Sivu: 33 / 45:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23313233343543 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 961:stä 990:een 1335:sta
  1. #961
    Mikeyx: Ohjausliikkeet, kun rullat pyörii, siirtyy tukipiste rattia kääntämällä ihan niinkuin tielläkin suoraan ajaessa.
  2. #962
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Mutta mikä muu kuin hyrrävoimat pitävät treenirullilla "ajettavaa" polkupyörää pystyssä? Tällöinhän fillarin nopeus on nolla ja renkaatkin ovat ainoastaan pyörintäliikeessä.
    Ihan sama kuin liikkeessäkin olevan. Testaa! Stonga lukkoon ja kokeilemaan.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  3. #963
    Eli onko rulla-ajossa pystyssä pysyminen siis sitä, että siirretään tukipisteitä (=renkaat) jatkuvasti painopisteen alle?
  4. #964
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Eli onko rulla-ajossa pystyssä pysyminen siis sitä, että siirretään tukipisteitä (=renkaat) jatkuvasti painopisteen alle?
    Cossalter (Nitrousin hyväksymä(TM) lähde) tunnistaa kolme eri hyrrävoimatyyppiä:

    - Gyroscopic yaw effect: gyroscopic: effect generated by rotation of the wheels, in curve in steady motion.
    - Gyroscopic roll effect: Gyroscopic roll effect: gyroscopic effect generated by rotation of the wheels, during the motorcycle's roll motion, around the axes passing through the tracks of both tyres.
    - Gyroscopic steer effect: gyroscopic effect generated by the rotation of the front wheel, during a steering manoeuvre.

    Kääntyvästä eturenkaasta hän kirjoittaa mm. seuraavaa:

    "Gyroscopic effects from roll motion.
    Gyroscopic effect on the handlebars (front wheel roll).
    This gyroscopic effect occurs when the motorcycle inclines.

    ...

    Therefore, one can state that this gyroscopic effect has a stabilizing influence, in this way that it tends to maintain the motorcycle in equilibrium by exerting an aligning action. "

    http://dinamoto.it/dinamoto/8_on-lin...opici_eng.html

    Tämän mystisen iltatöinä rakennettun hyrrävoimattoman pyörän osalta voitaneen todeta sen joko poistavan ainoastaan yhden ajoon vaikuttavista hyrrävoimista (jos sitäkään).

    Toinen vaihtoehto on, että professori Cossalterin laskelmat ja simulaatiot ovat virheelliset.
  5. #965
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Meinaatko että kun tän ketjun lukemalla loppujen lopuksi hoksaa miten nopeesti ja tehokkaasti käännetään, niin ajaa sisäkurvista pihalle

    Ja tää vastaohjaushan opetetaan kyllä tossa prätkäkortin yhteydessä, siitäkin huolimatta että joku on ajanut vuosikymmeniä.
    Samaa mieltä Shyhanderin kanssa. Nykyään ei onneksi mopo- eikä mp-korttia saa, ellei osaa tietoisesti mutkaan ajaa vastaohjaamalla. Juuri tässä Pekkaveen kaltaisten ajo-opettajien mittaamaton arvokas työ näkyy. Positiivisia tuloksia on jo nähtävillä nuoremmassa ikäpolvessa (http://www.hs.fi/kotimaa/a1432434856696) samaan aikaan kun ajo-oikeuden B-kortin myötä lahjaksi saaneiden onnettomuudet ovat lisääntyneet (http://www.tekniikkatalous.fi/talous...n-3258543.html).

    Sitäpaitsi, kyllähän tässä keskustelussakin on tapahtunut positiivinen muutos: Ollaan kaikki samaa mieltä siitä, että tehokkain ja turvallisin tapa ohjata moottoripyörää on käyttää ohjaustankoa vastaohjaamisen aikaansaamiseksi!
  6. #966
    Keritäänkö kesäpäiviin mennessä vielä rakentamaan sellaiset rullafillarit?

    Mieluiten niin, että toisessa on rullat ees ja takan
    Ja toisessa vaan 2 rullaa takana.

    Asia 2

    Kun on nyt kovasti kerrottu kuinka hyrrävoimien vaikutus on luokkaa mitätön.

    Ni kyllä ainakin minuun ns sirkustemppuna teki suuren vaikutuksen se kun pyörivä polkupyörän vanne kiinnitetään akselin toisesta päästä naruun ja se jää ikäänkuin ilmaan leijumaan.

    Kuin myös ajonopeuden vaikutus kääntyvyyteen kun ajataan hiljaa tai kovaa.

    (Siis ilman käsiä ajaessa joutuu tekemään paljon kovemmin töitä jos haluaa kääntää pyörää vauhdin kasvaessa)
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  7. #967
    Menkää sitten rullien jälkeen ihmettelemään trial-kuskia joka seisoo vaikka päivän pyöränsä päällä ilman hyrrävoimia, ihan sama millaisella alustalla, kiven päällä, nokka alaspäin tai toiseen suuntaan, ei vaikuta mitenkään. Ja nopeus on nolla.
    Tässä jauhetaan ikivanhaa tietoa niinkuin se olisi keksitty vasta muutama vuosi sitten, fyysikkohan haluaa ja voi pilputa asian kuinka pieniin palasiin tahansa mutta kuskille riittää että että mopo pysyy raidalla hinkkaamatta sitä miksi se siinä pysyy. Ihan sama kun ajaessaan funtsisi vedänkö happea nenän vai suun kautta tai molemmista. Pääasia että vetää sen verran mistä lävestä tahansa että pysyy tajuissaan. Paskanjauhantaan koko stoori, faktat asiasta on jo niin moneen kertaan käyty läpi tässä vuosien saatossa.
  8. #968
    Eihän se ohjausgeometria siitä pyörästä mihinkään muutu oli se rullien päällä vai ei. Pyörän alla rullaavaa asfalttia tuuraa nyt vain pyörivä rulla. Ei sen ihmeempää. Samalla lailla se toimii vaikka rullakin olisi asfalttia, tai vaikka rullan halkaisija olisi metrin, tai sata metriä, tai vaikka maapallon verran.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  9. #969
    Nynnääs tarttee kyl sanoo......

    Että "ELÄMÄ ON LAIFFIA" .

    Antaa mennä pojat .

    Nyt hyrrävoimat peliin .

    Mut joo.... Eiköhän tän kaiken keskellä se
    olennaisin asia ole se, että ei niele karvoineen kaikkineen
    täysin kritiikittömästi sitä, mitä joku kestämättömin, vajain ja
    osin faktisestikin perusteettomin argumentein......
    vätitää yhdeksi ja ainoaksi, absoluuttiseksi totuudeksi....
    aina ja joka paikassa.

    Aika karua olisi elämä, jos asioiden saamiseksi oikeille
    raiteille pitäisi aina ja ainoastaan "temphaista metrihalolla"
    ympäri korvia..... jos joka toisessa tapauksessa pärjää
    mainiosti "huomauttamalla", tai hieman niskavilloista nippaamalla .

    Siinä kohtaa kun joku kapuaa pöydälle.... ja toteaa ihan napakoillakin
    henkseleillä,,,, että Mitään muuta vaihtoehtoa... koskaan.... homman
    saamiseksi raiteilleen ei ole... eikä tule.....
    KUN METRIHALOLLA YMPÄRI KORVIA! .

    Siinä kohtaa on jo kansalaisvelvollisuus "laittaa Pepantteenia nenään" .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  10. #970
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Kun on nyt kovasti kerrottu kuinka hyrrävoimien vaikutus on luokkaa mitätön.

    Ni kyllä ainakin minuun ns sirkustemppuna teki suuren vaikutuksen se kun pyörivä polkupyörän vanne kiinnitetään akselin toisesta päästä naruun ja se jää ikäänkuin ilmaan leijumaan.

    Kuin myös ajonopeuden vaikutus kääntyvyyteen kun ajataan hiljaa tai kovaa.
    Sirkustemppujen onkin tarkoitus hämmästyttää. Variaatio tuosta on pyörä, jonka akselin läpi on uitettu käsikahvat. Pyörä pyörimään ja sitten ihmetellään kuinka paljon voimaa tarvitaan vääntää pyörä kyljelleen. Samalla iloisesti unohdetaan kuinka helppo on kaatua pyörällä ja se onnistuu vaikka kuinka lujaa menisi. Mutta ranteesta ei välttämättä löydykään ruista. Ja sitä sitten huulet pyöreänä ihmetellään, että kylläpä on hurjasti voimaa hyrrävoimissa.

    Sitten sitä polkee kotio fillarilla eikä ole yhtään hengästyttävää kääntää fillaria pois pystyasennosta.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  11. #971
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Sirkustemppujen onkin tarkoitus hämmästyttää. Variaatio tuosta on pyörä, jonka akselin läpi on uitettu käsikahvat. Pyörä pyörimään ja sitten ihmetellään kuinka paljon voimaa tarvitaan vääntää pyörä kyljelleen. Samalla iloisesti unohdetaan kuinka helppo on kaatua pyörällä ja se onnistuu vaikka kuinka lujaa menisi. Mutta ranteesta ei välttämättä löydykään ruista. Ja sitä sitten huulet pyöreänä ihmetellään, että kylläpä on hurjasti voimaa hyrrävoimissa.

    Sitten sitä polkee kotio fillarilla eikä ole yhtään hengästyttävää kääntää fillaria pois pystyasennosta.
    Tästähän se tämänkin ketsun "tenho" kumpuaa .

    Kaksipyöräisellä "hallittu eteneminen" eri tilanteissa koostuu monelle käsittämättömän monista osatekijöistä.
    Tämä ei muuksi muutu, vaikka miten leveillä henkseleillä lämäytellään pöytään
    yksittäisiä, erillisiä asioita "staattisina" tilanteina ja tapauksina.

    Kaksipyöräisellä liikkumisessa on ihan eri kertaluokkaa "muuttujia" kuin "tikipoksin hommaamisessa"......
    joka sekin osoittautui ihan liian hapokkaaksi keskiverto janttereille .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  12. #972
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Mut joo.... Eiköhän tän kaiken keskellä se
    olennaisin asia ole se, että ei niele karvoineen kaikkineen
    täysin kritiikittömästi sitä, mitä joku kestämättömin, vajain ja
    osin faktisestikin perusteettomin argumentein......
    vätitää yhdeksi ja ainoaksi, absoluuttiseksi totuudeksi....
    aina ja joka paikassa.
    Laittamattomasti sanottu!
  13. #973
    http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyor...kaarrat-oikein

    Tuosta linkistä löytyy selkokielistä tietoa asiasta kiinnostuneille.
    1300 Gessu
  14. #974
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyor...kaarrat-oikein

    Tuosta linkistä löytyy selkokielistä tietoa asiasta kiinnostuneille.
    Selkokielistä kyllä, mutta sisältää monia asiavirheitä. Niitäkin on jo vuosien mittaan tällä palstalla käsitelty.
    Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
    SUZUKI DL650A
  15. #975
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa takki kirjoitti Katso viesti
    Samaa mieltä Shyhanderin kanssa. Nykyään ei onneksi mopo- eikä mp-korttia saa, ellei osaa tietoisesti mutkaan ajaa vastaohjaamalla. Juuri tässä Pekkaveen kaltaisten ajo-opettajien mittaamaton arvokas työ näkyy. Positiivisia tuloksia on jo nähtävillä nuoremmassa ikäpolvessa (http://www.hs.fi/kotimaa/a1432434856696) samaan aikaan kun ajo-oikeuden B-kortin myötä lahjaksi saaneiden onnettomuudet ovat lisääntyneet (http://www.tekniikkatalous.fi/talous...n-3258543.html).

    Sitäpaitsi, kyllähän tässä keskustelussakin on tapahtunut positiivinen muutos: Ollaan kaikki samaa mieltä siitä, että tehokkain ja turvallisin tapa ohjata moottoripyörää on käyttää ohjaustankoa vastaohjaamisen aikaansaamiseksi!
    Siis v-ttu mitä tuubaa

    Trafista taas joku eityisasiantuntija vetäny ihan "trafimaiset" johtopäätökset

    Todellinen syy on tämä: Vuonna 2011 mopja rekisteröitiin 27 447 ja viime vuonna 7 348
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  16. #976
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Siis v-ttu mitä tuubaa

    Trafista taas joku eityisasiantuntija vetäny ihan "trafimaiset" johtopäätökset

    Todellinen syy on tämä: Vuonna 2011 mopja rekisteröitiin 27 447 ja viime vuonna 7 348
    Tää on muuten just näin. Nyt on viime aikoina ollut niin vitusti kaikkea kakspyöräisiin liittyvää skeidaa liikkeellä "uutisina", ettei oikein tiedä, mihin tässä enää tarttuis
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  17. #977
    Lainaa Kiertotiehuvitus kirjoitti Katso viesti
    Selkokielistä kyllä, mutta sisältää monia asiavirheitä. Niitäkin on jo vuosien mittaan tällä palstalla käsitelty.
    Käsitelty on, juu. En kuitenkaan löytänyt kirjoituksesta mainittavia asiavirheitä muuta kuin tahallaan väärinymmärtämällä. Vähän niinkuin tässä keskustelussakin monille on käynyt.

    Viitatulla kirjoituksella on vahva empirian tuki. Toisin kuin niillä kertomuksilla, joissa tehdään rataennätyksiä persettä keikuttamalla.
  18. #978
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Siis v-ttu mitä tuubaa

    Trafista taas joku eityisasiantuntija vetäny ihan "trafimaiset" johtopäätökset

    Todellinen syy on tämä: Vuonna 2011 mopja rekisteröitiin 27 447 ja viime vuonna 7 348
    Mutta onhan se hyvä että mopoilusta on tullut turvallisempaa. Ja kun kortin hintaa nostetaan vielä muutama sataa euroa, sitten se vasta turvallista onkin, kun kukaan ei enää aja mopolla. Ja taas erikoistutkija voi todeta että oikeaan suuntan ollaan menossa
    Elämä on onneksi mutkikasta
  19. #979
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Jo pelkästään tämä vie uskottavuuden muulta tekstiltä:

    "Moottoripyörää pitää siis ajettaessa pystyssä hyrrävoima." Ihan täyttä tuubaa.
    Ei ainakaan Cossalterin mukaan ole tuubaa. Hän toteaa näin "Therefore, one can state that this gyroscopic effect has a stabilizing influence, in this way that it tends to maintain the motorcycle in equilibrium by exerting an aligning action." http://dinamoto.it/dinamoto/8_on-lin...opici_eng.html

    TM:n jutussa on kyllä virhe ohjaamisesta hitaissa nopeuksissa. Vastaohjaus kääntää pyörän myös hitaissa nopeuksissa.
  20. #980
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ihmiset vain palastelevat ympäröivää maailmaa jokainen omalla tavallaan ja osalle meistä kaavat ja teoria ovat se oikea tie, kun taas toiselle riittää kun sanoo, että tyrkkäät tosta tangon päästä kun haluut päästä tonne ja päinvastoin.
    Minun Ajotaitokursseillani on riittänyt se, että kerron, että työnnä sitä kahvaa.
    Ja sitten näytän esimerkin videolla.
    Ja kerron myös mitä tuossa videossa oikeasti tapahtuu.
    Siis tuon tekemäni videon
    Pekka
  21. #981
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kuten sanottua, ihmiset oppivat eri tavalla. Monille tuo kertomasi tapa toimii, mutta kaikille ei.
    No, olenkin insinööri
    Ehkä tuota eivät jotkut humanistit ymmärrä tai sitten toisin päin.
    Pekka
  22. #982
    Lainaa Jagroan kirjoitti Katso viesti
    Tärkeintähän on, että aiheesta keskustellaan ja vastaohjauksen oppii käytännössä.
    Jos yksikin onnettomuus saadaan tällä keskustelulla vältettyä, on se mielestäni kannattanut.

    Kun tämän välillä hieman sekavankin keskustelun lukee, tulee itselle lähes pakottava tarve käydä kokeilemassa vastaohjausta käytännössä. Jos muillakin lukijoilla tulee samanmoisia fiiliksiä paranee liikenneturvallisuus todennäköisesti taas.
    Hyvä, jos sulle tai muillekin tulee pakottava tarve kokeilla tätä hommaa.
    Aja siis vaikka asfalttitiellä suoraan eteenpäin. Työnnä vasenta kahvaa voimalla. Älä ajattele mitään, työnnät vaan. Näet mitä tapahtuu. Pyörä kääntyy vasemmalle.
    Se työntö pitää oikeasti tuntua siellä käsivarressa, jotta se olisi oikea työntö.

    Siinäs näet, mitä vastaohjaus on. Ja opit homman oitis. Ja pystyt väistämään eteen hyppäävän mummon tai auton.
    Pekka
  23. #983
    Eikös sitä pitäs kokeilla joka kerta kun lähtee pihasta pyörällä, no niin ainakin itse teen... nopeita työntöjä ja vetoja, edestakas
    T7
  24. #984
    Lainaa takki kirjoitti Katso viesti
    Ei ainakaan Cossalterin mukaan ole tuubaa. Hän toteaa näin "Therefore, one can state that this gyroscopic effect has a stabilizing influence, in this way that it tends to maintain the motorcycle in equilibrium by exerting an aligning action." http://dinamoto.it/dinamoto/8_on-lin...opici_eng.html

    TM:n jutussa on kyllä virhe ohjaamisesta hitaissa nopeuksissa. Vastaohjaus kääntää pyörän myös hitaissa nopeuksissa.
    Ihan tarkalleen ottaen fuysikot ovat jopa sitä mieltä, että kukaan ei täysin osaa selittää miksi kaksipyöräinen pysyy pystyssä.

    Hidas nopeus ja vastaohjaus, riippuu siitä tarkastellaanko asiaa puhtaasti teoreettisena kysymyksenä vai käytännön kannalta. Käytännössä hitaassa vauhdissa parkkipaikalla on painonsiirto tehokas tapa painaa mopotin kääntymään haluttuun suuntaan. Jenkeissä opettavat tätä, kun vastaohjaus on jo taputeltu. Käyttävät termejä conter steering ja counter weighting. Youtubesta löytyy kosolti videoita aiheesta, vaikka japanilaiset poliisit kiertämässä keilarataa. Tai sitten voi itse kokeilla moottoripyötällä U-käännöstä kapealla tiellä ja ihmetellä miten täkäläiset poliisit niin näppärästi kääntävät FJR:n kulkusuunnan 180 astetta noin sekunnissa. Ei sillä, että eikö tuossakin käytettäisi vastaohjausta vaan sillä, että moottoripyörän ohjaaminen monen tekijän summa katseen käytöstä alkaen ja se unohtuu näissä esitelmissä, joissa korostetaan ja alleviivataan vastaohjausta yli kaiken muun. Olisi mielestäni järkevämpää puhua moottoripyörän ohjaamisesta kaikin puolin kuin vain yhdestä asiasta. Norjalaisten Ajo Hanskassa on hyvä opus lukea, kannesta ksnteen.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  25. #985
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Ihan tarkalleen ottaen fuysikot ovat jopa sitä mieltä, että kukaan ei täysin osaa selittää miksi kaksipyöräinen pysyy pystyssä.

    Hidas nopeus ja vastaohjaus, riippuu siitä tarkastellaanko asiaa puhtaasti teoreettisena kysymyksenä vai käytännön kannalta. Käytännössä hitaassa vauhdissa parkkipaikalla on painonsiirto tehokas tapa painaa mopotin kääntymään haluttuun suuntaan. Jenkeissä opettavat tätä, kun vastaohjaus on jo taputeltu. Käyttävät termejä conter steering ja counter weighting. Youtubesta löytyy kosolti videoita aiheesta, vaikka japanilaiset poliisit kiertämässä keilarataa. Tai sitten voi itse kokeilla moottoripyötällä U-käännöstä kapealla tiellä ja ihmetellä miten täkäläiset poliisit niin näppärästi kääntävät FJR:n kulkusuunnan 180 astetta noin sekunnissa. Ei sillä, että eikö tuossakin käytettäisi vastaohjausta vaan sillä, että moottoripyörän ohjaaminen monen tekijän summa katseen käytöstä alkaen ja se unohtuu näissä esitelmissä, joissa korostetaan ja alleviivataan vastaohjausta yli kaiken muun. Olisi mielestäni järkevämpää puhua moottoripyörän ohjaamisesta kaikin puolin kuin vain yhdestä asiasta. Norjalaisten Ajo Hanskassa on hyvä opus lukea, kannesta ksnteen.
    Hyvin sanottu, olen tästä täsmälleen samaa mieltä!
  26. #986
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Ihan tarkalleen ottaen fuysikot ovat jopa sitä mieltä, että kukaan ei täysin osaa selittää miksi kaksipyöräinen pysyy pystyssä.


    Mistäs pelleopistosta nämä "fyysikot" on paperinsa saaneet. Eiköhän tästä ole aika hemmetin hyvä ymmärrys ja käytännössä pyörän käytös voidaan mallintaa täydellisesti. Poikkeukset tulee sitten esim renkaan sisäilman käytöksestä, joka rengasinsinöörien mukaan on niin vähäinen vaikutukseltaan, ettei maksa vaivaa mallintaa.
    B-King
  27. #987
    Minä pysyn pyörällä pystyssä minuutin paikoillaan. repikää siitä (muut paitsi trial-kuskit).
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  28. #988
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Hyvä, jos sulle tai muillekin tulee pakottava tarve kokeilla tätä hommaa.
    Aja siis vaikka asfalttitiellä suoraan eteenpäin. Työnnä vasenta kahvaa voimalla. Älä ajattele mitään, työnnät vaan. Näet mitä tapahtuu. Pyörä kääntyy vasemmalle.
    Se työntö pitää oikeasti tuntua siellä käsivarressa, jotta se olisi oikea työntö.

    Siinäs näet, mitä vastaohjaus on. Ja opit homman oitis. Ja pystyt väistämään eteen hyppäävän mummon tai auton.
    Jep. Pyörä kääntää etupyörän itse vasten työntöä. Mitä suurempi voima sen tiukempi kurvi.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  29. #989
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Jep. Pyörä kääntää etupyörän itse vasten työntöä. Mitä suurempi voima sen tiukempi kurvi.
    Hienoa, että joku edes ymmärtää tuon, kuten sinä.
    Täällä vaan kirjoitellaan kaikenlaista teoriaa ja fysiikan lakeja, mutta menkää itse kokeilemaan.

    TYÖNTÄKÄÄ SITÄ KAHVAA.
    Ja voimalla.
    Pekka
  30.  
  31. #990
    Tänään tuli taas ikävä viesti uutisissa. Joku oli ajanut Savonlinnassa ulos kurvista ja kuollut.
    Porukka ei vaan osaa.
    Pekka
Sivu: 33 / 45:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23313233343543 ... ViimeinenViimeinen