Sivu: 44 / 45:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3442434445 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1291:stä 1320:een 1335:sta
  1. #1291
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Mun perstuntuma sanoo, että harva yllättävässä väistössä tai mutkan kiristyessä väärään suuntaan ohjaa, lähinnä ei osata tehdä mitään.
    Mun perstuntuma on taas se, että autoileva motoristi, joka ei ole riittävästi harjoitellut nopeaa väistöä mp:llä, toimii tilanteessa refleksinomaisesti ja tekee kuin autoillessa, kääntää paniikissa kääntymissuuntaan.
    Innokkaimpia motoristeja lukuun ottamatta autolla tapahtuva vuotuinen ajosuorite on moninkertainen ja harvoin tarvittavat refleksit saattavat siksi tulla autoilupuolelta.

    Mikäli vahingon jälkeen motoristi on kertomassa tapahtumasta, niin ymmärtäminen vastaohjauksesta on yhtä vähissä kuin ennen onnettomuutta ja helpoin asia kuvata tapahtumaa on puhua hartialukosta.

    Eri asia toki on, mikäli on sellaista tyyppiä, että minkä tahansa äkkitilanteen yhteydessä jähmettyy täysin, mutta epäilenpä, että heidän määrä ei ole suuri.
  2. #1292
    Vaistomaisen toiminnan tuleminen auton ajamisesta olisi todennäköisempää, jos moottoripyörää ja autoa ohjattaisiin samalla tavalla. Siis fyysisesti ohjaaminen tapahtuisi samoin.

    Ja ymmärräthän, että "hartialukko" tarkoittaa juuri sitä, mitä tuohon aiemmin kirjoitin.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  3. #1293
    Arvellessa kaikki ovat oikeassa.
  4. #1294
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Mun perstuntuma on taas se, että autoileva motoristi, joka ei ole riittävästi harjoitellut nopeaa väistöä mp:llä, toimii tilanteessa refleksinomaisesti ja tekee kuin autoillessa, kääntää paniikissa kääntymissuuntaan.
    Innokkaimpia motoristeja lukuun ottamatta autolla tapahtuva vuotuinen ajosuorite on moninkertainen ja harvoin tarvittavat refleksit saattavat siksi tulla autoilupuolelta.

    Mikäli vahingon jälkeen motoristi on kertomassa tapahtumasta, niin ymmärtäminen vastaohjauksesta on yhtä vähissä kuin ennen onnettomuutta ja helpoin asia kuvata tapahtumaa on puhua hartialukosta.

    Eri asia toki on, mikäli on sellaista tyyppiä, että minkä tahansa äkkitilanteen yhteydessä jähmettyy täysin, mutta epäilenpä, että heidän määrä ei ole suuri.
    Itsellä ainakin huolenaiheet mutkan kiristyessä on että pitääkö renkaat ja onko hiekkaa tai kiviä tiellä. Yleensä vauhti on sellainen että pystyy reagoimaan.

    Yllättävän esteen, kuten auton sattuessa tielle edessä on vaikea valinta. Osuakko tiellä autoon vai nopea väistö jota ei ehdi oikaista takaisin tielle jolloin päätyy kyljelleen väistäessä ja liukuu puihin tai muihin esteisiin. Mikäli ehtii jarruttaa pysyy pystyssä todennäköisesti. Itsellä on abs:llä varustettu pyörä joten voi laittaa jarrua samaan aikaan kun aloittaa väistön jos pito on maksimaalinen. Märällä pinnalla ei.

    Taajama-alueella olen joutunut tekemään täysjarrutuksen suojatielle kaksi kertaa. Toisella kertaa vasemmalle kääntyessä että pyörän paino piti ottaa vasemmalla jalalla kiinni kun ajoi pysähdyksiin. Voin sanoa että ei ollu helppo homma kevyellä kestävyysurheilijan fysiikalla
    Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
  5. #1295
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Arvellessa kaikki ovat oikeassa.
    Hyviä arveluita. Arvelen että et omista mopoa, tai ainakaan aja sellaisella?
    Supermoto
  6. #1296
    Arvelisin vielä tähän vastaohjaukseen, äkkitilanteisiin reagoimiseen ja muuhun tässä ketjussa käsiteltyyn että on aikalailla eri asia mitä refleksinomiaesti tapahtuu yllättävässä tilanteessa kakarasta asti moottoripyörillä ajaneilla ja meillä "vanhalla" iällä aloittaneilla. Kuten aiemminkin olen kirjoittanut niin ainakin itse olen joutunut tosissaan opettelemaan ihan perusasiat moottoripyörällä ajamisesta vaikka mopolla ajelin autokorttiin asti ja muutamalla muullakin crossipyörällä nuorena on ajeltua hiukan tullut. Puoli vuotta ennen korttia tuli 250 nelarienskalla ajeltua hiukan maastoreittejä ja monesti koitan ajaessa kadulla harjoitella ja tunnustella mutkissa vastaohjauksen vaikutusta ja kaarrossäteen tiukentamista että ei tulisi totaalinen hartialukko jos jotain yllättävää tapahtuu, ajaminen kun ei ole uponnut lihasmuistiin enää niin hyvin kuin 30 vuotta sitten olisi mennyt. Mutta tosiaan kannattaa tunnustella miten se oma pyörä reagoi kun työntää sisäkurvin kahvaa tai vetää ulkokurvin sarvesta keskellä mutkaa. Nämä siis melko kokemattoman eikä mitenkään hyvän kuskin ajatuksia asiasta, mutta ehkä lähellä aloittelevan motoristin tilannetta kuitenkin. Ja oma taitotaso kannattaa tiedostaa ettei tule yritettyä omaa osaamista reippaampaa vauhtia.

    On tosi kiinnostavaa aina lukea miten muut ovat pääsemässä sisään moottoripyörällä ajamiseen ja kuinka vakavasti ajamisen opetteluun suhtaudutaan kun on tullut itse koitetua ihan oikeasti opetella hommaa että olisi turvallista ajaa.
    Born to be middle aged.
  7. #1297
    Tämä heppu työnsi ohjaustankoa väärään suuntan NELJÄ kertaa ennen törmäystä.
    Yhdellä tehokkaalla vastaohjauksella oikeaan suuntaan olisi selvinnyt hyvin ilman törmäystä.

    https://www.youtube.com/watch?v=Y5qF...l=GoldwingDocs
    Pekka
  8. #1298
    Tässä on myös hyvä pätkä vastaohjauksesta.

    https://www.youtube.com/watch?v=ljywO-B_yew
    -- Brake later and open the gas earlier --
  9. #1299
    Vastaohjauksesta sanotaan, että kun haluat kääntyä vasemmalle, niin aluksi tulee painaa ohjaustankoa vasemmalla kädellä eteenpäin, jolloin etupyörä kääntyykin oikealle, ja pyörä alkaa kallistumaan työntävän käden puolelle eli vasemmalle. Pyörä pitää siis saada kallistumaan käännöksen suutaan.

    Mutta kun katsoo noita videoita missä pyörää on kuvattu etupuolelta, niin niissä etupyörä on usein kuitenkin selvästi kääntynyt sinne kaarteen suuntaan ts. vasemmalle kaarrettaessa pyörä osoittaa vasemmalle.

    Tarkoittaakos tämä nyt sitten sitä, että tuo vastaohjaus koskee siis vain käännöksen aloitusta, ja lopulta sitten kuitenkin ohjataan etupyörää sinne kaarteen suuntaan, vai mistä tässä on kyse ?
    Adidas VL COURT 2.0 K
    Ex:
    Yamaha YZ250
    Solifer SM-76
  10. #1300
    Lainaa mjl kirjoitti Katso viesti
    Tarkoittaakos tämä nyt sitten sitä, että tuo vastaohjaus koskee siis vain käännöksen aloitusta, ja lopulta sitten kuitenkin ohjataan etupyörää sinne kaarteen suuntaan, vai mistä tässä on kyse ?
    Juurikin näin. Sillä vastaohjauksella vain aloitetaan se kaarros tai jos kaarros kirraakin hiukka enempi, niin samalla vastaohjauksella sen käännöksen saa tiukennettua kesken kaarroksenkin, pyörä kallistuu enempi sinne kaarteen suuntaan. Ja kun haluttu kallistuskulma on aikaansaatu, niin se eturengas käännetään sinne kaarteen suuntaan, otetaan se kallistuminen ikäänkuin kiinni ja näin pyörä ei kallistu enempää, kaartaa vain nätisti sinne haluttuun suuntaan.

    Ja vastaavasti jos pyörää halutaankin nostaa ylös, ei enää haluta niin paljoa kallistusta, niin eturengasta käännetään sinne sisäkaarteeseen päin enempi ja näin pyörä alkaa nousemaan pystympään. Toki tuon tekee automaattisesti itsestään kun sieltä mutkasta tulee ulos, mutta siis kesken kaarroksenkin, pyörä kallistuneena sitä kallistusta voi tuolleen säätää:
    - käännetään eturengasta ulkokaarteeseen päin, pyörä kallistuu lisää
    - käännetään eturengasta sisäkaarteeseen päin, pyörä nousee pystympään
    - Pyörä myyty jo pois -
  11. #1301
    Mielestäni vastaohjauksen hoksaa aika nopsaan kun ajelee yhdellä kädellä. Silloin ei voi "vahingossa" ohjata eikä omaa painoa voi painaa tangolle. Eikä pyörä oikein käänny mihinkään jos ei vastaohjaa. Huomaa että pyörä kääntyy jo sillä paremmin että pitää tankoa vaan suorassa kun alkaa kääntymään. Tavallaan vastaohjausta sekin. Ohjausgeometria sitten kyllä haluaa tankoa ja eturatasta kääntää mutkan suuntaan.
  12. #1302
    Lainaa mjl kirjoitti Katso viesti
    Tarkoittaakos tämä nyt sitten sitä, että tuo vastaohjaus koskee siis vain käännöksen aloitusta, ja lopulta sitten kuitenkin ohjataan etupyörää sinne kaarteen suuntaan, vai mistä tässä on kyse ?
    Sitä se juuri tarkoittaa.
    Etupyörä on kääntyneenä väärään suuntaan vain noin 0.5 sekunnin ajan riippumatta nopeudesta.
    Tuolla on esimerkki 50 km/h.
    10 km/h ja 30km/h löytyy myös Youtubesta.
    Katso videot loppuun asti, niin näet myös datassa mitä tapahtuu ja milloin.

    https://www.youtube.com/watch?v=6lBB...=PekkaVuorelma
    Pekka
  13. #1303
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 16.05.2025 klo 20:54.
    Pekka
  14. #1304
    Kiitoksia vastauksista ja linkeistä.
    Adidas VL COURT 2.0 K
    Ex:
    Yamaha YZ250
    Solifer SM-76
  15. #1305
    Tiukkoihin mutkiin kun ajaa niin siellä se katse seikkailee katsoen miten autot tulee vastaan tuleeko omalla ajolinjalla, mikä on tien kunto onko tie rikki onko hiekkaa, ajolinjaa ja sitten katse määränpäähän.
    Monesti joutuu vaihtamaan suunnitelmaa näistä syistä.
    Maltti on valttia.
    Olisikin helppoa jos näitä edellä mainittuja ongelmia ei olisi.
    EK
  16. #1306
    Aihe on (taas kerran) jo käsiteltykin kattavasti. Jos sen verran vielä heittäisi löylyä että heti kun ajonopeus on muutaman kympin, niin ei enää kannata ajatella etupyörän kääntösuuntia ollenkaan, vaan ainoastaan voimaa jolla painat kahvaa.

    Jos haluaa kurvata vasemmalle, painetaan vasenta kahvaa. Oikealle tietty vastaavasti. Mitä kovemmin painat sen enemmän saat kallistusta ja mopo kääntää etupyörää ihan itse.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  17. #1307
    Lainaa Ek1 kirjoitti Katso viesti
    Tiukkoihin mutkiin kun ajaa niin siellä se katse seikkailee katsoen miten autot tulee vastaan tuleeko omalla ajolinjalla
    Tuossa pitää myös huomioida että on vähintäänkin itse sen oman kaistansa puolella, kokonaan, ihan kypärääkin myöten ja näin antaa samalla myös hiukka lisää pelivaraa itselleen joskos siellä mutakassa jotain ylläriä tuleekin vastaan.
    - Pyörä myyty jo pois -
  18. #1308
    Aika pitkään on asiaa väännetty eri "alan imaamienkin" kanssa, että on alettu saamaan asiat ja niiden syy-seuraussuhteet järjestyksineen kohdilleen.

    Eli juurikin näin, mitä nyt "on pöydällä".

    "Vasta-työntö", you name it, ohjaamalla todellakin vain horjutetaan vallitsevaa tasapainotilaa. Eli "kallistetaan" pyörä nopeasti ja tehokkaasti haluttuun/tarvittavaan kallistuskulmaan..... jotta saadaan aikaiseksi tilaneessa tarvittava kaartosäde.

    Vaikutti "aikanaan" olevan aivan mahdotonta monelle yleistä credibiliteettiä omaavalle niellä noinkin yksinkertaisia perusasioita kylminä tosiasioina😁.

    Onneksi "kehitys kehittyy"...... Siitä huolimatta, että hienot ja toimivat asiat ovat usein kiusallisen yksinkertaisia😁.

    Hieno homma.... jatkakaa. (Oikealla tiellä)😉
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  19. #1309
    Vastaohjauksessa ei kannata miettiä työntääkö oikeaa vai vasenta kahvaa. Työnnä vaan voimalla sitä sisäkurvin kahvaa, niin kyllä kääntyy sinne haluttuun suuntaan.
    Pekka
  20. #1310
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Vastaohjauksessa ei kannata miettiä työntääkö oikeaa vai vasenta kahvaa. Työnnä vaan voimalla sitä sisäkurvin kahvaa, niin kyllä kääntyy sinne haluttuun suuntaan.
    Pekka😁. Kyllä se vaan, edelleenkin tuossa manööverissä, pyörä ENSIN KÄÄNTYY hetken väärään suuntaan. Kallistuessaan siit8ä olemassa olevasta tasapainotilastaan "oikeaan suuntaan" sisämutkan puolelle, etupyörä sitten sen myötä "ohjautuu" (ilman hartialukkoa) pyörän ohjausgeometrian saattelemana haluttuun/riittävään kaartosäteeseen.

    On toki paljon muitakin aiheita, joissa neuvoissa ja opetuksissa "tarkoitus pyhittää keinot" niin absoluuttisesti, että sen verran oppimisen, oivaltamisen ja omaksumisen suhteen tärkeillä asioilla kuin niiden syy-seuraus suhteilla pyyhitään kylmästi persettä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  21. #1311
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Tämä heppu työnsi ohjaustankoa väärään suuntan NELJÄ kertaa ennen törmäystä.
    Yhdellä tehokkaalla vastaohjauksella oikeaan suuntaan olisi selvinnyt hyvin ilman törmäystä.

    https://www.youtube.com/watch?v=Y5qF...l=GoldwingDocs

    Olisikohan kuitenkin jo kallellaan ollessa polkaistu hätäpäissään reilummin takajarrua => rengas lukkoon => luisu => jousitus tekee tehtävänsä, rebound vähällä vaimennuksella => lähes tankslapperi. Saatettiinhan videossa myös etujarrua puristella?

    Tuo tangon työntäminen(?) taisi olla kuitenkin väistämätön seuraus edellisistä.
    2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
  22. #1312
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Pekka. Kyllä se vaan, edelleenkin tuossa manööverissä, pyörä ENSIN KÄÄNTYY hetken väärään suuntaan.
    En ole muuta väittänytkään.

    Tuolla esimerkki asiasta jopa mittatiedoilla kuinka paljon se pyörä menee väärään suuntaan siinä puolessa sekunnissa,jonka vastaohjaus kestää.
    Katso video loppuun asti niin näet mitan ja ajat.

    https://www.youtube.com/watch?v=f3rv...=PekkaVuorelma
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 24.08.2025 klo 01:34.
    Pekka
  23. #1313
    Aiheesta mieleen.
    Hommasin 1,5 v sitten 1000 CanAm mönkkärin lähinnä lumitöihin, vaan pitihän sillä 600 km pikkutie-reissu kokeilla. On ihan hullu ajettava, siis ohjaus toimii tasan toisin päin kuin mopossa ja kulkee yli satasta. Eikä ajo-ominaisuudet riitä muutenkaan "isompiin" nopeuksiin... Menihän aikaa totutteluun - eikä ole hanskassa vieläkään.
    Taidan jättää mönkkärin lumien aurailuun ja kurvailla gessulla.
    1300 Gessu
  24. #1314
    Kannattaa vaihtaa renkaat ja säätää auraus kohdalleen. Noilla tuli aikoinaan ajettu melkoisia lukemia erilaista tiestöä eikä ajettavuudessa ollut minkäänlaista ongelmaa ja hyvin pystyi huristelemaan liikennevirran mukana taajamasta moottoritienopeuksiin, eikä vieroksunut nopeita metsäteitä tai jäärataa. Ajotekniikka on lähempänä moottorikelkkaa kun moottoripyörää.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  25. #1315
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa vaihtaa renkaat ja säätää auraus kohdalleen. Noilla tuli aikoinaan ajettu melkoisia lukemia erilaista tiestöä eikä ajettavuudessa ollut minkäänlaista ongelmaa ja hyvin pystyi huristelemaan liikennevirran mukana taajamasta moottoritienopeuksiin, eikä vieroksunut nopeita metsäteitä tai jäärataa. Ajotekniikka on lähempänä moottorikelkkaa kun moottoripyörää.
    Juu, mönkijä on melko vikuri jos edessä on haritusta liikaa (tai yhtään ?) Kaverin hondalla ajoin ja ihmettelin kun on melko kulmikas ohjaus, no 4 cm haritusta saattoi vaikuttaa asiaan... En muista mihin säädettiin.
  26. #1316
    Mönkkärillä ajotekniikka on noin 100% eri, kuin kaksipyöräisellä.

    Haritus tai auraus menee nykymönkkärissä erilailla, kuin vaikkapa autoissa. Älkää kysykää miksi, mutta yleinen säätöohje nelivetoiselle nykylaitteelle on joitain millejä ja jopa yli sentin luokkaa haritukselle.
    Uskomatonta kyllä tällä saadaan kömpijä niin kääntymään hiljaisessa nopeudessa paremmin, kuin kulkemaan kovemmassa nopeudessa helpommin suoraan. Puoli senttiä aurausta niin mönkijä ei tunnu edes takavedolla kääntyvän ja vähänkin kovempaa ajaessa luikertelee hyvin helposti.

    Yleisesti ottaen mönkijä on vastakohta prätkälle, hiljaa ajaessa vakaampi ja kovaa ajaessa epävakaampi.
  27. #1317
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Mönkkärillä ajotekniikka on noin 100% eri, kuin kaksipyöräisellä.

    Yleisesti ottaen mönkijä on vastakohta prätkälle, hiljaa ajaessa vakaampi ja kovaa ajaessa epävakaampi.
    Minulla oli joskus kiinalainen crossimönkijä, jolla tuli harjoiteltua ajotekniikkaa. Ensimmäinen opittava asia prätkän jälkeen on, että ei jalkaa maahan

    Ajotekniikka on ihan omansa. Se ei ole moottoripyörä, auto, eikä moottorikelkka. Tosi hauska kun pääsee jyvälle ja menee uskomattomista paikoista. Hengenvaarallinen äkkinäisen käsissä ja onhan noita raatoja ja rampoja tullut kiitettävästi aikojen saatossa. Kännissä entistä tappavampi.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  28. #1318
    Miten mönkkärillä vastatyöntöohjataan...
  29. #1319
    ^Ihan samalla tavoin kuin autollakin.

    Jos haluat kääntyä oikealle, käännä rattia vasemmalle.
  30.  
  31. #1320
    Njoo. Joku kulma oli tosiaan pielessä, kun söi tuolla 600 km reissulla oikean (uuden) maantie-eturenkaan tuhannen muusiksi. Kulmat säädettiin, mutta en ole maantiellä vielä sen jälkeen ajellutkaan. Pitääkin käydä kokeilemassa.

    Hölmöilläkin olen ennättänyt. "Kaasukahva" oli säädetty etusormilla käytettäväksi. Mökillä raahailin koivupöllejä rannasta ylämäkeen ja homma sujuikin alkuun hienosti. Sitte piti peruuttaa ja jarruttaa. Mihinpä ne ikänsä mopoilleen oikean käden etusormet mahtoivatkaan hakeutua ja vielä kahteen kertaan....
    Kaasua lissää ja mönkkäri kyljelleen. Olisin jäänyt alle, jos just asentamani iso takalaukku ei olisi ollut paikoillaan, mönkkäri kun jäi kyljelleen sen varaan.
    Mustelmilla selvittiin, eikä ajokkiinkaan tullut vaurioita.
    Oppia ikävä kaikki.

    Ps. Nyt kaasu toimii peukalolla.
    Viimeksi muokannut: J@ck; 25.08.2025 klo 20:38.
    1300 Gessu
Sivu: 44 / 45:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3442434445 ViimeinenViimeinen