Pyörää ohjataan tangolla ja kallistuksella.
Vasta kun ne sujuu täysin ajattelematta ja suoraan selkäytimestä, voi kuvitella ohjaavansa katseella, vaikka tekeekin tiedostamattaan ne samat ohjausliikkeet.
Se vaatii vain kilometrejä. Oppiminen nopeutuu kun opettelee itse tai ohjatusti.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Ehken kymmenettä kertaa kommentoin saman, mutta jos tämä estäisi edes yhden kuoleman?
- moottoripyörä reagoi vastaohjaukseen kallistumalla kaarteen suuntaan, mikä saa pyörän menemään läpi kaarteen
- edellä mainittu tapahtuma vaatii kuskilta opittuja refleksejä tai tietoista toimintaa (viiimeisin koskee minua). Pelkkä katse ei riitä, koska kaarteen ajaminen vaatii ehdollistumisen
- polkupyörällä pääsee kokemaan vastaohjauksen vaikutukset vain osittain, koska pp kallistuu ohjauksesta ilman että kuski seuraisi siinä mukana. Moottoripyörän selässä istuessaan kuski kuitenkin kallistuu pyörän mukana - sitä en pp:n selässä ole puuttuvan gripin takia päässyt kokemaan
No tiedä häntä, tuo omakin oppilas, kun käsittelykokeeseen treenattiin, sano jotta todella hyvä vinkki suunnata se katse sinne kauemmas minne ollaan menossa, rata helpottu ihan huomattavasti vs. että tuijotti vain siihen ihan eteensä. Ja sitähän se inssikin siinä seurasi, kehui oppilaalleni jotta katse on todella hyvin just niin kuin pitääkin.
- Pyörä myyty jo pois -
Jos osaa ohjata polkupyörää, osaa ohjata* moottoripyörää. Lähes kaikki moottoripyörien asfalttitiellä tapahtuneet ulosajot, joihin ei liity ulkopuolista tekijää, olisivat vältettävissä oikealla katseen käytöllä.
Älkää ostako tenavillenne kolmipyöräisiä potkulautoja. Kaksipyöräisillä oppivat ohjaamaan alusta alkaen oikein.
*Ajamiseen liittyy ohjaamisen lisäksi paljon muutakin
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Käsite "katseella ohjaaminen" kuulostaa pyöränhallinnan ja edessä olevan ajoympäristön havainnoinnin sekoittamiselta.
Mielestäni ne ovat kaksi tärkeätä täysin eri asiaa, vaikka tapahtuvat samaan aikaan. Miten olisi hengittämisellä ja katseella ohjaaminen?
Olisiko kyseessä yksinkertaisesti se, että oikea ajo- ja havainnonititekniikka yhdistettynä riittävään ajokokemukseen mahdollistaa tavallisen kaarreajon tapahtumisen tasolla, jossa ei tarvitse erikseen miettiä, että seuraavaksi pitää kääntää, koska tie kääntyy?
No, toki kun keksitään riittävästi käsitteitä ja niille asiayhteyteen sopivia selityksiä/määrityksiä, niin viisaalta kuulostaa. Toivottavasti samalla liikenneturvallisuus/ajotaito myös kehittyy, eikä lopputuloksena ole vain käsitteellistä sekametelisoppaa, kuin on tilanne palstalla vastaohjauksen suhteen.
Kaksipyöräiset vaan menee sinne, mihin katsoo, kiitos tasapainoaistin. Kotarikuskilla tuossa aiemmin hyvä (valitettava) esimerkki, että ajaminen ei toimi, kun tasapainoaistissa on häikkää.
Aktiivinen ohjaaminen tietty tehostaa kääntymistä, mutta tiedostamattakin toimii.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Selittäkää nyt kuinka moottoripyörä kääntyy päätä kääntelemällä ja katsetta siirtelemällä?
Kaikki hokee vastaohjausta, mutta se unohtuu mitä tapahtuu ennen ohjausliikkeen aloitusta.
unohtuuko esim.
-ajoasento
-onko alla kyykky, kustom, adveture
-kuskin ajotyyli, jarruttamalla vai moottorijarrulla mutkaan
-ja saattaa se painopiste jotenkin olla mukana
-kuinka paljon käytetään jalkatappeja painon siirtoon
Selkäytimestä tuleva ohjaus, oli sitten tyyli mitä vain, vaatii harjoittelua ja toistoja.
Kuten normaalia aloittajan TeijaMM kysymykseen ei tule järkeviä vastauksia.
TeijaMM:lle neuvoisin etsimään kokeneen opettajan.(kokeneen harrastajan)
Vielä ehtii moottoriradalle (tai joku muu harjoittelualue) harjoittelemaan.
Kuten Mikeyx sanoi
Katseella kääntäminen on hengenvaarallinen neuvo aloittelijalle.
BMW F800GS 2009,Suzuki GSXR750 2007,Suzuki GSXR750 2000,Suzuki GSXR600 1998,Honda CBR600F 1987,Honda CBR600F 1989,
BMW F800GS Adv 2014.
^
Ymmärrätte tahallanne väärin, tai sitten ette ymmärrä
Kokeilkaas autolla marketin parkkipaikalla seuraavaa, kun ajatte keula edellä parkkiin kahden auton väliin tiukalla ysikympillä.
Käännätte ensin rattia eteenpäin katsoen, ja sitten vasta päätä. Tai, käännätte ensin päätä katsoen taskua, ja sitten rattia.
Jälkimmäinen tapa on helpompi hallintalaitteiden käyttämisen ja onnistumisen kannalta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ei se katseella se pyörä käänny, kyllä sitä pitää ohjata.
Vilkkaalla kadulla hellepäivänä ihmisten kulkiessa kevyissä vaatteissa, olisi aikamoista pujottelua jalkakäytävältä toiselle koko ajan, jos pyörä menisi katseen suuntaan.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Kyllähän se pyörä tuppaa laakeassa kaaressa kääntymään jos jotain kovin mielenkiintoista sieltä jalkakäytältä katse bongaa. Mutta vakavampaa lienee kuitenkin mitä se katse esim. pyörän edessä missaa sillä aikaa, kun tuota mielenkiintoista siellä jalkakäytävällä jää toviksi seuraamaan.
- Pyörä myyty jo pois -
Tai ehkä luetunymmärtäminen.![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kuinka moni vastaohjaa, kun ajaa kahdeksikkoa kahden toisiaan lähellä olevan keilan ympäri? Rohkenen epäillä homman onnistuvan parhaiten kallistamalla vartaloa "väärään" eli ulkokurvin suuntaan ja kääntämällä ohjaustankoa sisäkurvin suuntaan.
Sikäli jännä juttu, että itse olen oppinut ajamaan kaksipyöräisellä tietämättä yhtään mitään vastaohjauksesta. Eikä noihin aikoihin kukaan edes tiennyt mitään vastaohjauksesta tai siitä ei ainakaan missään puhuttu. Ei edes autokoulussa. Tietty internettiä/somea ei silloin oltu vielä keksitty.
Ja en edelleenkään kiistä millään muotoa vastaohjauksen hyötyjä/teoriaa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kaikki. Pyörä kallistumaan vastaohjaamalla, siitä stonga mutkan suuntaan vaikka stoppariin ja kulman säätely kaasulla ja jarrulla.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Moottoripyöräilijän käsikirja vuodelta 1984 kertoo, että pyörää ohjataan jalkatapeilla ja kaasulla ja vähän kallistelemallakin. Vuosikymmentä aiemmin puhuttiin vain vartalohjaamisesta ja kallistelusta. Kehitys kehittyy.mp_ohjaus_img20240926_13211847.jpg
Enpä muista tuollaista artikkelia lukeneeni vaikka kotimaisia alan lehtiä (MP-Lehti, Bike, TM ja VM) tuli ahkerasti luettua. Ainakaan niissä piireissä missä liikuin niin vastaohjauksesta ei kukaan mitään puhunut ja kuten sanoin niin 80-luvun alussa ei edes autokoulussa siitä mainittu. Tai sitten en vaan muista mikä lie sekin mahdollista.Kyllä vastaohjauksesta on puhuttu jo ennen sun ajo-opetus aikoja, 80-luvun alkupuolella oli silloisessa MP-Lehdessä aiheesta artikkeli.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kävin Motojyskyn kurssilla ja vähän siellä harjoiteltiin kaarreajoakin joku vartti mutta ei se työntöohjaus auennu mulle sielläkään. Tosin rata oli sellainen ettei siellä oikein voinut kovempaa ajaa, tai minä ainakaan. Esim. Alastarossa olisi varmasti ihan erilaista ajaa. Motojyskylläkin kouluttaja puhui katseen tärkeydestä ja että katse ohjaa pyörää ja pyörä menee sinne mihin katsoo. Tänään ajoin ajo-opettajan kanssa 60-75km/h nopeuksia ja en tiennyt tekeväni työntöohjausta, katsoin vaan kauas eteenpäin. Mutta tiellä pysyin, tein siis ilmeisesti tietämättäni työntöohjausta loivissa kaarteissa. Mutta ehdottomasti kortin saatuani haluan mennä kursseille oppimaan lisää ensi keväänä. Järjestetäänköhän esim. Alastarossa enää tänä syksynä kursseja? Pitäisi vaan saada jostain pakettiauto että saisi pyörän paikalle.![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Eiköhän se katseen käyttö kaarreajossa ole enemmänki sitä ennakointia ja seuraavaan manööveriin valmistautumista. Jos ajaa tutulla pyörällä tuttua reittiä niin se pyörä menee mutkat itsestään vaikka katselis sivulle.
Näköaisti on kuitenkin ainoa jolla voi rekisteröidä esteet tiellä joten pidetään katseet suunnitellun reitin suuntaan. Ajaminen parhaimmillaan tulee selkärangasta ja silloin pääsee aidosti nauttimaan kun ei tarvitse stressata kokoajan että meneekö pyörä ojaan seuraavassa kurvissa.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Vastaohjauksesta pääsee parhaiten perille kun laittaa jonkun esineen parkkikselle, vauhtia 60kmh ja tekee väistön viime hetkellä. Loivissa kaarteissa ei vastaohjaus ehkä avaudu mutta nopeissa liikkeissä kyllä.
Selkäsuorana pyörissä työntöohjaus onkin veto-ohjaus, ainakin omalla kohdalla, ja siksi puhekielessä käytän termiä vastaohjaus.
Tästä sitten nillittäjille seuraava kinastelun aihe...
Kylätason kurapyöräilijä.
Ei työntöohjaus ole sen kummempaa, kuin kääntämisen aloitus aivan vähäisesti ohjaustankoa aiottua kääntymissuuntaa vastakkaiseen suuntaan poikkeuttamalla ja sitten normaalisti mutkassa kallistamalla ajamalla.
Normimoottoripyörällä ja tavallisessa ajotilanteessa ko asiaa ei tarvitse todellakaan tehdä kääntymisen aloittamiseksi, vaan tietoisen vastaohjauksen tekemisessä on kyse on lähinnä hätäväistöstä.
Vastaohjauksella pyörän saa aloittamaan kääntymisen välittömästi.
Tavallisessa ajossa asiasta ei tarvitse huolehtia, mutta on hyvä olla takaraivossa muistissa tilanteessa, jossa pitää väistää nopeasti.
Toimiminen silloin samalla tavalla kuin autossa, ohjaamalla haluttuun suuntaan, päätyy saman tien väärään suuntaan, sinne mistä yrittää pois.
Toi tulee kyllä (normaalissa katuajossa) täysin vaistomaisesti ja ajattelematta. Muistan jotain vuosia sitten, kun Brandtilla oli ajosimulaattori messuilla. Ei siitä tullut yhtään mitään, kun sitä ohjattiin stongaa (mutkan suuntaan) kääntämällä, joka kurvissa kaiteeseen.
Pakkotilanteessa kun menee pakka sekaisin, oikea toiminta täytyy tulla selkäytimestä ja sitä pitää harjoitella. Mun perstuntuma sanoo, että harva yllättävässä väistössä tai mutkan kiristyessä väärään suuntaan ohjaa, lähinnä ei osata tehdä mitään. Ja katse lukittuu edessä olevaan kohteeseen tai ulkomutkan kuuseen.
Toinen erikoistilanne on rata-ajo tai muuten todella haastava ympäristö, vaikka vuoristotie. Homma helpottuu huomattavasti, kun ohjaa tietoisesti. Meidän kotoisat tiet on vaan niin helppoja, että ilmankin tuota taitoa selviää.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *