Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Eli mistä voi tietää (mistä mitata) että onko jännitteen säädin rikki? Mitkä on yleisimpiä oireita?
  2. #2
    ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  3. #3
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Oire on siis se että latausjännitettä ei näy. Eli akulta pyörän ollessa käynnissä ei saa kuin max 12,7 voltin lukemia.

    Latausohjeessa kerrottu diodimittaus varmisti mulla hajonneen säätimen.
  4. #4
    No sitten vois olettaa että vika ei ole säätimessä, koska akulta mitattu jännite noin 5000 kierroksella oli jotakin 14v:n luokkaa..? Korjatkaa jos olen väärässä..



  5. #5
    Lainaa (CBRrr @ Touko. 04 2007,17:00) kirjoitti
    No sitten vois olettaa että vika ei ole säätimessä, koska akulta mitattu jännite noin 5000 kierroksella oli jotakin 14v:n luokkaa..? Korjatkaa jos olen väärässä..
    Mittasitko säätimen? Mulla kävi muistaakseni sillä tavalla, että latausjännite oli ok, mutta säätimestä oli silti yks vaihe sökönä -> ei ladannut kunnolla/rikkoi akun
    ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  6. #6
    Mulla oireili polttamalla ajovalon polttimon. Latausjännite oli akulla oikein reippaanlainen, muistaakseni 20-30 voltin välillä riippuen kierroksista.

    Vaiva korjaantui vaihtamalla jännitteensäädin uuteen. Mittausohjeet löytyivät tuolta jensin kertomista linkeistä jostain...

    Ajovalon polttimo yleensä mustuu, jos jännitteensäädin ei toimi, mutta silloin on kyse vissiin alijännitteestä. Eli jännitteensäädin voi rikkoontua ilmeisesti eri tavoilla, kertokaapas sähköviisaat lisää
  7. #7
    moro,itelläni ku oli säätäjä rikki nii matkan teko loppui aina vähän väliä ku akku teki tenän... mut katso kierroksia ku laitat pitkät päälle,pitäisi laskea kierrosten jos säätäjä kunnossa... ja mittarillahan voit akun kengistä mitata.muistaakseni näytti lähemmäs 15 ku laitoin uuden... hinta oli 300e
  8. #8
    Lainaa (jens @ Touko. 04 2007,17:09) kirjoitti
    Mittasitko säätimen? Mulla kävi muistaakseni sillä tavalla, että latausjännite oli ok, mutta säätimestä oli silti yks vaihe sökönä -> ei ladannut kunnolla/rikkoi akun.
    Jos vaihtosuuntausosastolta puuttuu yksi vaihe niin silloin latausjännite näyttää ihan hyvältä kun kuormitus on pieni. Suuremman kulutuksen aikana paukut loppuu ja käy niinkuin jenssille. Tällaista vikaa on vaikea mittauksin todentaa ilman käyrämuodon piirtävää mittaria.

    Kunnossa oleva tasasuuntain/jännitteensäädin antaa jokseenkin tasaisen n. 14 voltin jännitteen kulutuksesta ja kierroksista riippumatta. Mun sähköjärjellä on vaikea käsittää miksi alijännite pilaisi polttimoita, pikemminkin asia on päinvastoin. Alijännite aiheuttaa lähinnä akun loppumisen.
    KTM950SE
  9.  
  10. #9
    Osaisko joku vastata miksi latausjännite kasvaa 15,6 volttiin valot päällä ja ilman valoja eikä muuta kuormitusta 14,6v
    akku on vaihdettu uuteen.
    niin kysymys on muuten suskasta 1100 gsxf jännitteensäädintä kyllä veikkaisin.
    Äimistelijä