Olisi tiedossa melko huonokuntonen piikkinen Honda MBX sukulaisten autotallista. Pyörä on seissyt monia vuosia (about 10?) koska moottori leikkasi kiinni, eikä sille ole sen jälkeen tehty mitään. Ko. pyörä on täysin atomeina sukulaisteni autotallissa siis. Muistan setäni joskus sanoneen, että vain mäntä puuttuu, mutta on todennäköistä, että muitakin osia voi puuttua, koska kukaan ei ole kiinnittänyt siihen huomiota. Osien kunnostakaan ei ole yhtään tietoa, luultavasti huonokuntoisia kaikki.
Miten helposti tuohon saa osia, ja minkä hintasia ne lienevät? Wikipediasta katoin, että pyörää valmistettiin vain vuosina -83-86? Tuo varmaan tarkoittaa, että osat voivat olla melko penkin alla ko. laitokseen? Pyörä (jos sitä voi tällä hetkellä siksi sanoa) on tarkoitus joko entisöidä, tai sitten viritellä kulkemaan, ulkonäkö kuitenkin halutaan mahdollisimman alkuperäiseksi.
Täältä foorumista varmaan löytyy henkilöitä, joilla tuo pyörä on ollut nuoruudessaan, olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia, millainen pyörä oli, tehoiltaan ja muutenkin?Millaista tekniikkaa pyörässä oli? Oon yhden ruohonleikkurin moottorin purkanut ja kasannut, joten kokemusta ei paljoa ole, uskaltaisinko silti lähteä yrittämään jotain sen kanssa?
Olisi siis haaveissa pienimuotoinen projekti tuon kanssa. Mutta en tiedä, uskallanko ryhtyä siihen, mikäli kustannukset meinaavat nousta liian korkeiksi..
Kannustusta ja tietoa kaivataan, kiitos.![]()
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.
Mulla oli tommonen noin vuonna 87-88. Ajelin sillä jotain 15t km...muistaakseni. Konetta korjattiin muistaakseni usein. Jo tuolloin osia oli hankala/hidas löytää. Jotain osia tilattiin japanista ja sehän kesti. Kulkiupuoli oli kohdallaan, ainakin tehoputken kanssa(melu oli hirveä,hävetti yöllä tulla kotiin kun kaikki heräs)
Myösen 15 tkm kokemuksella olisin sitä mieltä, että hondamaisen kestävästä laitteessta on kyse. Omassa oli myydessä mittarissa yli 50 000 km, konetta ei koskaan avattu.
MTX-sisaren moottori on pitkälti samanlainen, jos se osien haalimisessa helpottaa.
Kulkupuoli oli aikalaisiinsa verrattuna (AR, RD) aivan "kilpailukykyinen".
R1-07
Itellä oli kans tuommonen tykki sillon -86 - -89.
Aivan loistava vehje oli eikä siinä mitään kummoista vikaa ikinä ollu. Siihen nähden miten sillä tuli ajeltua niin aivan uskomattoman kestävä
Tekniikaltaan on aikas yksinkertainen. Muistaakseni...
Omassa oli suutin vaihdettu hiukka isompaan, Giannellin "tehoputki"ja Boyesenin läpät. Kulki kuin tauti eli ainakin rajoitusten mukaan
155 mittarivauhtina tais olla paras. Testattu tietenkin radalla eikä liikenteessä
Nettimotosta tullu seurailtua onko moisia myynnissä ja aina sillontällön on putkahtanu joku myyntiin. Halvin ollu 300€ toimivastaHarmittaa kun ei tullu ostettua. Kyllä mie vielä joskus hommaan semmosen takas
Ota ihmeessä projekti vastaan![]()
The Real Thing ?
ei mitään katukevareita. Osta semmoinen MTX. se on kyllä ollut aikansa parhaita. aika jämäkkä jousitus, tehokas ja kova meneen. tietysti ne on ihan romuja, ikää liikaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Vuonna -84 ostin uutena hinta muistaakseni 13 300mk pyörä
toimi aina moitteetta.
Micronin tehari ja isompi suutin olivat kiinni mutta RD Yammu
kulki silti himpun paremmin.
Muistaakseni tossa oli vakiona 22hv ja yammussa 21.
BMW 1200 GS ADV 14
Aiemmat:
MV Agusta 312RR 1078 09 Triumph Tiger 800 XC11
Ktm 400Exc 06
MV Agusta 312R 08
Yamaha R1 08
Suzuki GSXR1000R k7
Suzuki GSXR1000R k4
Kawazaki RX1000R 86
Honda MBX125 84
Suzuki RM125 81
Suzuki PV50 82
Noissa vanhoissa MBX:ssä olleissa Microneissa oli aivan tautisen kovat äänet.. Ei pärjää mitkään nykyputkistot desibeleissä noille![]()
The Real Thing ?
Löytyy osia MBX ja MTX melkein mitä vaan,jos kiinnostaa.Pitäähän jokaisella joka pätäkkään aina jotain olla.
"Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
----------------------------------------------------------------------------------
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
Itellä oli MTX ja kyllähän siihen rahalla saa ainakin osia hondalta mutta mäntä löytyy kyllä listasta storm/allright kuvastosta.
Itse viilailin sylinteriä melko antaumuksella ja kyllä se rupes kiertään erillailla.
Semmonen on ainakin MTX koneessa että kettinki pääsi sylttään eturissan väliin ja särki vesipumpun. Sinne kannattaa tehdä vaikka 8mm tangosta suoja väliin jos on kiinnostusta.
Kiva on kallista ja tosi kiva on tosi kallista
zx-12r 02
MTX:ä löytyi iteltäkin vielä viimevuonna hupiajokkina. Ei kyllä mitään pahaa sanottavaa, nakertaa enempi kun tuli pois myytyä.
MTX:n ja MBX:n vaihteistovälit on eroavat, samoin yläkerrasta taitaa löytyä eroja. mbx:n suuremman huipputehon uskosin johtuvan ihan vaan putkesta (vrt.20,5hp@7000rpm ja 22hp @ 9500rpm), sillä mtx:n sylinterissä olis kyllä potentiaalia korkeammillekin kierroksille...
Varaosia kyllä saa, jos männät pääsee loppumaan kesken niin hätätapauksessa DT125R mäntä pitäis olla sopiva. LC-mallista ei käy.
Osta pois jos halvalla saat, tai minä tulen ja ostan :P..
Honda CB 125 TDE=>Honda MTX 125R=>Honda CX 500
CX:n mittarissa kaudella 2007 | 9000km |
Sitten kun/jos pääsen kattomaan tuota pyörää, niin mihin kannattaa ekana kiinnittää huomiota? tiedossa on, ettei sen kunto todellakaan ole mikään hyvä, mutta aina on toivoa, että siitä voisi saada pelin. Se on kutienkin seissyt about 10 vuotta (toki kuivassa tallissa) koskemattomana. Miten rungon, jousien ja laakereiden kunto olis helpoin saada tietää? rungon kunnonhan näkee silmällä, eikä, mikäli laakerit olisi paskana, laakereiden vaihtokaan tulisi liian kalliiksi. Mitä muita paikkoja kannattaa tarkastaa?
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.
Tietysti kannattaa katsoa ja varmistaa tuorevoitelun toimivuus,ainakin ennen huudattamista.
"Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
----------------------------------------------------------------------------------
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
Itse aloittelin samanmoista projektia tänään kun sattui tilaisuus ostaa tuommoinen huikeaan 100 erkin hintaan.. Ainut vika pyörässä on että ilmeisesti vaihteiston palautusjousi on lähtenyt paikoiltaan ja vaihteita joutui ikävästi hakemaan. Joten eikun purkamaan...
Muutaman tunnin "ruuvin pyörittelyjen" jälkeen oli pyörä pikkuhiljaa melko atomeina ja paljastuikin että menopeliin oli tehty akun, rattaiden, ketjujen, luistin ja männän vaihto n 500 km sitten. *Edellisen omistajan mukaa kyseinen honda oli kummalisen "pirteä" ja paljastuikin että kiinni oli laitettu Atacin kisapytty, jonkinmoinen tehari sekä teholäpät.
Ajattelin laittaa pyörän orkkis kuntoon kesän aikana pienellä ehostuksella ja maalipinnan uusimisella.
Pienoista onkelmaa saattaa kyllä teettää tuo vaihteisto ongelma. Avasin kyllä kytkinkopan kun kone oli pöydällä, mutta en perehtynyt siihen vielä sen tarkemmin. Mietityttää vaan kun en kauheasti ole hondan tekniikkaan perehtyny, vaikka koneita on jonkin verran tullut availtuakin. Sattuisiko tuohon löytymään räjäytyskuvia mistään päin maailmaa...Voisi helpottaa elämää kummasti.
no pää-asia et kaikki tietää missä sitä mennään.(Unhola @ Huhti. 06 2007,11:20) kirjoitti
Hmm Hondahan nimesi ämpäreissä sitä pakosarjan resonanssisysteemiään Atac:ksi, ettei vain olisi orkkispytty jossa mainostetaan tuota ;D(trusted @ Huhti. 16 2007,20:45) kirjoitti
Juu tais ATAC kasvattaa pakoputken tilavuutta muutaman kuutiomillin. Antoi vääntöä hurrrrjasti lisää :P
The Real Thing ?
Juu, tuo ATAC on ihan normihilke MBX:ssä. Kuten aiemmin todettiinkin, vääntöä tuli megalomaanisesti lisää *
Mikä ihmeen luistin koneeseen oli vaihdettu? *
.