Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
    Suositusten perusteella ostin Sigma nimisen lisämittarin. Jotain uutta sarjaa, kierretään paikoilleen pyöräyttämällä.

Mittasin renkaan vierintäkehän pituuden (1845) ja talletin asetuksiin. Eikun kokeilemaan. Satasen vauhdissa jotain 170km/h *jep ... *
    Laskin mitta-arvon minimiin 1000 jolloin aika lähellä oikeaa, ei kuitenkaan aivan riittänyt. Nopeusnäyttö "päivittää" jumalattoman hitaasti itseään ja arpoo lukemia sinne päin.
    Toisaalta matkatrippi naputtaa tasaisesti ja normaalisti lukemia.
    Laitteen myyjällä ei ollut muutakun " sen logiikkapiirit ei riitä tollasiin nopeuksiin" .
    Ai mitä? eikös nämä näyttänyt liki 300 ??
    Prkl, ja tietenkin mittajohto oli 10cm liian lyhyt jolloin jouduin jatkamaan sitä tinaamalla - ei oteta kuulemma takaisin enää.
    Onko Sigma näin paska laite * ?

Edit: Onks se Eevan vika kun mikään ei voi toimia kerralla ja helposti ?

Just "nyt" ei bikeä...
    Mitä siinä boksissa lukee maksiminopeudeksi? Jostain oon saanu semmosen mielikuvan, että uudemmat Sigmat pelaa vaan max. 200km/h tjsp. Oman ostin kolmisen vuotta sitten ja se ainakin luvataan toimivan 300km/h. Tosin käytännössä se ruudun päivitysnopeus alkaa >200km/h vauhdissa olemaan aikalailla hidasta jostain syystä, toisin sanoen tiettyä nopeutta täytyy pitää jonkin aikaa yllä, että se mittari sen näyttää.

Lisäksi kannattaa varmistaa, että magneetti kulkee tarpeeksi läheltä sitä anturia. Tarkista myös se juotos, että ei lipsahtanut mitään kosketushäiriöitä tahi oikosia.
    Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
    Kawasaki Z750 2004
    Yamaha FZS1000 2005
    KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
    Jees, samat asiat tulee mieleen ku edellisellä. Magneetti liian kaukana anturista ja sen sun juotoksen laatu tai eristys väärin. Tai sitten juotoksen kautta pääsee livahtamaan esim. sytytyksen häiriöitä johtoon, mikä sekottaa signaalia. Käytithän suojavaipallista kaapelia jatkopätkänä?

Ja lähdetään siitä, että asetat sen kehän pituuden oikeaksi ja sitten vielä laitat kilometrit päälle niiden mailien sijasta
    Lisäfaktaa:
    Tinaus aivan alhaalla, anturin vieressä. Tavallista johtoa, mutta niin oli alkuperäinenkin.
    Anturin ja supermagneetin (pieni halk. 6mm) väli 5-6mm.
    Met ei olla ameriikassa, kilsat taulussa
    Yksi vaihtoehdoista on "AUTOMAATTI on/off" , en tiedä mikä funktio tällä on, mutta ei havaittavaa vaikutusta.

Jaa että muillakin päivittyy 2-10sek välein? No eipä ole näissä hääviä tekniikkaa. Bike kulkenut jo kilsan sataa niin lukemat nykii perässä 45 - 60- 78 ... ei hyvää päivää
    Just "nyt" ei bikeä...
    ^ jos noin päivittyy on jossain vikaa. anturia lähemmäs/kauemmas magneetista ja kokeilemaan.

minkäkokoinen rengas sulla on? toi kehän mitta vaan kuullostaa oudon pieneltä?
    Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
    minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
    Lainaa (JanMac @ Huhti. 23 2007,13:20) kirjoitti
    Lisäfaktaa:
    Tinaus aivan alhaalla, anturin vieressä. Tavallista johtoa, mutta niin oli alkuperäinenkin.
    Anturin ja supermagneetin (pieni halk. 6mm) väli *5-6mm.
    Met ei olla ameriikassa, kilsat taulussa *
    Yksi vaihtoehdoista on "AUTOMAATTI on/off" , en tiedä mikä funktio tällä on, mutta ei havaittavaa vaikutusta.

Jaa että muillakin päivittyy 2-10sek välein? No eipä ole näissä hääviä tekniikkaa. Bike kulkenut jo kilsan sataa niin lukemat nykii perässä 45 - 60- 78 ... ei hyvää päivää *
    Asensin myös sigman pari vuotta sitten.. Toimi loistavasti puolitoista kesää.. Viime syksynä alkoi lukemat "humppaamaan" ja välillä näkyi vain pelkkä viiva.. Käytin anturin pois ja laitoin uudellee paikoilleen, johan alkoi taas toimimaan.. Mulla oli tuo anturin asento päässyt vähän muuttumaan ja siitä johtui tuo "vaeltelu".
    Eli anturin säätämisellä luulisi alkavan toimimaan..? Mulla magneetin ja anturin väli on jotain 3mm..
    Näyttö päivittyy mulla myös noin 2s välein...
    Lainaa (vtwin @ Huhti. 23 2007,13:32) kirjoitti
    ^ jos noin päivittyy on jossain vikaa. anturia lähemmäs/kauemmas magneetista ja kokeilemaan.

minkäkokoinen rengas sulla on? toi kehän mitta vaan kuullostaa oudon pieneltä?
    120-70-17" ja tuon verran se mitta näytti. Pitää nyt sitten väännellä sitä anturia ensin. Ihmetyttää vaan miten paljon se näyttää väärin > yli 40%
    Mitäs mittoja sinulla sitten on ?
    Just "nyt" ei bikeä...
    Tuntuisi siltä, että alunperin se sai ylimääräisiä pulsseja. Kun näytti 100:n vauhdissa 170.
    Ensimmäiseksi tarkistaisin sen jatkoksen juotoksineen ja etenkin sen, ettei johtimet ole karvaakaan oikosulussa.
    Selviää helposti kun heiluttelee ja taivuttelee johtoa etenkin jatkosten kohdalta. Jos mittari paikalla ollessa näyttää jotakin hälpsivät johtimien karvat toisiaan ja antavat siis ylimääräisiä pulsseja. Tuo selittäisi myös näytön päivittymisen hitauden.

Anturin toiminta periaate (joko HALL- tai REED-kytkin):
    Anturissa on ohut metalli-liuska, joka magneetin vaikuttaessa oikosulkee joltimet. Sigma laskee pulsseja ja kertoo ne pyörän ulkohalkaisijalla ja laskeskelee siitä sitten nopeuden...

Itsellä oli Sigma aikaisemmassa pyörässä, eikä ongelmia ollut 30 000 km:n matkalla.
    Ja tarkkuutta löytyi niin paljon, että uskalsi ohittaa alinopeutta ajavan letkan, jossa oli myös polliisi-auto.
    -Tutkan säde kyllä kuumotti selkää infernaalisesti, mutta nopeus ei kai ollut hetkeäkään yli, koska eivät pysäyttäneet.
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
    Sigmoja on monia eri malleja ==> kaikki ei välttämättä mopokäytössä pelaa kunnolla. Mulla oli böördissä Sigma Targa ja pelasi hyvin ja tarkasti. Magneetti kiinni liimalla jarrulevyssä ja vastapuoli nippusiteillä putkessa. Ainoa murhe oli että kerran rautaperseajossa nollasi itsensä 2000 km jälkeen
    Tuossa sinun tarinassa ihmetytti se että pitikö matkamittari paikkansa mutta nopeus ei ==> tuo tarkoittaisi että anturi toimii ?
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Lainaa (JanMac @ Huhti. 23 2007,15:54) kirjoitti
    Mitäs mittoja sinulla sitten on ?
    Ei nyt ole mittaria tässä, mutta jotenkin muistan että lukema olisi ollut yli 2metriä?

...jahas, muisti teki tepposen, pienen laskutoimituksen jälkeen tulos on 1884mm.
    Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
    minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
    Mullei ole ollu sigman kanssa muita onkelmia muuta kun ilmeisestikin tärinästä johtuvia.. Näyttö nollaantuu välillä. En tiä sit millä sen sais kuriin.. Ei vissiin millään pyörässä.

Editoidaan nyt tähän vielä se mittari, eli se on BC1200.

GSX-R 750 -93
    ZX-6R -02
    Z750 -06
    ZX-12R -05
    Lainaa (hondamania @ Huhti. 23 2007,21:05) kirjoitti
    Sigmoja on monia eri malleja ==> kaikki ei välttämättä mopokäytössä pelaa kunnolla. Mulla oli böördissä Sigma Targa ja pelasi hyvin ja tarkasti. Magneetti kiinni liimalla jarrulevyssä ja vastapuoli nippusiteillä putkessa. Ainoa murhe oli että kerran rautaperseajossa nollasi itsensä 2000 km jälkeen *
    Tuossa sinun tarinassa ihmetytti se että pitikö matkamittari paikkansa mutta nopeus ei ==> tuo tarkoittaisi että anturi toimii ?
    Ihmetyttää täälläkin. Trippi pudottelee tasaisesti lukuja mutta nopeus lottoaa. Nyt "tausta-arvon" ollessa 1000 näyttää 10.3km kun pyörän oma 10.0km eli pitäs tiputtaa arvoa 970 ?, mutta eihän se edes mene tonnin alle.
    Just "nyt" ei bikeä...
    Mulla Sigma Targa joka toimii ku junan vessa, tosin tempasin jarrulevystä magneetin irti ku pesin pyörää, laitoin hetipiti liimaa. Samalla tarkistin etäisyyden anturin ja magneetin välillä... Max 5 mm ilmoittaa valmistaja. Ja taas rokkaa.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

"Si vis pacem, para bellum"
    hyvin pelaa mulla tuo uuden mallinen sigma ja oikein näyttää. tarkistettu gps:llä. uudet sigmat näyttää vain 199.9 km/h ohjekirjan mukaan.
    Kawasaki ZXR 750 j -92

Nyt: Kawasaki ZX-6R 636 -03
    Lainaa (widit @ Huhti. 24 2007,10:25) kirjoitti
    hyvin pelaa mulla tuo uuden mallinen sigma ja oikein näyttää. tarkistettu gps:llä. uudet sigmat näyttää vain 199.9 km/h ohjekirjan mukaan.
    Onko sinulla hopeakuorinen yhdellä napilla hinnat alkaen versio (16.80e) ilman keskituntinopeutta ?

Pitikö se 120-70-17 = 1884 kutinsa ?
    Just "nyt" ei bikeä...
    mul on sellane hopeinen kolmen napin vehje jossa on keskituntinopeus. Mulla oli rengas 1860mm muistaakseni. sen näpyttelin ja sillä toimii. Kaikkein tarkiten saa toimimaan kun pyörittää rengasta yhen kierroksen ja mittaa matkan.

Kawasaki ZXR 750 j -92

Nyt: Kawasaki ZX-6R 636 -03
    Vaikka sulla on kilometrit käytössä, niin vaikuttaa että toi häkkyrä jotenkin ajattelee ne maileiksi, 100 mph -> 160,9 km/h, ja siihen oma mittarivirhe päälle, menee aika yksiin.

Edittii, Sigma sälää, linkki josta löytyy myös manuaalit, jos hukassa ;)

Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
    Mulla on sigma 1200 ja arvona 1856, rengas 120/70-17. Tarkistusmitattu 1000 metrin suoralla (kuusijärven jälkeen vanhalla lahden tiellä), kun sigman trippi näytti 1000m niin takarengas oli n. metrin yli viivan. Eli ihan riittävän tarkka !
    ***** GSX-R 1000 *****
  19.  
    No niin, tinasin johdot uusiksi, taivutin anturia hieman lähemmäksi magneettia ja nollasin mittarin ottamalla patterin irti. Ja nyt toimii !
    Tarkalleen ottaen en tiedä missä vika oli mutta #voi olla mahdollista että (ehkä)# allekirjoittaneen tinaukset ei oikein funkannu ... *

Osa sykkeestä jäi matkalle ja nopeusnäyttö ei pysynyt kyydissä, tripille riitti vähempikin info. Siitä miksi nopeus oli niin paljon yli en osaa edes arvata *

Kiitos vastanneille hyvistä neuvoista!

edit: Sigman tyyppi 506

Just "nyt" ei bikeä...