Laittaisin numerot penkkini ale
En halua numeroita penkkini alle
Työni puolesta näkisin et tämä olisi hyvä
Työni puolesta tämä ei minua auttaisi
Mulle ikinä mitään satu, tarra olisi lisäpainoa vaan
Jos sinulle sattuisi onnettumuus koetko että lähiomaisille olisi hyvä saada tieto tästä nopeasti?
Ehdotukseni olisi tarra/lätkä penkin alle johon kirjoitetaan Esim. Kaksi numeroa johon onnettomuudesta tulisi ilmoittaa.
Mikäli tästä tulisi yleinen tapa myös muut motoristit tietäisivät tämän sekä viranomaiset osaisivat hakea tämän tiedon nopeammin.
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Ei todellakaan mikään huono idea, kuitenkin tosiaan aina ei puhelin ole mukana tai sitten saattaa särkyä kaadon yhteydessä...
Tosiaan tavan pitää yleistyä, että ihmiset osaisivat hakea tiedon sieltä...
Tein itse ja YRITIN säästää.
Ai niin ICE= In Cause of Emercenge Kirjoitus virhe voi olla vika sanassa
Eli vapaasti suomennettuna hätätapauksen sattuessa
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Juu, keskimmäisessäkin pieni virhe.(BANDIT78 @ Kesä. 09 2009,15:34) kirjoitti
In case of emergency.![]()
Ja on hyvä idea kyllä.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
Won't be very long
You will look for me
And I'll be gone</a>
Kiitti Terhi(Terhi @ Kesä. 09 2009,15:49) kirjoitti
![]()
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Ehdottomasti kannatettava idea. Jollain pitäisi vain saada asialle julkisuutta että homma toimisi ja tietoja osattaisiin etsiä oikeasta paikasta. Smoto?
-nomen est omen-
Kuulostaa eniromaiselta... Nummerot on toki kännyssä, mutta tuo penkki taitaa helpommin säilyä ehjänä ja löytyä vielä onnettomuuspaikaltakin ...
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Onkohan tuo penkinalus paras paikka, jos koko laite on solmussa/liekeissä ojarummussa ja penkin irrotukseen tarvitaan avain tai työkaluja?
Lappu lompakossa ajanee saman asian?
Smoto saanut vinkin jo aiheestä tänään
Lompakkokin on sellanen mikä mahtuu vain tekstiili asujen taskuun ja osalla lompakko laukuissa tai pyörän jossain lokeroissa.
Uskon että jokaisella meistä penkki löytyy pyörästä. Tosin tarran/lätkän laittaminen rakenneltuihin pyöriin voi olla mahdotonta mut siinä tapauksessa koitetaan keksiä joku toinen varma paikka jossa tiedot säilyis. Mutta tämä toinen paikka olisi niin sanotusti toissijainen, ensisijaisena paikkana pidetään tässä vaiheessa penkkiä.
Jos idea lähtee edistymään järjestellään gallup sitten siitä toisesta paikasta.
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
ICE numerot on ollu puhelimessa jo vuosia. Tosin merkitys aika vähäinen nykyään, kun suojakoodilla lukittuu automaagisesti parin minuutin käyttämättömyyden jälkeen...
Mikäjottei sitä voisi penkin pohjaankin numeroa kirjoitella, lompakkoon itseasiassa on ollut tarkoitus askarrella oma "ICE-kortti" johon yhdistelis elin/kudosluovutustiedot ja ICE kontaktit ja toki jos olis lääkeallergioita niin nekin siihen tulis...
Samaa sisältöä siis kuin SPR:n SOS-passissa ja aika tarkalleen samankaltainen tietovarasto kuin jostain syystä valikoimista poistettu SOS-kortti.
(Se olis muuten edelleenkin perhanan paljon pätevämpi vaihtoehto kuin nuo todella turhat halpariipuksiin integroidut SOS-passit... SOS-kortti takaisin!)
Abusus non tollit usum
Tossa on vaan sellanen ongelma että monessa pärrässä noi satulan aukaisumekanismit ovat hieman hämäriä, eivätkä aina selviä ilman ohjekirjaa.
-08 Kawasaki ZX-6R
-07 Honda Hornet 600 (ex)
-99 Suzuki GS 500 (ex)
Veikkaisin että palokunnalla on "yleisavain" penkin irrotukseen(Skeletor @ Kesä. 09 2009,16:51) kirjoitti
![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
ICE -lyhenne on tarpeen siinä vaiheessa, kun lähiomaisilta halutaan kysyä onnettomuuden uhrin allergioita/lääkitystä, eli tuo omaisille onnettomuudesta tiedottaminen on toisarvoista.
Ei passaa pyörää enää lainailla siinä vaiheessa, kun ICE lyhenne on penkin alla.![]()
Eiköhän se penkki siitä irti saada keinolla tai toisella, ja siinä vaiheessa kun itse olet tiedottomana ja tätä varokeinoa tarvitaan, niin on itselleni aika sama miten siististi se penkki irrotetaan.(TeeVee @ Kesä. 09 2009,16:54) kirjoitti
-nomen est omen-
Tämä on kyllä totta, eli vielä vaatii hieman pohdintaa miten tämän saisi toteutettua parhaiten.(Nomad @ Kesä. 09 2009,17:01) kirjoitti
-nomen est omen-
Minkä takia penkin alle? Paljon yksinkertaisempaa laittaa kypärään vaikka tarra mistä tiedot löytyy.
Taivas saa odottaa
Jätän väliin, mutta kukin makunsa mukaan. Kunhan vaan ei tule pakolliseksi.
-hh-
Ei tämäkään huono olisi:
Turvaranneke vähentää kaatumisen vaaroja![]()
Ehdotus tästä ICE numerosta oli muutamia vuosia sitten ihan valtakunnallisissa uutisissakin asti, silloin sitä suositeltiin tosin tallennettavaksi kännykkään.
Ellen aivan väärin muista niin ehdotus sai kyllä haastatellulta hoitohenkilökunnalta samaisissa uutisissa melko tylyn vastaanoton. Ei niissä tilanteissa ole aikaa alkaa soittelemaan mihinkään kännykkänumeroihin ja kertomaan/kyselemään jollekin tuntemattomalle ihmiselle potilasta koskevia tietoja.
Mielestäni kyllä ideana ihan hyvä, mutta penkin alle mahdollisesti piilotettua numeroa tuskin kukaan alkaa kaivamaan olipa siihen hommaan niitä "avaimia" tai ei.. eikä sitä kännykkääkään varmasti ambulanssikuskit ala plaraamaan, mutta joku elinluovutustestamentin tapainen lompsaan laitettava läpyskä voisi toimia paremmin...
Täältä tulee kanssa kannatusta tälle jutulle!!!
Ja kun se oikea "fiksu" paikka löytyy mihin numerot ja kuva ym. tärkee tieto laitetaan, niin ehottomasti ne löytyy sitten tältä Tipityyltä sieltä!![]()
"Mielipiteeni on selvä - älä sekoita minua tosiasioilla!!"
"Jos antaa ymmärtää, on myös ymmärrettävä antaa";)
Ihan hyvä idea!![]()
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
Ideana hyvä, mutta tuo satuloiden moninaisuus ja monimuotoisuus taitaa vesittää idean?
Eipä omastakaan moposta satula irtoa ihan käden käänteessä kun on pultattu kiinni.
Rikkomalla tuokin tietenkin irtoaa ...
Eiköhän se laminoitu kortti jossa tarvittavat tiedot kulje ajokortin ja luottokortin kanssa samassa taskussa?
Ja on varmaankin samalla vaivalla löydettävissä kuin mitä satula irroitettavissa?
Ja on mukana silloinkin kun kopsahtaa ilman mopoa...
Mulla on puhelimessa ollut jo kauan ja nyt on myös kypärässä. Suupertissa on sille ihan oma paikka oikealla puolella leukaosassa.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Hommahan on silloinkin onnistunut jos ne tiedot jossakin on ja kavereiden kesken tästä puhetta tulee.
Hyvissä ideoissa on aina vastustustakin, kiitos siitä
Kypärä voisi olla kyllä hyvä paikka tällä tiedolle.
Esim leukahihna tai visiirin sisäpuolelle sinne sisäpuolelle ylös varmaan saisi numeron laitettua eikä se näin ollen ketään haittaisi. Lisäksi avomallin kypärissä olis tämä leukahihna mahdollisuutena.
Lisää keskustelua aiheesta niin tämä tieto jota toivottavasti olisi turhaan laitettuna missä ikinä se sitten olisi kirjoitettuna
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Parempi paikka toi kypärä olisi numerolle kuin pyörä. Ja jossain sellaisessa kohdassa, että olisi luettavissa ilman että kypärää tarvitsee ottaa pois päästä, esim. leukahihnassa.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Jees. Puhelin ja lompakko saa luvan riittää. Itsellä lähinnä sitä varten että tietävätpähän sitten mihin ilmoittaa jos raato löytyy jostain.(h3rmo @ Kesä. 09 2009,17:27) kirjoitti
Kuten tuossa ylempänä jo sanottiin, ICE on siis sitä varten että auttaja löytää tarvittaessa yhteystiedot josta voi kysellä uhrin mahdollisia lääkitys/allergia/terveystietoja jos ne ovat hoidon kannalta välttämättömiä. Ja puhelimesta ne luontevimmin löytyy jos on löytyäkseen. Kuten tuossa alempana mainittiin, SOS-ranneke on hyvä mikäli omaat jotain erikoisempaa vaivaa mikä on syytä ottaa huomioon.
Tiedotus onnettomuussa olleen uhrin omaisille taas ei ole niitä Aatami-luokan tehtäviä onnettomuuspaikalla, sen hoitaa poliisi sitten kun on sen aika, ts. kun uhrin henkilöllisyys on varmistunut ja on jotain kerrottavaa. Ja siihen tarvittavat yhteystiedot he saavat kyllä kaiveltua sitten muualtakin kuin penkin alta. He eivät soita tyyliin: miehesi on joutunut onnettomuuteen osoitteessa XX. Ei, emme tiedä selviääkö hän.
Jos murehdit saamastasi hoidosta etukäteen, suosittelen rahapussiin tai missä sitten ajokorttiasi säilytätkin, pitämään mukana verenluovutuskorttia josta selviää veriryhmä sekä sama nimi joka on ajokortissa (jokainen m-pyöräilijähän on käynyt luovuttamassa verta, ONHAN?) sekä elinluovutustestamenttia (taas sama nimi mikä kahdessa edellisessä läpyskässä) mikäli tunnet siihen tarvetta.
Ammattitaitoinen pelastushenkilöstö kyllä klaaraa sen mikä suinkin vain on tehtävissä.
PS. Ns. huvin vuoksi tai puhelinnumeron toivossa ei palolaitos lähde satulaa irrottelemaan onnettomuuspaikalla. Onhan siellä akku, ja sen he etsivät mikäli tarpeelliseksi kokevat.
Eli vastaukseni kyselyyn on se että en koe siitä olevan mitään hyötyä, varsinkaan kun pyöräni lähtee kohta käymään ulkomailla ja minä itse taas jään kotimaahan.
e: tarkenneltu hieman.
GSF600 -98
MTX125-R -84
Punainen Risti. Jostain kumman syystä lähimmät omaiset ovat usein ne, joilta nämä tiedot nopeimmin löytyvät. Tietojen luovutus virallisilta tahoilta ei aina ole aivan yksinkertainen juttu eikä nopein konsti. Tahoja saattaa vieläpä olla useita, työterveyshuolto, julkinen terveyshuolto ja niin edelleen.(arv1 @ Kesä. 09 2009,22:23) kirjoitti
Niin, tuo Punaisen Ristin SOS-ranneke on sekin edelleen aivan pätevä kapistus.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Nuorena poikana, joskus 70-80- luvulla oli muotia merkata veriryhmä kypärään.
Esim. Arh+
Silloin pidettiin myös SOS-ranneketta.
Muutama jäsen tässä topiikissa aiemmin jo kritisoikin sitä että satulan "alus", muut "jemmapaikat" tai taskussa oleva lompakko eivät välttämättä ole "takuuvarmoja paikkoja".
Eikös varmin olisi pitää homma yksinkertaisena.
Merkinnät pottaan ja ranteeseen.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green