Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Olihan tänne itekkin pakko laittaa oma mielipide kumottavaksi..![]()
Honda CB 1300 -08
SUZUKI BANDIT 1216 T -97
Halu korostaa hyrrävoimien vaikutusta muistuttaa itseasiassa aika paljon sitä intoa jolla siiven nostovoima selitetään Bernoullilla - turhaan tuumimatta miksi levysiipi lentää, taikka sitä miksi koneet kestävät taivaalla myös puolikkaan vaakakierteen jälkeen![]()
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Tuosta vähän lisää offtopicia tiedonjanoisille ja skeptikoille:
http://www.ilmailutoimittajat.fi/sel...n%20synty.html
Mopoton mies
Tässä menee ihan hämilleen eikä kohta uskalla enää edes lähteä ajamaan, varsinkaan rossikömpijällä kun siinä onkin neljä rengasta, eikä nyt tiedä enää ollenkaan että pitäisikö työntää, vetää vai kallistaa... Ja mihin suuntaan.
Voisiko PekkaVee ammattilaisena kertoa ihan perus rallienglannilla, että mitä nyt tehdä jos joutuu johonkin mutkaan kuitenkin ajamaan?![]()
Supermoto
Kyllähän pyörä kääntyy käytännössä, mutta kääntyykö se myös teoriassa? Epäilys voi iskeä kriittisellä hetkellä ja silloin on hengenlähtö lähellä. Asiaa kannattaisi mielestäni tiedustella liikenneministeriltä, koska hän ammattinsa puolesta tietää kaiken liikenteestä ja siellä käytettävistä laitteista.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
No voihan hyrrä.
Oleellista on, että uskaltaa ajaessa käyttää vastaohjausta reippaasti kun tulee kurviin reippaasti. Muuten mopo joutuu ulkokaarteen puoleiseen ojaan ja kuski sen mukana. Ja hölmömmät perässäajajat vielä seuraa siinä takana samaan ojaan.
Ja sitte hyrrävoimasta..
Sen avulla vaakasuuntaan pyöriessään mm. Segway pysyy pystyssä ja esim. yksipyöräinen tai kaksipyöräinen ajoneuvokin kuten historiallisista artikkeleista voitte lukea. Hauskoja patentteja on tehty myös keinumattomiksi tarkoitettuihin laivoihin.. yms. yms. kliffaa.
Ohjausta vakauttaa varsinkin jarrutuksessa etuhaarukan jättö, eli se "caster" ohjauskulma. Camberinhan tekee kuski itse kallistelemalla. Paikallaan caster sensijaan pyrkii kääntämään mp:n etupyörää kallistuksen suuntaan, koska etuhaarukan kulma aiheuttaa sen että renkaan kosketuskohta alustaan on taaempana kuin haarukan kuviteltu kosketuskohta maahan, jos se jatkuisi maahan saakka.
Hitaassa vauhdissa, esim. parkkipaikalla, mp:tä käännetään tangosta siihen suuntaan mihin sen halutaan kääntyvän, samalla painopistettä kääntymissuuntaan siirtämällä, koska hyrrä/linkousvoimia ei ole. Kovassa vauhdissa vastaohjausta tarvitaan, koska hyrrä/linkousvoima pyrkii pitämään mp:n pystyasennossa. Siksi mp:n päälle voi suoralla tiellä vaikka käydä seisomaan ja pidemmäksikin aikaa, jos siinä on vaikkapa vakionopeussäädin apuna. Painopistettä siirtämällä pyörän saa hiukan kallistumaan ja kaartamaan kallistuksen suuntaan. Tiukemmat kanttaukset on tehtävä sitten vastaohjauksella, jotka rohkea akrobaatti tietenkin tekee seisoessaan toisella jalalla ohjaustangon päällä..
Pystyasennossa pyörivän pyörän fysikaalinen erikoisuus on se, että renkaiden yläosa matkustaa eteenpäin suhteessa akseleihin yhtälujaa kuin alaosa taaksepäin. Akseli matkustaa menovauhtia. Siitä seuraa, että yläosan liike-energia on huomattavasti isompi kuin alaosan. Niinpä sen massan liikeradan poikkeuttamiseksi tarvitaan sitä enemmän energiaa mitä enemmän vauhtia on. Näin vastaohjausvoimaa pyörän kääntämiseksi ja kallistamiseksi tarvitaan sitä enemmän mitä kovempi vauhti on.
Asiaa voi havainnollistaa renkaan yhteyteen laitetulla siipirattaalla, josta renkaan yläosaan pudotetut kuulat lähtee tuplavauhdilla ajonopeuteen nähden.Heh..
Vaakasuunnassa
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Ei ihan Gospel. Sukellusveneet on tehty siitä raudasta johon on jäänyt ilmakuplia sisälle, joten ovat puolikelluvia; painolastiankeilla sitten säädellään syvyyttä. Helppoa perustason järkeilyä tämä.
Ps ihan hauska topicci
Aalto-yliopistossa on tehty kandidaattityö tuosta moottoripyörän renkaiden hyrrävoimien vaikutuksesta ajodynamiikkaan, kuten Nitrous jo kertoi.
Vuonna 2011 on Konetekniikan laitoksella hyväksytty työ nimeltään "Renkaiden hyrrävoimien vaikutus moottoripyörän ajodynamiikkaan". Tekijä on Juha-Matti Isomaa
Lueskelin tuota opusta.
Tässä muutama lainaus suoraan siitä.
Esipuheen yhteenvedossa kerrotaan mm. seuraavaa, suora lainaus:
”Työn perusteella moottoripyörään vaikuttavat hyrrävoimat lisäävät hieman mutkaa ajavan moottoripyörän kallistuskulmaa.
Kallistuessa moottoripyörän hyrrävoimat kääntävät ohjaustankoa kallistuksen suuntaan, jolloin ohjaustankoa on helpompi kääntää.
Toisaalta kallistuksen lisäämiseksi tarvitaan suurempi voima ohjaustankoon. Ohjaustangon kääntäminen saa aikaa hyrrävoiman, joka kallistaa moottoripyörää eri suuntaan ohjaustangon kääntämisen kanssa.
Tästä on hyötyä vastaohjauksessa, sillä hyrrävoima luo kallistavan momentin heti, kun ohjaustankoa aletaan kääntää. Tämän ansiosta vastaohjaus on nopeampaa kuin pelkästään painovoiman avulla tapahtuva kallistus.”
Yhteenvedossa kandidaattityön lopussa sanotaan muun muassa, suora lainaus:
”Kallistuva moottoripyörä aikaansaa hyrrävoimasta johtuvan momentin, joka kääntää eturengasta kallistuksen suuntaan.
Tällöin hyrrävoima toimii kuten ohjaustehostin vähentäen kuljettajan voimankäytön tarvetta. Samalla ilmiöllä on myös merkittävä rooli eturenkaan itseohjautuvuuden kannalta sillä eturenkaan kääntyminen kallistuksen ansiosta nostaa moottoripyörää pystyyn
Tämän kandidaattityön perusteella nykyisten moottoripyörien hyrrävoimilla on merkittävä rooli lähinnä itseohjautuvuuden ja vastaohjauksen osalta.”
Pekka
Tuo kandidaattityössä mainittu "ohjaustehostin" ei ole kuitenkaan moottoripyörissä oikein osuva nimitys.
Jos etupyörä kääntyy kaarteessa enemmän kaarteen suuntaan, niin seurauksena on vastaohjaus, joka pyrkii nostamaan pyörää ja oikaisemaan ajolinjaa loivemmaksi. Siksipä sitä kahvaa pitää työntää koko ajan esim. moottoritiellä siinä 2 sekunnin kaistanvaihdossa. Hyrrävoima kun yrittää kääntää sitä etupyörää sinne kaarteen suuntaan, josta aiheutuisi vastaohjaus ja kurvin loiventuminen. Sitä hyrrävoimaa pitää oikeasti vastustaa työntämällä sitä sisäkurvin kahvaa. Jos siis haluaa tehdä tiukan kurvin eikä mitään ajelehtimista vaikka kaistalta toiselle.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 15.05.2014 klo 01:20.
Pekka
Vielä tänä aamuna näytti siltä, että tässä keskustelussa olisi joku tolkku. Tänään tuli sitten sellaisia kirjoituksia, että niistä ei tiedä kirjoitetaanko tosissaan vai vedätetäänkö piruuttaaan ihan mahdotonta soopaa.
Ja esim. wikipediasta lisää http://fi.wikipedia.org/wiki/Gyroskooppi![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jokainen, joka uskoo hyrrävoimien pitävän kaksipyöräisen pystyssä menköön peruuttamaan ilman apupyöriä ja ottamatta jaloilla tukea. Jos mopossa ei satu olemaan peruutusvaihdetta, niin esimerkiksi Nuuksiontieltä löytyy pari hyvää mäkeä, joista saa tarpeeksi vauhtia.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Pekka nyt kannattaisi tehdä niin että kamera kiinnii siihen takalaukun paikalle ja kuvaamaan eteenpäin. Sitten kokeilemaan tää motariväistö, pari kokeilua ja sitten katsomaan mikä menee pieleen. Oma henkilökohtainen veikkaus: hartiat lukossa ja kyynärpäät liian korkealla. Mutta se selviää varmaan siitä videosta.
Mutta varo niitä kaiteita ja muuta liikennettä.
Elämä on onneksi mutkikasta
Sääliksi käy Nitrousta - itse olisin jo kyllästynyt ratakiskon taivuttamiseen noin viisikymmentä viestiä sitten![]()
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Eikös sitä syvyyttä säädellä peräsimellä..?
EDIT: siis tällä.
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Kuinkahan saataisiin Tekniikan Maailma poistamaan tai korjaamaan ”Turvallisesti moottoripyörällä” -kirjoituksen luku 1 ”Näin ohjaat ja kaarrat oikein”. http://www.tekniikanmaailma.fi/kaksi...kaarrat-oikein
Onko jollakin suhteita tuonne toimitukseen. Ei tarvitse täällä tunnustaa, mutta voisi välittää viestiä.
Viimeksi muokannut: Kiertotiehuvitus; 15.05.2014 klo 11:00.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?