Kun pyörän akku tyhjenee startissa parissa sekunnissa, niin mistä kannattaa alkaa vikaa etsimään?
Akussa ei ole vikaa, kun vanha ja täysin uusi akku toimii ihan samalla tavalla! Kyllästyttää jo työnnellä pyörää (Honda CB 600 F Hornet) käyntiin.
Neuvoista kiitollinen!
Akusta siitä huolimatta.Jos täyteen ladattu akku purkautuisi parissa sekunnissa pitäisi haista jo palaneelle.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Kyllä vaikuttaa vahvasti siltä, että molemmat akkusi on Dö...!!
Akkukauppaan!
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Ei ole itsestään selvä asia hän. Viime loppukesästä xx:ääkin työnnettiin (järkytys ja tilastotappio) käyntiin, joten ajattelin nerokkaasti orkkis -99 akun lopahtaneen. Teki vaan saman tuliuudella akulla ja taas työnnettiin. Pikku hiljalleen hra Virtanen katosi jonnekin. Kauden ja ajokortin loputtua jo syyskuussa asia jäi hautumaan ... talven huollon yhteydessä putsailtiin regulle meneviä liittimiä. Ajelin vanhallakin akulla keväällä vähän mutta puutui pikkuhiljaa, "r*nkkailin" vielä muita näkyviä liittimiä ja sulakkeita, ja nyt taas kukkuu bilteman akulla kuin sveitsiläinen käkikello. No olipas paljon apua tästä varmaan ...
![]()
(pääsin jo aloittamaan).
edittiä: sen verran, että latausjännitettäkin mittailtiin, ja näyttikin sitä, mut mut ... syynä oli siis huono kosketus jossain.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
No joo, itsekin edelleen epäilisin akkua, ellei se sitten ole ihan tulenuusi. Kokeile apuvirralla esim. auton akusta.
Seuraavia vikakohteita vois sitte olla starttimoottorin maadoitus tai solenoidin huono liikkuvuss ja sitäkautta huono kontakti. Ja jos on tosi huono säkä, niin startti on totaalisen sökö. Mut yleensä noi on kyllä pikkuvikoja.
Startin hiilet antaa myöskin vastaavia oireita. Vaikka akku ois täysissä ruumiin ja sielun voimissa mutta ei jaksa startata niin lähtisin kyllä purkaan startin. Todennäkösesti hiilet loppu ja kommutaattori oikeinkin likainen. Eli uudet hiilet ja kommutaattorin putsaus. Samalla kannattaa sitten jos startin purkaa niin kattoo laakereidenkin kunto. Ettei tarvii sitten sen takia alkaa kohta uudelleen purkaa kun laakerit menee.
Tai tokihan myös voi koko startin vaihtaa. Pääsee helpommalla mutta rahaa palaa tod. näk. huomattavasti enemmän.
Akkuhan on helppo testata. Lainaa jostain yleismittari ja mittaa navoista varaus. Täydessä varausta pitäisi olla yli 12.6V . Jos laskee alle sen, niin startti vie kaiken voiman ja akku hyytyy nopeasti. Samalla näet kun sammutat pyörän, niin alkaako varaus tippumaan heti. Ja kun pyörä on käynnissä, näet paljonko lataa. Huolto manuaalista löytyy paljon laturin pitää antaa virtaa. CBR:n arvoja en tiedä. Tod näköisesti välillä 14 - 15 V n 5000 kierroksilla. Honda miehet voi tarkentaa.
Ompas vaikeeta.Siis olivatko kokeilemasi akut täyteen ladattuja vai ei.Jos täyteen ladattuja ja parissa sekunnissa tyhjenee niin tavallista paksummatkin kaapelit alkavat jo haista palaneilta.Elikkä perusasiat pitäisi selvittää jo heti alkuvaiheessa,muutenhan näistä tulee pelkkiä arvuutteluja kaikesta mahdollisesta.
Jos omistat pihtimittarin(Amppeeri)niin laita se akulta lähtevän kaapelin ympäri ja katso mitä se näyttää kun laitat virrat päälle,onko jo siinä vaiheessa mitkäkin lukemat ja mitä startatessa näyttää.Niistäkin jo voi päätellä paljon.Sähkö- ja elektroniikaoppia lukemaan jos ei osaa laskea niistä lukemista mitään.PIRU
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Älä lue kuin piru tai puimuri raamattua.. Jos ei besserwisseröinti ole itsetarkoitus, niin lukemalla 'oikein' ymmärrät kai yskän luonteen.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
En kuulu seurakuntaan mutta tietyt asiat kuuluvat nykyään jo ainakin yläasteen koulutukseen jos on hereillä ollut.PIRU(mopedman @ Huhti. 28 2007,14:30) kirjoitti
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Yläasteella opitaan se kaikkein tärkein. R=U/I. Mikä näin korkeakoulutetun silmissä taas muuttuu S=U/I(lippa @ Huhti. 28 2007,14:40) kirjoitti
Se pitää muistaa ehdottomasti, että jos ei startti pyöri niin ei välttämättä ole vika silloin startissa vain startin solenoidissa/releessä. Autossa tämä naksuminen korjataan muksauttamalla starttia. Jolloin startti saa kentän paremmin, eli startille tulee jännitettä/virtaa. Ehdottomasti kannatta kokeilla pyöriikö se startti jollain +12v. Eli auton akun kantaa viereen ja siitä suora syöttö startille. Jos se pyörii silloin kunnolla on ongelma ehdottomasti starttia edeltävässä laitteessa. Eli releessä/solenoidissa.
Näin voisin mutu tuntumalla heittää, huomenna katsotaan itse mitä kikseri sanoo, kun aivan samanlaiset ongelmat. Lisättynä siihen, että pienen käynnin jälkeen sammahtaa.
Katsotaan huomenna uudestaa, kun kännissä tätä kirjotetaan![]()
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Kiitoksia vain neuvoista mutta vielä ei ole vika löytynyt.
Startin hiilet on lähes uuden veroiset ja akku on täysi ja ihan uusi.
Starttia akulla pyörittäessä täysi akku romahtaa muutamissa sekunneissa n. alle 10 volttiin, jolloin se ei jaksa enää pyörittää moottoria.
Pystyykö startin kuntoa mittaamaan yleismittarilla?
kaverillani on vf750... tuolta 82 tienoilta... ongelmana oli että starttasi jonkin aikaa eikä lähtenyt vaan akku hiipuitässä tapauksessa vika oli starttisolenoidissa.
nyt riittää hipaisu nappiin ja jo käy...
![]()
testaa yhdistämällä akulta tuleva johto meisselillä startille menevään johtoon.. pystyy testaamaan purkamatta, kunhan varoo runkokosketusta ... solenoidihässäkästä käytösä kontaktipinnat kuluvat eri tasoon jolloin virtaa hukkuu liikaa ...
toivottavasti tästä olis apua...
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Jos täysi akku tyhjenee käynistyksessä enpä suosittelisi enenpiä kokeiluja sähköllä.
Ei muuta kun ruuvamaan käynistintä irti ja testaamaan toimivuutta pajan pöydällä.
Siinä on tulipalo lähellä kun akusta purkautuu iso teho hetkessä,alkaa rauta punoittaa ainakin auton akulla
Voihan pyöräsi moottori olla niin jumissa ettei käynistinmoottori jaksa sitä pyörittää.
Ei muuta kun jakkari käteen tai pyörä pajalle![]()
Alte et late
Täytyy varmaan vielä tarkentaa ongelmaa:
- akku on uusi ja täysi
- vanha akku toimii ihan samalla tavalla kuin uusi
- moottori ei ole jumissa, kun se käy ihan hyvin ja ajamaan pystyy normaalisti
- lataussysteemit toimii normaalisti
- kaikki sähkösysteemit toimivat normaalisti ja omia virityksiä ei ole tehty
Ongelma on siis starttimoottorissa, joka muuten toimii ihan hyvin mutta kuluttaa vain akkua reippaasti. Hiilet olen jo tarkistanut ja ne on ihan alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Hiilipölyt on myös puhdistettu pois samalla. Starttia on myös testattu suoraan akusta tulevalla virralla, jolloin akku tyhjenee samalla tavalla kuin pyörän omalla akulla ja starttinappia painamalla. Vika on siis starttimoottorissa, eikä missään muualla.
Pystyykö starttimoottorin toimintaa mittaamaan yleismittarilla? Täytynee varmaan hankkia jostakin toinen starttimoottori.
Jotain hämärää tässä nyt on, koska kyllä täydessä moottoripyörän akussakin virtaa riittää. Jos akku oikeasti tyhjenee muutamassa sekunnissa, pitäisi jonkin paikan olla tulessa. Se ei vain voi tyhjentyä aiheuttamatta mitään ulkoisia ongelmia, kuten johtojen tai akun sulamista. Vika voi kyllä olla huonossa starttimoottorissa tai sen releessä, jotka vievät liikaa virtaa ja kipinään ei enää sitten riitäkkään. Akun kuoleutumiseen kuluva aika vaan täytyy olla minuutteja, eikä sekunteja niinkuin aiemmin sanoit. Erikoinen tapaus, itsellä vastaavia ongelmia on aina aiheuttanut huonokuntoinen akku.
Joo, sitkeesti olen itekin sillä kannalla, että akku ei tyhjene muutamassa sekunnissa, todellakaan. Onhan akku hapotettu?(eki64 @ Huhti. 30 2007,08:27) kirjoitti
![]()
Viekö startti liikaa virtaa.
Sanotaan että startin käyttämä teho *on 240 Wattia lukee kyljessä tai papereissa
Jännite on 12v
Ampeeri mittari kytketään startiin menevän johdon väliin tästä johdosta tulee starttimootoria pyörittävä sähkövirta.
Mittari näyttää 20 Ampeeria.
Kertomalla jännite 12V
Mitatulla * *virralla 20A
Saadaan Startin käyttämä teho 240W
Jos akku tyhjenee hetkessä ampeerimäärä voi olla niin iso ettei mittari sitä kestä.
Ankkuria voi mittaa ohmeilla eli vastus mittauksella jossain palstoilla on ohjeita.
Jos on vähäinen kokemus korjaamisesta kannattaa ottaa kaveri mukaan tosi helposti kärähtää kalliita osia![]()
Alte et late
Eihän oo päässy startista laakerit väljäksi? Ettei pääse pyöriessään ottaan ankkuri mihkään kiinni. Autopuolella törmänny muutamiin tuollasiinkin tapauksiin että ankkuri on päässy ottaan kiinni runkoon. Ja muutenkin tarkistaa ettei oo startti mitenkään jumissa.
Ja tietenkin nuo katkokset siellä ankkurissa olevissa käämeissä niin vaikuttaa kans tuohon ettei jaksa pyörittää.
Ja pääseehän hiilet sitten vielä vapaasti liikkuun pidikkeissään ja puristaahan jousi kunnolla hiilet kommutaattoria vasten? Paljon pikkutekijöitä joilla on vaikutusta.
Joo siis huonoksi päässyt akku voi todellakin tyhjetä nopeasti. On tänä keväänä tullut kahteenkin otteeseen tuo todettua yleismittarin kanssa. Eli omassa pyörässä seurasin jännitettä, kun kytkin valot päälle katkaisijasta (itse valot eivät jaksaneet syttyä), ja jännite hupeni n. sekunnin välein 13->12,8->12,5->12,3 jne. Kaverin pyörässä sama homma (alle vuoden vanha akku), paitsi vielä nopeammin, saman tien kun laittoi valot päälle oli jännite laskenut jonnekin 9 lukemiin. Kummankin kohdalla riitti uuden akun osto.(jmhonka3 @ Huhti. 30 2007,10:46) kirjoitti
Tää on vaan villi arvaus, mutta kun kotilossa oli sama vika, eikä uusi akku auttanut, niin vika löytyi starttimoottorin maadutuksesta.
Eli starttimoottori ei ollut kunnolla maissa, eikä näin jaksanut pyörittää.
Vika siis korjaaantui yksinkertaisesti kiristämällä starttimoottoria (sai kunnon maakontaktin) *
Päättelin siis siitä, että käynnissä ollessa pelaa normaalisti
(valot ym.)
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Vika löytyi ja on nyt korjattu.
Vika ei ollut startissa eikä akussa, vaan yksi sähköjohto purki virran maihin kovalla vauhdilla ja kun siihen vielä lisäsi starttauksen niin akun tehot eivät vain riittäneet tähän.
Johto oli sulakerasiasta vilkkureleelle menevä johto ja vika siinä oli jossakin johtonipun sisällä. Johto korvattiin vaan uudella johdolla ja nyt kaikki pelaa taas normaalisti.
Kiitokset vastaajille ja hyvää kesää kaikille motoristeille.
![]()
![]()