Olen nyt vakavasti miettinyt tuon kyseisen mallin (fzr 1000 vm.-96) hankkimista ja en löytänyt siitä tarpeeksi selkeää tietoa haulla enkä noin muutenkaan, joten päätin pistää tänne muutamia minulle tärkeitä kysymyksiä. Olisi äärettömän mukava saada entisten omistajien ja muuten vain asiasta tietävien kommentteja ja kokemuksia.
Eli,
-Onko vm.-96 olemassa mitään vikalistaa, voi luetella?
-Tiedätkö sinä jotain sen perusvikoja?
-Onko se kuinka vankkaa tekoa?
-Löytyykö siihen helposti varaosia ja ovatko ne kalliita, noin suhteessa muihin merkkeihin tai malleihin?
-Miten matka-ajo ominaisuudet? Entäpä kaksipäällä?
-Onko se yleensä järkevä ostos?
-Yleisiä, omia tai kaverin kokemuksia pyörästä?
Arvostaisin kovasti tietoja ja kokemuksia kyseisestä pyörästä, etenkin juuri tuosta vuosimallista. Mutta kaikki kyseiseen malliin liittyvä tieto on oikein tervetullutta.
Enivei oikeen hyvää kevättä ja turvallista ajoa. Toivotaan että kelit on mitä mainioimmat koko kesän.
etenkin tuosta vuosimallista on vaikea sanoa, koska valmistus on loppunut vuonna-95! Itelläni on fzr1000 vm-92.käyttöön ottovuosi on 96. eli ota selvää todellisesta vuosimallista eikä käyttöön otto vuodesta!tosin ei noitten 90-95 mallien välillä ole kuin kosmeettisia eroja. yamaha design cafe sivulta etsit olikohan se legend tai history otsikon alta niin löytyy fzr:än värit josta selviää vuosimalli.
No ainakin vm. 95-96 on kahdella etuvalolla mallia yzf 750. 88-91 on kahdella pyöreällä ajovalolla ja 92-93 yhdellä matalalla valolla, jonka sisältä paistaa se mulkosilmä. Olen omistanut -92 ja nyt -95 malliset FZR:ät. Kahdessa ensimmäisessä mallissa oli ongelmia kakkosvaihteen kestämisen kanssa. Käsittääkseni korjattu viimeiseen malliin ja Thunderaceen. Kaasuttimien neulaputket kuluu käytössä ja polttoaineen kulutus nousee, ja loppujenlopuksi liian paksu seos heikentää keskialueen suorituskykyä. Öljynkulutus on useimpien ongelmana näissä moottoreissa. Omakohtaisesti olen kummankin kohdalla päässyt siitä eroon vaihtamalla mineraaliöljyt koneeseen. Castrolin GPS:ää tai vastaavaa kului alkuun 2-5dl/1000km, Delvac 15-40W öljyllä ei tartte lisätä ölljynvaihtovälillä, jona olen pitänyt 4-5tkm. Mineraalipohjainen mopoöljykin ajaa varmasti saman, jos nuo multifleet öljyt jostain kumman syystä hirvittää. Venttiilivälyksiä on syytä tarkkailla useammin, kuin valmistajan suositus.
Pyörä on mukava ajaa, joskin hieman jäykkäniskainen. Matka-ajossa mukavan vakaa ja kyytiläiselläkin kohtalaiset tilat. Vankkaa tekoa, ja kestää kilometrejä asiallisella huollolla ainakin 100tkm, on kokeiltu.
PS. Kone kuullostaa tyhjäkäynnillä joltain helistimeltä, kuuluu asiaan. Erilaisia rahinoita ja rallatuksiakin kuuluu seasta, mutta ei hätää, kunhan kierroksilla tasottuu.
Kaikki erittäin hyviä neuvoja ja tietoja, etenkin tuo kakkosvaihde juttu. Jotenkin vahvasti epäilinkin jo tuota minkä exup1000 toit esille, eli -96.vm ei ole. Kiitos kun vahvistit epäilyni.
Eli varmastikkin käyttöönottovuosi on tuo -96.
Pistäkää vapaasti lisää kokemuksia kyseisestä pyörästä ja eri vuosimalleistakin, kerran tekniikka ei matkanvarrella kovasti ainakaan ole muuttunut.
Vielä kiinnostaa varaosien saatavuus?
Varaosien arvokkuus?
Saksan eBay on mainio paikka hankkia varaosia todella edullisesti. Tarjontaa on paljon ja osat älyttömän halpoja verrattuna suomeen. Onhan toi senverran yleinen pyörä, että suomestakin osia saa.
no nyt selvis miksi mun pyörä pukkaa mustaa ja hieman miettii alakierroksilla! kulutus on siinä 8 litran pinnassa eli dynojettien ostoon tai factoryn.... kumpikohan olis parempi?
kiitti tiedosta jmhonka!
Laitoin dynojetin sarjan vuosi sitten omistamaani FZR1000:een vm.91. Paljon paremmin jaksoi vääntää alakierroksilla ja bensaa meni n. 5,5 l/100km. Suosittelen.
Juu itselläkin fzr 1000 -91 vuosimallia! Hyvin toiminut, koneremonntti tehty noin 30tkm sitten, juuri ennen kun hommasin tämän pyörän. Samalla laitettu kakkosvaihde ja siirtäjä, ja hyvin sen jälkeen pelittänyt. Mitä nyt pieni kytkin remppa tuli tällä viikolla. Mut pyörällä on ajettu kaikenkaikkiaan noin 100tkm. Hieno peli, toi kulutus on jossain n.8-9 litraa sadalla. Aika ookoo, kun renkaalta löytyy noin 150hp tehot!
Tosta öljyn kulutuksesta voi keskustella vaikk' kuinka, jos olet rauhallinen kuski niin sopivasti, jos taas tuppi on koko ajan nuri niin aika reilusti! Itsellä jotain 1-2dl per tuhat!