Ajoin kerran moottoripyörällä jossa moottori pyöri väärään suuntaan. Kun sillä kaasutti, negatiivinen hyrrävoima kumosi renkaiden pyörää pystyssäpitävän vaikutuksen ja pyörä meni nurin, että heilahti. Mutkissa korkeita kierroksia käyttämällä pyörä oli kyllä ketterä kuin aropupu haulisateessa. Tästä riemastuneena jopa osa motogp-talleista ihan tohtori Rossin johdolla otti käyttöön väärään suuntaan pyörivän moottorin. Onnistuivat ryssimään homman, koska ylimääräinen hammaspyörä vei 1-2% tehosta eivätkä muutenkaan hommasta paljon mitään tajua.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Pilkunviilaminen on aika kaukana siinä kohdassa kun kaveri kirjoittelee
selkeästi, mutta aivan käsittämättömällä logiikalla..... ja painokkaasti.
Ihan yksinkertaistaen..... Ensin ON juuri näin..... ja sitten jo seuraavassa
pyyhkii itse persettä aiemmallaan.
Kyllä jokaisella tulee "tyylistä riippumatta" huonoja ilmauksia, mutta
aivan jatkuva, laittamattoman ristiriitaisella argumentoinnilla
itsensä nurkkaan maalaminen saa jo Aku Ankankin kateudesta kalpeaksi.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Hienoa Bone, onnistuit vihdoin katkaisemaan kamelin selän, olet varmasti tyytyväinen. Tämä olkoon viimeinen (ja todennäköisesti ainoa jäljellä oleva viesti) minulta tähän topiciin. Jos erehdyn kirjoittamaan tänne jotakin niin raportoikaa moderaattoreille, että osaavat poistaa viestit välittömästi. Yritän myös taas jatkossa muistaa sen, etten neuvo netissä ketään. Että haistapa Bone pitkä kukkanen.![]()
Superbike #7
Tämä on helppo. Kylätason fysiikan perusteella vastavoimat kumoavat toisensa kuten tässä videossahttps://www.youtube.com/watch?v=CEYcGPF00l0
Kylätason kurapyöräilijä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Just näin. Vääntömomentti on pyörimisliikkeen suuntainen voima ja vastaava hyrrävoima poikkeaa tästä 90 astetta. Samainen vääntömomentti kääntää venettä potkurin pyörimissuuntaa vastaan. Tässäkin kohtaa on joissain veneissä päädytty kahteen potkuriin, joiden pyörimissuunnat ja momentit kumoaa toisensa.
Mopoton mies
Tämä onkin viisas päätös.
Ei ihmisistä saa kokkia jos ne ei erota jauhoja, ryynejä, leseitä ja jyviä toisistaan.
Sitten kun sekotetaan vielä pannut, kattilat, kasarit ja padat keskenään ei ihme että väärin ymmärryksiä syntyy.
Normi kansalainen ei taida muistaa kuin piin koulun fysiikan tunneilta.
Sini, kosini ja vektori on tuttuja sanoja, mutta mitä ne tarkkaan ottaen olivatkaan niin sitä ei muisteta.
Siinä vaiheessa kun puhutaan kulmakiihtyvyyksistä ja avaruusintegraaleista on sama vaikka asian esittäisi hebreksi.
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
No työntäkää sitä kahvaa sitten vähän pienemmällä voimalla mutta TYÖNTÄKÄÄ sitä.
MotoGP kuskien ajoasento on ainakin sellainen, että kyynärvarret ovat vaakasuorassa, joten työntö kohdistuu oikeaan suuntaan ja on tehokas.
Rossi.jpg
Usein näkee kyykkykuskeja ainakin liikenteessä, joiden kyynärvarret osoittavat jyrkästi alaspäin, kun kroppa on melkein pystyssä. Ei ihme jos vastaohjaus on hankalaa sellaisessa asennossa.
Pekka
No kun ei vain työnnetä. Kahvaa voi työntää tai vetäätarpeen, tilanteen ja kaluston mukaan. On hieman erilaista jonkun matkalehmän ohjastaminen motarilla kuin muoviluodin ohjastaminen serpentiinillä.
Oman ajoasennon voi taputella kuntoon opastuksen, käytännön harjoitusten ja rakentavan palautteen avulla esimerkiksi .orgin ratapäivillä ajotaito-kursseilla. Riippumatta siitä ajaako kyykyllä tai nakulla tai millä vaan.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Nyt, kun isompi huuto on vaiennut ja lopullinen totuus lie löytynyt, pannaan tähän vielä tämmöinen linkki:
https://www.youtube.com/watch?v=QbNSWOZazaA
Siinä on asiasta jotain välillä 32:40 - 35:35, countersteering vs. counterbalancing. Itse en oikein usko, että vastaohjaus toimii polkupyörävauhdeissa, jotku täällä uskoo.
Varsinkin kohdasssa 34:58 mietin, että työntö- vaiko vasta- vaiko peräti puskaohjata.
Mihin sitä polkupyörää tarvitsee referenssiksi? Olen onnistunut ajamaan
moottoripyörällä polkupyörävauhtia vaikka sen etupyörä yksin painaa enemmän kuin fillarini yhteensä. Itse asiassa polkupyörän tapauksessa kuski painaa monin verroin enemmän kuin kulkuväline ja omassa tapauksessani moottoripyörä painaa n. 2,5 kertaa sen mitä minä. Tällä tuntuu hieman olevan vaikutusta suunnanvaihtojen nopeuteen, vakauteen yms.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Fillarillahan on helvetin paljon halvempaa ja vaarattomampaa "kokeilla" eri asioita käytännössä.
Samalla huomaa tosiaan tuon massan ja niiden suhteiden vaikutuksen.
"Absoluuttinen", käytännön kontekstista irroitettu, teoreettinen totuus "vastavoimista",
havainnollistuu konkreettiselle tasolle mainiosti juuri fillari-mopo vertailuissa.
"Hyttysen paska valtameressä"- vertaus sopii yllätävän usein ja moneen käytännön asiaan.....
vaikka absoluuttinen teoria "suunnittelupöydällä" muuta näyttäisi.
On hieman eri asia potkaista pientä muovista leikkiautoa......
kuin useamman tonnin painoista ökymaasturia.
Ei paljoa käytännössä paina.... vaikka teoriassa joitain samoja asioita tapahtuukin.
Mut joo.... "vastaohjaaaminen" - kallistuminen - nopeus.
Koittaa fillarilla tasapainoilla paikoillaan hän..... vaikka tuttavallisestikin.
Vauhti nolla, mutta "tasapainoilu" taitaa kuitenkin tapahtua pääosin stongaa
kääntelemällä tuossa lajissa ja nopeudessa.
Homman huomaa erityisen hienosti kun tasapainoilee fillari selvästi kallellaan ja
vaikka vielä "jarrua vastaan".
"Lisää kääntäminen" nostaa hyvin pystyyn ja "oikaisu" kallistaa lisää.
Vauhtihan oli nyt nolla.
"Hiljaisessa vauhdissa"... noin yleisemmin.... taitaa sitten olla sujuvampaa liikkua
pienemmillä/vähemmän radikaaleilla kallistusmenetelmillä... ja hommaan tulee
ihan eri suhteessa tasapainon "horjuttaminen" muilla keinoin kuin vastaohjaamalla....
ja tämän yhteydessä enemmänkin "kääntämällä menosuuntaan".
Aika keikkuvaksi menee mutkitteleva hidasajo vaihtelevalla nopeudella (käytännön oloissa)
jos pelkästään vastaohjaamalla mennään.
Ihan klassikko on jostain pihasta-porttarista kadulle kääntäminen ja kiihdyttäminen siten,
että kipataan peli nutulleen vain vastaohjaamalla.
Tuohon nopeasti etenevään jatkumoon kun tulee käytännön tilanne eteen..... esim.
kadulle sopivasti pysähtyvään tai hiljentävään auton muodossa..... niin PÖKS!. Juu-ei, ei perään, vaan....
Sisäkurvissa ollaan kyljellään..... kun joudutaan reilusti himmaamaan.
Samaan pläjäykseen osuva reilu tasapainotilan horjuttaminen vastaohjaamalla ja
kiihdytyksen muutos/loppuminenhiljentämiseksi saavat "pelin sakkaamaan" ihan kivasti.
Etenkin, jos ei ole pakko tehdä paniikkijarrutusta..... jonka tapahtuessa
todennäköisyys sille, että jarruttaa etusen alta hartialukossa.... tai ettei absijarrutuskaan
riitä nostamaan hartialukossa kallellaan olevaa peliä pystyyn.... kasvaa aika lailla.
Pelkän takajarrun käyttötottumus sitten tuossa kohtaa oikeastaan jo sinetöi sen kippaamisen sisäkurviin.
Vauhdin ja tilanteiden äkkinäisyyden lisääntymisen myötä (tarkoituksella tai pakon edessä),
tarvitaan sitten lisääntyvässä määrin "kovempia konsteja" (vastaohjausta" peliin).
"Kropan käyttö" tasapainotilan horjuttamiseen, muuttamiseen ja sääntelyyn ei koskaan
katoa mihinkään, sen vaikutus/osuus kokonaisuudessa vaan vaihtelee.
Monissa, ihan normaaleissa ja rennoissa kurvailuissa sen vaikutus.... eritoten yhdistettynä
nopeuden tarkoituksenmukaiseen muuttamiseen.... RIITTÄÄ hyvään ja hallittuun etenemiseen.
......Sitten taas ei.
Sittenkään... kun se ei riitä, sillä voidaan joko tehostaa tai kompensoida.... ja hienosäätää
sofistikoidusti etenemistä.
Jos kaksipyöräinen olisi lähtökohdiltaan "vain ratista ohjattava".......
siinä olisi jo ajat sitten ollut pieni ratti, joka olisi välitetty toimimaan kuin "väärinpäin kääntyvä stonga".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
En jaksa katsella mitään videoita, mutta sanonpa vaan, että pistin oikein merkille, kun ajoin pyörän sateella parkkihalliin, niin kyllähän se eturengas vaan jälkien perusteella oli käynyt vasemmalle parkkiruutuun kääntymään lähdettäessä oikean kautta mutkan. Vauhtia tuskin oli kymppiäkään.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
.....Taitaa herra "kymmentä vailla" koittaa lämmittää juuri poltettua saunaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Hieman yleisempää vastaohjauksen tiimoilta.
Olen kuullut kommentin autokoulun mopo-opettajalta, että heillä ei ole aikaa opettaa vastaohjausta niille mopokorttioppilaille.
Mistä tässä on kysymys? Viekö se homma paljon aikaa? Siis se vastaohjauksen opettaminen.
Pekka
Sulla on kyllä selkeä perversio pitää tätä aihetta yllä. Välillä näyttää, että homma "kuivuu" kasaan niin tulet laittamaan jonkun "höttötötöttötö" -kommentin jolla provosoit aiheen taas nousuun, että pääset väittelemään.Mutta sitähän ne trollit tekee.
ps.Mee opettelemaan vastaohjausta vaikka Tattarisuolle, oon nähny yhen pellen harjoittelemassa jo siellä.
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Ei kyllä onnistu ilman työntöä/vetoa, yks kääntö mahdollisesti, mutta peräkkäin kolme kääntöä tiukasti...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Nyt kun tuntuu että vasta- tai työntöohjaus on taputeltu niin itseäni kiinnostaa tuo U-käännös ja sen tekeminen silleen että onnistuu ahtaassa paikassa vekslaamatta ja "köpöttelemättä".
Tuolleen;
https://www.youtube.com/watch?v=8ZFdxEWpefI
Suzuki VZ 800 Marauder ja BMW R1150R
Tuo linkattu video on varsin asiallinen koko aihepiiriin liittyen.
Siinä tulee selkeästi esille ne monet eri "elementit" kaksipyöräisen ohjaamisessa ilman
että tuijotetaan sokeasti yhteen tolppaan.... vaikka se hädän hetkellä
olisi kuinka tukeva tahansa.
Kaksipyöräisellä liikkumiseen voi hyvin liittää hieman käänteisesti herra 47:n sloganin....
Eli.... Ellei kaksipyöräisellä liikkuessa ole "rytmi veressä", on paskat housussa.
Tuntuma - Rytmi...... Ei ihan pikkujuttuja kaksipyöräilyssä, vaikka moni niillä "pyyhkiikin".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY