Eli täällä kun on ollut puhetta noista keulahuolloista ja kaikenmaailman pikkuvirityksistä alustaan niin kyselenpä vielä erikseen tämmöistä.
Tänään kiersin muutaman paikallisen liikkeen ja kyselin keulahuoltojen hinnan ohella jäykemmän öljyn vaihtamisesta sekä pikkuisesta pinnan kohotuksesta keulan jäykistämiseksi. Kahdessa liikkeessä sanoivat että onnistuu kyllä laittaa himpun jäykemmät litkut ja vähän lisätä öljyä ja paranee, mutta yhdessä sanoi että ei kuulemma palaudu jäykemmillä öljyillä ja kertoi esimerkin että mukulakiveä ajaessa keula painuu ja painuu läjään joka iskulla. Ja suuremmasta öljymäärästä sanoi että tulee kuulemma stefoista läpi.
Ehdotti sitten kuulemma oikeaa tapaa jäykistää: tarjosi nylonholkkeja keulaputkien sisään jotka puristaisi jousia kasaan mutta mun ajatuksenjuoksun mukaan tämä olis kyllä aivan väärä tapa?tokasi siinä vielä pyörää katsellessa että "nuo esijännitykset voit vääntää pohjaan", wtf? Ainut fiksun kuuloinen ehdotus oli että häneltä löytyisi kuulemma -93 1000 CBR:n jouset jotka olisi jäykemmät ja menisi heittämällä sisään.
Ja perästä vielä sen verran kyselisin että minulle on parilta taholta neuvottu lisäämään cebarin takaiskarin yläpään kiinnitykseen jonkinlainen ~5mm holkki joka nostaa perää n. 3cm ja näin nopeuttaa ohjausta, onko jollain kokemusta?
Niin ja pyörähän oli vuosimallia -95.
Niin siis kaikki nuo mainitut vaihtoehdot (jäykemmät jouset, esijännityksen lisäys, jäykemmät öljyt, öljyn lisäys) vaikuttavat keulan toimintaan täysin eri tavalla, joten ensin pitäisi tietää mitä haetaan.
Vakiojouset on aika löysät jopa tämmöiselle 65kg:selle, joten jäykemmistä jousista on hyvä aloittaa. Kun jousi on oikein valittu, saavutetaan optimipainumat n. 20-30mm esijännityksellä. Painumien mittauksesta pitäisi löytyä tietoa aika hyvin, joten ei siitä sen enempää.
Vaimennuksia ei kannata miettiä ennen kuin jouset ja painumat on oikealla tontilla. Jäykemmillä öljyillä vaimennus lisääntyy molempiin suuntiin. Keulassa on säätö, jolla paluuvaimennukseen voi jonkinverran vaikuttaa. Öljyillä ei voi kuitenkaan vaikuttaa hitaiden ja nopeiden liikkeiden vaimennuksen suhteisiin. Hidas vaimennus tuo jämäkkyyttä ja vakautta, sekä vaikuttaa ajogeometriaan mutkassa, kun taas nopea vaimennus ottaa vastaan töyssyt. Yleensä tarvitaan lisää hidasta vaimennusta, mutta ei juurikaan nopeaa tai keulasta tulee liian kova. Paras vaihtoehto on siis viedä putket osaavalle pajalle shimmattavaksi, jolloin hitaan ja nopean vaimennuksen suhteisiin voidaan vaikuttaa.
Jos tuntuu, että keula on muuten hyvä mutta painuu jarrutuksissa hieman turhan syvälle, voi koittaa lisätä 10mm öljyä molempiin putkiin; tämä vaikuttaa lähinnä jouston loppupäässä, eli keulasta tulee progressiivisempi.
Takapään nostaminen vaikuttaa tosiaan ohjauksen nopeuteen, kuten keulan laskukin, mutta samalla pyörästä tulee epävakaampi, joten varovasti ja pieniä muutoksia kerrallaan.
.. juu älä muuta senttejä sitä perän korkeutta , millitkin jo vaikuttaa.
Onko kellään ollu pc25 sellasta että kun ajaa mutkassa jossa on töyssyjä, niin tulee hiukan "käärme" efektiä eli alkaa hiukan luikertelemaan. Onko syy löytyny aina takaiskarin säädöstä?.... Ja eikös se takaiskari väännetty jäykemmälle niistä neliökoloista joissa myös lukee säädön asento, 1, 2, 3, 4 jnejne.. itellä nyt 5 kohassa ja ajattelin pistää tiukimmalle..
Paljonko on painoa?(Needle @ Touko. 01 2007,19:57) kirjoitti
Ainakaan F3:sen takajousi ei ole mitenkään älyttömän löysä. Esijännityksellä säädetään pyörän ajogeometriaa mutkassa, eli sillä voi vaikuttaa yli- tai aliohjaukseen. Mutta jos vehje vaappuu kuin 80-luvun cadillac, on ongelma todennäköisesti vaimennuksissa.
Tuo johtuu "yleensä" paluuvaimennuksen puutteesta. Sellainen namiska pitäisi yleensä joka iskarista löytyä.(Needle @ Touko. 01 2007,19:57) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Siinä 80kg kieppeillä. Tällä hetkellä paluuvaimennuksen säätö on puoltakierrosta vaille kovimmalla. Samoin puristusvaimennuksen säätö...(Stobias @ Touko. 03 2007,20:40) kirjoitti