Vaihdoin etuiskareihin öljyt ja nyt keula ei jousta kunnolla. Aikaisemmista öljyistä ei ole tietoa, kun ovat aikaisemman omistajan peruja tai sitten alkuperäiset. Telluun kuuluis Suzukin LS01 öljyt ja nyt sisään meni 10W. Jostain ulkomaanvoorumeilta olin saanut käsityksen, että 7,5W tai 10W vastaa alkuperäistä. Kaupan valikoimasta johtuen päädyin 10W:en.
Nyt keula toimii niin, että pienillä joustoliikkeillä tuntuma on about ennallaan, mutta kovemmissa iskuissa kuten monttuihin ja patteihin ajaessa ei joustoa löydy vaan joustoalueesta jää käyttämättä pitkä siivu, mutta tuntuu kuin iskarit pohjaisivat. "Vähän pehmeetä ja alla kovaa."
Osaisiko joku sanoa mitä tuo LS01 oikeasti vastaa? tai mikä noissa pumpuissa vois muuten mättää?
11. päivä enskuuta on eka ratapäivä ja silloin noi sais olla viimeistään kunnossa ja uus takaiskarikin tullut.
TL1000R
Mites tarkkaan mittasit ölypinnan? Ettei mennyt liikaa litkua.
Liikaa öljyä...
<p>Perheessä voi sanoa ihan mitä ajattelee eikä tarvitse pelätä, että joku ajattelee samalla tavalla.</p>
Yhdyn edellisiin, tai en siis yhdy muuten kuin siihen että liikaa öljyä tuntuis olevan.
Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
samaa mieltä edellisten kanssa. Itelle kävi aikanaan sama moka, on yllättävän tarkalla![]()
Kyllä se siltä kuulostaa, että nestepinta ottaa "kanteen" eli käytännössä jousto loppuu siihen. Laske molemmista putkista sama määrä kerrallaan öljyä pois kunnes joustoliike yltää pohjaan saakka tai ainakin riittävän alas.
Omassa Hondassa kävi vastaava virhearvio täytössä, mutta alkoi heti toimia normaalisti kun nestepinnan laittoi kohdalleen.
t. Spagu
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Sori että vähän varastan topiccia mutta mulla samaa ongelmaa projekti50cc:ssä.
Vaihettiin öljyt, niin nytten kun iskarit pohjaa niin ne takeltelee kun tulee ylös. Alun iskarit toimii ihan normisti, mutta lähes pohjassa käydessään tulee töksähdellen vähän matkaa takaisin, mistä vois johtua moinen?
Laitoin öljyt 100ml ruiskulla 485 ml per putki eli käytännössä 0,5 litran kannulisen. Vanhoja öljyjä pois tuli ilman asteikkoa olevaan litran kannuun arviolta yhteensä 0,9-1,0 litraa.
Nyt pikku ajelun jälkeen tuo "pohjaus" tuntuu todellakin pohjaukselta. Eli aluksi joustaa, mutta puolessa välissä tulee stoppi. Jos öljyjä olisi liikaa, niin ilmatilan jousivaikutus olisi suht lineaarisesti tiukkeneva. Luulisin.
Se, että jokin olisi hajonnut öljynvaihdon aikana tuntuu myös oudolta, sillä en avannut iskareista kuin "hatut". Valutin vanhat litkut ja huuhtelin sekä täytin uudella öljyllä siitä välistä (USD keula, jossa "hattu" jää jousipakettiin kiinni).
TL1000R
Manuaalista juuri tarkistin, että öljymäärä on todellakin 485 ml per iskari. Orkkis öljyn tyyppi olikin L01 eikä LS01. Täytyy varmaan kokeilla kuitenkin imaista molemmista pumpuista 100ml pois jos puuttuvat sentit kuitenkin sillä löytyis.
TL1000R
Minulle sanottiin joskus useammastakin lähteestä että 5W olisi lähinnä tuota L01:stä. Tuosta en kyllä takuuseen mene, mutta kahteen vanhempaan kiksuun usd-keulalla olen tuota 5W öljyä laittanut ja hienosti on toimineet. L01 myös näissä suositus.(ZR-7herwood @ Huhti. 17 2007,20:31) kirjoitti
Katso manuaalista pinnankorkeus ja pelaa sillä ennemmin kuin öljyn määrällä.
Luultavasti käynyt niin että kaikki vanha öljy ei ole tullut pois, vaatii stefojen vaihdon yhteydessäkin jonkun verran vaimentimen pumppailua että viimeinenkin liru saadaan pois. Vähäinenkin jäänyt öljy nostaa äkkiä pintaa kun putkeen sullotaan jousi ja muut rojut.
Voipi olla, että on 5W oikea. Vaimennuksen säädöllähän tuota pystyy kuitenkin hieman paikkammaan.(Maahinen @ Huhti. 17 2007,21:09) kirjoitti
Pinnankorkeutta on vaikea arvioida kun annettu arvo on ilman jousta ja jousen pois ottamiseksi tarvitsee erikoistyökalun, jota en omista.
TL1000R
liikaa on, imase yläkautta vähän pois per putki ja tsekkaa öljypinnat jotta kummassakin sama. 20 - 30ml saattaa jo vaikuttaa. AT:ssa lurahti vähän liikaa tai sitten ilmasin huonosti ennen mittausta mutta imasin ruutalla juuri em. määrän per putki ja vaimennus pehmeni heti. En alkanut hifistelemään stemmaamisen kanssa sen enempää mutta jos oikeen viimesen päälle haluais niin varmaan vähissä erin pitää pintaa muuttaa ja taas testata...
KTM
Jos öljyjä olisi liikaa, niin ilmatilan jousivaikutus olisi suht lineaarisesti tiukkeneva. Luulisin.
Katoppa tosta....
Progressiivinen
F = dp / dt
Tuon saa purettua ilman tuota työkalua ja vielä kasattuakin nätisti, jos on kaveri kuka painaa jousi/holkki yhdistelmää kun toinen löysää korkin irti. Yksin joutuu hieman improvisoida. Purkamalla saat varman tiedon öljyn määristä ja että ne ovat samat molemmissa putkissa. Eikä jää mitään epäselvää murehdittavaksi(ZR-7herwood @ Huhti. 17 2007,22:06) kirjoitti
Mistäs nämä käyrät ovat muuten peräisin?(wizard11 @ Huhti. 17 2007,22:18) kirjoitti
Ovat keskenään hieman ristiriidassa, mutta jossain määrin progressiivinenhan se ilmajousi on. Ilma lämpenee puristuessaan..
TL1000R
Ilman passelia työkalua ei holkkia oikein saanut painettua riittävän alas jotta olis päässyt käsiksi korkin lukitsevaan mutteriin. Päätin sitten, että jätetään tarkemmat osien putsaukset ja vaihdetaan vain öljyt. Pumppasin iskareita ylösalaisin useita kertoja pohjaan asti ja valutin öljyjä suht pitkään. Kuvittelin näin saaneeni suht tarkkaan ölkit pihalle kun ~litran purkkikin alkoi täyttyä.(Maahinen @ Huhti. 17 2007,22:26) kirjoitti
Kokeilen nyt kuitenkin ottaa öljyjä pois ja otan sen verran, ettei ainakaan ole tästä kiinni. Jos ongelma häipyy niin hyvä homma ettei mitään ole paskana.
TL1000R
Katoppa esim. peter verdone... Kaveri tietää jotain jousituksesta...(ZR-7herwood @ Huhti. 17 2007,22:44) kirjoitti
Tokihan jousen ja ilman yhteistekijä on se joka vaikuttaa eikä erikseen...
F = dp / dt
voi olla myös, että pohjalla on jäänyt öljyä jonkin verran vaimentimeen ja kun laitat täyden määrän, niin sitä on liikaa. toinen vaihtoehto on, että siellä on ilmaa ja runsaasti vaimentimessa.?
kun kasaat pumput käsissä, niin pompi niiden päällä, että tuntuuko ne samanlaisilta.
TL:n vaatimat erikoistyökalut tuli joskus tehtyä itse. jousenpainotyökalun saa rengasmaisesta metallirenkaasta johon poraa pari reikää ja niihin isot pultit, jotka teroittaa vähän.
toinen työkalu vaimentimen irroitukseen tulee esim alumiiniputkesta tai teräsputkesta jonka päätä loveaa sopivasti.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
No kyl maar peetter jottai tiätääkki. Oommä se sivuil joskus aikasemminki eksynt. Mut noi käyrä, mikkä ol hooärseelt lähtösi, ei ol ainaka minkkä mittaukse tulos. Tai si siin o mitat kolme eri juttu mil ei o mittä tekemist toistes kans. Ehkä noil yritetä vaa ylikorosta mite se o.(wizard11 @ Huhti. 18 2007,13:08) kirjoitti
TL1000R
Olihan sinne pohjalle sitä öljyä sitten vaan jäänyt vaikka yritin niitä kunnolla tyhjäks pumpata. 50 ml otin tavaraa tänään pois molemmista pumpuista ja verkkareissa ajetun pikatestin perusteella parani. Takarenkaan ilmaan nostavassa jarrussa nippuside tipahti ~kolmen sentin päähän liukupinnan alareunasta. Eli aika lähellä oikeaa ollaan. 10W öljy voi olla vaan vähän turhan jäykkää.(jaket @ Huhti. 18 2007,13:30) kirjoitti
Tässä kun kerrostalossa joutuu asustaan niin noiden työkalujen ja rempan teko on hiukan hankalaa. Mut kattoo nyt jos sais keulan taas jossain ilmaan ja tekis tuon homman oikein.
TL1000R
Joo osaisko joku vastata tähänkin.(NgkR @ Huhti. 17 2007,19:41) kirjoitti
Iskarit siis normit, eikä mitkään usd:t. Avattiin yläpäästä korkki ja lorotettiin vanhat pihalle, pumppailtiin iskaria ym. Sitten pistettiin uutta oikea määrä ja iskari jumittaa pohjassa
Ongelma tulee myös yläpään korkki auki, eli kun painaa iskarin pohjaan niin sitä on hankala saada takaisin ylös, jää jotenkin jumittamaan sinne pohjaan. Sama ongelma oli jopa tyhjillä iskareilla, eli mistä vikaa vois koittaa bongata??
Joo, tuo on yleensä öljylukko, kun keula "pohjaa" ennen kuin raudat kolisevat. 10W on liian jäykkää jos se tuntuu ajaessa siltä. Turha sitä on muuten vaihtaa. Kuten aiemmin sanoitkin, niin säädöillä saa paljon aikaiseksi. Ainakin tuonikäisen Gixxerin paluuvaimennuksen säätövara loppui orggisöljyillä kesken, joten 10W voi olla ihan hyväkin vaihtoehto. Mutta kuten sanoin, henkilökohtainen fiilis on se tärkein.(ZR-7herwood @ Huhti. 18 2007,21:19) kirjoitti
Ei tuo öljypinnan säätö jälkikäteenkään mikään "faux pas" ole. Jos siellä on nyt liikaa öljyä, niin mittaa pinnat, ja siirrä molempia siten että, lukko tulee hieman (5mm)ennen keulan pohjaamista. Säästää pölyhuulia.
- JAM Racing Team -
Juu, voipi olla, että toi 10W onkin ihan hyvä. Se kuitenkin menettää hieman viskositeettiaan käytössä ja lämpötilan noustessa. Varmaan viikon parin sisään tulee taakse uus Bitubo ja pääsee tuosta tahmeasta rotary dumperin ja SOASin sekasikiöstä eroon. Täytyy sitten perehtyä tuohon alustaan uudemman kerran.
TL1000R
Katoppa ensin tästä viskot...(ZR-7herwood @ Huhti. 19 2007,12:56) kirjoitti
jepjep
F = dp / dt
Missään nimessä ei saisi jumittaa, olisko jousi välissä tai liu'ut loppu... Ilmaa?(NgkR @ Huhti. 18 2007,21:31) kirjoitti
F = dp / dt
Villi veikkaus, kierot liukuputket...(NgkR @ Huhti. 18 2007,21:31) kirjoitti
edit: jos siis pelkkä liukuputki takertelee ala-asennossa.
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
Vaihdettiin Yamahan FZS 600:n keulaöljyt, ihan alakautta vanhat pois ja ylhäältä uutta tilalle. Toinen putki alkoi jumimaan jossain vaiheessa, ei tainnut olla edes öljyt vielä sisällä. Siellä putken päässä oli joku ihme korkki/holkki tms, joka oli luiskahtanut pois tiloiltaan operaatiossa. Ja se jumitti. Laitettiin se oikeaan kohtaan ja johan alkoi pelittämään. Eli kannattaa tutkailla, ovat kaikki osaset oikeilla paikoillaan.(NgkR @ Huhti. 18 2007,21:31) kirjoitti
Sorry, kun en nyt osaa käyttää oikeita nimiä nippeleille, tavattiin niitä englanniksi haynesistä, eikä tarttunut kyl korvain väliin...![]()
Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
*Does my bike make my butt look fast?*
Viime vkon Keskiviikkona kilokikutin olin stefanvaidossa(+öljyt tietty)Nytten etupää tuntuu melkosesti erinlaiselta..
Joko Jaappaninpojilla o selkeesti litkummat ölkät tai sitte Heinonpojat o lorauttanu liikaa..Hittolainen..!![]()
Oliko putki/putket vuotaneet öljyä ennen vaihtoa? Jos öljyä on ollut liian vähän, se voisi selittää muutoksen, etenkin jouston loppupäässä.(Mizku75 @ Huhti. 30 2007,13:25) kirjoitti
Jos vaimennukset tuntuvat koko alueella erilaiselta niin ovat huollossa joko sekoittaneet säätösi, (jotkut keulat vaativat säätöihin kajoamista kasausvaiheessa) tai sitten uuden öljyn viskositeetti eroaa alkuperäisestä. Uusi öljy saattaa olla eri merkkistä tai sitten vanhan öljyn ominaisuudet olivat jo muuttuneet esim. siihen sekoittuneen veden ansiosta.