ja -kikkoja muutkin!
Edit:
Ajettavuudesta ei tullut paljoa hehkuteltua mutta sitähän on jo paljon ruodittu. Oma mielipiteeni: paras kyykky mitä olen koskaan ajanut. Nautinnollinen fiilis taittaa mutkaan!
Ainoastaan kiihdyttäminen on moottorijarrutusta mukavampaa!
Kaveri oli myös vappuna Alastarolla keltaisella K1200R:llä. Oli nähnyt sut siellä. Tai tuskin kovin montaa muuta 1098:a ollut liikkeellä.
Ajoista, että kaveri mittasi kännykän sekkarilla n.1:35 s kierroksen edellisellä Kawasakillani.
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Taidan mennä itsekin kokeilemaan 1098-mallia. On mielenkiintoista verrata sitä 999-sarjaan. Valitettavasti 20 min koeajo ei oikein vielä tuo esille pyörästä kovin paljoa. Täyskaasuveto jossain motarilla kun ei oikein innosta. Enemmän mielenkiintoa herättää sisäänrakennettu dataloggaus ja miten tuollaisen saa säädeltyä ajettavaksi ja itselle sopivaksi.
Nyt näyttäisi olevan niin, että 1098-malliin on jo olemassa hyvä valikoima aftermarket-osia. Jos pyörästään haluaa tehdä ratakelpoisemman niin sekin jo onnistuu.
Alastarolla tulee ajeltua huvikseen leppoisaa kurvailua Ducatilla. Yritän välttää turhia riskejä katupelillä... jotain luokkaa 1.30-1.31 aikoja saan aika tasaisesti tulemaan laptimeriin jos vähänkin keskittyy.
Huh huh - 1.30 tai 1.35 - kovaa on kyyti! Aika paljon saisi näköjään vielä puristaa pois! Kyllä se siltä toisaalta tuntuikin ettei siinä kanttauksen määrässä tuntunut olevan mitään rajaa näköpiirissä. Ratakuskit vetää parhaimmillaan 70 astetta, olisinko itse kallistanut 30... Toisaalta mielessä pyöri hiukan myös kaatuminen - kokemusta kun ei ole niin on mukavampi pitää hauskaa kumipuoli alaspäin kuin pitää vielä hiukan hauskempaa ja lipata sitten. Myöskään ulostuloissa ei uskaltanut antaa hanaa ennenkuin pyörä osapuilleen pystyasennossa. Kai nuo sitten ajassa näkyvätkin ;)
Japseja olen kokeillut muutamia, en tosin radalla. Uskomattoman nopean ja jämptin tuntuisiahan ne ovat. Mulla vaan kun ei ole nuo huiput ihan kohdallaan muutenkaan niin satsaan fiilikseen - tykkään siitä traktorimeiningistä joka dukkelista löytyy.
Täytynee satsata polvipalahousuihin ja jatkaa harjoituksia myöhemmin kesällä, niin hauskaa oli kyllä!
Juu en nähnyt muita punaisia radalla ainakaan just silloin!kirjoitti
Satsaa ennemmin kunnon 1-osaiseen nahkapukuun. Ei niistä polvipalahousuviritelmistä mihinkään ole...(Duke of Turku @ Touko. 03 2007,12:12) kirjoitti
![]()
Hyvä pointti - katsotaan mihin tästä päätyy. Arvasin kyllä aikoinaan jo että oli virhe ostaa nahkatakki sillä mielellä että housutkin sitten joskus...kirjoitti
Juu, nyt kun on pyörään satsattu paljon niin varusteisiin kans! Syödään sitten vaikka tonnikalaa talvella(Duke of Turku @ Touko. 03 2007,12:20) kirjoitti
![]()
1.30 tuntuu olevan jonkunlainen kynnysaika Alastarolla. Siihen itsekin pääsin SP-1:llä. Siitä alaspäin joutuu jo oikeasti ajamaan kovaa ja riskit kasvaa. Ilman asianmukaisia varusteita en lähtisi siitä 1.40 ajasta paljoa nostamaan vauhtia. Alastaron asfaltti on melkoista perunapeltoa ja se vaatii alustalta hyviä säätöjä ja kuskilta kovia hermoja päästellä pitkälti toista sataa niiden töyssyjen yli.
edit: Niin.. aattelin että kehtaan kuit ducatifoorumille kirjotella kun on noista hitaista ja painavista twineistä jotain kokemuksia sentäänDucatia pitäis kyllä päästä radalla testaamaan. Ei toi R6 oikeen samoja fiiliksiä anna kuin mihin SP-1:llä tottu.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
No en mä tiedä... onko se 1.30 nyt mikään kynnys? Olen ajanut muutaman vuoden jo suht samoja aikoja omaksi ilokseni, pitäis harjoitella enemmän jos haluaisi parantaa tuosta. Mut eipä noilla ajoilla oo niin väliä siviilimallin hauskanpidossa. Tärkeintä on, että homma on hallussa ja on turvallista ja hauskaa!(Earthend @ Touko. 03 2007,12:38) kirjoitti
Pikkuhiljaa kannattaa niitä aikoja parannella. Yliyrittäminen kun valitettavan usein kostautuu kasalla romua ja katkenneilla luilla.
Hauskaa hommaa kuitenkin tuo radalla ajaminen.![]()
No en meinannutkaan että se olisi kynnys nimenomaan sulle. Tiedän vaan erään toisenkin "katukuskin" joka on ajellut tasaisia 1.30 aikoja jo pidempään. Tuo vaan tuntuu olevan sellainen aika johon harrastetasolla pääsee suht helposti.(Jyri @ Touko. 03 2007,12:51) kirjoitti
Ei ole meikäläiselläkään enää hoppu aikojen paranteluun. Se on vaan hiton vaikeeta siinä vaiheessa kun visiiri pannaan kiinni..
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
No se on kyllä totta, että helposti pääsee tuonne 1.30 tasolle. Siitä alaspäin tosiaan täytyy jo ajaakin hieman.(Earthend @ Touko. 03 2007,13:55) kirjoitti
Sarvet tosiaan kasvaa päähän kovin helposti kun visiiri menee kiinni. Onneksi niin tapahtuu radalla eikä liikenteessä.Hyvin tänne Ducati-puolelle entinen twinikuski sopii. Mainiolta se SP vaan kuulosti ja näytti. Hitaita & painavia ovat nuo twinit juu
![]()
Täs olis Ducati-cupin yhdistetyn aika-ajon tulokset viime vuodelta Alastarosta....josko jotakuta kiinnostaapi....
kliksistä
Nuo pyörät millä tuota ducaticuppia ajetaan eivät ole ihan samalla viivalla 1098:n tai 999/749:n kanssa. Esim. Mankka ajoi superstockin aika-ajossa 749:llä 1:23.6(magus @ Touko. 03 2007,20:17) kirjoitti
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
*Siivottu suht rankalla kädellä*
Anteeksi jos meni joku fiksukin kommentti pesuveden mukana.
kirjoitti
Näin se taitaa olla. Mun tosin käskettiin ajaa merirosvolipun kanssa jo ennenku olin ostanu edes pyörää....niin kaameita kirjoittelinkirjoitti
![]()
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
Kiitoksia Köpille vaivannäöstä. Tää on ihan jees. Rankempi käsi sopii oikein hyvin tänne ja muihinkin vastaaviin osioihin.(Köpi @ Touko. 03 2007,23:08) kirjoitti
Nii mitkäs gummit siinä olikaan ensiasennusrenkaina? Ne uudet Corsakolmoset vai?kirjoitti
Dragon supercorsa prot on alla.
Kiitokset tuloslistasta! Taisi olla tuo Aku sama Aku joka hailacilla teki huollon mun pyörään. Homma tuntui olevan myös sillä puolella hanskassa.
läppäristä hajosi kovalevy, täytyy koettaa tällä kännykällä vastailla prkl!
Oikein toimittu(Köpi @ Touko. 03 2007,23:08) kirjoitti
![]()
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16