Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 51:sta
  1. #1
    Pitähän munkin sitten muksahtaa liikenteessä. Tilanne oli sellainen, että olin ylittämässä valoristeystä jonon viimeisenä. Yhtäkkiä edellä olevan auton kuski päätti seisahtaa jarrupedaalin päälle ja allekirjoittaneella oli kädet täynnä tekemistä. Pyörä pysähtyi juuri ennen auton puskuria, mutta sen verran kenollaan, etten pyörää pystyssä saanut pidettyä. No sinällään ei hätiä mitiä, pyörästä kypsyi pelkästään vilkun lasi ja auton kuski sanoi heti, että hänen vikansa, kun tuolla tavalla meni keskelle risteystä pysähtymään. Vaimo oli kuulemma kovaan ääneen ilmoittanut, että risteyksessä on punainen valo, vaikka näin ei oikeasti ollutkaan.

    Mutta näin jälkiviisaana analysointina sanottakoon, että reaktioaika on aivan tajuttoman pitkä. Itselläni oli väliä edellä ajavaan reilu pyörän mitta ja jarrutushetkellä vauhtia n. 30km/h. Onneksi kyttäsin edellä ajavan ajoa herkeämättä, jolloin ehdin nopeasti reagoimaan. Jos olisi katse vaeltanut sillä hetkellä yhtään, olisin oletettavasti tehnyt lähempää tuttavuutta auton puskurin kanssa.

    No onneksi tässä ei käynyt yhtikäs mitään, mutta olkaapas oikeasti tarkkana siellä liikenteessä. Me kaikki olemme inhimillisiä ja virhearviointeja tapahtuu itse kullekin. Motoristi vaan ottaa useammin nenilleen, kuin autoilija.
    Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
  2. #2
    Lainaa (Sartre @ Huhti. 12 2007,17:30) kirjoitti
    auton kuski sanoi heti, että hänen vikansa, kun tuolla tavalla meni keskelle risteystä pysähtymään. Vaimo oli kuulemma kovaan ääneen ilmoittanut, että risteyksessä on punainen valo, vaikka näin ei oikeasti ollutkaan.
    Onneksi ei sulle ja mopolle käyny kummempia. Mutta tosta lainauskommentista huomaa taas sen, että kuka sitä kotiloa oikeasti ajaa. Kortti pitäis tollaselta kuskita ottaa veke. Vetäisköhän toi kuski Juhannusruuhkassa 100km/h vauhdissa liinat kiinni, kun vaimo näki söpön poimittavan kukkasen tienreunassa....?
    Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
  3. #3
    Joo ja noitahan sattuu itse kullekin aina joskus silloin tällöin,ei niistä paljoa viitsi keskustella.Itsekin hyvällä tuurilla muutamia kertoja kupsauttanut kyljelleen,ihan paikallaankin.Ekana pää 360 astetta,näkikö kukaan ja sitten naama punottaen vääntämään pyörä pystyyn.Varovaista katselua mahdollisita vaurioista,sen jälkeen paikalta ja tarkka syyni jossain kauempana.Oli Cattikin kerran tänä keväänä turvallaan kun koira(oma)omassa pihassa juoksi eteen ja liejussa keikahti.Ei mitään onneksi hajonnut,vain pari pientä naarmua.
    "Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
    ----------------------------------------------------------------------------------
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
  4. #4
    Lainaa (Rib@55 @ Huhti. 12 2007,17:44) kirjoitti
    Lainaa (Sartre @ Huhti. 12 2007,17:30) kirjoitti
    auton kuski sanoi heti, että hänen vikansa, kun tuolla tavalla meni keskelle risteystä pysähtymään. Vaimo oli kuulemma kovaan ääneen ilmoittanut, että risteyksessä on punainen valo, vaikka näin ei oikeasti ollutkaan.
    Onneksi ei sulle ja mopolle käyny kummempia. Mutta tosta lainauskommentista huomaa taas sen, että kuka sitä kotiloa oikeasti ajaa. Kortti pitäis tollaselta kuskita ottaa veke. Vetäisköhän toi kuski Juhannusruuhkassa 100km/h vauhdissa liinat kiinni, kun vaimo näki söpön poimittavan kukkasen tienreunassa....?
    Naisvalta,Halonen ja me muut.Eikö pojat ole vielä saaneet koulutusta.
    "Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
    ----------------------------------------------------------------------------------
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
  5. #5
    Lainaa (yammu1 @ Huhti. 12 2007,17:50) kirjoitti
    Lainaa (Rib@55 @ Huhti. 12 2007,17:44) kirjoitti
    Lainaa (Sartre @ Huhti. 12 2007,17:30) kirjoitti
    auton kuski sanoi heti, että hänen vikansa, kun tuolla tavalla meni keskelle risteystä pysähtymään. Vaimo oli kuulemma kovaan ääneen ilmoittanut, että risteyksessä on punainen valo, vaikka näin ei oikeasti ollutkaan.
    Onneksi ei sulle ja mopolle käyny kummempia. Mutta tosta lainauskommentista huomaa taas sen, että kuka sitä kotiloa oikeasti ajaa. Kortti pitäis tollaselta kuskita ottaa veke. Vetäisköhän toi kuski Juhannusruuhkassa 100km/h vauhdissa liinat kiinni, kun vaimo näki söpön poimittavan kukkasen tienreunassa....?
    Naisvalta,Halonen ja me muut.Eikö pojat ole vielä saaneet koulutusta.
    Ei oppi ojaan kaada. Lisää koulutusta ja kuria. Tänne heti
    Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
  6. #6
    Lainaa (Rib@55 @ Huhti. 12 2007,17:44) kirjoitti
    Lainaa (Sartre @ Huhti. 12 2007,17:30) kirjoitti
    auton kuski sanoi heti, että hänen vikansa, kun tuolla tavalla meni keskelle risteystä pysähtymään. Vaimo oli kuulemma kovaan ääneen ilmoittanut, että risteyksessä on punainen valo, vaikka näin ei oikeasti ollutkaan.
    Onneksi ei sulle ja mopolle käyny kummempia. Mutta tosta lainauskommentista huomaa taas sen, että kuka sitä kotiloa oikeasti ajaa. Kortti pitäis tollaselta kuskita ottaa veke. Vetäisköhän toi kuski Juhannusruuhkassa 100km/h vauhdissa liinat kiinni, kun vaimo näki söpön poimittavan kukkasen tienreunassa....?
    En minä lähtisi autoilijaa syyttämään vaikkei tuo niin järkevää olekkaan autoa pysäytellä keskellä risteystä. Turvaväliä pitäisi pitää sen verran että kerkeää vehkeensä pysäyttää..
    Itsekin tulee syyllistyttyä liian lähellä ajamiseen vaikka sitä yrittää jättää pitkiä välejä mielestään. Muutaman kerran onkin ollut peräänajo lähellä kun ei tuijota jarruvaloja että millon se jarruttaa, hetken vilkaisu sivuille maisemia niin auton perä saattaa lähestyä yllättäin

    Pk-seudulla jos erehdyt jättämään turvallisen välimatkan edellä kulkevaan niin joku kiireinen sieltä koukkaa ohi ja suoraan eteen, ja samalla kiroilee että mikäs mulkvisti siinä edessä hidastelee.
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  7. #7
    Lainaa kirjoitti
    Pk-seudulla jos erehdyt jättämään turvallisen välimatkan edellä kulkevaan niin joku kiireinen sieltä koukkaa ohi ja suoraan eteen, ja samalla kiroilee että mikäs mulkvisti siinä edessä hidastelee.
    Tuossa on totta osa mutta ei tilanne aivan noin paha ole. Ohittelijoita on aina mutta kun sinnikkäästi ajat omaa nopeuttasi ja jätät turvavälin edellä ajavaan, niin saat ajaa varsin rauhassa. Tilanne on pahin ruuhka-aikaan esim. Kehä I:llä mutta muulloin saa ajaa suht rauhassa.

    Ei ne ohittelijat mitään ajattele - ei *edes, että mikäs mulkvisti siinä edessä hidastelee. Ei kannata ajatella, että toisten tielläliikkujien toimet olisivat harkittuja ja tarkoituksellisia näyttämisiä. Sellaisiakin on mutta taitaa suurin osa olla pelkkää välinpitämättömyyttä muista tielläliikkujista.

    Nykyisin on vallalla älytön tyyli palata ohituksen jälkeen ohitetun eteen aivan liian lähelle. Tämä myös motareilla ja muilla teillä, joissa on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Siis palataan oikealle kaistalle toisen eteen vaikka vasen kaista olisi vapaa kilometritolkulla eteenpäin.

    En usko, että suurin osa noista kiilailijoista olisi pahoja. He ovat vain tyhmiä ja itsekkäitä.



  8. #8
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Turvaväli siis .. OK.

    Muutaman kerran olen sanonutkin, että esim. liikennevaloista
    lähtemisessäkin kannattaa pitää pientä viivettä, kun näitä
    vanhoilla vihreillä ajajiakin on yhä liikenteessä. Prätkä kyllä
    kiihtyy tarvittaessa aivan p*erkeleesti .. ei sitä tarvitse
    kenellekään todistella.

    Tuo yllä kuvailtu tapahtuma on itsellekin tuiki tuttua .. valitettavasti.
    Vähän väliä saa itselle kuiskailla, että älä aja liian lähellä ja
    toiseksi, että ei pidä provosoitua vaikka mitä tulisi ..
    Kolmanneksi .. idiootit kannattaa pitää edessä, niin näkee mitä
    ne milloinkin aikovat .. jos ne tulevat perässä niin ajavat vielä päällesi.

    Sitäkin kannattaisi miettiä, että ovatko kaikki omat ohitukset
    ihan perusteltuja vaikka prätkällä pääsisikin ohi yhdessä hujauksessa
    ja tilaakin olisi vaikka kuinka paljon.
    Yksikseni kun olen kurvaillut jonnekin pitemmälle, niin olen ajellut
    jonkun "rauhallisen perusautoilijan" perässä ihan vaan siksi
    ettei tulisi ajettua ylinopeutta ... olen ihan oikeasti säästänyt
    rahaa tällä konstilla .. ja aikaakin, kun ei ole tarvinnut istuskella
    takapenkillä ja vastailla kysymykseen .. "tunnustatko". Oma
    vauhtini ainakin nousee ihan huomaamatta ellei ole muuta liikennettä
    edessä jarruttelemassa. Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta tuo
    toimii ihan OK. Kunnon turvaväli eikä sitten mitään ohituksia.

    Onhan näitä ohjeita .. kun vaan itsekin aina pystyisi muistamaan ..



    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  9. #9
    Lainaa (MattiR @ Huhti. 12 2007,18:59) kirjoitti
    Prätkä kyllä kiihtyy tarvittaessa aivan p*erkeleesti .. ei sitä tarvitse
    kenellekään todistella.
    Älä nyt, sehän on aina siistiä kun pääsee tonnikyykyllä todistelemaan prätkän kiihtyvyyttä, ja kaikki mahdollisuudet todistelemiseen on ehdottomasti käytettävä.
    Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
  10. #10
    Pakko tähän väliin taas kertoa oma kommellukseni parin vuoden takaa, kun siinä nimittäin kävi jokseenkin samalla tavalla. Tosin valoton pienten katujen risteys, mutta tällä kertaa oli rouva itse päässyt rattiin ja päätti sitten suorittaa äkkipysäyksen keskellä tyhjää risteystä. Ja sain just pyörän seis ilman puskurikontaktia, mutta nurin mentiin. *

    Se "hauska" juttu tässä oli se, että kyseinen naisautoilija ei huomannut koko tapahtumaa (koska ei uskaltane vilkuilla peileihin kun jännittää *) ja lipui pois paikalta, kun raahustin siinä ylös asvaltista. Joo. Nainenkin voi olla misogyyni (=naisvihaaja ). Siis minä.
    Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
    nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
  11. #11
    Allekirjoittanut on lyönyt tänä keväänä kerran liinat kiinni kun isokokoinen koira näytti tulevan suoraan eteen pihasta. Vasta jarruttaessani katsoin peiliin ja katsoin tuleeko takanatulija konttiin. Tilanteen noloutta ei yhtään auttanut se että koira ei olis tielle päässytkään koska oli vihreässä verkkoaidassa jonka alanurkkaan joku vatipää heitti sille pallon noudettavaksi. Silti en ois kyllä itseäni syyttänyt jos ois takaa kolahtanut.

    Eli silmät auki ja tarpeeksi väliä vaikka siihen puskis sata äijjjää. Jos joku liittyy eteen niin sitten pitää tehdä itse vähän lisää väliä, ei se loppu matka-aikaan lopulta paljoa vaikuta. Harvoin siellä sillai käy että ne kaikki juur siun eteen liittyy vaikka välillä tossa Turun motaria ajellessa siltä tuntuukin ettei kukaan katso missä se hidas kulkija oikeasti on... äkkiäkös ne siitä takaisin sinne vasemmalle kaistalle tiensä löytävät... usein liittymisestä voi ottaa aikaa, keskiarvo on alle 15 sek. ennenkuin hoksaavat...
    When in trouble, or in doubt
    run in circles, scream and shout.
  12. #12
    Sitäkin kannattaisi miettiä, että ovatko kaikki omat ohitukset
    ihan perusteltuja vaikka prätkällä pääsisikin ohi yhdessä hujauksessa
    ja tilaakin olisi vaikka kuinka paljon.
    Yksikseni kun olen kurvaillut jonnekin pitemmälle, niin olen ajellut
    jonkun "rauhallisen perusautoilijan" perässä ihan vaan siksi
    ettei tulisi ajettua ylinopeutta ... olen ihan oikeasti säästänyt
    rahaa tällä konstilla .. ja aikaakin, kun ei ole tarvinnut istuskella
    takapenkillä ja vastailla kysymykseen .. "tunnustatko". *Oma
    vauhtini ainakin nousee ihan huomaamatta ellei ole muuta liikennettä
    edessä jarruttelemassa. Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta tuo
    toimii ihan OK. *Kunnon turvaväli eikä sitten mitään ohituksia.

    Onhan näitä ohjeita .. kun vaan itsekin aina pystyisi muistamaan ..[/quote]

    Tuolla asenteella saa stressittä naatiskella
    GSX 1400 -06
  13. #13
    Lainaa (Sartre @ Huhti. 12 2007,17:30) kirjoitti
    .
    Mutta näin jälkiviisaana analysointina sanottakoon, että reaktioaika on aivan tajuttoman pitkä. Itselläni oli väliä edellä ajavaan reilu pyörän mitta ja jarrutushetkellä vauhtia n. 30km/h. Onneksi kyttäsin edellä ajavan ajoa herkeämättä, jolloin ehdin nopeasti reagoimaan. Jos olisi katse vaeltanut sillä hetkellä yhtään, olisin oletettavasti tehnyt lähempää tuttavuutta auton puskurin kanssa.
    .
    Reaktiosi on siis tapahtunut vajaassa puolessa sekunnissa, loistava suoritus
  14. #14
    Lainaa (MagnaMan @ Huhti. 13 2007,12:42) kirjoitti
    Reaktiosi on siis tapahtunut vajaassa puolessa sekunnissa, loistava suoritus
    0,5 sec on huono jos on valmistautunut jarrutukseen..

    Esmes jos formuloissa tuon ajan käyttäisi reagointiin niin maaliin asti ei olisi asiaa..


    Ja tosta testiä perään
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  15. #15
    Lainaa (SamiN @ Huhti. 13 2007,13:01) kirjoitti
    Lainaa (MagnaMan @ Huhti. 13 2007,12:42) kirjoitti
    Reaktiosi on siis tapahtunut vajaassa puolessa sekunnissa, loistava suoritus
    0,5 sec on huono jos on valmistautunut jarrutukseen..

    Esmes jos formuloissa tuon ajan käyttäisi reagointiin niin maaliin asti ei olisi asiaa..


    Ja tosta testiä perään
    Normaali regointiaika liikenteessä on keskimäärin 1 s.

    Vormulat ym. janneahoset on sit erikseen omissa kasteissaan.



  16. #16
    Lainaa (Bomber @ Huhti. 13 2007,00:36) kirjoitti
    Lainaa (MattiR @ Huhti. 12 2007,18:59) kirjoitti
    Prätkä kyllä kiihtyy tarvittaessa aivan p*erkeleesti .. ei sitä tarvitse
    kenellekään todistella.
    Älä nyt, sehän on aina siistiä kun pääsee tonnikyykyllä todistelemaan prätkän kiihtyvyyttä, ja kaikki mahdollisuudet todistelemiseen on ehdottomasti käytettävä.
    Kun meillä ei ole rahaa autoilla sitä tehdä niin
    Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
  17. #17
    Lainaa (MagnaMan @ Huhti. 13 2007,13:28) kirjoitti
    Normaaliksi regointiaika liikenteessä on keskimäärin 1 s.

    Vormulat ym. janneahoset on sit erikseen omissa kasteissaan.
    Keskimäärin, jos ei ole valmistautunut mihinkään yllättävään. Jos tuijottaa edessämenevän jarruvaloja (mikä muuten on pirun vaarallinen tapa), niin varmaan on valmistautunut jarruttamaankin.

    Eli ei tarvi olla mikään janneahonen jos on valppaana


    edit: sana puuttu



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  18. #18
    Lainaa (SamiN @ Huhti. 13 2007,13:01) kirjoitti
    Lainaa (MagnaMan @ Huhti. 13 2007,12:42) kirjoitti
    Reaktiosi on siis tapahtunut vajaassa puolessa sekunnissa, loistava suoritus
    0,5 sec on huono jos on valmistautunut jarrutukseen..

    Esmes jos formuloissa tuon ajan käyttäisi reagointiin niin maaliin asti ei olisi asiaa..


    Ja tosta testiä perään
    Mielenkiintoinen tuo reaktiotesti. Ensimmäinen tulos aika huono kun odotin sitä vihreää valoa Mutta loppujen lopuksi tulos oli "pretty good".
    Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
  19. #19
    Lainaa (Sartre @ Huhti. 12 2007,17:30) kirjoitti
    Itselläni oli väliä edellä ajavaan reilu pyörän mitta ja jarrutushetkellä vauhtia n. 30km/h.
    Toivottavasti oli sitten kunnon kopteri. Muuten kyllä tuntuu melkoisen pieneltä väliltä.
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
  20. #20
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (SamiN @ Huhti. 13 2007,13:01) kirjoitti
    Lainaa (MagnaMan @ Huhti. 13 2007,12:42) kirjoitti
    Reaktiosi on siis tapahtunut vajaassa puolessa sekunnissa, loistava suoritus
    0,5 sec on huono jos on valmistautunut jarrutukseen..

    Esmes jos formuloissa tuon ajan käyttäisi reagointiin niin maaliin asti ei olisi asiaa..
    höpöhöpö.

    Reaktioaika = esteen havaitsemisesta jarrutuksen aloitukseen. (=autolla ajettaessa mistä alkaa jäljet)

    0,5s on helvetin hyvä aika. Jollain f1-kuskilla lienee parempi, mutta on varmaan herkemmät jarrupolkimetki.

    Olin taannoin testissä näytösluontoisesti, jossa kuvattiin auton siirtymistä reaktioajan aikana. Tulos oli että aika tasan sekunti, vaikka tiesin että pian tulee este.



  21. #21
    Lainaa (wbaum @ Huhti. 13 2007,14:19) kirjoitti
    höpöhöpö.

    Reaktioaika = esteen havaitsemisesta jarrutuksen aloitukseen. (=autolla ajettaessa mistä alkaa jäljet)

    0,5s on helvetin hyvä aika. Jollain f1-kuskilla lienee parempi, mutta on varmaan herkemmät jarrupolkimetki.

    Olin taannoin testissä näytösluontoisesti, jossa kuvattiin auton siirtymistä reaktioajan aikana. Tulos oli että aika tasan sekunti, vaikka tiesin että pian tulee este.
    Vänkään nyt vieläkin, sorry vaan

    Oliko sulla jalka valmiina jarrulla? Jos ei, niin toki silloin sitä aikaakin kuluu enemmän. Takerruin nyt tässä vaan siihen, että jos pyörällä on valmistautunut mahdolliseen jarrutukseen ja sormet siellä kahvalla valmiina, missä ne kuuluu ollakkin, niin kyllä sekunti on pitkä aika..

    Tai mistä mä mitään tiedän kun en ole koskaan kellottanut, eikä noissa äkkitilanteissa ole aikaa ollutkaan. Eli ihan mutuna vaan.

    Ja tosiaan, en laskenut tuota aikaa siihen jarrutusjälkien alkamiseen vaan siihen kun sormet alkaa jarrua puristaa. Siinä mielessä ehkä sitten puhun väärästä termistä.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  22. #22
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (SamiN @ Huhti. 13 2007,14:38) kirjoitti
    Vänkään nyt vieläkin, sorry vaan

    Oliko sulla jalka valmiina jarrulla? Jos ei, niin toki silloin sitä aikaakin kuluu enemmän. Takerruin nyt tässä vaan siihen, että jos pyörällä on valmistautunut mahdolliseen jarrutukseen ja sormet siellä kahvalla valmiina, missä ne kuuluu ollakkin, niin kyllä sekunti on pitkä aika..

    Tai mistä mä mitään tiedän kun en ole koskaan kellottanut, eikä noissa äkkitilanteissa ole aikaa ollutkaan. Eli ihan mutuna vaan.

    Ja tosiaan, en laskenut tuota aikaa siihen jarrutusjälkien alkamiseen vaan siihen kun sormet alkaa jarrua puristaa. Siinä mielessä ehkä sitten puhun väärästä termistä.
    Ei ollut jalka jarrulla kun autolla painetaan kaasua samalla jalalla. Mutta yllätysefektiäkään ei ollut. Ja mä pystyin painaa tallan pohjaan suoraan, mopolla tuskin voi.

    Joka tapauksessa se reaktioaika on sen vähintään sekunnin uskoakseni aina liikenteessä. Itsekkin toki nähdessä auton sivutieltä tulevan painan sen verran etujarrua että ottaa jo kiinni ja jarruvalotkin palavat.

    Mut tällästä
  23. #23
    Lainaa (wbaum @ Huhti. 13 2007,14:51) kirjoitti
    Ei ollut jalka jarrulla kun autolla painetaan kaasua samalla jalalla.
    Eipäs, vasurilla jarrutetaan oikeaoppisesti
    No joo, vänkääminen täältä tähän..

    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  24. #24
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (JJJ @ Huhti. 13 2007,13:36) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Huhti. 13 2007,13:01) kirjoitti
    Lainaa (MagnaMan @ Huhti. 13 2007,12:42) kirjoitti
    Reaktiosi on siis tapahtunut vajaassa puolessa sekunnissa, loistava suoritus
    0,5 sec on huono jos on valmistautunut jarrutukseen..

    Esmes jos formuloissa tuon ajan käyttäisi reagointiin niin maaliin asti ei olisi asiaa..


    Ja tosta testiä perään
    Mielenkiintoinen tuo reaktiotesti. Ensimmäinen tulos aika huono kun odotin sitä vihreää valoa Mutta loppujen lopuksi tulos oli "pretty good".
    <u>Oikeassa liikenteessä se on onnistuttava ekalla kerralla. Voi olla, jos
    ekalla kerralla epäonnistuu niin toista kertaa et ole enää tekemässä
    yhtikäs mitään. </u>

    Testit ovat testejä eikä niillä ole mitään tekemistä todellisuuden
    kanssa - valitettavasti. Vormulakuskit ovat koko ajan valmiina
    kaikkeen mahdolliseen ja ovat muutenkin maailman parasta
    reagointiporukkaa. Tuolla oikeassa liikenteessä ne todelliset asiat
    mitataan.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  25. #25
    Lainaa (MattiR @ Huhti. 14 2007,08:11) kirjoitti
    Testit ovat testejä eikä niillä ole mitään tekemistä todellisuuden
    kanssa - valitettavasti. Vormulakuskit ovat koko ajan valmiina
    kaikkeen mahdolliseen ja ovat muutenkin maailman parasta
    reagointiporukkaa. Tuolla oikeassa liikenteessä ne todelliset asiat
    mitataan.
    Kyllä Wurz taisi olla aika puulla päähän lyöty, kun Coulthard päätti hypätä Wurzin auton yli Australiassa... Eli eiköhän nekin varaudu vaan niihin "normaaleihin" kisatapahtumiin. (Tosin Wurz sai kyllä kädet pois ratiltaan, liekö rautaiset reaktiot vai pelkkä vaistomainen teko)

    Liikenteessähän on vähän sama juttu, yleensä odotetaan että kaikki käyttäytyvät niinkuin säännöt sanoo. Sitten tulee yllätyksiä ja sitten tulee niitä tilanteita, mihin vaan ei voi mitenkään varautua. Elämä on.
    Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
  26. #26
    Lainaa (SamiN @ Huhti. 13 2007,13:01) kirjoitti
    0,5 sec on huono jos on valmistautunut jarrutukseen..
    Ei varmasti ole. Sanon kokemuksella, sekunti menee helposti vaikka olisi kuinka valmis. Muistan yhden tilanteen missä eteen tuli yllättävä este, viesti saapui aivoihin ja kesti vielä n. puoli sekuntia ennen kuin aloitin jarrutuksen vaikka aivot huusivat että "jarrua perkele!". Se oli ikävää valua sitä estettä kohden ja odottaa että lihakset alkaisivat jotain tehdä. Eli aika kauan menee että ensinnäkin aivot tajuaa jotain ja että se viesti vielä menisi selkäydintä pitkin sinne lihaksiin. Tositilanteessa sen sitte huomaa.
    youtube.com/user/mototuomas
  27. #27
    [QUOTE= (wbaum @ Huhti. 13 2007,14:19)]
    Lainaa SamiN,Huhti. 13 2007,13:01 kirjoitti
    Olin taannoin testissä näytösluontoisesti, jossa kuvattiin auton siirtymistä reaktioajan aikana. Tulos oli että aika tasan sekunti, vaikka tiesin että pian tulee este.
    Tuohan koski autoilijoita. Moottoripyöräilijöillä on ainakin puolet nopeammat refleksit.
  28. #28
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (SamiN @ Huhti. 14 2007,04:23) kirjoitti
    Lainaa (wbaum @ Huhti. 13 2007,14:51) kirjoitti
    Ei ollut jalka jarrulla kun autolla painetaan kaasua samalla jalalla.
    Eipäs, vasurilla jarrutetaan oikeaoppisesti *
    No joo, vänkääminen täältä tähän..

    nojoo, ei mun ainakaa tartte rallikuski olla liikenteessä, vasuri lepää kun kytkintä ei edes ole
  29. #29
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    [QUOTE= (terkale @ Huhti. 14 2007,11:41)]
    Lainaa (wbaum @ Huhti. 13 2007,14:19) kirjoitti
    Lainaa SamiN,Huhti. 13 2007,13:01 kirjoitti
    Olin taannoin testissä näytösluontoisesti, jossa kuvattiin auton siirtymistä reaktioajan aikana. Tulos oli että aika tasan sekunti, vaikka tiesin että pian tulee este.
    Tuohan koski autoilijoita. Moottoripyöräilijöillä on ainakin puolet nopeammat refleksit.
    Niin, koska ne ajaakin tuplasti lujempaa
  30.  
  31. #30
    Tere,

    Onneksi ei käynyt henkilöhaveria, ainakaan henkisiä hiertymiä suurmpaa...

    Minä olen sitä mieltä, että ihmisen reaktioaika on kovasti kiinni siitä, onko ns. "hereillä". tarkoitan tätä sillä, että esim. huippujuoksijan refleksit oikein treenattuina kuuntelemaan starttipistoolia jotain 0,1 - 0,3 s välillä. Em. ajan alittaminen katsotaan varaslähdöksi. Mutta, kun huippujuoksija on liikenteessä ja tekee sellaista suoritusta, joka ei ole rutiinia, hänen reaktioaikansa putoaa samalle tasolle, kuin tavallisilla sukan kuluttajilla.

    Tästäpä pääseekin näppärästi siihen asiaan, että miten ihminen pystyy suojelemaan itseään liikenteessä ja minimoimaan mahdollisuuden siihen, että oma reaktioaika voi olla rankan työpäivän jälkeen ja pomon v-mäisen kyykyttämisen jälkeen ihan mitä vaan... Ja koska oma liikenteessä ajaminen on enemmän ja vähemmän "ei rutiini suoritus", pitää edelläajavaan jättää tilaa reagoinnille. Ja koska on tilastollisesti hyvin todennäköistä, että jokainen meistä joutuu ikävään tilanteeseen, jossa reaktioita tarvitaan, tarvitaan asian ratkaisuksi oikea "liikenneasenne". Tuolla asenteella saadaan omaan ajamiseen sellaista rutiinia, jolla voidaan suojautua liikennetilanteessa odottamattomilta ylläreiltä. Tää vaan tuntuu niin hemmetin helpolta sanoa täältä käsin, mutta oma pyrkimykseni on tuo asennoitumisen takominen omaan nuppiin.

    Mulla kuoli mun hyvä ystävä vuonna -94 kehä 1:llä loppukesästä liikennetilanteessa, jossa auto oli toisena osapuolena. Tuo tilanne pakotti itseni ajattelemaan, että sitä on oikeasti autojen armoilla tuolla pyörällä liikkuessa. Mulle itselle on sattunut pari tilannetta, että olisin leiponut pyöräilijän ihan vahiongossa, mutta jokaisen tilanteen on pelastanut se, että pyöräilijä on ollut "hereillä".

    terkuin,

    -Masa
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen