Sivu: 43 / 45:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 334142434445 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1261:stä 1290:een 1335:sta
  1. #1261
    Lainaa TeijaMM kirjoitti Katso viesti
    Tähän kai se on sitten luotettava että pyörä menee sinne minne katson ja loppu hoituu itsestään.
    Pyörää ohjataan tangolla ja kallistuksella.
    Vasta kun ne sujuu täysin ajattelematta ja suoraan selkäytimestä, voi kuvitella ohjaavansa katseella, vaikka tekeekin tiedostamattaan ne samat ohjausliikkeet.
    Se vaatii vain kilometrejä. Oppiminen nopeutuu kun opettelee itse tai ohjatusti.
    "Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
  2. #1262
    Ehken kymmenettä kertaa kommentoin saman, mutta jos tämä estäisi edes yhden kuoleman?

    - moottoripyörä reagoi vastaohjaukseen kallistumalla kaarteen suuntaan, mikä saa pyörän menemään läpi kaarteen
    - edellä mainittu tapahtuma vaatii kuskilta opittuja refleksejä tai tietoista toimintaa (viiimeisin koskee minua). Pelkkä katse ei riitä, koska kaarteen ajaminen vaatii ehdollistumisen
    - polkupyörällä pääsee kokemaan vastaohjauksen vaikutukset vain osittain, koska pp kallistuu ohjauksesta ilman että kuski seuraisi siinä mukana. Moottoripyörän selässä istuessaan kuski kuitenkin kallistuu pyörän mukana - sitä en pp:n selässä ole puuttuvan gripin takia päässyt kokemaan
  3. #1263
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Katseella kääntäminen on hengenvaarallinen neuvo aloittelijalle.
    No tiedä häntä, tuo omakin oppilas, kun käsittelykokeeseen treenattiin, sano jotta todella hyvä vinkki suunnata se katse sinne kauemmas minne ollaan menossa, rata helpottu ihan huomattavasti vs. että tuijotti vain siihen ihan eteensä. Ja sitähän se inssikin siinä seurasi, kehui oppilaalleni jotta katse on todella hyvin just niin kuin pitääkin.
    - Pyörä myyty jo pois -
  4. #1264


    Jos osaa ohjata polkupyörää, osaa ohjata* moottoripyörää. Lähes kaikki moottoripyörien asfalttitiellä tapahtuneet ulosajot, joihin ei liity ulkopuolista tekijää, olisivat vältettävissä oikealla katseen käytöllä.

    Älkää ostako tenavillenne kolmipyöräisiä potkulautoja. Kaksipyöräisillä oppivat ohjaamaan alusta alkaen oikein.

    *Ajamiseen liittyy ohjaamisen lisäksi paljon muutakin
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  5. #1265
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti


    Lähes kaikki moottoripyörien asfalttitiellä tapahtuneet ulosajot, joihin ei liity ulkopuolista tekijää, olisivat vältettävissä oikealla katseen käytöllä.
    Löytyykö tähän näyttöä kuolleiden/vammautuneiden kertomuksista?
  6. #1266
    Käsite "katseella ohjaaminen" kuulostaa pyöränhallinnan ja edessä olevan ajoympäristön havainnoinnin sekoittamiselta.

    Mielestäni ne ovat kaksi tärkeätä täysin eri asiaa, vaikka tapahtuvat samaan aikaan. Miten olisi hengittämisellä ja katseella ohjaaminen?

    Olisiko kyseessä yksinkertaisesti se, että oikea ajo- ja havainnonititekniikka yhdistettynä riittävään ajokokemukseen mahdollistaa tavallisen kaarreajon tapahtumisen tasolla, jossa ei tarvitse erikseen miettiä, että seuraavaksi pitää kääntää, koska tie kääntyy?

    No, toki kun keksitään riittävästi käsitteitä ja niille asiayhteyteen sopivia selityksiä/määrityksiä, niin viisaalta kuulostaa. Toivottavasti samalla liikenneturvallisuus/ajotaito myös kehittyy, eikä lopputuloksena ole vain käsitteellistä sekametelisoppaa, kuin on tilanne palstalla vastaohjauksen suhteen.
  7. #1267
    Kaksipyöräiset vaan menee sinne, mihin katsoo, kiitos tasapainoaistin. Kotarikuskilla tuossa aiemmin hyvä (valitettava) esimerkki, että ajaminen ei toimi, kun tasapainoaistissa on häikkää.

    Aktiivinen ohjaaminen tietty tehostaa kääntymistä, mutta tiedostamattakin toimii.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  8. #1268
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti

    Aktiivinen ohjaaminen tietty tehostaa kääntymistä, mutta tiedostamattakin toimii.
    Hyvä ohje aloittelijalle?
  9. #1269
    Selittäkää nyt kuinka moottoripyörä kääntyy päätä kääntelemällä ja katsetta siirtelemällä?

    Kaikki hokee vastaohjausta, mutta se unohtuu mitä tapahtuu ennen ohjausliikkeen aloitusta.

    unohtuuko esim.
    -ajoasento
    -onko alla kyykky, kustom, adveture
    -kuskin ajotyyli, jarruttamalla vai moottorijarrulla mutkaan
    -ja saattaa se painopiste jotenkin olla mukana
    -kuinka paljon käytetään jalkatappeja painon siirtoon

    Selkäytimestä tuleva ohjaus, oli sitten tyyli mitä vain, vaatii harjoittelua ja toistoja.

    Kuten normaalia aloittajan TeijaMM kysymykseen ei tule järkeviä vastauksia.
    TeijaMM:lle neuvoisin etsimään kokeneen opettajan.(kokeneen harrastajan)
    Vielä ehtii moottoriradalle (tai joku muu harjoittelualue) harjoittelemaan.

    Kuten Mikeyx sanoi
    Katseella kääntäminen on hengenvaarallinen neuvo aloittelijalle.
    BMW F800GS 2009,Suzuki GSXR750 2007,Suzuki GSXR750 2000,Suzuki GSXR600 1998,Honda CBR600F 1987,Honda CBR600F 1989,
    BMW F800GS Adv 2014.
  10. #1270
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Ymmärrätte tahallanne väärin, tai sitten ette ymmärrä

    Kokeilkaas autolla marketin parkkipaikalla seuraavaa, kun ajatte keula edellä parkkiin kahden auton väliin tiukalla ysikympillä.

    Käännätte ensin rattia eteenpäin katsoen, ja sitten vasta päätä. Tai, käännätte ensin päätä katsoen taskua, ja sitten rattia.

    Jälkimmäinen tapa on helpompi hallintalaitteiden käyttämisen ja onnistumisen kannalta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  11. #1271
    Ei se katseella se pyörä käänny, kyllä sitä pitää ohjata.

    Vilkkaalla kadulla hellepäivänä ihmisten kulkiessa kevyissä vaatteissa, olisi aikamoista pujottelua jalkakäytävältä toiselle koko ajan, jos pyörä menisi katseen suuntaan.
    "Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
  12. #1272
    Lainaa DOHC kirjoitti Katso viesti
    Vilkkaalla kadulla hellepäivänä ihmisten kulkiessa kevyissä vaatteissa, olisi aikamoista pujottelua jalkakäytävältä toiselle koko ajan, jos pyörä menisi katseen suuntaan.
    Kyllähän se pyörä tuppaa laakeassa kaaressa kääntymään jos jotain kovin mielenkiintoista sieltä jalkakäytältä katse bongaa. Mutta vakavampaa lienee kuitenkin mitä se katse esim. pyörän edessä missaa sillä aikaa, kun tuota mielenkiintoista siellä jalkakäytävällä jää toviksi seuraamaan.
    - Pyörä myyty jo pois -
  13. #1273
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Hyvä ohje aloittelijalle?
    On. "Katso sinne, mihin haluat mennä, älä sinne, mihin pyörä on menossa". Erinomainen ohje.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  14. #1274
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    On. "Katso sinne, mihin haluat mennä, älä sinne, mihin pyörä on menossa". Erinomainen ohje.
    Varmaan läppärini temppuilee, kun eri teksti näkyy aiempana.
  15. #1275
    Tai ehkä luetunymmärtäminen.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  16. #1276
    Kuinka moni vastaohjaa, kun ajaa kahdeksikkoa kahden toisiaan lähellä olevan keilan ympäri? Rohkenen epäillä homman onnistuvan parhaiten kallistamalla vartaloa "väärään" eli ulkokurvin suuntaan ja kääntämällä ohjaustankoa sisäkurvin suuntaan.

    Sikäli jännä juttu, että itse olen oppinut ajamaan kaksipyöräisellä tietämättä yhtään mitään vastaohjauksesta. Eikä noihin aikoihin kukaan edes tiennyt mitään vastaohjauksesta tai siitä ei ainakaan missään puhuttu. Ei edes autokoulussa. Tietty internettiä/somea ei silloin oltu vielä keksitty.

    Ja en edelleenkään kiistä millään muotoa vastaohjauksen hyötyjä/teoriaa.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  17. #1277
    Kaikki. Pyörä kallistumaan vastaohjaamalla, siitä stonga mutkan suuntaan vaikka stoppariin ja kulman säätely kaasulla ja jarrulla.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  18. #1278
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Kuinka moni vastaohjaa, kun ajaa kahdeksikkoa kahden toisiaan lähellä olevan keilan ympäri? Rohkenen epäillä homman onnistuvan parhaiten kallistamalla vartaloa "väärään" eli ulkokurvin suuntaan ja kääntämällä ohjaustankoa sisäkurvin suuntaan.

    Sikäli jännä juttu, että itse olen oppinut ajamaan kaksipyöräisellä tietämättä yhtään mitään vastaohjauksesta. Eikä noihin aikoihin kukaan edes tiennyt mitään vastaohjauksesta tai siitä ei ainakaan missään puhuttu. Ei edes autokoulussa. Tietty internettiä/somea ei silloin oltu vielä keksitty.

    Ja en edelleenkään kiistä millään muotoa vastaohjauksen hyötyjä/teoriaa.
    Kyllä vastaohjauksesta on puhuttu jo ennen sun ajo-opetus aikoja, 80-luvun alkupuolella oli silloisessa MP-Lehdessä aiheesta artikkeli. Kavereiden kanssa luettiin ja todettiin että näinhän me on tehty aina, ei ole tullut vaan tiedostettua.
  19. #1279
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä vastaohjauksesta on puhuttu jo ennen sun ajo-opetus aikoja, 80-luvun alkupuolella oli silloisessa MP-Lehdessä aiheesta artikkeli. Kavereiden kanssa luettiin ja todettiin että näinhän me on tehty aina, ei ole tullut vaan tiedostettua.

















    Moottoripyöräilijän käsikirja vuodelta 1984 kertoo, että pyörää ohjataan jalkatapeilla ja kaasulla ja vähän kallistelemallakin. Vuosikymmentä aiemmin puhuttiin vain vartalohjaamisesta ja kallistelusta. Kehitys kehittyy.mp_ohjaus_img20240926_13211847.jpg
  20. #1280
    Kyllä vastaohjauksesta on puhuttu jo ennen sun ajo-opetus aikoja, 80-luvun alkupuolella oli silloisessa MP-Lehdessä aiheesta artikkeli.
    Enpä muista tuollaista artikkelia lukeneeni vaikka kotimaisia alan lehtiä (MP-Lehti, Bike, TM ja VM) tuli ahkerasti luettua. Ainakaan niissä piireissä missä liikuin niin vastaohjauksesta ei kukaan mitään puhunut ja kuten sanoin niin 80-luvun alussa ei edes autokoulussa siitä mainittu. Tai sitten en vaan muista mikä lie sekin mahdollista.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  21. #1281
    Lainaa -s- kirjoitti Katso viesti

    Kuten normaalia aloittajan TeijaMM kysymykseen ei tule järkeviä vastauksia.
    TeijaMM:lle neuvoisin etsimään kokeneen opettajan.(kokeneen harrastajan)
    Vielä ehtii moottoriradalle (tai joku muu harjoittelualue) harjoittelemaan.

    Kuten Mikeyx sanoi
    Katseella kääntäminen on hengenvaarallinen neuvo aloittelijalle.
    Kävin Motojyskyn kurssilla ja vähän siellä harjoiteltiin kaarreajoakin joku vartti mutta ei se työntöohjaus auennu mulle sielläkään. Tosin rata oli sellainen ettei siellä oikein voinut kovempaa ajaa, tai minä ainakaan. Esim. Alastarossa olisi varmasti ihan erilaista ajaa. Motojyskylläkin kouluttaja puhui katseen tärkeydestä ja että katse ohjaa pyörää ja pyörä menee sinne mihin katsoo. Tänään ajoin ajo-opettajan kanssa 60-75km/h nopeuksia ja en tiennyt tekeväni työntöohjausta, katsoin vaan kauas eteenpäin. Mutta tiellä pysyin, tein siis ilmeisesti tietämättäni työntöohjausta loivissa kaarteissa. Mutta ehdottomasti kortin saatuani haluan mennä kursseille oppimaan lisää ensi keväänä. Järjestetäänköhän esim. Alastarossa enää tänä syksynä kursseja? Pitäisi vaan saada jostain pakettiauto että saisi pyörän paikalle.
  22. #1282
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Tai sitten tarjoat jollekin kivalle sedälle munkkikahvit + hampurilaisen + ranslaiset + ison cokiksen, niin hän ajaa sen puolestasi sinne ja takaisin Silloin kone ja lestakin on jo valmiiksi lämmin
    Mistä löydän tälläisen mukavan sedän? Ja sit se että järkätäänkö tänä syksynä enää kursseja. En löytänyt mistään että onko niitä vielä tälle syksylle.
  23. #1283
    Lainaa -s- kirjoitti Katso viesti
    Kuten normaalia aloittajan TeijaMM kysymykseen ei tule järkeviä vastauksia.
    TeijaMM kysyi alkuperäisessä viestissä että missä vauhdissa vastaohjaus alkaa toimimaan, ja heti ensimmäinen vastaus sanoo että "se toimii joka vauhdissa" .... miten se muka ei vastannut kysymykseen?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  24. #1284
    Lainaa TeijaMM kirjoitti Katso viesti
    Mistä löydän tälläisen mukavan sedän?
    Riippuu ihan missäpäin asustelet. Tän vuoden puolella ite en enää radalle osu, mut ens kaudella esmes jos pk-seudulta kimppakyytiä haluat, ni itseni lisäksi useampi tyyppi menee pk-seudulta aikalailla joka radalle jossai vaiheessa joten varmasti järjestyy kyytejä.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  25. #1285
    Eiköhän se katseen käyttö kaarreajossa ole enemmänki sitä ennakointia ja seuraavaan manööveriin valmistautumista. Jos ajaa tutulla pyörällä tuttua reittiä niin se pyörä menee mutkat itsestään vaikka katselis sivulle.

    Näköaisti on kuitenkin ainoa jolla voi rekisteröidä esteet tiellä joten pidetään katseet suunnitellun reitin suuntaan. Ajaminen parhaimmillaan tulee selkärangasta ja silloin pääsee aidosti nauttimaan kun ei tarvitse stressata kokoajan että meneekö pyörä ojaan seuraavassa kurvissa.
    Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
  26. #1286
    Vastaohjauksesta pääsee parhaiten perille kun laittaa jonkun esineen parkkikselle, vauhtia 60kmh ja tekee väistön viime hetkellä. Loivissa kaarteissa ei vastaohjaus ehkä avaudu mutta nopeissa liikkeissä kyllä.

    Selkäsuorana pyörissä työntöohjaus onkin veto-ohjaus, ainakin omalla kohdalla, ja siksi puhekielessä käytän termiä vastaohjaus.

    Tästä sitten nillittäjille seuraava kinastelun aihe...
    Kylätason kurapyöräilijä.
  27. #1287
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Riippuu ihan missäpäin asustelet. Tän vuoden puolella ite en enää radalle osu, mut ens kaudella esmes jos pk-seudulta kimppakyytiä haluat, ni itseni lisäksi useampi tyyppi menee pk-seudulta aikalailla joka radalle jossai vaiheessa joten varmasti järjestyy kyytejä.
    Nummelassa asustelen. Toivottavasti ensi kaudella ajan jo itse.
  28. #1288
    Lainaa TeijaMM kirjoitti Katso viesti
    Kävin Motojyskyn kurssilla ja vähän siellä harjoiteltiin kaarreajoakin joku vartti mutta ei se työntöohjaus auennu mulle sielläkään. Tosin rata oli sellainen ettei siellä oikein voinut kovempaa ajaa, tai minä ainakaan. )
    Ei työntöohjaus ole sen kummempaa, kuin kääntämisen aloitus aivan vähäisesti ohjaustankoa aiottua kääntymissuuntaa vastakkaiseen suuntaan poikkeuttamalla ja sitten normaalisti mutkassa kallistamalla ajamalla.

    Normimoottoripyörällä ja tavallisessa ajotilanteessa ko asiaa ei tarvitse todellakaan tehdä kääntymisen aloittamiseksi, vaan tietoisen vastaohjauksen tekemisessä on kyse on lähinnä hätäväistöstä.
    Vastaohjauksella pyörän saa aloittamaan kääntymisen välittömästi.
    Tavallisessa ajossa asiasta ei tarvitse huolehtia, mutta on hyvä olla takaraivossa muistissa tilanteessa, jossa pitää väistää nopeasti.
    Toimiminen silloin samalla tavalla kuin autossa, ohjaamalla haluttuun suuntaan, päätyy saman tien väärään suuntaan, sinne mistä yrittää pois.
  29. #1289
    Toi tulee kyllä (normaalissa katuajossa) täysin vaistomaisesti ja ajattelematta. Muistan jotain vuosia sitten, kun Brandtilla oli ajosimulaattori messuilla. Ei siitä tullut yhtään mitään, kun sitä ohjattiin stongaa (mutkan suuntaan) kääntämällä, joka kurvissa kaiteeseen.

    Pakkotilanteessa kun menee pakka sekaisin, oikea toiminta täytyy tulla selkäytimestä ja sitä pitää harjoitella. Mun perstuntuma sanoo, että harva yllättävässä väistössä tai mutkan kiristyessä väärään suuntaan ohjaa, lähinnä ei osata tehdä mitään. Ja katse lukittuu edessä olevaan kohteeseen tai ulkomutkan kuuseen.

    Toinen erikoistilanne on rata-ajo tai muuten todella haastava ympäristö, vaikka vuoristotie. Homma helpottuu huomattavasti, kun ohjaa tietoisesti. Meidän kotoisat tiet on vaan niin helppoja, että ilmankin tuota taitoa selviää.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  30.  
  31. #1290
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Pakkotilanteessa kun menee pakka sekaisin, oikea toiminta täytyy tulla selkäytimestä ja sitä pitää harjoitella. Mun perstuntuma sanoo, että harva yllättävässä väistössä tai mutkan kiristyessä väärään suuntaan ohjaa, lähinnä ei osata tehdä mitään. Ja katse lukittuu edessä olevaan kohteeseen tai ulkomutkan kuuseen.
    Se on just näin. Ja pahimmillaan tosiaan kun se katse lukittuu siihen kuuseen "Ei viiiitttuuuu!!!" niin sinnehän se pyöräkin sitten lopulta menee, katseen suuntaan
    - Pyörä myyty jo pois -
Sivu: 43 / 45:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 334142434445 ViimeinenViimeinen