Onkos muilla pemarikuskeilla kokemusta ajonestolaitteen temppuilusta? Eilen meinasi 1500km ajettu '07 R1200GS Adventure jättää huoltoaseman pihaan, kun kahvitauolta lähtiessä ei boxeri murahtanutkaan käyntiin, vaan inforuutu vilkutteli "EWS!"-vikakoodia (ajoneston virhekoodi).
Soittelin jo BMW:n tiepalveluun ja hommasin muilutusta huoltoon, kun ykskaks vikakoodi hävisi ja mopo starttasi kuin palmun alta. Ajelin kotipihaan ja taas sama homma - "EWS!" ja mopo mykkä. Tunnin päästä samoin kuin tänä aamuna ei minkäänlaista ongelmaa.
Takuuhuollon kauttahan tuo on käytettävä (epäilen ajoneston antennirinkulan häiriötä), mutta löytyykö kohtalotovereita asian tiimoilta?
...
Äffässä ei ole ollut moista häikkää, EWS = "Ei Wittu Starttaa"?![]()
"Starttaa" meni kyllä pari kertaa myös "Saatanaksi", kun tuskailin siellä Esson pihalla kiroten CAN-väylää ja ajonestoa...(Köpi @ Huhti. 27 2007,09:28) kirjoitti
![]()
...
Itse odottelin samaa herjaa, kun avain kävi täyden ohjelman läpi pesukoneessa, mutta eipä tullut !
Ajonestot ja väylät ovat tätäpäivää, kyllähän sitä aikanaan moni murisi, kun kärjettömät sytkät tulivat huoltoystävällisten kärkien tilalle.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Sinulle Heikki on selvästi myyty maanantairakkine. Älä lähde sen kanssa ainakaan mihinkään kauemmas kotoa ensimmäisenä kesänä.
* Sitten myöhemmin kun sen kaikki konstit ovat tulleet tutuiksi, voi ehkä ajatella ulkoiluttaa sitä jossain pidemmälläkin lenkillä. Vaan ei kai kukaan tuommoisella pelillä mihinkään kovin kauas lähdekään?![]()
Ajonestoantennirinkula matkalla Germaniasta tänne Pohjolan perille ja jospa sillä korjautuisi tuo kenkkuilu. Ja jospa sitä kesällä uskaltaisi edes sen jo suunnitellun pikkureissun heittää, jottei ihan samojen taajamamerkkien sisällä tarvitsisi ajella.(Kunkku @ Huhti. 28 2007,08:58) kirjoitti
Ei se silti hampaita naurata huoltsikan pihalla, kun mopo mykkä "tämänpäivän tekniikan" ansiosta...(mikan @ Huhti. 28 2007,08:17) kirjoitti
...
Onhan noita raportoitu monilla foorumeilla. Yhteistä noille häiriöille (sori) on vielä ollut, että ne häviävät viimeistään huoltoon vietäessä...
<p>2002-2014</p>
Viikon takaa on omakohtainen kokemus. Hikinen sellainen. Euroopan reissu melkein päätingissä. Tukholmassa laivaa odotellessa ajonesto-kaukosäätimen ( tai mikä ihme se oikealta nimeltään onkaan?) toiminta muuttui kummallisen hitaaksi. Kun lopulta mopo piti ajaa laivan uumeniin, ajonestoa ei saanut ollenkaan pois päältä. Sen sijaan varashälytin kytkeytyi päälle. Sen kuuli koko Tukholma ynnä vieressä hekotelleen harrikkahemmot, joille näytelmä oli selvästi mieleen. VaraKake oli matkatavaroissa, jotka piti kääntää ympäriinsä, - Turhaan. Eihän se kaukosäädin siinä paniikissa löytynyt. Kaverin kaukosäätimestä mahdollisesti uudempi paristo . - Ei vaikutusta. Ei auttanut muu, kun työntää mammutti ruumaan.
-Onneksi varaKake löytyi myöhemmin ja matka kotiin saattoi jatkua. Jälkeenpäin huollossa selvitettiin, että pariston vaihdon jälkeen ajonesto täytyy " koodata" nappulasulkeisilla uudellee toimintakuntoon.
- Ihme virityksiä.
Muutenkin vajaan 7 000 km:n matkan aikana käsitys BMW:n laadusta muuttui huonompaan suuntaa. Kuinka vajaat 40 tkm ajettu säntillisesti huollettu suuri matkapyörä natisee pienemmillä kierroksilla kuin pärekori? Kuinka noilla kilometreillä kytkin voi luistaa, ja perä pitää senpäiväistä vollotusta? Miksi akku ei kestä? Miksi stereot lakkaavat toimimasta ? ect.
Niin sattuihan tuo EWS mullekin, paluumatkalla Norjan reissusta matka tyssäsi Ruotsissa hotellin eteen, ei auttanut mikään. Onneksi sattui kaupungissa ja hotellin pihassa, ettei jossain vuonoilla yms. Parin päivän ylimääräinen odottelu, osa tilattiin Malmösta, sitten vaihdettiin.(Köpi @ Huhti. 27 2007,09:28) kirjoitti
BMW liikkuvuuspalvelu maksoi kiltisti ylimääräiset hotelliyöt ja uudet laivaliput.
Jepjep...sama vika tuli meikäläisen Ähvään 927km kohdalla.
Akun kenkää irti hetkeksi ja takas...matka jatkui.
1000km huollossa vaihtoivat uuden antennirinkulan ja sen jälkeen ei mitään ongelmia.![]()
Honda CBR 600F - Suzuki GSX-R 1000 - Yamaha YZF 600 Thundercat - Kawasaki Z 750 - Honda CB 600 Hornet - Yamaha XT 600 - BMW F 800 S & Kawasaki KLX 650 - BMW G 650 Xmoto
Vaihda se autosi moottoripyörään(ookirak @ Heinä. 15 2007,13:10) kirjoitti
![]()
Ei vaan...aika huolestuttavan kuulosta kyllä noilla kilometreillä![]()
Honda CBR 600F - Suzuki GSX-R 1000 - Yamaha YZF 600 Thundercat - Kawasaki Z 750 - Honda CB 600 Hornet - Yamaha XT 600 - BMW F 800 S & Kawasaki KLX 650 - BMW G 650 Xmoto
Nonniin, nyt kuullostaa siltä, että mopoosi on iskenyt LT:n perusprobleemat eli kytkimen apusylinterin vuotava stefa, joka tärvää kytkimen ja kaupantekijäisiksi vielä perämurhe, joka on jenkkitilatojen mukaan iskee noin 4%:iin -02 ja vanhempiin pyöriin, mutta ei jätä uudempiakaan rauhaan.(ookirak @ Heinä. 15 2007,13:10) kirjoitti
Luistava kytkin ei parane itsestään, se on ihan selvä juttu. *
Tarkista vielä tuo "vollottava perä". Tuon vollotuksen saa aikaan myös kulmikkaiksi kuluneilla renkailla, jotka huutavat kuin syötävä aina kaarteissa (moottoriteiden rampeilla tms.).
Pyörä keskituelle ja mielellään vaikka jostain autotarvikeliikkeestä haettu stetoskooppi peräkoppaan kiinni ja hiljaista pyöritystä. Sitten voit vielä laskea peräöljyt ulos ja tarkistaa onko tyhjennyspropun magneetissa jotain karkeampaa silppua. Jos on, niin älä sitten ajele sen enempiä tai korkeintaan lyhyen matkan korjaamolle. Tuosta voit vielä selvitä pelkällä laakerinvaihdolla, mutta jos tulee lisää vahinkoa menee remppa mutkikkaammaksi.
Tuo (sateella) pätkivä radio on myös peruskauraa. Sama vika itsellä ja erityisesti potuttaa se, että kaikki omat parikymmentä lisättyä apurelettä ja kymmenet ylimääräiset johtometrit eivät välitä kosteudesta vaan tehtaan orkkiskytkennät ei tunnu sietävän vettä. Jollei sulake ole palanut, niin akun irrotus muutamaksi hetkeksi palauttaa usein toosan toimimaan.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Nyt se sitten iski eilen rupesi EWS oireileen.Toistaiseksi kuittaantunut virtoja pois käyttämällä.Onko EWS:stä kärsinellä kokemusta kauankohan pärjää virtoja pois käyttämällä ennenkuin tekee täyden stopin?(jos nyt näillä elektr.vehkeillä mitään yhteistä on)Tunnistin rinkulan vaihto aika on 26.7 ja siihen asti pitäisi koittaa pärjätä....![]()
Mulla ainakin oli melko satunnaista sen "resetoinnin" auttaminen ongelmaan.(karkkka @ Heinä. 18 2007,12:46) kirjoitti
Eräänkin kerran tankkakuksen jälkeen kotinurkilla irrottelin akun kenkää 3 varttia ja ajattelin työntää Buimurin kotiin.
Ruuvit kiinni saatuani ajattelin koittaa vielä kerran ja sittenhän se hörähti taas käymään...
Honda CBR 600F - Suzuki GSX-R 1000 - Yamaha YZF 600 Thundercat - Kawasaki Z 750 - Honda CB 600 Hornet - Yamaha XT 600 - BMW F 800 S & Kawasaki KLX 650 - BMW G 650 Xmoto
No - käynnistyksen esto vaan toimii nimensä mukaisestiKätevä, mutta kiusallinen pikku apuri....
<p>2002-2014</p>
Kiitokset jälleen vinkeistä Pozo ! *(pozo izquierdo @ Heinä. 15 2007,21:20) kirjoitti
Koetan stetareilla kuulostella, mitä "perästä kuuluu"
Epäilen tosin, etten erota tervettä ääntä sairaasta ja puuha siirtyy ammattilaisten käsiin.
Juu, ei kai tässä auta, kun tilata kytkinremontti *40 tkm ajettuun pyörään ! *Huh, huh.
Kovasti kyllä edelleen *ihmettelen, kuinka noin suuri määrä laatupoikkeamia on mahdollinen?
Tai tarkemmmin: Ei kai laatupoikkeamasta ole kysymys, jos kaikki valmistetut kappaleet ovat laadultaan huonoja ;p.
Joskus muistan kuulleeni että BMW = Baijerische Mist Wagen *(ookirak @ Heinä. 19 2007,08:36) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF1250SA Bandit
Syö miestä - uskon sen. Ei nää mitään viattomia ihmelaitteita oo. Jo aikanaan olen ihmetellyt huonoa laatua määrätyissä asioissa. Säästää sen pitää näköjään sakumakkarankin.(ookirak @ Heinä. 19 2007,08:36) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Edellinen Bemari (Pikku Gessu, F 650 GS) kärsi myös ikävistä sähkövaivoista, joille ei tullut loppua ennen pyörän vaihtoa japanilaiseen. Itselle tuli lähinnä epätoivoinen olo, kun vanhan pyörän vikoja alettiin syynäämään sikakalliissa huollossa. Onneksi älysin aikanaan ostohetkellä tingata pyörälle takuun. Pyörä oli vuodelta 2001, rekisteröity vasta 2003 ja ostettiin se 2005. Myyjä lupasi silti kahden vuoden takuun... Pyörä oli vanha esittely (01-03) / ajokoulutuspyörä (03-05), joka vaikutti takuun saamiseen. Takuu korvasi lopulta kädenväännön jälkeen kaikki ilmenneet viat. Itse en olisi jaksanut Bemarin merkkihuollon veloituksia maksaa.
Ei tuosta silti kammoa jäänyt, voisin tuollaisen uuden ison Gessun kyllä laittaa milloin vaan... *![]()
Tomi
PS: BMW = Botswana Motor Werke
Exät: BMW F650GS -01, Suzuki DR-Z400SM -06, Suzuki DR650RSE -93, Suzuki Bandit 1200S -06, Kawasaki Z750R -12, Kawasaki KLX250S -09, Suzuki GSX-R 1100 -90, Triumph Scrambler -06, KTM EXC-F250 -13
Nyxät: 3x polokupyörä
Nyt tuli tutustuttua todenteolla EWS:ssään viikonlopun aikana.
Tarkoitus oli viettää Virossa pitkä viikonloppu pyöräilyn merkeissä. Alla tänä keväänä hankittu RT 1200 ja mittarissa noin 6.500 km. Olen ollut tyytyväinen pyörään ja odotin viikonlopulta paljon. Toisin kävi. Lauanatai-aamuna pyörä ei suostunut käynnistymään ja mittarissa teksti EWS. Vara-avain oli mukana ja uusi yritys samalla tuloksella. Soitin RM-Heinolle
Treelle ja sain neuvoksi irrottaa akun maajohto viideksi minuutiksi. Tämä auttoikin kunnes sammutin seuraavan kerran moottorin. Sen jälkeen ei auttanut akun irrotus eikä mikään muukaan. BMW-Road Service tilasi hinauspalvelun jolla pyörä vietiin Tallinnan satamaan ja siellä laivaan ja kun Helsingin satamassa piruuttani kokeilin pyörää oli EWS-ongelma kadonnut. Ajoin pyörän sunnuntai-iltanaTampereelle ja sammutin kotipihaan ja koitin käynnistää uudestaan ja taas EWS-päällä. Maanantai-aamuna uusi yritys ja ei mitään ongelmaa. Ajoin pyörän Heinolle ja sain kuulla, että osan saaminen Treelle kestää vähintään 3-4 päivää ja pahimmillaan voi viedä parikin viikkoa. Juuri kun pääsin eroon vikonlopun pahimmsta vitutuksesta iski uusi päälle - kaksi viikkoa !!!!!!
Miten se voi olla mahdollista. Kun netin kautta tilaa tavaraa saksasta se on parin päivän päässä kotiin kannettuna??
Ei kai teillä ole avaimessa kiinni mitään metallisia avaimenperiä/ketjuja tms.?
Ainakin omaa K12S:ää vastaanottaessani ihan erikseen varoitettiin laittamasta avaimeen killumaan mitään metallia.
Voipi kuulemma aiheuttaa juuri noita EWS-ongelmia. Voi kuulemma: a) Vaurioittaa sitä virtalukon tunnistinrengasta (voiko se olla noin heikkoa tekoa?) b) Häiritä tunnistimen toimintaa.
Ei ollut avaimenperiä muista avaimista puhumattakaan.(HessuS @ Elo. 21 2007,09:23) kirjoitti
Nyt "vaihtorinkula" toiminut moitteettomasti (*kop-kop*), joten toivottavasti kyseessä oli jonkinlainen viallinen ajonestoantennien valmistuserä. Ei olisi hampaita naurattanut, jos EWS!-teksti olisi alkanut vilkkumaan esim. Tunisian takamailla reissun aikana...
...
Ei mullakaan avaimenperää, eikä toista avainta tai muutakaan...alihankkijan virheeksi nuo sitä tituleeraavat.
Oma matkani myös keskeytyi harmittavasti, pari päivää meni hukkaan (jalkamiehenä Karlskronassa terassilta toiselle).
Tiesin ongelman mahdollisesta esiintymisestä etukäteen, kysyinkin ennen reissuani, josko se antennirinkula kannattaisi vaihtaa ihan vain varmuuden maksimoinnin takia, vastaus oli että ei sitä ehjää rinkulaa vaihdeta, vasta sitten, jos sattuu että vika esiintyy.
Vika ei ole uusiutunut. Edit. ainakaan vielä/toistaiseksi (kop kop).
Ei mullakaan mitään muita avaimia/metalliesineitä ollut avaimenperässä (nahkaa) kiinni. Nyt vain odotellaan edelleen tietoa siitä, koska korvaava osa on Treella R M Heinolla.![]()
Vaikka tehdas voi syyttää alihankkijaa ja yrittää sillä pitää omaa mainettaan yllä, pyörä on just niin huono kuin sen huonoin osa. Oli se sitten alihankkijalta tai mistä.(Köpi @ Elo. 21 2007,11:19) kirjoitti
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Just noin. Ja kyllähän tosiasia on, että valmistaja vastaa alihankkijansa työstä kuin omastaan. Normaali laatukulttuuri ei edes salli alihankkijan syyttelyä. Samallahan valmistaja kertoo valinneensa huonon alihankkijan ja laadunvalvontansa olevanstä.
<p>2002-2014</p>
No nyt tuli asia omalta osaltani kuntoon. Tarvittava osa saapui ja torstaina sain pyöräni RM Heinolta. Kyllä on taas upeaa ajella ja RT tuntuu ehdottoman oikealta valinnalta minulle. (Kunhan EWS-ongelma vain pysyy poissa esim seuraavat kymmenen vuotta!)