No kävipä niin, että piti myydä pyörä tässä keväällä pois, mutta ostaja kun tuli katsomaan, niin kertoi, että takapään rengas heiluu siihen malliin, että laakerit on rikki.
Onkos tuo takapään laakerien vaihto paha nakki, että tarviiko jotain työkaluja vai meneekö vain perusvälineillä?
Aattelin nyt ekana napata sen takarenkaan pois ja vilasta ne läpi, että mitkä niistä vaatis uuden tilalle. Sit kyseleen hintoja merkkiliikkeestä?..![]()
You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---
Honda Transalp XL 700V
Akselihan oli tietty oikeassa momentissa (varmaan jotain 100Nm)..
Tuntematta juuri tätä pyörää tarkemmin sanoisin että itse laakerien vaihto sinällään ei ole ihmeellinen homma. Tuossakin on todennäköisesti ihan standardikuulalaakerit (eli hae uudet jostain laakerikaupasta tai autotarvikeliikkeestä). Vanhat lähtenee lyömällä kun apuna on sopiva tuurna ja iso vasara/leka. Uudet menee paikoilleen samoin konstein. "Tuurnana" uusien laitossa voi käyttää esim laakerin ulkokehälle sopivaa isoa hylsyä. Prässihän olis tietty paree.
TL1000R
riippuu vähän miten on mennyt... itellä oli jäänyt niin tiukkaan kiinni, että piti taistella oikein kunnolla tuossa viime keväänä... rälläkällä piti pätkiä akseli palasiksi jne... mutta jos eivät kiinni ole leikanneet niin pitäs lähteä ihan helposti...
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Jep, katsot vain millaiset ovat nykyiset laakerit.
Sen jälkeen vain hakemaan samanlaiset tarvikelaakerit.
SKF, INA, FAG ovat hyviä merkkejä ja tekevät laadukkaita laakereita, eivätkä ole hinnalla pilattuja.![]()
Alkuperäislaakeritkin tulevat hyvällä tuurilla samalta liukuhihnalta![]()
[ZZR-1100 D3][KTM 690 Enduro R][Ratapärrä Suzuki GSX-R 750]
Noissa "merkkilaakereissakin" on sitten valmistusmaaeroja. Saman merkin alla on vaikkapa eurooppalaisia, eteläamerikkalaisia ja itämaisia. Kaikkihan nuo varmasti ajavat asiansa, mutta jos valkkaamaan pääsee..
Ja stefa(t) uusiks ainakin jos ei laita rs laakereita.
TL1000R
Päätetäänpä tämäkin viestiketju asiallisesti, ettei jää ketään mietityttään miten kävi
En saanut sit kirveelläkään vanhoja laakereita pois, olis tarvinnut olla joku kunnon työkalu hommaan. Vein lopulta takapyörän irtonaisena Yamaha Centeriin ( ent. kx-center ) ja siellä tuollainen pikkuhomma hoitu parissa arkipäivässä ja velottivat 82e kaikkineen.
Vanhat laakerit olivat suoraansanottuna aivan p*skana ..
You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---
Honda Transalp XL 700V
Jos renkaan vaihdon yhteydessä huolto viitsisi putsata ja rasvata akselin sekä tarkastaa ja vaihtaa väljistyneet akselitiivisteet, olisi irrotus PALJON helpompaa. Akselitiivisteet tulee olla siinä kunnossa, että huuli ottaa kiinni holkkiin ts. tiivistys toimii. Tiivisteessä tulee olla myös voiteluainetta eli vaseliinia.(Avokid @ Touko. 26 2007,00:16) kirjoitti
Näitä putsaus ja rasvaushommiahan ei käsittääkseni yleensä tehdä, sehän vähentää tulevia laakerinvaihtohommia eli tuloja.
Laakeria vaihdettaessa on paras työkalu KUKKO merkkinen laakerin ulosvetäjä, jolla saa otteen sisäkoolista ja leuat tukeutuvat laakeripesään. Ja sitten lämpöpuhaltimella lämpöä sopivasti n. 100 astetta ja johan lähtee.
t. Seppo
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi