Mulla on ollut "vaikeuksia" hallita GS:n (boxeri) kaasua/nykimistä, kun ajan ns. pintakaasulla. Peli tahtoo rytkyä aika-ajoin voimakkaasti vedon ja ei vedon välillä. Pahimmin se tulee esille esim. mukulakivikadulla, kun meet pintakaasulla, helposti ajosta tulee rytkyvää nykimistä. Saa olla tosi tarkka kaasun kanssa.
Onko tuo boxerin ominaisuus vai saako sen pois jotain säätämällä??
Rivikoneessa sitä ei esiintynyt, vaan kaasun käyttäytyminen oli johdonmukaista. (K1200RS)
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Olisiko oikein sanoa, että kyseessä on sekä ominaisuus että säädön puute? Tämä on varmaankin yksi BMW-boxerien omistajia eniten puhuttaneista aiheista. Tältäkin foorumilta löytyy lukuisia viittauksia tuohon nykimiseen tai vedon vaihteluun. Netistä etsimällä englanninkielisellä termillä surging tai saksankielellä KFR (Konstantfahrtruckeln) löytyy valtavasti kohtalotovereita. Itse asiassa lähes jokainen boxerin omistaja tuosta kärsii. Yksilölliset vaihtelut pyörien välillä lienevät suuria. Säädöillä pystyy korjaamaan jotain, Endlösung löytyy sitten joko Techlusion-tyyppisestä laitteesta tai uudesta ruiskunohjauslastusta...Useimmat kai vain oppivat elämään tuon kanssa.
BMW R 1200 GS Adventure
Huomannu ihan samaa omassa Gessussa. RS käyttäytyi minunkin allani sopuisammin.(PSmo @ Huhti. 18 2007,10:49) kirjoitti
Vahdin tätä ketjua suurella mielenkiinnolla, jos vaikka tulis käyttökelpoisia neuvoja...
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Imukurkkujen synkronoinnin säätö auttaa monesti ainakin alkuun.
Ohjeita homman tekemiseen itse esim. täällä
http://www.matkaendurot.net/forum....tart=35
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Minkä ikäinen sun pyörä on? Mulla on -05 ja ongelmat oli samantyyppisiä aluksi. Oisko ollut viime keväänä 20tkm huollossa päivitettiin kaikki softat ja muutos oli muistaakseni aika suuri esimerkiksi pienten kierrosten moottorijarrutuksiin. Aikasemmin jos tuli vaikka punasiin valoihin moottorijarrulla hiljakseen kolmosella tai kakkosella, pyörä rupesi "rytkymään" jo aika korkeilla kierroksilla. (siis ei oikeasti korkeilla, mutta verattuna tyhjäkäyntiin). Softien päivityksen jälkeen ainakin toi nykivä pienten kierrosten moottorijarru parani huomattavasti, se ei oikeestaan tee samaa enää ollenkaan.
Mukulakivillä saa vieläkin olla tarkkana, mutta jos ajaa pintakaasulla tarpeeksi isolla vaihteella, ei se enää nyi samalla tavalla. Kaasun vähäisessä antamisessa saa kyllä olla tarkkana kun se kahva tuntuu ainakin mulla aika herkältä.
GS500E -> GPZ500S -> Africa Twin -> Caponord -> R1200GS -> 990SM
Mun on -03 ja viime kesänä tehtiin kaikki rästitakuukorjaukset. Vois kuvitella, et silloin olis myös softat päivitetty.(juhapee @ Huhti. 18 2007,13:14) kirjoitti
Olen kyllä ominaisuuden piikkiin valmis laittamaan ainakin osittain, mut varmaan joku on siihenkin lääkkeen kehittänyt, niin täytyy vaan saada se tieto kaivettua esiin. Tuossahan yllä jo muutama vinkki tulikin.
Laiskana surffaajana kun sitä oottaa et toiset, jotka ymmärtää enemmän, hakee tiedon, jalostaa sen mattimeikäläis-muotoon ja laittaa sen tänne. Sitten minäkin osaan toimia oikein.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Saitko siitä listaa mitä on päivitetty ja mihin versioihin? Mä muistaakseni oon saanut niitä listoja, voin katsoa kotona perjantaina jos muistan että mitä versioita niissä on.
Oon huollattanut useammassa liikkeessä ja vasta Treen Heinolla ne päivitti ne softat, ne ei varsinaisesti kai kuulu takuuseen mutta oli muutakin säätämistä niin päivittivät nekin. Voi ne softan päivitykset kuulua takuuseenkin tai menee sinne automaattisesti kun se GT1 on pyörässä kiinni, en oo ihan varma, mutta ainakin toi eri pajojen into päivittää niitä ilmeisesti vaihtelee...
Mulla nyt syksyllä hankittu R 1150 RT -02 ajossa ensimmäistä kautta, hulppeat 300 km jo takana. Tein pyörään itse 20 tkm huollon talvella, samassa yhteydessä tsekkasin myös imukurkkujen synkronoinnin. Synkka oli aika hyvin kohdallaan mittareiden mukaan ja niissä olevan hyvin pienen eron sain säädettyä pois.
Ajossa esiintyy kuitenkin pientä "empimistä", miksikään nykimiseksi sitä ei voi kutsua mutta pintakaasulla pienellä nopeudella ajettaessa moottori ikäänkuin pohtii että "mennäänkö vai eikö mennä"... sellaista pientä edestakaista "soutaa-huopaa" -ilmiötä siis esiintyy. Isommalla vaihteella 80 kmh+ ajettaessa ilmiö katoaa eikä siis häiritse matka-ajoa mitenkään. Moottori ei täristä juurikaan eli ilmeisesti vain juuri sen verran mikä Bemarin bokserille on ominaista.
Oletan että kyseessä on puhtaasti ominaisuus enkä ota tästä sen enempää stressiä. Get used to it - or get rid of it!
Muuten niin mahtava pyörä että pieni epätäydellisyys moottorin toiminnassa voidaan hyväksyä hymyssä suin.
Veljelläni on samanikäinen R 1150 R jossa on teholastu ja avarampi putkisto asenneltuna. Samankaltainen ilmiö esiintyy siinäkin.
Kuulin teorian että myöhemmissä Twin Spark -tuplatulppakoneissa tämä ilmiö olisi saatu pois. Miten lienee?
R 1150 RT - myyty ajat sitten... nyt mies vailla kaksipyöräistä
Olisiko Techlusionin boksista tuohon vaivaan apua. Jos kävisi vähän rikkaammalla tasaisemmin.
Dixi et animam levavi
Techlusion tuon korjaa. Wunderlichilta tilaukseen vaan...
<p>2002-2014</p>
Todennäköisesti Techlusion tuon ongelman poistaa. Itse olin tosi kuumana Techlusioniin viime kesänä - jäi kuitenkin lopulta ostamatta, kun lueskelin mitä siitä Saksan foorumeilla kirjoitellaan. Oli voittopuolisesti aika negatiivisia kommentteja. Tosin suurimmalla osalla kirjoittajista ei tuota laitetta tainnut olla omassa pyörässään.
Wunderlich antaa kuitenkin tuotteelle 30 päivän palautusoikeuden, joten tappiot eivät ole suuret, jos laite osoittautuu sudeksi. Oman kokemukseni mukaan tavaran palauttaminen Wunderlichille toimii oikein hyvin.
HHjul mainitsi veljensä R 1150:n, jossa nykimistä esiintyi teholastusta ja hengittävämmästä pakoputkesta huolimatta. Ekassa bemarissani, käytettynä ostetussa R 1100 S:ssä oli vastaavat kilkkeet eikä merkkiäkään nykimisestä. Ilmiö tuli mulle tutuksi vasta kun vaihdoin nykyiseen pyörääni, ja olin kyllä aika tuohtunut siitä ensi alkuun. Mutta kaikkeen tottuu. Lopulta tulin siihen tulokseen, että tuo ei ole 300 euron arvoinen ongelma.
BMW R 1200 GS Adventure
Tuota PSmon pyörää kokeiluani uskaltaisin olla toista mieltä..(oraniyan @ Huhti. 19 2007,10:54) kirjoitti
Muuten niin mainio wekotin, mutta nuo oireet oli todella epämiellyttäviä, enkä taatusti tulis toimeen moisten nykimisten ja rytkyttelyjen kanssa. Jotenkin käsittämätöntä, miten Bemussa voi esiintyä tuollainen ominaisuus..? Tai siis paremminkin ihan oikea tyyppivika.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Oliko PSmolla kyse siis kaasun on-off -herkkyydestä vai nykimisestä tasakaasulla 3-4 tuhannen kierroksilla eli "surginkista" kuten ulkomailla sanotaan?
Uskoisin ensimmäisen paranevan viimeisellä ohjelmapäivityksellä, se taisi vaan olla jo tehty.
Jälkimmäiseen auttaa tosiaan lastu ja putki, jos se alkujaankaan häiritsee. Itse huomasin ko. ilmiön ekan kerran kun ajoin kaverin vakiopyörää, omassa R1100S:ssä on putki ja lastu ja empimistä en ole koskaan havainnut.
Missäpä on muuten bokserissa kytkin joka avaa syötön kun avataan kaasua hiljalleen moottorijarrutuksen jälkeen? Syöttöhän katkeaa mootoorijarruttaessa, syötön pitäisi palata kun kaasua avaa vähänkin. Jos tämä on säädetty pieleen, aukeaa syöttö liian "myöhään" ja veto nykäisee. Vai onko ko. asetus ohjelmallinen näissä nykyboksereissa? Eli pelkällä TPS-sensorin raja-arvolla?
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
No kuten ekassa viestissäni sanoin, yksilöllinen vaihtelu eri pyörien välillä voi olla suurta.(J@ck @ Huhti. 19 2007,16:37) kirjoitti
Vähän epävarmaksi jäi PSmon sanoman perusteella, onko ne softapäivitykset ajan tasalla. Kannattaisi varmistua asiasta. Jos pyörä suorastaan rytkyy, niin kyllä se nykiminen konstilla tai toisella täytyy saada siedettävälle tasolle ilman satojen eurojen tarvikkeitakin.
BMW on aina ollut pyörätekniikassa oman tiensä kulkija. Sen verran hyvin on mennyt vuosien saatossa, että eivät ole oppineet tai katsoneet tarpeelliseksi myöntää virheitään. Ne korjataan sitten kaikessa hiljaisuudessa, tai sitten niitä nimitetään ominaisuuksiksi, eikä niille tehdä juurikaan mitään. Jonkinlaista itserakkautta ja omahyväisyyttä siis. Asiakkaan tunteet ja toiveet otetaan huomioon, jos ne käyvät yksiin BMW:n kannan kanssa.kirjoitti
80-luvulla Saksassa K100-mallin pyöriä syttyi selittämättömän usein palamaan. Sikäli kun oikein muistan, ei BMW silloinkaan pitänyt ongelmaa pyörästä johtuvana...muistaisiko joku muu tuon jupakan minua tarkemmin? Motorradissa siitä oli juttua, tarkkaa vuotta en muista.
BMW R 1200 GS Adventure
Toi 1200-sarjan bokseri on kyllä melkoinen on/off-hyppyheikki tyhjäkäyntiä lähestyvillä kierroksilla varsinkin ruuhkaliikenteessä. Se on ihan ominaisuus...
<p>2002-2014</p>
Olisiko kaasuläpän potentiometri väärin säädetty. Ainakin omassa K1200 pyörässä oli uutena säätö pielessä ja pyörä oli aivan mahdoton ajaa tyhjäkäynnin tuntumassa.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Mä oon aina vähän ihmetellyt kun en oo oikeen koskaan ymmärtänyt mistä siinä bokserien surgingissä on kysymys. Tai kun ei oo omakohtasta kokemusta, en oo ajanut edellisten sukupolvien boksereilla kuin joitain lyhyitä lenkkejä, ja tosta omasta 1200:sta en sitä kyllä tunnista, en ennen softan päivitystä enkä sen jälkeen. Sen sijaan se tyhjäkäynnin alueen on/off -rykiminen eliminoitui varsin täysin softan päivityksellä.
Tossa on noita papereita nyt, toi BMS-K on päivitetty viimeksi viime joulukuussa, ECU = 7696248. Eikös se tuo ole joka moottoria ohjaa? Se ZFE ohjaa muita sähköjuttuja, kai? ZFE on 7707225, jos näistä nyt kellekään mitään iloa on.
Vanhassa R 1100 S sitä pintakaasulla nykimistä esiintyi hiukan mutta sitä seuranneessa R 1200 ST:ssä ja nykyisessä 1200 GSA:ssa ei minkään laista nykinää tai epätasaista käyntiä millään nopeuksilla tai missään ajotilanteessa.
Kumminkin
Mun -06 mallissa ei ole moista riesaa.
Mutta syystä jos toisesta pientä nykimistä ja tyhjäkäynnin ontumista ilmeni tänä keväänä, tulpanvaihto poisti moisen riesan kymppitonnin ajetussa yksilössä.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Kompataan eli '07 R1200GS Adventure käy todella siivosti ilman mitään nykimisiä tai rykimisiä. Kaasuun vastaa nöyrästi.(flakpanzer @ Huhti. 19 2007,23:40) kirjoitti
...
Kannattaa pitää mielessä että tätä "vatvomista" (="surging", vapaa suomennos) on eri asteista. Velimiehen R:ssä kurkkujen synkka oli pyörää ostettaessa niin paljon metsässä että kone tärisi matka-ajossa tasakaasulla aivan sairaasti - eikä tärisevistä peileistä nähnyt yhtään mitään. Tarkka kurkkujen synkronointi hävitti tärinän ja peileistä näkee taas, mutta pintakaasulla moottori "vatvoo" edelleen.
R 1150 RT - myyty ajat sitten... nyt mies vailla kaksipyöräistä
Terve
Ongelmakuvaus ei kuulosta surgingilta, vaan pintakaasuloikkaamiselta. Mulla vanha 1200GS loikki aika pahasti juuri mukulakivellä. Ilmeisesti kaasukahva vemppaa tärinässä pikkasen auki-kiinni-auki-kiinni n. pikkasen kerrallaan. Jostain syystä ruiskusofta luulee jokaisella pikkuriikkisellä auki-liikkeellä kuskin haluavan maksimaalisen kiihtyvyyden ja ruikkaa bensaa + sytkää tehokkaammalle nostaakseen momenttia ja pyörä hyökkää eteenpäin.. Epämukavaa.. Homma korjaantui softapäivityksillä, en muista millä niistä, mutta ei ainakaan ekalla. Lopullinen korjaus tuli tavikeputkesta ja rennosta ranteesta.
Surgingia en ole havainnut 1200:lla ollenkaan, vanhassa 1100:ssa sitten sitäkin reippaammiin.
FIN_GSer