Moro!!
Ajattelin tässä elvyttää pitkään pimennossa olleen moottoripyöräharrastukseni, nettimotosta olen ihmetellyt useampaan otteeseen miten nuo FZ750 jamput on halpoja (alta kolmen tonnin saa jo siistejä yksilöitä 80-90 luvun taitteesta).
Kilometrejähän nuo on toki nähneet päälle 50000 kaikki. Jos nyt oletetaan että edellinen omistaja ei juuri tavallista tallaajaa kummempi ole, miten pitkä elinaika jampulle on tiedossa tai mitä siitä kannattaa nimenomaan koneesta uusia/tarkastaa ennen vakavampaa cruisailua? Vanhoissa koneissahan on aina omat kilinät ja helinät, mutta onko tässä jampussa mitään erityistä ääntä mitä kannattaisi ympäri konetta kuunnella korva tarkkana?
Kaikki tekniset turinat em. pyörää ja moottorityyppiä kohtaan on tervetulleita. Koneremppaa en pelkää (laittanut useamman moottoripyörän ja auton koneen) mutta olispa tuota silti mukavampi näin kesällä keskittyä siihen olennaiseen
Tunnetusti en kaasua säästele näillä 100hp värkeillä
Mulla on ollut Genesis käytännössä koko 2000-luvun, joten kokemusta on kertynyt. Pyörän mittarissa 66 tkm ja vielä pelittää ja kulkeekin tarvittaessa:-) Sanovat moottoria kestäväksi, tiedän yhden joka ajoi 107 tkm ennen kuin alkoi aukoa konetta, silloinkin lähinnä rapisevan nokkaketjun vuoksi. Toisaalta onhan se pidosta&huollosta kiinni, kuin pitkästi pääsee. Kytkin on hieman alimitoitettu, kytkimen pääsylinteri ja/tai työsylinteri saattaa alkaa vuotamaan. Niihin saa korjaussarjan, jolla hintaa about 20 eur/kohde. Vaihteiston ulostuloakselin laakeri kuulemma väsähtää 70-80 tuhannen kilsan kohdalla. Pirullinen vaihtaa kun pitää mylly puolittaa. Ventt.välykset kannattaa tsekata useemmin kuin 40 tkm välein. Pyörien laakerit kannattaa uusia ennen kuin alkavat tosissaan ilmotella ittestään. Sähkölaitteet toimivat, ei ongelmia. Vaihdan nesteet kolmen vuoden välein (myös etuhaarukan+stefat), moottoriöljyn ja suodattimen kerran vuoteen kun ei tuu ajettua 3-4 tuhatta kilsaa enempää. Ei mainittavia eikä harmillisia pikkuvikoja, kumma kyllä. Rengasvalikoima supistuu kaiken aikaa (eessä 16 tuumanen, takana 18 tuumanen). Kaasarit olet kerran irrottanut, putsanut ja säätänyt.
Mikään ei ole ikuista, mutta oletan että kestävyydessä ja toimivuudessa Genesis peittoaa monet ikäluokkansa edustajat. Ja yksilöiden välillä löytyy eroja.
Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
Nå, korjataanpa subjektia sen verran että kaasarit OLEN säätänyt.
Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
Noissa vanhoissa on se ongelma että onko 50 150 vai 250000km.Ei ole viimeinenkään mahdoton.Tiedän yhden XJ900 jolla on ajettu liki 300000km eikä konetta ole avattu,mutta saattaa käyntiäänestä kyllä aavistaa.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Mutta jos pyörä pelaa, niin v...ko väliä? Päällisin puolin siistiä pyörää on yleensä muutenkin pidetty hyvin. Itse ostaisin mahdollisimman alkuperäisen yksilön, on tuskin muutenkaan räpelletty.