Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Nytpä onkin pakko heittää "hassu" kysymys, koska haluan varmistaa pelin koossa pysymisen

    Kuinka tiukalle takarengas pitää kiristää ketjujen säätämisen jälkeen? Vaatiiko momenttikiristyksen ja mikä olis momentti

    Ja toinen kyssäri: Lisäsin pyörääni Puigin crashpadit. Koneen pultit olivat tosi tiukalla ja kun irrotin ne niin tuntui, että kone ehkä noin puolimilliä liikahti alaspäin pultin kohdalta. Crashpadien pultteja onkin sitten hieman hankalampi kiristää, koska taakse ei pääse normaalivekottimilla(räikkä, lenkki) kiristämään. 8MM kuusiokulma-avaimella pääsee etupuolelta, mutta vääntövoimaa siihen ei saa kovin reippaasti jne... Miten lujaa näiden pulttien tulisi olla kiinni? Pultin mutterit ovat lukkomuttereita.

    Näihin kun saisin vastaukset niin homma helpottuisi *



    Suzuki B-King (white edition)
    exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
  2. #2
    Lainaa (Tepe1 @ Huhti. 17 2007,12:33) kirjoitti
    Nytpä onkin pakko heittää "hassu" kysymys, koska haluan varmistaa pelin koossa pysymisen

    Kuinka tiukalle takarengas pitää kiristää ketjujen säätämisen jälkeen? Vaatiiko momenttikiristyksen ja mikä olis momentti
    Vetästään hihasta, että 125Nm

    Itse en luottaisi muistiini, vaan tarkastaisin asian esim manuaalista.

    Edit: näytti olevan 113Nm, joka on sama kuin perusmittaisella räikällä sopivan nasevasti



  3. #3
    Lainaa (isojussi @ Huhti. 17 2007,12:46) kirjoitti
    Lainaa (Tepe1 @ Huhti. 17 2007,12:33) kirjoitti
    Nytpä onkin pakko heittää "hassu" kysymys, koska haluan varmistaa pelin koossa pysymisen

    Kuinka tiukalle takarengas pitää kiristää ketjujen säätämisen jälkeen? Vaatiiko momenttikiristyksen ja mikä olis momentti
    Vetästään hihasta, että 125Nm

    Itse en luottaisi muistiini, vaan tarkastaisin asian esim manuaalista.

    Edit: näytti olevan 113Nm, joka on sama kuin perusmittaisella räikällä sopivan nasevasti
    Manuaalissa olikin varsin hyvin kerrottu tuo ketjujen kiristysasia. Pitänee selata manuaalia jatkossa hieman tarkemmin Varmaan tuo manuaalin pieni koko(se paperinen) rajoittaa selaamista

    Kokeilin eilen takarenkaan pulttien löysäämistä ja tiukalla tuntuivat olevan tai siis niin tiukalle etten itseasiassa uskaltanut niitä vielä avata kun ei ollut tätä momenttia tiedossa. Mahtavatkohan olla liiankin tiukalla Noh, tänään sitten uudestaan yrittämään.
    Suzuki B-King (white edition)
    exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
  4. #4
    Vanhassa mopossa (Jammu FZS600) oli muistaakseni 117 Nm...kerran sen kiristin momenttiavaimella ja hokasin, että meikän voimilla saa vääntää lähes niin lujahan kuin ilman "nghhh"-efektiä jaksaa... ...
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  5. #5
    Minäkin kiristelin ketjuja kawasta (ekaa kertaa) tässä päivänä eräänä, ja oli taka-akselin mutteri niin kireellä ettei käsipelissä auki lähteny. Piti jalkatyöskentelyllä avata, eli siis pomppia ison räikän varrella että auki lähti. (Yllättävän laadukkaita muuten hintaansa nähden nuo Bilteman työkalut ) Pomppumomenttiin en kuitenkaan akselia takasin kiristäny, mut sen verran väänsin kun ranteesta lähti. Onhan tuo kiinni kestäny (ainaki vielä toistaiseks...)

    En usko että tarvii koneen pultitkaan irvistysmomentissa olla (isolla työkalulla kirittynä siis), mut aika huolella kiinni kuitenki. Nehän siinä kuitenki ekana on koneesta tulevia tärinöitä vastaan ottamassa. Noillekin varmaan löytyy momentit esim. Haynesin kirjoista, jos haluaa varman päälle pelata. Ja varmaan kannattaakin pelata, jos vaan löytyy sopivat työkalut (taisit jotain sanoo ettei sopivia kaluja meinaa löytyä..?) Tietty kannattaa jälkikäteen aina välillä tsekata muutamaan kertaan etteivät ole lähteny löystymään.

    En jaksa uskoo että se koneen puolen millin liikahtaminen vaikuttaa mitään mihinkään, kunhan vaan saat pultit takas paikalleen. Ja kun kerran oot pultit irrottanut, se liikahdus on kaiketi tapahtunut alaspäin, ts. kone on vähän "tipahtanut" jostain kohtaa? Sillonhan se ei vaikuta esim. ketjujen linjaukseenkaan, ja tuskinpa tuo puoli milliä nyt vaikuttais siinäkään mitään... Ei muuta kun etsit sopivat kalut pultteihin ja sit vaan kovaa
    Ninja forever, man!
  6. #6
    Lainaa (Tepe1 @ Huhti. 17 2007,12:33) kirjoitti
    Crashpadien pultteja onkin sitten hieman hankalampi kiristää, koska taakse ei pääse normaalivekottimilla(räikkä, lenkki) kiristämään. 8MM kuusiokulma-avaimella pääsee etupuolelta, mutta vääntövoimaa siihen ei saa kovin reippaasti jne... Miten lujaa näiden pulttien tulisi olla kiinni? Pultin mutterit ovat lukkomuttereita.
    No niin, nyt jonkinlaista käsitystä näistä koneen pulttienkin momenteista. Mulla löytyy haynesin manuaali kawa zzr-600 / zx-6®:lle vm. '90-'00, ja siellä kerrotaan suraavaa:

    -engine mounting bolts/nuts: 44Nm (vanhempi pyörämalli) ja 49Nm (uudempi pyörämalli). Nämä siis lienee myllyyn kiinni tulevat tai siitä läpi menevät pultit+mutterit.

    - engine mounting bracket allen bolts: 20Nm (vanhempi) ja 23Nm (uudempi). Nämä kaiketi sitten runkoon kiinnitettävän asennuslevyn pultit.

    Tuskin niin hyvin käy että sulla sattuu just tuollanen pyörä olemaan, mut eiköhän noista pysty vähän suuruusluokkaa momenttiloihin arvioimaan
    Ninja forever, man!
  7. #7
    Lainaa (juike1 @ Huhti. 18 2007,11:13) kirjoitti
    Lainaa (Tepe1 @ Huhti. 17 2007,12:33) kirjoitti
    Crashpadien pultteja onkin sitten hieman hankalampi kiristää, koska taakse ei pääse normaalivekottimilla(räikkä, lenkki) kiristämään. 8MM kuusiokulma-avaimella pääsee etupuolelta, mutta vääntövoimaa siihen ei saa kovin reippaasti jne... Miten lujaa näiden pulttien tulisi olla kiinni? Pultin mutterit ovat lukkomuttereita.
    No niin, nyt jonkinlaista käsitystä näistä koneen pulttienkin momenteista. Mulla löytyy haynesin manuaali kawa zzr-600 / zx-6®:lle vm. '90-'00, ja siellä kerrotaan suraavaa:

    -engine mounting bolts/nuts: 44Nm (vanhempi pyörämalli) ja 49Nm (uudempi pyörämalli). Nämä siis lienee myllyyn kiinni tulevat tai siitä läpi menevät pultit+mutterit.

    - engine mounting bracket allen bolts: 20Nm (vanhempi) ja 23Nm (uudempi). Nämä kaiketi sitten runkoon kiinnitettävän asennuslevyn pultit.

    Tuskin niin hyvin käy että sulla sattuu just tuollanen pyörä olemaan, mut eiköhän noista pysty vähän suuruusluokkaa momenttiloihin arvioimaan
    Aina sitä yllättyy samasta asiasta: eli siitä kuinka pienellä momentilla sitä oikeasti pärjäisi. Aivan varmasti olen nämäkin vetänyt näppituntumalla kireämmälle, vaikka ainakin oman mittapuun mukaan on yrittänyt vetää maltilla.
  8. #8
    Kävin eilen Bauhausissa ja mukaan jäi Wisentin 45€ maksava momenttiavain. Oli pakko heti kokeilla avaimen voimaa ja olihan se sen verran kookas, että takarenkaiden pultitkin aukesivat suht kivasti

    Ostin myös räikkään sopivan kuusiokoloavaimen, jotta pääsen kiristämään lohdon pultteja. Eiköhän nuo näillä eväillä kiristyne kunnolla.

    Syy miksi ketjulinjausta ajattelin puljata on se, että haarukan asteikon mukaan heittoa on kutakuinkin 0,5mm. Ja tuo tuntui myös hieman laahauksena 2 päällä ajettaessa.
    Suzuki B-King (white edition)
    exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
  9. #9
    Yli 100nm on niin paljon että normiavaimella (alle 40 cm) saa normijätkä vetää yhdellä kädellä niin paljon kun lähtee, eikä mene hirveesti liikaa. Kannenpultit, tulpat yms sitten erikseen! (naksauksesta 1/4 kierrosta taaksepäin...)
    "For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
    -Citigroup Global Markets, 2010
  10. #10
    Lainaa (isojussi @ Huhti. 18 2007,11:18) kirjoitti
    Aina sitä yllättyy samasta asiasta: eli siitä kuinka pienellä momentilla sitä oikeasti pärjäisi. Aivan varmasti olen nämäkin vetänyt näppituntumalla kireämmälle, vaikka ainakin oman mittapuun mukaan on yrittänyt vetää maltilla.
    Jep, näin on! Itekin ihan varmasti vetäisin just esim. koneen kiinnityspultit irvistysmomenttiin asti, periaatteella "...kun painaakinhan se motti niin vitusti, ja täriseekin vielä ja kaikkee..." Ei tuollasissa oikein tulis mieleenkään mitkään kiristysmomentit, vaan "kiinni niin että varmasti pysyy"! Pitänee vissiin vähän korjata asennettaan näissä asioissa... Tosiaan jotkut kannen pultit yms. on tottakai asia erikseen, niitä ei uskaltais mennä sorkkimaankaan ilman tietoo momenteista.

    Tuore esimerkki siitä että "aina yllättyy samasta asiasta": vaihdoin tässä taannoin öljypohjan pyörään, niin huomasinpa että on se 8.8Nm vaan aika perkeleen vähän! Onhan siinä toki aika pienet pultitkin, että jos en olis momenttiavainta omistanut, niin pienellä räikällä olis tullu laitettua, mut luulenpa että olis silläkin tullu vedettyä ihan liian tiukkaan.

    Jotta eiku momenttiavainta ostamaan vaan joka iikka ku ei sellasta vielä omista! Ja mielellään kunnollista sellasta, ei niitä metrin mittasia viisarimalleja... Joku 30-50 egeehän ne niistä taitaavat pyytää, mut sen säästää heti siinä kun jättää yhenkin paikan pyörästään särkemättä
    Ninja forever, man!
  11. #11
    Lainaa (Tepe1 @ Huhti. 18 2007,12:06) kirjoitti
    Kävin eilen Bauhausissa ja mukaan jäi Wisentin 45€ maksava momenttiavain. Oli pakko heti kokeilla avaimen voimaa ja olihan se sen verran kookas, että takarenkaiden pultitkin aukesivat suht kivasti
    En halua pilata iloasi, mutta momenttiavain on tarkoitettu pulttien kiristämiseen...
    Kukin ajaa varojensa mukaan... Honda CBF600s 2005, XRV 750 ja Lynx Adventure 2010
  12.  
  13. #12
    Jos ja kun on mahdollisuus että niitä renkaita joutuu tuolla (metsä)tien poskessa irroittelemaan, niin kannattaa varmistaa että akseli irtoaa pyörän omilla työkaluilla.
    Ei tietenkään niin todennäköistä katupyörällä, mutta kuitenkin.

    Se metrin mittainen viisarimallinen momenttiavain ei muuten ole huono.
    Enemmän luotan tuollaiseen kuin naks-malliin jonka laukeamisesta oikeassa momentissa ei ikinä voi olla 100% varma.
    Tuollaisessa kiinteässä rautatangossa ei niin hirveästi ole muuttuvia tekijöitä.

    Olettaen tietenkin että molempien avaomien paikkaansapitävyys on tarkistettu.

    Ja kun vielä muistetaan ettei kaikkia työkaluja tarvitse, eikä kannata, käyttää vasaran korvikkeena