Mitä reittiä Via Baltican kautta kannattaa ajella, jos määränpäänä on Pohjois-Saksa ja aikaa rajallisesti? Erityisesti kiinnostaa Kaliningradin kierto ja Pohjois-Puolan läpi ajelu.
Via Michelinillä yritin reittiä hahmotella, mutta noista teitten kokoluokista kun ei saa sitten minkäänlaista käsitystä. Myös majapaikkavinkit kiinnostavat. Ilmeisesti päivässä ajaa Tallinnasta Puolan rajalle? Ajaako Puolan läpi Saksaan päivässä kohtuudella?
Blackbird 1998 (2004-2008)
Fireblade 2006 (2008-2011)
KX450F 2011 (2011-2012)
RC8 2008 (2012-2013)
Adventure R 2011 (2013-2015)
R1 2012 (2016-2017)
EXC 500 6Days SM/Enduro 2017
MG1000 Cafe racer
Via baltican ajaa kyllä puolan rajalle yhdessä päivässä, matkaa on n. 600 km tallinnasta. pohjois puolan tiestö on jo pienempää tietä valta osaltaan, osa heikohko kuntoista vakkakin ihan ajettavaa.Mutta mietippä jos ajaisit puolan poikki vaikka 2-3 päivässä niin kerkeisit katsella matsurian järvialueen, Aatun sudenpesän ja Leban hiekkadyynit. Kaikki ihan mielenkiintoisia paikkoja. Itse ainakin tekisin näin jos ei ihan vallan pakottava tarve ole kiirehtiä eteenpäin.
Tallinna-Riika-Liepaja-Klaipeda-viisumi Kaliningrad ja Puolaa sieltä mistä läpi pääsee.
Tallinna-Tarto-Valga-Valmiera-Riika-Jelgava-Siauliai(ennen sitä Liettuan puolella Tautinai)-Telsiai-Plunge-Kretinga-Klaipeda-viisumi kaliningrad ja taas Puolaa .
Näitä reittejähän on monia ihan kuinka paljon haluaa koluta,Baltiahan on hyvin suppea alue meni mistä mihin tahansa ja katsomisen arvoisia paikkoja on myös jonkin verran.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Mielellään juuri noin kuin Rimmon asian esitti ajan kanssa, mutta käytännön reunaehdot asettava kalenteri on eri mieltä. Käytännössä aikaa on maksimissaan 4 päivää ajella Tallinnasta Assenin lähistölle. Tämän takia tällä kertaa kiinnostaa nopein reitti.
Paljonko tuo Kaliningradin kiertäminen tuo lisää matkaa?
Blackbird 1998 (2004-2008)
Fireblade 2006 (2008-2011)
KX450F 2011 (2011-2012)
RC8 2008 (2012-2013)
Adventure R 2011 (2013-2015)
R1 2012 (2016-2017)
EXC 500 6Days SM/Enduro 2017
MG1000 Cafe racer
Puolassa lyhin ei ole nopein. Matkanopeus saattaa Puolan huonokuntoisilla pikkuteillä laskea kovin alhaiseksi -varsinkin, jos sää ei suosi. Enduro tosin auttaa...
Lisäänpä tohon: Varoituksista huolimatta menin Augustowista Berliiniin yhden reitin 2005. Pyöränä oli silloin GFXG, joka kesti keikan, mutta tavarateline ja kaikki mutterit ei. Kyllä siellä ajaa, mutta paikoin asfaltti vaikuttaa siltä, ettei 2.maailmansodan tykistökeskityksen jälkeen ole vaivauduttu korjaamaan. Sade hiljentää etenemistä Puolassa useimmiten. Noilla Itä-Länsi reiteillä, en lähtisi matkaennätyksiä hakemaan. Mutta Puola on seikkailu, koettava sellainen
... jotain piti muistaa
ajoin muutama vuosi sitten Goslarista (Hannoverin tienoilla, lähellä Wolfsburgia) Tallinnaan kahdessa päivässä. ViaMichelin antoi suunnat, asetuksina 'vältä moottoriteitä' ja 'nopein'.
Pääsin yöksi Elk- nimiseen kaupunkiin Masurian järvien itäpuolelle ja sieltä ehdin seuraavana päivänä klo 16:00 NJLään (Suwalkin kautta, ei ollut viisumia Kaliningradiin). Ei paljon ehtinyt maisemia katsella ja persus oli aika hellänä mutta kyllä se tehtävissä on. Ne tiet joita ajelin, olivat kohtuullisen hyväkuntoisia: vilkkailla teillä rekkojen tekemiä pitkittäisuria, pienemmät kuoppiaisia ihan muuten vaan ja Masurian järvien seuduilla isojen kihojen loma-asuntojen liepeillä (+- 30 km) uutta ja tasaista päällystettä niin, että vaihtelua kyllä riittää. Jos en muuta oppinut niin ainakin sen, että Puola on pirun iso maa. -Ja Masurian alueella voisi hyvin joskus pysähtyä -muutamaksi tunniksi ainakin. Tuntui niin kotoiselta kun oli järviä ja mäntymetsää.
ET
fluctuat nec mergitur
BMW R1250 GSA -19
(BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
(BMW R1200 GSA -10)
(BMW R1200 RT -05)
(BMW R1100 RT -99)
Kyllä minusta nopein on Tallinna - Riika - Kaunas - Augustow - Bialystok - Varsowa - Konin - Frankfurt am Oder. Pohjoisempana tiet on pieniä ja huonompia (oli ainakin 2003 ja hakkasi niin perhanasti että paikat lähti hampaista). Rekat on suurin nopeutta laskeva tekijä, niitä on paljon ==> jos mahdollisuus matkustaa viikonloppuna, rekkoja silloin vähemmän.
Jos perse kestää ja kiire on, aja IronButt-ajona:
- lähtö laivalla illalla 24.00 HKistä ==> Tallinnasta 02.00
- ajoa aamuyön ja päivän ==> olet illalla Frankfurt am Order:ssa (1500 km)
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Minkähän kuntoinen väli tuo Augustow - Olsztyn - Poznan - Berliini mahtaa olla nykyään? Via michelin sitä näyttää suosittelevan välille Augustow - Berliini.
Blackbird 1998 (2004-2008)
Fireblade 2006 (2008-2011)
KX450F 2011 (2011-2012)
RC8 2008 (2012-2013)
Adventure R 2011 (2013-2015)
R1 2012 (2016-2017)
EXC 500 6Days SM/Enduro 2017
MG1000 Cafe racer
Vuonna 2004 se oli täysin ajettavissa. Ellen ihan väärin muista niin reitti oli Pozananista Gniezno-Inowroclaw-Torun ja edelleen valtatie 15 pitkin, edelleen via Olsztynek, Szczytno, Pisz ja Orzyst kunnes yhytin Vt 16 ennen Elkiä. Aika pieniä teitä kieltämättä, mutta Poznanin jälkeen ei tarvinnut murehtia rekoista (no, Torun oli jonkinlainen sumppu).
Vähän kulkeminen tietysti riippuu pyörästä. Silloin minulla oli R1100RT joka oli varsin rento peli niihin olosuhteisiin. Kyykkypyörä saattaa kysyä enemmän käsivarsien kestävyyttä kun nopeudet jäävät kuitenkin niin alhaisiksi että ajoviimakaan ei kevitä ;)
Hankalinta olivat tienviitat: Viamichelin käskee esim. kääntyä 'oikealle kohti Wlocklawek' ja tienviitassa lukee 'Lodz' (joka on isompi paikka saman tien varrella sata kilometriä kauempana). Jos yleisestä maantiedosta ei ole mitään hajua, niin aika kuluu siihen, että joka toisessa ristyksessä joutuu pysähtymään ja tarkistamaan oliko tämä tosiaankin se oikea tie. Nyt varmaan GPS auttaisi tuohonkin ongelmaan.
Eli mitä tuota suotta jahkailemaan, anna palaa vaan! Kannattaa käydä katsomassa. -Mutta minä en suurin surminkaan vetäisi pätkää ilman yöpymistä: Viimeistään läntisessä Puolassa ja Saksassa trafiikkia on niin paljon, että skarppina pitää olla. Voi muuten olla hengelle hupa.
ET
fluctuat nec mergitur
BMW R1250 GSA -19
(BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
(BMW R1200 GSA -10)
(BMW R1200 RT -05)
(BMW R1100 RT -99)
Puolaan on tosi vaikeaa sanoa yhtä parasta reittiä idästä länteen ta toisinpäin. Riippuu paljon vuorokauden ja viikon ajasta, miten on muuta liikennettä ja mikä reitti vetää parhaiten. Varsovasta Berliinin suuntaan on syntymässä todella hyvä moottoritie ja se tulee sitten jatkossa olemaan selvästi nopein väylä. Sitä on tällä hetkellä valmiina jo useampi sata kilometriä, tarkkaan en ole vielä mitannut Garminin jäljestä. Pari viikkoa sitten sitä ajoin. Tie on maksullinen, mutta halpa. Maksu käy vaikka Visalla.
Jos tänään pitäisi uudelleen lähteä Baltian kautta Puolaan ja sieltä länteen, ehkä kuitenkin valitsisin suoremman reitin ja kiertäisin Varsovan. Aika stressaavaa on jonossa ajaminen ja jos vielä sattuu sateinen keli, puolella pahenee. Syviä uria on paljon ja tilaa ajolinjojen valintaan vähän. Motoristi ajelee siellä toisten ehdoilla...