Hei!
Vanhat agv merkkiset umpikypärät kaipais päivitystä ja
keväänaikana tarkoitus hankkia uudet potat itselle ja kyytiläiselle.Kiinnostaa noi avattavat mallit mutta kokemusta niistä ei ole.Kertokaapa kokemuksia "arvonraati" onko ne oikeesti niin meluisia,että aina on tungettava korvat-täyteen
jos minkäkinlaista silikoonia.Neuvoista kiitollinen.![]()
<p>R 1200 RT</p>
Ainakin itselläni ja vaimolla Schubertin kypärät käytössä joihin asensin vielä Automin kypäräpuhelimet ja omasta mielestäni hyvä potta kaikenkaikkeaan. Käytössä on myös umpipotta - ei suurempaa eroa - tai sitten kuulo on jo mennyttä![]()
Shubert on varmaan yks parhaista.Voitko tarkentaa millä pyörällä ajat? Oletko kokonaan suojassa?(ipodtomppa @ Tammi. 10 2007,14:45) kirjoitti
<p>R 1200 RT</p>
Tuo "kokonaan tuulelta suojassa" on minusta hiukan epärelevantti asia melun määrää arvioitaessa. *(jappi @ Tammi. 10 2007,15:00) kirjoitti
Itsellä on Schuberth C1 kypärä, ollut jo muutaman vuoden. Aikaisempi oli Shoein Synchrotec. C1 on ollut näistä selkeästi omilla pyörilläni hiljaisempi. Luulisin suurimman syyn olevan C1:n paremman alaosan suojauksen, eli kaulan ja kypärän väliin ei juurikaan jää reikää/ paikkoja, joissa voisi ilma ruveta pyörimään.
Mutta takaisin tuohon tuulelta suojassa asiaan. Edellisen pyöräni FJR:n tuulilasin taakse pääsi mitä mainioimmin tuulelta suojaan. Silti tuulilasi aiheutti melkoiset turbulenssit kypärän kohdalle omalla 172cm pituudellani. Nykyisen BMW K12S:n tuulilasin taakse en millään pääse tuulelta suojaan ja ilmavirta tulee tuulilasin yli täysin esteettä, mutta ilman turbulenssia. Noin korvakuulolta kuitenkin kypärämelun määrä on nyt, jos ei 1/10, niin ainankin 1/4 FJR:ssä kokemastani kypärämelusta. Siis samalla kypärällä.
Eli haluan vain sanoa, että mikäli kypärämelua on mielestäsi liikaa, ongelmat eivät ehkä ratkeakkaan kypärää vaihtamalla. Helpoitenhan tämän turbulenssiongelman sulkee pois omalta kohdaltaan siten, että nousee seisomaan vauhdissa pystyyn niin, että kypärä varmasti on tasaisessa ilmavirrassa.
Ja lopuksi vielä. Ei se C1:kään niin äänetön K12S:n kanssa ole, että kärsisin ajella ilman korvatulppia. Tinnitusta on jo sen verta, etten viitsi enää tällä iällä pelleillä.
Lainaan hiukan tätä lirpaketta...
Kertokaas ne joilla on ollut muitakin pottia HJC:n symaxin lisäksi, että kuinka se sijoittuu vaimennukseltaan muiden joukkoon?
Jostain jenkkifoorumilta lueskelin että on yllättävän hiljainen avattavaksi potaksi mutta jenkki-ihmisestä ei tiedä kun on heille kotimainen kypärä. Muuten tykkään kyllä, kakkuloitten kanssa kätevä, ainoastaan vaimennusta hiukan epäilen(ja ehkä ihan pikkasen luukun lukitusta *
).
FZ6S-05
Kuten "Kirin" tuoss jo totesi, nää "meluisat kypärät" on aika paljon henkilö- ja pyöräkohtaisia kysymyksiä.
Itse olen käyttänyt joidenkin mielestä meluisaa Caberg Justissimoa - tosin Finfonicin korvatulppakajareiden kanssa - reilun 60 tkm. Jotkut kehuvat Schuberthin tekemää BMW System 5 kypärää huippuhiljaiseksi, mutta kerran sitä itse kokeiltuani en vielä kyllä osannut ihastua sen enempää. Omassani olen niin perinpohjaisen tykästynyt siihen pilottityyliseen alaspudotettavaan aurinkovisiiriin, että mikä vaan kypärä ilman sitä ei oo mun kypärä.
Itse olen vielä sitä mieltä, että korvatulpat - joko kajareilla tai ilman - on kaikissa tapauksissa pitkässä juoksussa viisain ratkaisu oli kypärä sitten meluisan tai hiljaisen maineessa. Iän karttuessa sitä päätöstä ehkä vasta osaa oikein arvostaa...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Kiitoksia kommenteista
Tulevan kesän pyörästäni en tiedä minkalaisia turbulensseja se aiheuttaa.Vielä tuohon "tuuleltasuojaan" kolme edellistä pyörääni on ollu niin hyvin katettuja(K100RT korkealla pleksillä, r1100rt säätö pleksillä,k1200lt korkealla säätö pleksillä)eli ei turbulensseja ei suhinoita,korvatulppia en ole pitänyt koskaan.Ostin kuvalta viime kesäreissulla tulpat ja laitoinpaikalleen. meluun niillä ei ollu vaikutusta korvat vaan kipeytyi niin kovasti ,että syötin ne tampereella puluille.
Onko tilanne tosiaankin niin,että mikäli ilmavirta ei mene kypärän yli niin tulpat on pakko laittaa.
Sitä ajan takaa,että onko markkinoilla niin hiljaista kypärää
joka pitää tuulen suhinan ulkopuolella ilman tulppia.![]()
<p>R 1200 RT</p>
Eiköhän tuo melu ja sen sieto ole aika yksilöllistä. Itse ajoin vuosia naku- ja pienillä katteilla varustettuja pyöriä ilman tulppia. Eikä kypäräkään taatusti ollut Schubert tai muu erityisen hiljaisena pidetty. Eräänä päivänä vaan tulin kokeilleeksi tulppia ja huomasin kuinka paljon mukavampaa ajaminen noilla oli. Huomasin myös jaksavani ajaa paljon pidempiä päivämatkoja.
Nyt kun sitä on tullut ajeltua paremmin katetuilla pyörillä ja paremmilla kypärillä - silti en enää ilman tulppia viitti pitkään. Ehkä kaupungissa työmatkoja. Siis oma mielipiteeni kysymykseesi: KYllä tulppien kanssa on mukavampaa - onko se "pakollista"? - vastaus on varmaan jokaisen omissa tottumuksissa / sietokyvyssä.
<p>2002-2014</p>
miulla ainakin tuossa rs ei paljon tarvitsetulppia mutta kun ajan suzukilla gsx 1100 f niin tulpat pitää olla korvissa. vaimo sanoi samaa että viheltää enemmin kuin bmw. meinasin jo purkaa koko shubertin että onko jostain tiiviste rikki mutta onneksi ei.
Väitän ,että kypärämelu on paljon enemmän "tapauskohtaista" kuin "kypäräkohtaista". Eri pituiset ihmiset eri tavalla katettujen pyörien puikoissa saavat päähänsä eri huminat. Minä olen 190 pitkä enkä ole melutonta kypärä/pyörä -yhdistelmää vielä löytänyt. Paras käyttämäni yhdistelmä lienee Suzuki 650GR isolla Kiwin plexillä ja Marushinin kypärä.
Nykyään on käytössä 1150adv. umpi X-lite ja avattavat Schuberth sekä Nolan. Hyvin jytää. Korvatulpat pitää olla tai ehtoolla piippaa päässä.
Ensi kokemukseni korvatulppien käytöstä oli joskus 90 -luvun puolivälissä, kun pökkäsin töpsyt korviini lähteissäni Tukholmasta puskemaan kohti Göteborgia K100RS:llä. Oli kuin olisi pelannut jotain pleikkaria tms. Mikään ei tuntunut miltään ja lujaa mentiin.
Olipa mielenkiintoinen väittämä hra1150:ltä mutta siinä saattaa olla perää,itse olen vain 171cm ja niinkuin kerroin kaikki entiset pyöräni hiljaisia,mitä nyt vanha k100 vähän meukkasi koneen kierroksista johtuen.
Oletan ,että hra1150 on koeajanut useita pyöriä eikä ole hiljaista löytänyt vai???
<p>R 1200 RT</p>
Juu, kymmenkunta erilaista niitä on ollut. Kypäriä varmaan jotain saman verran. Hiljaisimat kypärät on kaupassa. Kysy vaikka kauppiaalta.
Mullakin oli 80-90-luvulla nakupyörässä kiinni toi Giwin korkea pleksi. Se heitti tuulen visiirin yli, korkeintaan osui kypärän yläosaan (huomasi itikanraadoista). Ei tarvinnut tulppia käyttää. Se olikin ainoa peli jossa selvisi ilman tulppia.(hra1150 @ Tammi. 11 2007,18:55) kirjoitti
Kypäräkin oli kyllä v. 85 ostettu Nolan, jossa ei ollut ilmastointia ollenkaan => pinta oli sileä. Muttei sen jälkeen ostettu Uvex:kaan tuon Giwin kanssa tulppia vaatinut.
Nyt on Vemar ja X-Lite, eivät ole hiljaisia kumpikaan.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Mukavia kommentteja kiitos niistä.
Näyttää siltä,että olipa valinta avattava tai umpikypärä niin niitä tulppia pitäis opetella käyttämään.
Oliskohan se kotirauhan rikkomista jos ostais ne heti ja kokeilis
niitä lauantaina kun vaimo alkaa siivoamaan
<p>R 1200 RT</p>
Mulla bmw system 4, tulppia käytän aina kun ajo kestää yli 5 min. Kauan sitten Tekniikan maailma testasi silloiset sekä halpa- että huippukypärät- kaikissa ajoviiman aiheuttama melu yli 96 db kun nopeus > 100/kmh. Tästä on toki aikaa yli 10 v. mutta osattiinhan kai silloinkin jo kypäriä tehdä. Perstuntumalla sanoisin että jos kypärässä tuntuu turbulenssia niin kyllä tod. näk. myös meluaa. Kerran olen ajanut uusimman version Pannarilla, siinä kyllä maailma hiljeni kun nosti pleksiä (itse 170cm.) Olipa tosi sekava sepustus mutta kai se on niin,että ainoastaan kokeilemalla selviää. Siis tämä meluasia ().
Do you have premonitions of déjà vu?
Schubertin Consepti oli aikaisemmin. Nyt on C2 ja kakkonen on huomattavasti hiljaisempi, mutta Aika paljon on kiinni myös moposta kuskin pituudesta eli millaiseen virtaukseen se kaula/pää joutuu.
Aikaisemmassa nakussa oli conseptikin kiusallinen mölypotta, mutta plexin lyhennys 20mm hiljensi. Eli virtaus osui sopivasti kypärän leuka/kaula osuudelle ja pyörteinen ilma aiheutti aika jyrinän. Snadi säätö plexiin auttoi.
Nykyisessä tuplakupla hiljensi ympäristöä ja sittemmin C2 nyt pystyy puhelimessa puhumaan vielä 100km/h
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Omasta kokemuksesta voin sanoa... useita eri kypäriä, niin merkiltään, kuin malliltaankin... Schubertti on ollut tähän astisista etevin.
Mutta kuten edellä muutkin ovat todenneet, myös on vaikutusta miten ilman virtaukset pääsevät humisemaan.
Itsellä ei ole kovin montaa pyörää ollut joten saman mopon selässä on sitten kokeillut muutamia malleja. Siihen nojaa tuo sakemannin kehut.
Oiva tilaisuus karkealle seulonnalle on tuolla messuilla taikka sitten kaupoissa kirtely saman kaverin kanssa, jonka kanssa käy keskusteluja ruukku päässä, niin kokee missä mallissa on omaan päähän mahdollisimman hyvä vaimennus.
Miehen voi saada pois Lapista, Mutta Lappia ei saa pois miehestä.-LORDI-
Läskillä on aina lämmin.
TouringTurbo
Muutamilla kavereilla näyttäis olevan sekä umpi,että avattava
malli.
Kertokaapa vielä kumpi menee päähän esim.viikonloppureissulle
noin 500-1000km.
Vai onko se fiiliksistä kiinni?
<p>R 1200 RT</p>
Avattava asialliseen käyttöön. Vanha haiseva umpipotta kaupalle ja kirkolle. Jos joku ottaa, tarpeeseen ottaa.
Aina avattava...
Hyllylle jäänyt umpi ruukku varalle. vierellä kiinteällä leykasuojalla oleva crossipotta laseilla kelkkakaudelta jäämistönä.
Avattava ihan mukavuus syista, kun on nuo rillit. Pottana nykyään C2 kun ei tarvii sitten aurinkolasien kanssa pelehtiä kun on se alaslaskettava aurinko visiiri...![]()
Miehen voi saada pois Lapista, Mutta Lappia ei saa pois miehestä.-LORDI-
Läskillä on aina lämmin.
TouringTurbo
Jos sulla on ahtaat korvakäytävät, niinkuin meikäläisellä ja saat korvasi helposti araksi, niin vinkiksi sulle: Clas Olsonilla on sellaisia puna/keltaisia tulppia, jotka ovat pehmeitä ja keltaiselta osaltaa vähän kapeampia. Minä ainakin pystyn noita tulppia pitämään korvissa päivästä toiseen ilman korvien kipeytymistä.(jappi @ Tammi. 11 2007,20:03) kirjoitti
Kiitti vinkistä.
Minulla on vain se yksi lyhyehkö kokemus tulpista ja aivan oikeesti korvat kipeytyi siinämäärin.että jäi vähä kammo.
<p>R 1200 RT</p>
Painin myös hiljaisuus ongelman kanssa toissa kesänä. Kypäränä silloin Airohin halpispotta.
Melua oli pakko saada radikaalisti vähenemään tai olisi ajot loppunu siihen. Vaihdoin C2 kypärään ja ostin Finfonicsin valetut tulpat. Kypärä tietenkin on hiljaisempi, mutta varsinaisen parannuksen tilanteeseen toi nuo tulpat.
Että vinkiksi vaan - rahat kannattaa ennemmin sijoittaa mielestäni hyviin tulppiin jos ainoana tavoitteena on melun määrä.
Just "nyt" ei bikeä...
Ennen piti tunkea korviin tampooneja. R1200RT:llä ajellessa niitä ei oo tarvinnu. Kyllä kypäräkin vaikuttaa, vanha umpipotta kun vaihtui Nolan N-com'ksi niin muutama desibeli hävisi.
Toinen vinkki: Bilsomin 303 Smallit on pienimmästä päästä korvatulppia. Löytyy yleensä kaikista apteekeista ja tähän mennessä halvimmalla Starkilta (3,30E / 10 paria).(kirin @ Tammi. 11 2007,20:57) kirjoitti
Itselle ainakin tulee oransseista 3M normitulpista korvat kipeäksi aika nopeasti, mutta Bilsomeilla on ajettu 500-700 km melkein yhteen putkeen ilman ihmeempiä oireita.
Right now I'm having amnesia and deja vu at the same time - I think I've forgotten this before.
Jos korvakäytävä kipeytyy vaahtomuovitulppia käyttäessä, hommatkaa korvakäytävän mukaan valetut silikonitulpat sopivalla vaimenusfiltterillä. Ittellä on Elacin ER-tulpat joissa bändisoitossa 15 dB:n ja moporeissulla 25 dB:n filtterit kiinni. Filtteri on läpihengittävä jolloin korvatulppa ei muodosta tiivistä tulppaa vaan ilmavirrasta johtuvat paineenvaihtelut pääsevät tasaantumaan -> paljon vähemmän matalia jyrinöitä kuin umpinaisilla vaahtomuovitulpilla. Tulpat maksaa jotain parisataa mutta mulla ne on kestänyt jo 8 vuotta käytössä.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Mitä noihin plexeihin tulee niin kaikkein hiljaisin on pyörä ilman mitään plexiä.Itse jouduin hankkimaan nuo korvan mukaan valetut tulpat ja valitettavasti suhina tulee vielä niidenkin läpi.
Voi kuitenkin nyt ajaa vaikka päivän niin ei päässä humise sen jälkeen seuraavaa päivää.
pitäkää kuulostanne huolta.Veikkaan että muutaman vuoden kuluttua näkyy huonokuuloisten tilastossa tämä pyöräilijöiden lisääntyminen.ps. Jokos Pozo olet käynyt siellä mihin tuo
nimimerkisi viittaa....
Juu siis pleksi on jytinän ja suhinan lähde. Mitä matalampi sen parempi. Omassani pleksi ohjaa virtauksen hartiatasolle niin että pää on jokseenkin vapaassa virtauksessa. Näin suojaavuus on paras ilman että kypärään kohdistuu pleksintakaisia turbulensseja. Mitä olen kokeillut korkeammilla plekseillä varustettuja pyöriä niin ei voi sanoa muuta kuin että tällä kuulovamman asteella ei toivoakaan että voisin ajaa pitempään kuin 10 minuuttia.(suzu @ Tammi. 30 2007,18:44) kirjoitti
Nimim. Tinnitusta vuodesta 1992 kuunnellut (n. 6 kHz ja 40 dB)
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."