Itselläni on vieläkin kevyempi pyörä ja olen tullut siihen tulokseen että jo pelkkä ajatuksen siirto aivopuoliskosta toiseen riittää kääntämään pyörää... on nimittäin käynyt useasti niin että ajaessani "vaistonvaraisesti" ja nauttien ajamisesta pyörä on kulkenut juuri sinne minne olen sen halunnutkin menevän mutta kun olen alkanut miettiä liikaa siirtäen toimintoja toiselle puoliskolle (kaiken maailman vastaohjauksia ja painonsiirtoja tai sitten joitakin muita itse ajamista häiritseviä ikäviä asioita) lepikko on (melkein) kutsunut...
(kameraa ei kannata laittaa kypärään vaan pyörään kiinni ja vielä mahdollisimman keskelle osoittamaan suoraan eteen, vinoon asetettu kamera kampeaa pyörää siihen suuntaan mihin se sattuu osoittamaan, siis kun mietit minne se osoittaa, ajatuksen voima on suurempi kuin mitä luulemmekaan)
Viimeksi muokannut: collikka; 19.06.2015 klo 15:40.
juuri nyt pyörätön
Niin mutta kun täällä eräät väittää, että mopo kääntyy pelkällä kropallakin niin sen takia tää koko ketju on mitä on. Mutta jos ajaessa joutuu miettimään miten saa mopon minne haluaa niin olisi parempi pysyä poissa liikenteestä...
Tässä taidetaan mennä aika pitkälti vastaohjaamalla vai käyttääkö kovasti kroppaa apuna?
Viimeksi muokannut: -JuhaK-; 19.06.2015 klo 15:24.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
En ole koskaan dissannut vastaohjaamisen tarpeellisuutta, usein ehdotonta välttämättömyyttäkään.
SE kun nyt ei vaan pidä alkuunkaan paikkaansa, etteikö kaksipyöräisellä, 250 kg:n norsullakin,
voi kurvailla sujuvasti ihan mukavaa kyytiä ( tikkarin huippeissa ja reilusti ylikin ) iiiiiiilman käsiä.
Tämä kun jostain vitun ihmeen syystä vain on mahdollista..... vaikka mahdotonta onkin.
Jos neekeri asettaa fathan.. vai mikä se nyt oli.... Juhannukselle ja joku kehottaa....
"neekeri.... nyt mieti ja tarkkaan", kehottaisin ihan oikeasti ryömimään ulos ratanahoista ja
unohtamaan hätätilanteet tai muut "väkisin runnomiset".
Miten kaksipyöräisellä.... polkupyörästä alkaen on mahdollista ajella hyvällä sykkeellä ilman käsiä......
joita ilman on aika vitun hankala vastaohjata.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei ollenkaan hankala. Vastaohjaus toimii myös ilman käsiä. Tosin hitaammin. Mutta edelleen ennen oikealle kääntymistä ohjaustanko kääntyy ensin hetkeksi vasemmalle. Ihan ilman käsiä:
https://youtu.be/4PbmXxwKbmA?t=2m21s
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Mä en näe tuossa videossa tälläkään kertaa mitään "countersteering actionia" ajettaessa ilman käsiä, pätkä 2:21...2:35 . Missä kohtaa sen pitäisi tarkalleen näkyä? Näen ihan tavallista steering actionia eli ohjaustangon kääntymistä kallistuksen suuntaan kuten mm. prekession seurauksena pitääkin tapahtua.
1000
Tuo pitää ehdottomasti paikkansa. Kuluneella viikolla tarvitsi vain käydä mielessä, että sehän on jussi tulossa. Sen jälkeen pyörä kulki aivan kuin itsestään sopivan liikkeen pihaan. Onneksi matkalla ei tapahtunut mitään yllättävää, että pyörän olisi tarvinnut harkita vastaohjauksen tarvetta.
Millaista poppareiden kanssa sopivaa öljyä suosittelisitte tämän keskustelun sujuvoittamiseksi?![]()
Tosi motoristi kierittelee (tai ainakin näin olen nähnyt tehtävän) kuumat popcornit noin kymppitonnin ajetuissa delvakeissa ja suolaa ne varikolta pöllityssä maantiesuolassa... lisäys tuohon, satuin tässä välissä keskustelemaan yhden hemmon kanssa, vanha castroli kelpaa myös...
(itse en ole tuota harrastanut kun delvakkia en nykyisin käytä ja noi varikotkin paikkakunnalta ovat hävinneet...)
Kehuvat että painonsiirto satulan yli puolelta toiselle sujuu hienosti...
Viimeksi muokannut: collikka; 20.06.2015 klo 16:02.
juuri nyt pyörätön
Jos ajaisi 1-2 pykälää suuremmalla vaihteella ja räyhäkierroksilla, niin ekan mutkan jälkeen kuvattaisiin pelastushenkilökuntaa. Ei vaan taitu enään painonsiirrolla kun vauhdit nousee.
Kurapyörillä kun ajetaan tapeilta niin sitä ohjataan osittain jalkatappien kanssa, painoa sille puolelle minne ollaan kääntymässä. Kun vauhdit nousee ja/tai mutkat jyrkkenee niin sitten on alettava riuhtoa ohjaustankoa jos haluaa pysyä ladulla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tuossa toisessa mopossa ryyppyvipu avaa kaasuläppiä ja säätövaraa riittää jonnekkin 100 km/h saakka.
Eihän sen vivun kanssa tietenkään voi olla kikkailematta.
Kovasti kun keskittyy, niin kyllä sillä kohtuullisen mutkaista tieosuutta pystyy kaasuun koskematta etenemään. Huteraa on ja kovasti pitää ennakoida. Aika hidas saa vauhtikin olla. Koko ajan tietty valmius tarttua kahvoihin.
Hitaammin tottakai kääntyy kuin ratista kääntämällä, mutta kyllä se kääntyy. Kaarroksen lopettaminen tuntuu välillä olevan vaikeampaa. Siihen voisi auttaa jos pitäisi kaasun isommalla ja säätäisi enemmän nopeutta takajarrulla, saisi pyörää paremmin pystyyn jarrua nostamalla. Vaan turha tuhota takajarrua.
En minä uskalla uhota Alastaroa ilman käsiä kiertäväni, mutta en kyllä ihan suoralta kädeltä mahdottomana pidä. Aikaa palaa ja takalaikka alkaa kyllä punottaa.
Kurapyörähommissa bermin ajaminen on ehkä vähän samanhenkistä. Kun ei voi rattia kauheasti kääntää kurvissa, on pidettävä mopo pystyssä nopeutta säätäen ja kuskia liikuttaen.
Kunhan Huurre saa sen jarrutontonni- haasteensa suoritettua, niin tässä voisi olla uusi.![]()
Tuota, näin Juhannuksena uskaltaa kysyä
Miten, onko se vasta vai työntö -ohjaus jos minä jätän kyytiläisen lähimmälle huoltoasemalle kun se aina mutkassa nojaa väärälle puolelle![]()
Kyllä kyytiläisen, varsinkin jos se on itseään vetoavaa sukupuolta (tasa-arvoinen ilmaisu) niin ei sitä voi Juhannuksena lempata huoltsikalle, vaan ajelua ja yhteis eloa on jatkettava niin vasta- kuin työntöohjauksessa![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
En mie mistään mitään tiedä, mutta sitten kun vedetään mutkaa hytti pystyssä, niin kun kääntää tangon vasempaan niin räärää kääntyy oikeaan. Sama myös toiseen suuntaan loogisesti ajateltuna. Uuuuuuu taikaa todellisessa maailmassa
Muutenkin ihmetyttää miten tätä jargonia on jatkunut jo yli 8 vuotta. Ei mitää mutta jatkakaa.
Viimeksi muokannut: nato26; 21.06.2015 klo 00:33.
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Kattokaas joskus noita Speedway ajoja niin siinä on työntö ohjausta kerrakseen![]()
Vanhalla oppimisen vaikeus
Joko tämä on ollut täällä?
https://youtu.be/nlc1bGPTR3c
Tuossa ilman käsiä ajossa on se hauska juttu, että kun kallistat vartaloa vaikka oikealle, pyörä kallistuu vasemmalle. Kokeile vaikka suoraan ajaessasi mitä tapahtuu. Kallistuminen vasemmalle saa ohjausgeometrian ja hyrrävoimien ansiosta etupyörän kääntymään himpun verran vasemmalle, mikä taas saa aikaan vastaohjauksen ja pyörän kallistumisen oikealle. Ja sitten mennään oikealle, kuitenkin aika hitaasti kääntyen.
Tuo käy hyvin ilmi tuosta videosta.
Ohjausliikkeet ovat hyvin pieniä, mutta selviä.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 21.06.2015 klo 21:40.
Pekka
Jääspeedway on vielä parempi opinahjo vastaohjaukseen.
Katsokaa minne etupyörä osoittaa kantattaessa ekaan kurviin lähdön jälkeen.
Toimii aika salamannopeasti ja missä on kropan kiemurtelu.
Jääspeedwaytä
Pekka
Olettaen että tuo "mennään oikealle" tarkoittaa sitä että ohjaustanko kääntyy oikealle, millä perusteella se ohjaustangon vasemmalle kääntyminen oli vastaohjausta mutta ohjaustangon oikealle kääntyminen ei?
Eikö olisi järkeenkäypää kaiken nähdyn perusteella vain todeta että kropan painoa sivusuunnassa siirtelemällä voi sitä mopoa jonkin verran kallistella eli ohjata?
1000
Onko tämä joku parkkipaikalla ajelun opettelun ketju.
Mä luulin, että täällä pitäisi oppia ajamaan moottoripyörää liikenteessä. Ja vaikka radalla.
Ja käyttämään vastaohjausta tietoisesti, tehokkaasti ja turvallisesti vaikka missä kiristyvissä kurveissa.
Hidasajohommat yms. on sitten hieman toinen juttu. Takajarrua koko ajan ja pään kääntöä, katseen suuntaa eikä maahan katsomista jne. Vaikka parkkipaikallakin kyllä käytät NOx sitä vastaohjausta.
No ei toi jääspeedway video ole siis mikään parkkipaikkavideo.
Siitä olen ihan sama mieltä.
Kiitos kuitenkin kommentistasi NOx. Tuohon hidasajoon voisi joku aloittaa ihan oman juttuketjun. Miten siitä selvitään ja miten noita Wingejä ja muita matkalaivoja käännellään parkkipaikalla.
Siitäkin on varmaan monta mielipidettä.
Pekka
Vastaohjaus on ohjaustangon kääntämistä väärään suuntaan.
Voi sitä pyörää kääntää kropallakin, kuten on kerrottu jo moneen kertaan.
Vastaohjaus tehdään käännöksen alussa ja lopussa, niin parkkipaikalla kuin radallakin.
Perfectcornerbike.gif
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 21.06.2015 klo 23:12.
Pekka
Juu, mutta miksi vasemmalle kallistaminen ja samalla ohjaustangon kääntyminen vasemmalle oli sun esimerkissä vastaohjausta mutta sama asia oikealle ei?
1000
Varmaan viiden vuoden päästä pyörissä on joku steer by wire tietokonesysteemi. Sitten ei enää tarvitse miettiä ohjausta.
Muutamaan otteeseen olen maininnut, että moottoripyörän ohjaaminen vaatii tukun keinoja. Lähtökohtaisesti vastaohjauksen osaa jokainen, joka kykenee ylipäätään moottoripyörällä ajamaan. Mutkan tai kokonaisen mutkapätkän ajaminen kokonaan läpi tarvitsee jo muitakin taitoja kuin vastaohjauksen. Siis liikenteessä selviäminen, kuten tuossa ihmettelet, että eikö siitä olekaan kyse. Vauhti, tilanne ja kalusto määrittelevät ne keinot, jotka edistävät selviämistä. Siksi on lähinnä säälittävää se, että vetelet esimerkkejä jääspeedwaystä tai mopon pudottamisesta seisontatuelta. Vastaohjausta pitää harjoitella hätätilanteita ajatellen, että se tulee niissä selkärangasta siinä tapauksessa, että väistöstä/ajolinjan muutoksesta on hyötyä. Lisäksi pitää muistaa, että vastaohjaus ei estä käyttämästä muita keinoja. Paras lopputulos tulee käyttämällä kaikkia keinoja, jotka auttavat pitämään mopon lapasessa.
Tyylisi änkätä vastaan ja korostaa vastaohjausta patenttiratkaisuna saa koko viestintäsi näyttämään sille kuin mitään muuta ei tarvitsisi osata. Ja jos joku aloittelija sen tulkitsee siten, että kurvailemalla tangosta työnnellen on otettu tilanne haltuun, niin kuusessa ollaan ihan kirjaimellisesti. Aletaan siitä, että vastaohjauksesta ei ole kovasti hyötyä ilman oikeata katseen käyttöä: pahimmillaan vastaohjaat mopon juuri siihen mihin nimenomaan ei pitäisi mennä.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
,,,,,"on tää hienoo",meinaan mp:llä ajaminen!En tiennytkään. Hyvin olen tiellä pysynyt.Kilvankin ajettu (endurolla,KTM,Husse,ym).
Jatkuu:
Ajoin mp-kortin 16v!!!!! Niin/siis 16-vuotiaana!
Nyt alla 29:s mp, siitä ekasta JAWASTA piiiitkä aika. En vielä,,,,,ole kertaakaan ajanut mutkaa "suoraksi"!
Se on mitä suurin ajovirhe. Toki olen tullut mutkaan/mutkiin ns liian kovalla nopeudella.Hyi,hyi rumaa ajamista,mutta runttaamalla/kallistamalla on selvitty!
Olen kuullut,että ei uskallettu kallistaa,,,,no sitten lepikko kutsuu. Näin eräs tuttava kertoi Hyvinkää-Turenki välillä,ns Tanttalan mutka!
Ps sairasauto haki kuljettajan,jopa teho-osastolle vietiin. Näin tänään ko henkilön Hyvinkäällä juteltiin muutama sana!
Tapauksesta jo muutama vuosi,mutta opettavainen tapaus. Näin kaveri itsekkin toteaa!![]()
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,