Do diin,
hetken aikaa olen tässä ihmetellyt että mikä voi aiheuttaa omituisen rällättävän resonoinnin jostain sieltä moottorin alaosien/kytkimen hujakoilta (ainakin ajaessa näin kuulostaa) kun rundit menee sinne 3500 jengan kohdalle. Ääni kuuluu ainakin ykkösellä ja kakkosella, kolmosella varsin paljon hiljaisemmin. Nelosesta ylöspäin en moista ole kuullut enkä vapaalla.
Ketjut ja rattaat uusittiin tänään ja koppa puhdistettiin mikä poisti kytkimen kantamisen mutta ääni säilyi.
Pyörä on vuoden 2000 bläkkäri, 48200 km mittarissa.
Annanko rällättää vai onko hyviä ideoita?
-strider-
P.S. Tuli se jäsenkorttikin tänään. On se hieno![]()
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
Jakoketjun kiristäjä huonona, ehkä ketjukin. Jos ketju on venynyt epätasaisesti, resonoi se just noilla kierrosluvuilla vaikka kiristin olisi tuliterä. Uusi kiristäjä kustantaa 5-6 kymppiä. Asennus onnistuu itseltäkin 10 minuutissa sen jälkeen kun sivukatteen on ensin irrottanut pois tieltä. Jakoketjun vaihto maksaakin hiukan enemmän rahaa ja aikaa ja tulee suosituksena eteen 60tkm kohdalla. Noilla 48tkm kilsoillakin noi molemmat vaihtaen äänet hiljenee aika dramaattisesti. Pelkän kiristäjän vaihdolla rällätys saattaa lakata hetkeksi, lisäksi saa mielenrauhan ettei ääni johdu ainakaan siitä. Ketjunlaahaimet kestävät KUULEMMA kutakuinkin isältä pojalle.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Okei - ja mitenkäs tämän huolto-operaatio... Lieneekö parempi viedä pajalle tarkistukseen vai meneekö normaalilla tee-se-itse-miehellä?
Edit:
Ainakin Service Manual (joku pdf) kertoo että moiseen operaatioon ei tarvitsisi kuin poistaa alakate ja sen jälkeen pääsisi ropeltamaan kiristintä. Sen säädöstä en kyllä löytänyt mitään ohjeistusta, ainoastaan vaihdosta... Hmmm... Takaisin piirustuspöydän ääreen.
Jos joku on joskus moisen kanssa nutaillut niin kertoilkaa ihmeessä!
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
Kuulostaa kiristin/jakoketjuongelmalta. Tuttua jo CBR 1000:sta. Ajelin kyllä aika pitkään äänestä välittämättä, mutta jossain vaiheessa pakko korjata.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net