1200 GS:n huoltovapaa akku sanoi sopimuksen irti perjantai-iltana. Kävi ihan klassiset: Töistä himaan, kiireellä ajovaatteet päälle, Gessu ulos tallista. Siinä vaiheessa jo pieni Jose-hiki päällä ja sitten startti sanoi "knak ja knak" Tuli aika kuuma. Olen pitänyt akussa latausta yllä ns. ylläpitolaturilla moneen kertaan talven aikana. No, sen aika kai tuli nyt täyteen. Mototrip saa kyllä pisteet palvelusta! Arto irrotti niiden esittelypyörästä akun, että mä pääsin kruisailemaan. katotaan meneekö akku takuuseen. 2 vuotta tulee täyteen kesäkuussa.
Voi veljet!
Sama vika Tlo:n kanssa. Akku oli koko talven BMW:n omassa laturissa tupakinsytyttimen reiän kautta. Valot paloi laturissa kuin ilotalossa ja akun piti olla pullollaan, mutta mitä vielä knak, knak ja ilo jäi siihen. Onneksi tarvikeakku löytyi alle puolen tunnin. Tosin ei huoltovapaa kertakäyttöakku, ja hintakin 70 €. Takuuta odotellaan koska alle 2 vuotias kyseessä.
Saamani varman tiedon mukaan uusissa bemareissa ei voi ladata tökkelin kautta. Laitoin bemari laturiin hauenleuat ja suoraan akkuun kiinni, hyvin lähti käymään heti kun otin pyörän ulos.
Mikä on "uusi bemari" ?(pomppe @ Huhti. 16 2007,15:03) kirjoitti
Talvella sanoi minunkin 2005 GS´n akku tallissa knaks knaks ja eikun bemun laturia hakemaan (kallis ...kele). Akku heräsi eloon ulosottopistokkeen kautta aikani ladattuani. Laakista lähti käyntiin, mutta lenkillä ensimmäisen stopin jälkeen abs ilmoitti olevansa pelistä pois ( akku ? ) Seuraavan stopin jälkeen abs-valot sammuivat ja ovat sen jälkeen toimineet *Aamulla lähti taas pakkasesta kerrasta käyntiin, vaikka ei mielestäni oikein ärhäkästi pyörittänytkään. Liekö vain tunne kun odotin, ettei inahdakaan ? Pitäisikö kuitenkin hommata uusi akku ?
PS *Heinolla sanoivat, että akun takuu on 1 vuosi
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Mulla kajahti -06 toukokuussa käyttöönotetusta Gessusta akku samaisena toukokuuna, oisko ollu tonni mittarissa. Äsken vaihdoin tulpat, kymppi mittarissa, koska pikkaisen käynti ontui, ei enää.
Siinä "murheet" tähän asti.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Tuota. Minulla on maahantuojan edustajan lausunto siitä, että takuu kattaa myös akun. Itseltäni vaihdettiin ST:stä 1,5 vuotta vanha akku takuuseen jarruhäiriön seurauksena.
Eli se kuuluuko akku takuuseen on hyödytöntä spekulaatiota.
Akun lataus kuitenkin uusissa CAN-väyläisissä on paras tehdä suoraan akkuun, ohi tupakansytytinliitännän. Ainoa laturi joka (mukamas) osaa keskustella tupakansytytinliitännän sulkevan automatiikan kanssa on BMW:n.
<p>2002-2014</p>
Kiitokset *(C-A-D @ Huhti. 16 2007,19:06) kirjoitti
*Jos jatkaa abs ´it kiukuttelua tai muuten ei suostu käynnistymään, niin täytyy mennä Heinolle neuvonpitoon. Pyörä on rekisteröity 10/2005 joten takuun kaiketikin pitäisi vielä olla voimassa. Ja taas säästyy euroja *
![]()
Ja "uusi bemu" on siis CAN-väyläinen.
Heinolla (Espoossa) se vaihdettiin minunkin moponi akku, joten asia ei siellä ole uusi.
<p>2002-2014</p>
Niinpä on minunkin laturini alkuperäinen BMW-laturi, siksi juuri ostettu, että sillä voi pitää latingissa koko ajan tupakinsytyttimen reiän kautta. Aika kova homma olisi jos aina pitäisi otta penkki pois ja yhdistää suoraan akkuun. Mulle kerrottiin, että takuu onkin yksi "ajokausi", täällä koto Suomessa siis luokkaa huhti-lokakuu. Onkohan Bemussa muita osia, joissa takuu onkin lyhyempi kuin muu takuu, vähän niinkuin Korean autoissaManuaali tuleekin lukea tosi tarkkaan. Ennen oli auton lohkolämmitin talvet töpselissä, nyt kesät Bemun laturi !!
![]()
Uusi bemari on siis sellainen jossa on CAN väylä.(r12gs @ Huhti. 16 2007,18:24) kirjoitti
Tuo varma tieto tuli mieheltä joka kävi BMW:n tehtaalla CAN-väylä kurssin.
Toi CAN väylä aiheuttaa aika paljon muutoksia sähköihin.(pomppe @ Huhti. 17 2007,12:18) kirjoitti
Mm. toi akun lataus ei ole niin simppeliä.
Turhan monimutkaiseksi on menneet peruspyörän sähköt.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Viimeisin tieto oikeasta akun hoidosta.
1. Kauden päätteeksi pari-kolme viikkoa ylläpitolatausta.
2. Miinus johto irti.
3. Akku kylmään tai pakkaseen.
Kannattaa varmaan ottaa myös plus johto irti ja koko akku pois pyörästä, ettei tarvii kaikkea pakastaa sillä siihen tarvitaan jo pakastehuone. Toisaalta sinne hirven ruhon viereenhän se hyvin sopii.
4. Ja välillä muutaman kuukauden välein ylläpitolatausta.
Silti saattaa seuraavana keväänä kuulua tuttu ääni ja uuden akun osto edessä.
Kyllä on mennyt vaikeaksi virran saanti *. Olisi varmaan yksinkertaisinta ja vaivattominta ostaa keväällä halvin mahdollinen "kertakausiakku". Ajokauden alkaessa akku kiinni ja seuraavana keväänä jos ei hörähdä käyntiin niin uusi akku tilalle ja menoksi. Ei kai niin huonoa akkua tehdäkään, joka ei 6-7 kuukautta toimisi ? ***
Minulle on kertynyt nyt kustannuksina n. 100 € akkulaturiin ja kohta ilmeisesti toinen satku uuteen akkuun. No ensi vuonna ei tarvitse hankkia laturia; vain uusi akku ** Ja pyörä on käytännössä uusi.
Onko tietoa mistä halvimmalla saisi GS ´ään akun.
Jaato.(jaato @ Huhti. 17 2007,08:50) kirjoitti
Maahantuojan kirjeestä:
BMW:n omaa laturia ei tarvitse ostaa. esim CTEKin mukana tulee akkuun ruuvattava liitosjohto, jonka voi vetää satulan alle tai muualle, johon saat laturin kiinni.kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Mulla on jonkinlaisia suhteita erääseen akkujen maahantuojaan, eli Exideen ja tuossa heiltä akun hankkiessani kyselin hieman ammattilaisenkin mielipiteitä.(jaato @ Huhti. 17 2007,14:05) kirjoitti
- Hyytelöakkujen itsepurkautuminen on erittäin pientä, eli jatkuva ylläpitolataus ei ole tarpeen, eikä edes suositeltavaa (millään laturilla) Halutessaan voi kuitenkin ladata kerran-pari talven aikana sopivalla laturilla.
- Hyytelöakku kestää purkautumatta vaikka talven yli, kunhan pienintäkään virrankuluttajaa ei ole päällä (ja senhän voi varmistaa ottamalla kaapelin irti)
- Jos hyytelöakku syväpurkautuu, niin se on todennäköisesti akun loppu, eli sitä ei saa elvytettyä mitenkään. On siis tyhjänä herkempi menemään pilalle kuin tavallinen happoakku.
Omia kokemuksia:
Kylmään, saati pakkaseen en ole vielä koskaan akkujani vienyt. Miksi veisinkään, koska mitään ongelmia ei ole koskaan ollut? No jaa, onhan tuo autotalli tietty viileämpi paikka kuin olohuone.
Akku on ollut aina pyörässä ja kaapeli kiinni, ladannut olen kerran pari talven aikaan. Näin meinaan tehdä jatkossakin - ainakin tämän nykyisen ajokin ja akun kanssa. Ei näytä virtaa häviävän minnekään ja sen joskus huvikseni ampeerimittarilla jopa tarkistin.
Alkuperäinen Bemun tavallinen happoakku kesti 5 vuotta, saapa nähdä miten kauan tuo uusi hyytelöakku pelittää.. Muiden kokemukset hyytelöistä kun ei näytä olevan kovin kaksisia
Melkein väittäisin (ja joskus aiheesta kirjoitinkin) että taitaa nuo akkumurheet syntyä usein ylihuolehtimisesta = jatkuvasta latailusta.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
On ihan pakko laittaa hyvä ohje tuohon akku ongelmaan.
Elikkäs ajellaan koko talvi, niin ei tartte huolia akun toimivuudesta keväällä.
Näin meillä. R 1150GS
Vähän olen kuullut myös sellaisia tarinoita, että koko ajan pitäminen "ylläpito" latauksessa tappaa akun, vaikka laturin pitäisi olla "älykäs". Itse otan akun irti, säilytys viileässä ja purkaus (polttimolla)/lataus pari kertaa talvessa. Akut on kestänyt n. 4-6 vuotta tähän astisissa pyörissä.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Minä laitan akun laturiin ennen ajokauden alkua, juoksen joskus pururataa ympäri ja hyppään saunasta avantoon pari kolme kertaa talvessa. Näillä konsteilla on aina lähtenyt mopo käyntiin. Jokainen voi sitten miettiä että mitkä konstit oikeasti vaikuttavat akun toimivuuteen.
Enkä mitenkään halua väheksyä joidenkin akkuongelmia. Niitä vaan on nykyään uusissakin pyörissä huonoja akkuyksilöitä. Mulla toimii nyt kolmatta ajokautta uutena hankittu alkuperäinen BMW-akku.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Mulla meni K1200 ässästä alkuperäinen akku ekana talvena.(tapjar @ Huhti. 19 2007,16:49) kirjoitti
Ei sitä tosin ladattu välillä, mutta useimmissa pyörissä on vuoden vanhan akun saanut vielä hereille.
Nyt siellä on siiten Bilteman tuote. Kyllä sekin varmaan vuoden kestää ja sillä hinnalla voi akun uusia melko tiheästi.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Ja jos ei kestä, niin niillä on 2v takuu. Ihan hyvin kukkuu tuo bilteman hyytelöakku.(Ekku @ Huhti. 19 2007,17:52) kirjoitti
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Täällä myös yksi bemun "älylaturilla" akun tyhjentänyt - siis laturi latasi, valot vaihtui ajallaan täyden akun merkiksi ja lopulta kun piti lähteä liikenteeseen, niin autolla oli lähdettävä akkukaupoille.
Ei minulla ole aiemmissa pyörissä ole ollut ongelmia akkujen kanssa. Useamman vuoden ovat aina kestäneet vaikka en ole talvella avannossa saatikka pururadalla käynytkään. Tämä can pyörä on ensimmäinen, jossa akku on sipannut näin nopeasti.(kjhh @ Huhti. 19 2007,19:01) kirjoitti
Onko BMW huijannut minua(kin), kun sai ostamaan tuon BMW ´n oman "älylaturin" ? *Soitin BMW Suomeen tästä akun takuusta ja kuten C-A-D jo aiemmin tuossa kertoi, niin edelleenkin maahantuojan mukaan 2 vuoden takuu kattaa myös akun.
Tuntuu kyllä oudolta, että BMW markkinoi tuota "älykästä laturia" ja vielä varsin korkeaan hintaan, jos se ei kuitenkaan toimi kuten pitäisi. Ymmärsin tuolta ketjusta, että BMW ´n omille huoltomiehille kerrottaisiin tehtaan koulutuksessa, että kyseistä älylaturia ei tulisi markkinamiesten ohjeiden mukaan käyttää. Jos näin on, niin ei sitä sellaisena pitäisi myydäkään. *![]()
Iso bokseri vaatii akulta aika paljon. Voiko sellaiseen vaihtaa tehokkaamman akun? Omassa K satasessa oli tilaa suuremmalle akulle ja aikaisemman omistajan jäljiltä sama akku (Varta) hoiti tehtäväänsä vielä kolme vuotta. Lieneekö koolla sitten väliä, isot akut kestävät kuitenkin hyvin autoissa. Nykyinen tarvikeakku (Yusa) on ohjekirjan mukainen. Viime talvena akku oli ensimmäistä kertaa kiinni pyörässä ja annoin koneen käydä muutaman kerran lämpötilan noustessa pakkasen puolelta. Akku oli keväällä lyönnissä, johtuneeko sitten akun laadusta/iästä, vai siitä, että koneen oma laturi hoiti latauksen paremmin kuin ajaja latureineen ja normaali temppuineen (säilytys viileässä, purku ja lataus toisinaan).
No niinpä vaatii. Valitettavasti näissä uusissa vaan on tilaa sen verran rajoitetusti, että akku on jo valmiiksi optimoitu käytettävissä olevaan tilaan. Suurempaa akkua noihin ei omien havaintojeni mukaan mahdu (nähty ja koettu: K75, R850R, R1150R, R1100RS, R1200ST, K1200LT)(VIA @ Huhti. 24 2007,12:51) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Ei kait se voi siitä laturista johtua se akun hajoaminen,akut vaan on nykyään niin heikkoja.(r12gs @ Huhti. 20 2007,07:55) kirjoitti
Minulla tilttas viimekesänä kahden kuukauden ikäinen akku lt:ssä.
Eikä niille kannata mitään älylatureita ostaa. Heitä romun keräykseen ja hae uusi paremmalla tuurilla.
<p>R 1200 RT</p>
Sulla kaikki hyvin Tlo, pidä peukkuja sillä mun takuu selviää tänään huollon tutkitttua missä piilee !! Sitten kerron kaikille.![]()
Kyllä hyytyi mopo ja akku tänään . räntäsade pakotti tauolle tänä aamuna ja tunnin paussin jälkeen ei RT enää käynnistynyt .
lupaili vähän ja putkessa paukutteli . noin 10 startausta ja siinä se. Olin kuitenkin noin tunnin ajanut ja oletin akun olevan vitaa "pullollaan" , eikun soitele sitten vaan peräkärryä paikalle. nyt on jo peli kotona ja akku latautumassa ei kyllä ota laturilla kovin paljoa virtaa vastaan ? Aika kesyn oloinen on tämä hyytelöakku ! Akku tyhjeni kyllä siihen ,kun kone ei aikanaan käynnistynyt.... mutta pieni on pelivara häiriön sattuessa. Onko nämä tosiaan tämmösiä !!!
*** EI PROVO!?! ***
Mulla toissa kesänä isoon-kawaan ed.omistajan (nahkahousu-saku) laitattama hyytelöakku hyytyi Norjan-reisulla.
Pari päivää piti TYÖNNELLÄ SITÄ S**t*N*AN LEHMÄÄ KÄYNTIIN, mutta kyllä siit selvittin, vaikka välillä oli lievää nousua (=lautan ramppi) ja irtosoraa (=kämppärin piha), joten POJAT, POJAT: EI KUN PUKKIMAAN, JOS MOPO EI NAPISTA OTA TULILLE!!! **(ei siihen mitään hinuria tarvita!!!!!!)
Ai niin mun zetorissa ei ole CAN-väylää *
ehkä siinä se pieni ero ** .. no joo, hiki tuli kummiskin...
edit myönnetään: kännissä oon...
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Mun akun lopullinen tuomio oli testaamisen jälkeen - akussa ei mitään vikaa. Joten minulla olisi myytävänä hyvä vähän käytetty BMW:n alkuperäinen hyytelöakku, esim. 50% alennuksella kaupan hinnasta. Motonetistä ostamani saa kyllä olla paikallaan ja tuntuu toimivan oikein hyvin. Vähän nyt on kädetön olo kun en viitsi enää alkaa kyselemään toista mielipidettä.![]()