No radalla ainakin pitäisi huomata, että ilman vastaohjausta ei mutkia selvitä kovassa vauhdissa. Siis jos rekisteröi mitä tekee. Toki painonsiirto ennakoiden mukana, vaan se ei riitä.
Kaikkea ne jenkit keksii. Meillä toimi tuossa videossa vastaohjaus hyvin 10 km/h nopeudessa.
Se on jotain 6 mph. Ja hitaammin ei oikein voi ajaa ainakaan moottoripyörällä videota varten. Fillarilla tuon voi videoida kanssa.
Polkupyörällä voisi varmaan ajaa hitaamminkin ja homma toimisi vastaohjauksella ihan yhtä hyvin.
Polkupyörää ja moottoripyörää ohjataan ihan samojen fysiikan lakien mukaan.
Kuten tuossa on tehty ajassa 2:29
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 07.08.2014 klo 21:57.
Pekka
missä olen maininnut mitään paskanjauhannasta? asianani oli kertoa, että moottoripyöräpoliisien opettajat käytttivät puolet päivästä vastaohjauksen käsittelyyn, en vieläkään käsitä miten tuota asiaa ei viestistäni saanut poimittua. tuo heittomerkeillä naamioitu sana oli tietenkin = vastaohjausta
Do you have premonitions of déjà vu?
No anteeksi. Ymmärsin väärin tuon kirjoituksesi.
Kai sitten tarkoitit vastaohjausta, mutta en sitä tiennyt.
Jotenkin vaan tuli mieleen, että toi sun kirjoitus olisi tarkoittanut tuota paskanjauhantaa.
" +1 tampereen pkk:lta ostettiin koulutuspäivä, kouluttajina moottoripyöräpoliisien kouluttajat, puolet koko päivästä puhuttiin ja opetettiin ***********a"
Ei kai tuota vastaohjausta tarvitse noilla tähdillä merkitä. Sen voi sanoa suoraankin.
Pekka
tähdillä kirjoitin tarkoituksena huomioida herkempien sensibiliteettiä kun tuntuu joillekin vastaohjaus olevan kirosana
Do you have premonitions of déjà vu?
Täytyy aluksi pahoitella näin 50cc-kuskina väärässä paikassa olemista, mutta aihe on kuitenkin sama joten menkööt.
Olen hämmästellyt sitä, ettei itselleni ainakaan kerrottu vastaohjauksesta yhtään mitään, kun pari vuotta sitten olin suorittamassa m-korttia. Kuten jo yllä Pekkavee mainitsi, ainakin omalla pyörällä vastaohjaus toimii 5km/h ylöspäin, eli hitaimmasta vauhdista, jonka ajaminen on vielä järkevästi mahdollista. M-kortin käsittelytunnilla ajoimme 10*50m kokoiselle parkkipaikalle ja ajoimme muutaman kerran hidasajo- hätäjarrutus- ja porttitreenit läpi ja tunti oli siinä. Ajoneuvoina oli skootterit, joissa oli joka välissä klappia eli ajo-ominaisuudet suoraan sanottuna surkeat ja kiihdytysmatka esim. portteja varten oli niin lyhyt, että tasanopeutta ei ollut mahdollista niillä tehoilla saavuttaa ennen ensimmäistä porttia. Suoraan kiihdytyksestä porteille siis. Ajo-opettaja ei neuvonut muuta kuin "pitämään pään ylhäällä" eli katseen käyttöä joka tietysti on sekin tärkeää.
Käsittelytunnin jälkeen pari kertaa hissuttelua liikenteessä ja käsittelykokeeseen. Koe meni tietysti läpi, eihän siinä mitään haastetta olekkaan. Omistin kortin 2-pyöräiseen 50km/h kulkevaan moottorikäyttöiseen ajoneuvoon ilman pienintäkään mainintaa vastaohjauksesta. Näin pari vuotta myöhemmin olen lukenut näitä juttuja netistä enemmän kuin riittävästi ja omaehtoisesti opetellut vastaohjauksen ja nopean väistämisen. Nykyään uskallan paiskata mopon kaistan laidasta toiseen parin-kolmen metrin matkalla 50km/h nopeudella ja uskoisin olevani valmis väistämään mahdollista isoa estettä kaistalla. Kerran olen joutunut tosissaan toimimaan, kun pimeällä reilun 10m päähän ilmestyi 5-10cm halkaisijaltaan oleva ja reilu puolimetrinen puukeppi suoraan ajolinjalle. Siinä eleetön väistö ja matka jatkui, tosin helpotuksesta huokaisin, että vastaohjausjuttuja olin lueskellut ja hommaa treenannut tyhjillä teillä. 10m siksi, että lähivalojen valokuvio ei todellakaan ulotu kauas.
Omasta mielestäni vastaohjauksen opettaminen olisi tärkeää jo m-kortin suoritusvaiheessa, sillä jo 50km/h vauhdissa väistäminen ei suju painoa siirtämällä toisin kuin rauhallinen kaarreajo. Iso osa ikätovereistani ajaa vielä kaiken lisäksi paljon kovempaa, esimerkiksi 80km/h. Tietääkö kukaan, neuvotaanko mopoilijoille jossain vastaohjausta?
Itse siis treenailin väistämistä ensin pikkuhiljaa ja sitten yhä reippaammin, kunnes eturengas alkoi menettämään pitoaan tangon työntämisen/vetämisen hetkellä. Siinä vaiheessa väistöliike oli jo sanalla sanoen valtava. Sen jälkeen on tähän hetkeen asti tullut pujoteltua tien paikkauksia, kuoppia, tms. Saatan myös päättää 5m ennen suojatietä, että kierränkin sen keskiviivan kautta. Tietenkin vain, jos tie on kokonaan tyhjä. Kilometrejä ei ole kertynyt kuin 12tuhatta, mutta nyt alkaa vastaohjaus olemaan kunnolla selkäytimessä ja tulee toivottavasti refleksinä jos jotain täytyy väistää.
Toivon suuresti, että taloudellinen tilanne antaa myöten ja muiltakin esteiltä vältyttäisiin, että pääsen joskus ajelemaan isolla pyörällä ja harjoittelemaan sillä vastaohjausta kunhan ikä moisen sallii. Sitä odotellessa täytyy ajella hiljaa ja ei muuta kun mukavaa loppuajokautta kaikille![]()
Wannabe-motoristi...
Rieju Mrt 50cc
Mainio viesti sinulta aamojj. Kiitos.
Ei mitään syytä pahoitella. Hienoa, että tänne saadaan myös nuorempia hemmoja mukaan.
Olet asian ytimessä. Mopoilijoille ja kaikille moottoripyöräilijöillekin pitäisi tuo homma opettaa jo alussa kortin hankkimisen yhteydessä. Ja vielä niin, että he kanssa ymmärtävät mistä on kysymys. Ja osaavat sen kanssa tehdä tietoisesti ja turvallisesti.
Meidän mopokoulussa tuo homma kyllä opetetaan perusteellisesti.
Pekka
mietin samaa olisinko opettaessani pojan veljeä ajamaan mopolla että puhunko vasta/työntö ohjauksesta mitään.
päätin että en sekoita hänen päätä kun kytkimen ja jarrujen käytössäkin oli pahoja puutteita.
totuus on kuitenkin se että 2 pyöräistä voi ajaa vain yhdellä tavalla eli vastaohjauksella.
ja hyvin meni ohjaus vaikka ei mitään maininnut asiasta.
Horo Elää !
Joo, itsekkin olen nähnyt miten toisille ihan perus liikkeellelähtö/pysähtyminenkin voi olla vaikeaa vaikka ajokokemusta kuitenkin esimerkiksi vuoden verran on takana, joten ymmärrän kyllä että se vastaohjaus saattaisi sekoittaa päätä vielä enemmän varsinkin, kun kyseessä saattaa olla ensimmäinen kosketus moottoriajoneuvojen maailmaan. Kyllähän ihmisillä tuppaa olemaan luontainen kyky ohjata 2-pyöräistä, varsinkin jos/kun osaa fillarilla ajaa. Tällä pärjää perustilanteissa kyllä, varsinkin mopolla kun vauhti ei kovin suureksi nouse, mutta väistö-/muussa yllättävässä tilanteessa saattaa käydä huonosti jos ei refleksinomaisesti tiedä, mitä pitää tehdä. Itse ainakin olisin varmasti ajanut sen edellisessä viestissä mainitsemani puukapulan päältä ja todennäköisesti kaatunut, jos en olisi niin ahkerasti väistämistä treenannut. 50km/h = 14m/s ja paljoa sen 14m pidemmälle ei lähivalot riejussa kanna, joten sekunnin reaktioajan jälkeen väistömatkaa on minimaalisen vähän.
Wannabe-motoristi...
Rieju Mrt 50cc
Hieno video. Kavereista tulee mainioita Motoparkin vastasuunnan kiertäjiä!!
Tällaista koulutusta tarvittaisiin meillekin.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
He he.
Hauska käyttää tuota nopeaa vastaohjausta ja väistöä autoilijoiden pelotteluun.
Tänään tulin "Torpalta" eli kerhomme tallilta Tapanilan läpi kotiin päin.
Siinä Päivöläntiellä yksi auto tunki kadulle oikealta jostain pihalta, kun olin tulossa neljää kymppiä kohti. Eteni hieman, pysähtyi ja eteni taas. Pysähtyi sitten keskelle tietä tukkimaan minun kaistani. Pysyin omalla ajolinjallani ja väistin vasta muutama metri ennen autoa.
Kuski taisi pelästyä kunnolla. Sitä ainakin toivoin.
Ei ehkä ollut ihan järkevää, mutta hauskaa se oli.
Pekka
Taitaa olla tuo kouluttamisen tarve aika syvällä.
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Nyt tiedän kaksi EAK-statuksella heiluvaa tyyppiä, jotka ovat täysin sopimattomia kouluttajiksi. Ja ei, en katso itse olevani toinen.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
No mites sä nyt tolleen. Eihän sitä tiedä, että oliko auton ratissa juuri kortin saanut nuori, joka joutuu harjaantumaan ajamiseen vaikka kortti onkin taskussa, tai sydänvaivoista kärsivä kohta eläkeikää kolkutteleva henkilö... Miten sä nyt katsot, että tuollaisella oman osaamisen pröystäilyllä ja muiden pelottelulla olis kouluttajaksi sopimattoman leiman ansainnan vaikutus??
Jotenkin vaan ei mun ymmärrys riitä. Meitä on tuolla liikenteessä moneksi. Osa osaa ja toisen vähemmän. Miks hemmetissä pitää sitten "opettaa" ilman opettaja-oppilas suhdetta muita. Siitä ei tule kuin armoton vi***us sille, joka on pyytämättään koulutuksen kohteena. Sehän se lisää meihin kohdistuvaa suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä.
NYT HERÄTYS PAHVI!!!! Ota seuraavat autokoulun opettajan sanat tarkkaan harkintaan: Joka kerta, kun lähdet liikenteeseen moottoripyörällä, on kyseessä ERITYISTILANNE. Käyttäydy sen mukaisesti, äläkä eskaloi tilannetta turhaan, "PEKKAVEE".
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
No tuo on kyllä hyvä ohje. Kiitos. Iski vaan päälle semmoinen poikamainen fiilis. Muutaman sekunnin ajan.
Olen pahoillani, että olen teille kaikille tuottanut näin paljon murhetta oman käyttäytymiseni takia.
Ja ilmeisesti pilannut maineeni MP kouluttajana tuolla muutaman sekunnin poikamaisuudella loppuelämäkseni.
Mutta oli se hauska tilanne.
Kirjoitin jo tuossa ekassa viestissä, että ei se ollut järkevää, mutta hauskaa se oli.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 09.08.2014 klo 00:52.
Pekka