Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Olisi sivulaukkujen hankintaa edessä. Kyselisin kokeneilta hankkiako kovat (ja ikävän kalliit) esim. Givin laukut vai pehmeät (halvemmat), tekstiililaukut?? Mitä huonoja puolia on näissä tekstiililaukuissa? *
  2. #2
    Ei tunnu muut vastaavan joten pistänpä mietteitä.

    Kovat laukut:
    +yleensä about vesi ja melko haju tiiviit
    +koko helposti 70-90 litraa 2lla ja 100-130 litraa 3lla laukulla
    + helppo käsitellä ja laittaa paikalleen. pistää paikalleen ja painaa kiinni.
    + lukittuu kiinni+paikalleen, varkaus suoja.

    - jälkiasennustelineen ulkonäkö siedettävä/ruma/hirveä.
    - aina saman kokoiset, tosin jos on 3 laukun teline, voi ottaa 1/2/3laukua
    -hinta
    - jos ei löydy valmista asennus sarjaa voi mennä päivä jos toinenkin kun askartelee paikalleen

    summarum: hyvä vallinta jos on usein liikkeellä isomman tavaramäärän kanssa tai tekee paljon pitkiä reissuja eikä halua olla niin tila rajoittunut.

    Pehmeät:
    + edulliset
    + pienemmät, yleensä
    + kokoa voi säätää yleensä.
    + ei erillisiä telineitä
    + paljon erilaisia malleja
    + kukkaro ei repee vaikka pettyisi ekoihin ja ostais uudet.
    + vie vähän varasto tilaa kun ei oo käytössä
    + helppo muokata esim kiinnityksiä ja korjata jos tarttee.


    -Vesitiiveys, muutama malli on vesitiiviitä, ainakin osin. Erilliset sadesuojat yleensä vaan kerää kuraa, jos ei saa tosi hyvin paikalleen, eivät oo täysin ympäri kuitenkaan.
    - hajutiiveys. Pakokaasun haju tarttuu kamppeisiin, tavarat pitää pakata muovipusseihin välttyäkseen tältä. Hyvä tapa myös yllätävän vesisateen varalta.
    - koko, pienimmät on 2*10-15 litraa, isompiakin on. Lisäksi melkein kaikki laajenee tarvittaessa haitarimaisesti
    - kyljet pitää suojata koska laukun ja kyljen väliin menevä lika/hiekka/kivet hieroo maalipinnan pilalle nopeasti. Tätä varten on myytävänä erilaisia muovikalvoja ja kumi mattoja, jotka toimii ihan ok.
    -Voivat olla hankala asentaa paikalleen, riippuu mallista. yleensä kuitenin monta hihnaa jne. pieni modaus esim lisäämällä hihnaan koukku ettei tartte pujotella voi auttaa.
    - Puhdistaminen voi olla hankalaa riippuen pintamateriaalista.
    - hankalampi kaivaa tavaroita, riippuu mallista.

    Summarum: Pehmeät on hyvä vaihtoehto jos ajaa lyhyempiä reissuja esim viikonloppuina ja vain toisinaan pitempiä reissuja tai jos ei saa/halua kovia.
    Sen minkä hinnassa säästää näkyy sit kun lähtee liikkeelle, pitää asetella ja laittaa ajatuksella jne. Tosin toisille se ei oo huono juttu, jopa ihan kivaa puuhastelua, varsinkin kauniilla ilmalla.

    monet miinukset välttää kun valitsee oikein ja miettii kiinnitykset ja asennuksen kaikessa rauhassa ennen reissua ja harjoittelee parikertaa et muistaa et mikä meni mihinkin ja missä järjestyksessä.
    Kiinnitysten helppous, pintamateriaalit, vesitiiveys ja koko on hyvä pitää mielessä kun menee katsomaan laukkuja, jos mahdollista mee pyörällä ja pyydä saada mallata ainakin pyörän vieressä ettei tuu ylläriä sit asentaessa.

    Oma valinta on tällä hetkellä (tavallaan) pehmeät vaikka niiden kanssa tulee kuljettua toisinaan paljonkin. Omat ehdokkaat oli

    Oxford Humpback tai Sports http://www.oxfordluggage.co.uk/
    vanucci
    Motodetail setti
    Bagster


    Toistaiseksi tosin pääädyin tekemään itse:

    McJäykät
    Tuolla projektit/sivulaukut.
    Noi ei oo täydelliset mut tuosta on hyvä lähtee pitäis hommata sivulta rullattavat vedenpitävät tavarakassit ja kiinnittää tuolla tehtyyn runkoon pysyvästi niin olis parempi käyttää. ja tietty pikkusen viritellä runkoa, joka nyt jo on aika toimiva.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  3. #3
    Viime kesänä oli pehmeät laukut käytössä ja mulle toimii älyttömän hyvin. En tartte laukkuja, kun tosi harvoin niin miksi ostaa kiinteät kovalla hinnalla. Pehmeät on halvemmat ja heittää äkkiä kyytiin...

    Eli todella paljon käytöstä kiinni!

    Onhan siinä ne tiiveys ja vedenpitävyysjutut, mutta mitä kukin haluaa ja tarttee...
    Sopivasti täysillä!!

    749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
  4. #4
    Bags Connectionin (-klik-) pehmeitä laukkuja löytyy ainakin R. M. Heinolta. Hinnat ovat suunnilleen samat kuin tuolla nettisivuilla. Itselläni odottaa Racepack ensimmäistä matkaansa .
    Busa K8
  5. #5
    Hommasin talvella Ortlieb:n satulaukut (KLIK). Käyttökokemusta ei vielä ole, mutta saman valmistajan melontasäkit ovat ainakin olleet ehdottoman vedenpitäviä ja muutenkin laatutuotteita.

    Edellisessä pyörässä oli valmistajan omat pehmeet laukut. Ne eivät olleet täysin vedenpitäviä vaan päälle piti asentaa semmoset pussukat. Kyllähän sen ominaisuuden kanssa olis voinut elää, mutta vähän tyhmän hankalat ne oli. Käytännössä meni niin että a) suojat tuli laitettua päälle vaikka olis ollu hyväkin keli tai b) suojat ei ollu päällä, rupes satamaan - ei jaksa pysähtyy.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  6. #6
    Kiitos hyvistä vinkeistä * , päädyn hankkimaan pehmeät laukut, on varmaan sopivat mun tarpeeseen.
    Noi Ortliebit kuulosti hyviltä jos ovat vedenpitävät, ei tarvis sadesuojapussukoiden kanssa pelata. Et ole, TIJ, kokeillu suihkun alla tai ammeessa vedenpitävyyttä *

    Paras kumminkin sitten mennä oman mopon kanssa kokeilemaan eri mallien sopivuutta.


    PS hienot sivut McJäykät *
  7. #7
    Miten pehmeät laukut ja vauhti "sopivat yhteen"? GIVIn kovissakin laukuissa on muistaakseni 130km/h "nopeusrajoitus"? Onko pehmeän laukun valmistajat antaneet jotain rajoituksia laukuilleen?
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  8. #8
    Lainaa (annepii @ Huhti. 25 2007,21:49) kirjoitti
    Kiitos hyvistä vinkeistä , päädyn hankkimaan pehmeät laukut, on varmaan sopivat mun tarpeeseen.
    Noi Ortliebit kuulosti hyviltä jos ovat vedenpitävät, ei tarvis sadesuojapussukoiden kanssa pelata. Et ole, TIJ, kokeillu suihkun alla tai ammeessa vedenpitävyyttä

    Paras kumminkin sitten mennä oman mopon kanssa kokeilemaan eri mallien sopivuutta.


    PS hienot sivut McJäykät
    Keitos, keitos. Pitäis vaan taas ruveta porukalla päivittään.

    Noi ortliebit on lujaa laatukamaa, käyttöön tehty. Tuttuja vuosien takaa muissa yhteyksissä.
    Omassa viritelmässä on ortliebin pussukat (ne punaiset), oikein suljettuna ovat varmasti vesitiiviit tai oikeestaan ilmatiiviit.
    Ne on helppo käyttää, pitää vaan kattoo ettei kovin mee pahasti ruttuun kun rullaa kiinni, pienet rutut ei juuri vaikuta.

    kannattaa tosiaan kattoo että saa tukevasti kiinni pyörään, liike on se joka aiheuttaa hankausta ja ettei yllä pakoputkeen.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  9. #9
    Lainaa (ttuttu @ Huhti. 25 2007,21:55) kirjoitti
    Miten pehmeät laukut ja vauhti "sopivat yhteen"? GIVIn kovissakin laukuissa on muistaakseni 130km/h "nopeusrajoitus"? Onko pehmeän laukun valmistajat antaneet jotain rajoituksia laukuilleen?
    No perskules, nekö siellä kinnaakin vastaan... luulin jo että on liian vähän tehoa pyörässä *

    No ei vaan... mulla on ollu pehmeät ja nyt kovat ... enkä ottais enää pehmeitä, johtuen kovien laukkujen käytännöllisyydestä.



    Honda CBR1100XX
  10. #10
    Lainaa (annepii @ Huhti. 25 2007,21:49) kirjoitti
    Et ole, TIJ, kokeillu suihkun alla tai ammeessa vedenpitävyyttä
    Enpä ole. Ei ole tullut mieleenkään etteivätkö pitäisi vettä. Matsku on tukevaa kumimaista stuffia ja sulkeminen tosiaan tapahtuu rullaamalla - aiemmat kokemukseni systeemistä hyviä. Ortliebhan tekee vähän kaikenlaisia laukkuja. Eli materiaaliin ja rullasysteemiin pääsee tutustumaan esim. partiokaupoissa myynnissä olevien melontasäkkien avulla.

    Mut en tosiaan uskalla hehkuttaa liikaa tuotetta kun oikeaa käyttökokemusta ei vielä oo. Lähinnä epäilen, että käytettävyys, rullaaminen ja laukuissa olevien lukuisten remelien virittely rupeaa nyppimään. Ja sit mun mopoon nuo eivät istuneetkaan aivan perfecto, takavilkut ovat vähän tiellä.

    Kokoneen toinen vaihtoehto laukuille on säkki (esim. tämmönen tai tämmönen). Sit vielä biltemasta kuormahihna, jolla saapi säkin köytettyä takasitsille tai tavaratelineelle. Esim. Stormillta tai Louisista löytyy vastaavantapaisia.

    Edit. Ai niin niistä nopeuksista vielä. Aiemmissta Trumpan laukuissa tais tosiaan olla sama joku 130 km/h rajoitus + jotain painorajoitetta 3 kg tai jotain yhtä naurettavaa. En jaksanut välittää ohjeista. Olivat kuitenkin sen veraan monesta pisteestä kiinni, että ongelmia ei ollut. En kyl kovin montaa kertaa ylittänyt ko nopeutta enkä varsinkaan paljoa. Vastaavasti kuormasin laukkuihin tavarat mitä ajattelin tarvita en kyllä punninut mutta eipä siellä toisaalta mitään kiviä ollutkaan. En muista oliko Ortlieb -laukuissa mitä rajoituksia.



    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  11. #11
    Kokemuksia on noista orliebin laukuista.
    Mustat sivulaukut (ne erilliset) roikkuivat muutaman vuoden endurohondan sivuilla.
    Rullattava sulku toimi hyvin, eikä kamat kastuneet kertaakaan.
    Näissä ei ollut kuin "rullan" päissä pikalukot, ja yksi varmistusremmi keskeltä laukun yli.
    Eivät vuotaneet mistään kun pestessä laskin ne vettä täyteen.

    Myin uuttavastaavina eteenpäin, alumiinilaatikoiden tieltä.

    Nyt tarakalla teltan yms. majoitteiden kuskaamiseen hankittu orliebin "putkikassi", sellainen pitkältä sivulta aukeava ja rullaamalla suljettava.
    Sekin on pitänyt veden ulkona ja kamat sisällä.
  12. #12
    Viime kesänä käytössä oli tollanen Motodetailin vanhempi malli 3:a laukulla. Sidoin lisäksi parilla ylimääräisellä liinalla kiinni ku vakiona ei ole kuin muoviklipsit kiinnityksenä, josta varmaan johtuu myös se nopeus/painorajoitus. Pysyi mukana vähä moottorite nopeuksia suuremmissakin nopeuksissa. Vähän rupeaa ravistelemaan tuulen puuskissa siinä vaiheessa.
    Pienet vesikuurot pysy ainaki ulkopuolella eikä vaatteet kastunu.
    Painoakin oli enemmän kuin 5kg/laukku.

    Ainoa huono puoli minkä totesin oli ku ei viitsi jättää laukkujen "telinettä" pyörään kiinni yöksi ettei kukaan sitä vie. Tulee pyörään kiinni vain 2 remmillä jotka vähä turhan helppo irroittaa.
    Kaikki on siistiä minkä itte tekee!!

    Honda CBR600F -98
    ex-Honda CBR1000F -98
    ex- Honda CBR600F -93
  13. #13
    Onko kenelläkää kokemuksia tai mielipiteitä Richan Twin sivulaukuista. Tilavuus peräti 63litraa ja vettä hylkivä pinnoite, kaatosateella varmaa vuotaa ku seula mut ainaki enimmät? Miten sitte onko kyytiläisellä minkälaiset olot takana jos remmit menee penkin päältä nii tuntuuko persees vai kuinka ne menee?http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/3826189/0
  14. #14
    Minkälainen yhteensopivuus on eri valmistajien laukuilla ja telineillä? Jos olen oikein ymmärtänyt Kappa ja Givi käy samaan telineeseen, mutta entä muut? Onko olemassa jotain tiettyä yhteistä standardia vai onko kaikilla omat?

    Kysyn siksi, että olen huomenna menossa katsomaan yhtä vanhaa pyörää, jossa näyttää olevan kiinni Givin Wingrack, mutta mukaan ei tule laukkuja. Jos meinaa lähteä reissun päälle niin jälkikäteen siis tulee etsittäväksi myös laukut - todennäköisesti nekin käytetyt ja halvat.
    Honda NC700S
  15. #15
    Lainaa Setämies kirjoitti Katso viesti
    Minkälainen yhteensopivuus on eri valmistajien laukuilla ja telineillä? Jos olen oikein ymmärtänyt Kappa ja Givi käy samaan telineeseen, mutta entä muut? Onko olemassa jotain tiettyä yhteistä standardia vai onko kaikilla omat?

    Kaikilla on omansa, pl. Givi/Kappa jotka käyttävät sama telinettä. Moto-Detailin (louis.de:n halpismerkki) jotkut laukut käyttävät myös Givi/Kappa -telineitä. Givillä/Kapalla on kahta erityyppistä kiinnitysmekanismia - Monolock ja Monokey, jotka eivät ole toistensa kanssa yhteensopivia.

    Joillain valmistajilla (SW-Motech ainakin) on adaptereita, joilla eri valmistajien laukut saadaan heidän telineisiinsä kiinni.
    R1200GSA '11
  16. #16
    ^
    Ja adaptereita muistaakseni myös niin päin, että Givin/Kappan telineisiin saa SW-Motechin laukut kiinni? Täytyy joskus tarkistaa miten tuo menikään...
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  17. #17
    Olipa laukut tai kassit millaiset tahansa kannattaa varsinkin vaatteet pakata
    tyhjiöpusseihin niin ei väliä vaikka ei olisikaan 100% vesitiiveys
    ja mahtuu tuplaten vaatetta mukaan verrattuna normi survomiseen
    ja näkee kivasti mitä missäin on

    28-416_l.jpg
    Triumph Tiger 800 XRX

  18. #18
    Kenelläkään kokemusta famsan sport sivulaukuista?
    Honda CBR 1000xx '06
    Honda CBR 600F '00
  19.  
  20. #19
    Mulla käytössä Sweepin Streetbob (Linkki: moottoripyörälaukut )

    Vähän hintava, mutta tosi tyytyväinen oon ollut, enkä usko että ihan heti joutuu uutta hankkimaan