Osakaskon korvausvastuusta kokemuksia. Juuri ensipyöräni hommaneena on vakuutusyhtiöiden kilpailutus juuri takana ja juuri tuolla osakaskolla kyseltynä. Huomasin että ilkivaltavakuutuksen sisältyminen osakaskoon riippuu täysin vakuutusyhtiöstä.
Ensimmäisenä tulee mieleen Pohjola jolla ilkivalta ei sisältynyt osakaskoon, mutta ero laajakaskoon oli melko pieni. Itse päädyin ottamaan pyörääni vakuutukset Nordealta, josta läytyy juttua ihmeen vähän, ottaen huomioon että se oli ylivoimaisesti halvin. Siellä osakaskoon saa ilkivaltalisäyksen, eli se on vapaaehtoinen. Kerrostalossa kun asustelen hieman kyseenalaisella alueella oli ilkivaltavakuutus ehdoton edellytys.
Mutta kelatkaas tämä, ensimmäinen pyörä (ei kertyneitä bonuksia) ikää miehellä 22, pyörä Kawa EN500 -93 (kuristettu 25kw). Alotuspinnoja sain liikennevakuutukseen 20, ja kaskoon 50 (etsin leukaani vartin lattialta kun kuulin tämän). Lopputuloksena Liikennevakuutus, osakasko ilkivaltalisällä, 366,47€. Tuon jälkeen tuntui aika turhalta soitella enää muualle, mutta tulipahan kilpailutettua. Toiseksi paras tarjous päälle 500€.
Mulla kävi vastaava homma viime syksynä. Kävin laitoksella tekemässä rikosilmoituksen, tarkastaja kävi katsomassa pyörän ja sillä siisti. Tarkastaja itsekkin totesi että jäljistä näkee selväsi ettei ole vauhdissa kaadettu ja menee ilkivallan piikkiin. Reipas 1400€ tuli korjausarvio. Sitten kun sain pyörän ajokuntoon niin huomasin, että ohjaus on kierossa. Oli päässyt se kahva pyörähtämään mikä eellä oli kaatunut. Siitä soitin sitten tarkastajalle ja ensin vähän sanoi vastaan, että ei voi mennä paikaltaan kaatuessa, mutta käski toimittaa pyörän paikalliseen huoltoon. Tuokin korjaus meni vakuutusyhtiön piikkiin, vaikka niiden sitä ei olisi pakko ollut korvata, kun olin jo aiemmin hyväksynyt kertakorvauksen. Tältä pohjalta ei pohjolasta ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa.