Sivu: 8 / 44:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 67891018 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 211:stä 240:een 1307:sta
  1. #211
    Luojan kiitos tälle aiheelle on oma ketju, aika hengästyttävää luettavaa nimittäin!

    Loppupäivän aionkin viettää työtuolissa pyörimällä, siinä viihdykettä foorumiselailun oheen!
    Lainaa 3JJ kirjoitti Katso viesti
    Vähän sama jos hyvin laakeroidulla toimistotuolilla käännät ylökroppaa vastapäivään jalat ilmassa, niin tuoli allasi kääntyy myötäpäivään.
    Ja sen jälkeen ajelemaan, enkä aio pätkääkään miettiä vastaohjausta, se tulee luonnostaan.
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

    Suzuki GSX-R 750 -93
  2. #212
    Olihan tänne itekkin pakko laittaa oma mielipide kumottavaksi..
    Honda CB 1300 -08
    SUZUKI BANDIT 1216 T -97
  3. #213
    Halu korostaa hyrrävoimien vaikutusta muistuttaa itseasiassa aika paljon sitä intoa jolla siiven nostovoima selitetään Bernoullilla - turhaan tuumimatta miksi levysiipi lentää, taikka sitä miksi koneet kestävät taivaalla myös puolikkaan vaakakierteen jälkeen
    "To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
  4. #214
    Lainaa Teuwo kirjoitti Katso viesti
    intoa jolla siiven nostovoima selitetään
    Itse asiassa nämäkin "totuudet" on tässä ihan viimeaikoina taas revitty auki jotta onkohan asia kuitenkaan ihan niin kun on peristeisesti totuttu faktana pitämään
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  5. #215
    Lainaa Teuwo kirjoitti Katso viesti
    Halu korostaa hyrrävoimien vaikutusta muistuttaa itseasiassa aika paljon sitä intoa jolla siiven nostovoima selitetään Bernoullilla - turhaan tuumimatta miksi levysiipi lentää, taikka sitä miksi koneet kestävät taivaalla myös puolikkaan vaakakierteen jälkeen
    Tuosta vähän lisää offtopicia tiedonjanoisille ja skeptikoille:

    http://www.ilmailutoimittajat.fi/sel...n%20synty.html
    Mopoton mies
  6. #216
    Tässä menee ihan hämilleen eikä kohta uskalla enää edes lähteä ajamaan, varsinkaan rossikömpijällä kun siinä onkin neljä rengasta, eikä nyt tiedä enää ollenkaan että pitäisikö työntää, vetää vai kallistaa... Ja mihin suuntaan.

    Voisiko PekkaVee ammattilaisena kertoa ihan perus rallienglannilla, että mitä nyt tehdä jos joutuu johonkin mutkaan kuitenkin ajamaan?
    Supermoto
  7. #217
    Lainaa Teuwo kirjoitti Katso viesti
    Halu korostaa hyrrävoimien vaikutusta muistuttaa itseasiassa aika paljon sitä intoa jolla siiven nostovoima selitetään Bernoullilla - turhaan tuumimatta miksi levysiipi lentää, taikka sitä miksi koneet kestävät taivaalla myös puolikkaan vaakakierteen jälkeen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Meinasin tuon ottaa vertaukseksi jo aiemmin, mutta en uskaltanut kun tuosta alkaa sitten uusi vääntö.
    Meidan bike clubissa on jasenena SAAFn lentaja. Jos haluatte asiasta 17 sivua afrikaaniksi niin voin jarjestaa...
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  8. #218
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Tässä menee ihan hämilleen eikä kohta uskalla enää edes lähteä ajamaan, varsinkaan rossikömpijällä kun siinä onkin neljä rengasta, eikä nyt tiedä enää ollenkaan että pitäisikö työntää, vetää vai kallistaa... Ja mihin suuntaan.
    Kyllähän pyörä kääntyy käytännössä, mutta kääntyykö se myös teoriassa? Epäilys voi iskeä kriittisellä hetkellä ja silloin on hengenlähtö lähellä. Asiaa kannattaisi mielestäni tiedustella liikenneministeriltä, koska hän ammattinsa puolesta tietää kaiken liikenteestä ja siellä käytettävistä laitteista.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  9. #219
    Lainaa GoSpel kirjoitti Katso viesti
    Meidan bike clubissa on jasenena SAAFn lentaja. Jos haluatte asiasta 17 sivua afrikaaniksi niin voin jarjestaa...
    Ei tarvitse. Kaikki tietävät, että tavallinen alumiini putoaa heti maahan, kun sen heittää ilmaan. Sen vuoksi lentokoneet valmistetaankin lentokonealumiinista. Vähän samasta syystä kuin laivat ovat telakalla hitsattua laivarautaa. Muutenhan ne uppoaisivat heti.
  10. #220
    Lainaa hra1150 kirjoitti Katso viesti
    Ei tarvitse. Kaikki tietävät, että tavallinen alumiini putoaa heti maahan, kun sen heittää ilmaan. Sen vuoksi lentokoneet valmistetaankin lentokonealumiinista. Vähän samasta syystä kuin laivat ovat telakalla hitsattua laivarautaa. Muutenhan ne uppoaisivat heti.
    Loogista. Sukellusveneet on ilmeisesti tavallisen ja laivaraudan seosta.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  11. #221
    Lainaa hra1150 kirjoitti Katso viesti
    Ei tarvitse. Kaikki tietävät, että tavallinen alumiini putoaa heti maahan, kun sen heittää ilmaan. Sen vuoksi lentokoneet valmistetaankin lentokonealumiinista. Vähän samasta syystä kuin laivat ovat telakalla hitsattua laivarautaa. Muutenhan ne uppoaisivat heti.
    Lainaa GoSpel kirjoitti Katso viesti
    Loogista. Sukellusveneet on ilmeisesti tavallisen ja laivaraudan seosta.
    Näin sen täytyy olla. Varmaan se tavallinen rauta on u-bootien alaosassa ja sen vuoksi niillä ei ikinä ajeta ylösalaisin.
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  12. #222
    No voihan hyrrä.

    Oleellista on, että uskaltaa ajaessa käyttää vastaohjausta reippaasti kun tulee kurviin reippaasti. Muuten mopo joutuu ulkokaarteen puoleiseen ojaan ja kuski sen mukana. Ja hölmömmät perässäajajat vielä seuraa siinä takana samaan ojaan.

    Ja sitte hyrrävoimasta..
    Sen avulla vaakasuuntaan pyöriessään mm. Segway pysyy pystyssä ja esim. yksipyöräinen tai kaksipyöräinen ajoneuvokin kuten historiallisista artikkeleista voitte lukea. Hauskoja patentteja on tehty myös keinumattomiksi tarkoitettuihin laivoihin.. yms. yms. kliffaa.

    Ohjausta vakauttaa varsinkin jarrutuksessa etuhaarukan jättö, eli se "caster" ohjauskulma. Camberinhan tekee kuski itse kallistelemalla. Paikallaan caster sensijaan pyrkii kääntämään mp:n etupyörää kallistuksen suuntaan, koska etuhaarukan kulma aiheuttaa sen että renkaan kosketuskohta alustaan on taaempana kuin haarukan kuviteltu kosketuskohta maahan, jos se jatkuisi maahan saakka.

    Hitaassa vauhdissa, esim. parkkipaikalla, mp:tä käännetään tangosta siihen suuntaan mihin sen halutaan kääntyvän, samalla painopistettä kääntymissuuntaan siirtämällä, koska hyrrä/linkousvoimia ei ole. Kovassa vauhdissa vastaohjausta tarvitaan, koska hyrrä/linkousvoima pyrkii pitämään mp:n pystyasennossa. Siksi mp:n päälle voi suoralla tiellä vaikka käydä seisomaan ja pidemmäksikin aikaa, jos siinä on vaikkapa vakionopeussäädin apuna. Painopistettä siirtämällä pyörän saa hiukan kallistumaan ja kaartamaan kallistuksen suuntaan. Tiukemmat kanttaukset on tehtävä sitten vastaohjauksella, jotka rohkea akrobaatti tietenkin tekee seisoessaan toisella jalalla ohjaustangon päällä..

    Pystyasennossa pyörivän pyörän fysikaalinen erikoisuus on se, että renkaiden yläosa matkustaa eteenpäin suhteessa akseleihin yhtälujaa kuin alaosa taaksepäin. Akseli matkustaa menovauhtia. Siitä seuraa, että yläosan liike-energia on huomattavasti isompi kuin alaosan. Niinpä sen massan liikeradan poikkeuttamiseksi tarvitaan sitä enemmän energiaa mitä enemmän vauhtia on. Näin vastaohjausvoimaa pyörän kääntämiseksi ja kallistamiseksi tarvitaan sitä enemmän mitä kovempi vauhti on.

    Asiaa voi havainnollistaa renkaan yhteyteen laitetulla siipirattaalla, josta renkaan yläosaan pudotetut kuulat lähtee tuplavauhdilla ajonopeuteen nähden. Heh..

    Vaakasuunnassa
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  13. #223
    Ei ihan Gospel. Sukellusveneet on tehty siitä raudasta johon on jäänyt ilmakuplia sisälle, joten ovat puolikelluvia; painolastiankeilla sitten säädellään syvyyttä. Helppoa perustason järkeilyä tämä.

    Ps ihan hauska topicci
  14. #224
    Lainaa McStadey kirjoitti Katso viesti
    Hetken jo luulin että tämä video kiteyttää asian
    Ehdottomasti liian havainnollinen ja selkeä videopätkä. Mutta siinäpä se ongelma onkin...
  15. #225
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Voisiko PekkaVee ammattilaisena kertoa ihan perus rallienglannilla, että mitä nyt tehdä jos joutuu johonkin mutkaan kuitenkin ajamaan?
    Pitää mennä EAK kurssille tai sitten Moottoripyörä. orgin Ajotaito kursseille.
    Pekka
  16. #226
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    ^Unohda se hyrrävoima, sillä ei ole vieläkään mitään tekemistä kääntymisen kanssa!
    Aalto-yliopistossa on tehty kandidaattityö tuosta moottoripyörän renkaiden hyrrävoimien vaikutuksesta ajodynamiikkaan, kuten Nitrous jo kertoi.
    Vuonna 2011 on Konetekniikan laitoksella hyväksytty työ nimeltään "Renkaiden hyrrävoimien vaikutus moottoripyörän ajodynamiikkaan". Tekijä on Juha-Matti Isomaa

    Lueskelin tuota opusta.
    Tässä muutama lainaus suoraan siitä.

    Esipuheen yhteenvedossa kerrotaan mm. seuraavaa, suora lainaus:

    ”Työn perusteella moottoripyörään vaikuttavat hyrrävoimat lisäävät hieman mutkaa ajavan moottoripyörän kallistuskulmaa.
    Kallistuessa moottoripyörän hyrrävoimat kääntävät ohjaustankoa kallistuksen suuntaan, jolloin ohjaustankoa on helpompi kääntää.
    Toisaalta kallistuksen lisäämiseksi tarvitaan suurempi voima ohjaustankoon. Ohjaustangon kääntäminen saa aikaa hyrrävoiman, joka kallistaa moottoripyörää eri suuntaan ohjaustangon kääntämisen kanssa.
    Tästä on hyötyä vastaohjauksessa, sillä hyrrävoima luo kallistavan momentin heti, kun ohjaustankoa aletaan kääntää. Tämän ansiosta vastaohjaus on nopeampaa kuin pelkästään painovoiman avulla tapahtuva kallistus.”

    Yhteenvedossa kandidaattityön lopussa sanotaan muun muassa, suora lainaus:

    ”Kallistuva moottoripyörä aikaansaa hyrrävoimasta johtuvan momentin, joka kääntää eturengasta kallistuksen suuntaan.
    Tällöin hyrrävoima toimii kuten ohjaustehostin vähentäen kuljettajan voimankäytön tarvetta. Samalla ilmiöllä on myös merkittävä rooli eturenkaan itseohjautuvuuden kannalta sillä eturenkaan kääntyminen kallistuksen ansiosta nostaa moottoripyörää pystyyn

    Tämän kandidaattityön perusteella nykyisten moottoripyörien hyrrävoimilla on merkittävä rooli lähinnä itseohjautuvuuden ja vastaohjauksen osalta.”
    Pekka
  17. #227
    Tuo kandidaattityössä mainittu "ohjaustehostin" ei ole kuitenkaan moottoripyörissä oikein osuva nimitys.
    Jos etupyörä kääntyy kaarteessa enemmän kaarteen suuntaan, niin seurauksena on vastaohjaus, joka pyrkii nostamaan pyörää ja oikaisemaan ajolinjaa loivemmaksi. Siksipä sitä kahvaa pitää työntää koko ajan esim. moottoritiellä siinä 2 sekunnin kaistanvaihdossa. Hyrrävoima kun yrittää kääntää sitä etupyörää sinne kaarteen suuntaan, josta aiheutuisi vastaohjaus ja kurvin loiventuminen. Sitä hyrrävoimaa pitää oikeasti vastustaa työntämällä sitä sisäkurvin kahvaa. Jos siis haluaa tehdä tiukan kurvin eikä mitään ajelehtimista vaikka kaistalta toiselle.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 15.05.2014 klo 01:20.
    Pekka
  18. #228
    Vielä tänä aamuna näytti siltä, että tässä keskustelussa olisi joku tolkku. Tänään tuli sitten sellaisia kirjoituksia, että niistä ei tiedä kirjoitetaanko tosissaan vai vedätetäänkö piruuttaaan ihan mahdotonta soopaa.
  19. #229
    Lainaa Italowestern kirjoitti Katso viesti
    Ja sitte hyrrävoimasta..
    Sen avulla vaakasuuntaan pyöriessään mm. Segway pysyy pystyssä ja esim. yksipyöräinen tai kaksipyöräinen ajoneuvokin kuten historiallisista artikkeleista voitte lukea. Hauskoja patentteja on tehty myös keinumattomiksi tarkoitettuihin laivoihin.. yms. yms. kliffaa.
    Ja esim. wikipediasta lisää http://fi.wikipedia.org/wiki/Gyroskooppi
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  20. #230
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Hyrrävoimista on jo päästy painolasteihin. Painolastilla vain ei valitettavasti säädetä sukellusveneen syvyyttä. :P
    Milla sitten? Hyrravoimillako vai vaantoohjauksella?
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  21. #231
    Jokainen, joka uskoo hyrrävoimien pitävän kaksipyöräisen pystyssä menköön peruuttamaan ilman apupyöriä ja ottamatta jaloilla tukea. Jos mopossa ei satu olemaan peruutusvaihdetta, niin esimerkiksi Nuuksiontieltä löytyy pari hyvää mäkeä, joista saa tarpeeksi vauhtia.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  22. #232
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Tuo kandidaattityössä mainittu "ohjaustehostin" ei ole kuitenkaan moottoripyörissä oikein osuva nimitys.
    Jos etupyörä kääntyy kaarteessa enemmän kaarteen suuntaan, niin seurauksena on vastaohjaus, joka pyrkii nostamaan pyörää ja oikaisemaan ajolinjaa loivemmaksi. Siksipä sitä kahvaa pitää työntää koko ajan esim. moottoritiellä siinä 2 sekunnin kaistanvaihdossa. Hyrrävoima kun yrittää kääntää sitä etupyörää sinne kaarteen suuntaan, josta aiheutuisi vastaohjaus ja kurvin loiventuminen. Sitä hyrrävoimaa pitää oikeasti vastustaa työntämällä sitä sisäkurvin kahvaa. Jos siis haluaa tehdä tiukan kurvin eikä mitään ajelehtimista vaikka kaistalta toiselle.
    Pekka nyt kannattaisi tehdä niin että kamera kiinnii siihen takalaukun paikalle ja kuvaamaan eteenpäin. Sitten kokeilemaan tää motariväistö, pari kokeilua ja sitten katsomaan mikä menee pieleen. Oma henkilökohtainen veikkaus: hartiat lukossa ja kyynärpäät liian korkealla. Mutta se selviää varmaan siitä videosta.

    Mutta varo niitä kaiteita ja muuta liikennettä.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  23. #233
    Sääliksi käy Nitrousta - itse olisin jo kyllästynyt ratakiskon taivuttamiseen noin viisikymmentä viestiä sitten
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
  24. #234
    Lainaa GoSpel kirjoitti Katso viesti
    Milla sitten? Hyrravoimillako vai vaantoohjauksella?
    Eikös sitä syvyyttä säädellä peräsimellä..?

    EDIT: siis tällä.
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  25. #235
    Kuinkahan saataisiin Tekniikan Maailma poistamaan tai korjaamaan ”Turvallisesti moottoripyörällä” -kirjoituksen luku 1 ”Näin ohjaat ja kaarrat oikein”. http://www.tekniikanmaailma.fi/kaksi...kaarrat-oikein
    Onko jollakin suhteita tuonne toimitukseen. Ei tarvitse täällä tunnustaa, mutta voisi välittää viestiä.
    Viimeksi muokannut: Kiertotiehuvitus; 15.05.2014 klo 11:00.
  26. #236
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Hyrrävoimista on jo päästy painolasteihin. Painolastilla vain ei valitettavasti säädetä sukellusveneen syvyyttä. :P
    Aivan... Mitenköhän toi rautajutttu... ;-)
  27. #237
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    U-boatit ja L-koneet jostain ihme syystä toimii melko samalla tavalla. Johtuneeko siitä, että neste ja kaasu on lähes sama asia?
    Ja jotkut hyödyntävät noita sekä että ja ihan jopa samanaikaisestikin



    Vastaohjaus ... No ainakin tuossa kuvassa kuljettaja käyttää varsin hyvin omaa painoaan ajokkinsa ohjastamisessa
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  28. #238
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kiertotiehuvitus kirjoitti Katso viesti
    Kuinkahan saataisiin Tekniikan Maailma poistamaan tai korjaamaan ”Turvallisesti moottoripyörällä” -kirjoituksen luku 1 ”Näin ohjaat ja kaarrat oikein”. http://www.tekniikanmaailma.fi/kaksi...kaarrat-oikein
    Onko jollakin suhteita tuonne toimitukseen. Ei tarvitse täällä tunnustaa, mutta voisi välittää viestiä.
    Nää Tekniikan ynnä muiden maailmojen toimittajien aikaansaannokset kyllä loistavasti kasvattaa näitä virheellisiä käsityksiä lähes aiheesta kuin aiheesta.
    Superbike #7
  29. #239
    Lainaa Kiertotiehuvitus kirjoitti Katso viesti
    Kuinkahan saataisiin Tekniikan Maailma poistamaan tai korjaamaan ”Turvallisesti moottoripyörällä” -kirjoituksen luku 1 ”Näin ohjaat ja kaarrat oikein”. http://www.tekniikanmaailma.fi/kaksi...kaarrat-oikein
    Onko jollakin suhteita tuonne toimitukseen. Ei tarvitse täällä tunnustaa, mutta voisi välittää viestiä.
    Miksi siihen mitään välikäsiä tarvittaisiin. Suoraa toimintaa - anna palaa - hopi hopi!
    <p>.</p>
  30.  
  31. #240
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Nää Tekniikan ynnä muiden maailmojen toimittajien aikaansaannokset kyllä loistavasti kasvattaa näitä virheellisiä käsityksiä lähes aiheesta kuin aiheesta.
    Ainakin Tero Kiira ja Allan Bridger. Taitavat kirjoittaa muihinkin alan lehtiin. Molemmilla pitkä kokemus.

    Taidanpa Kemoran ratapäiville mentäessä käydä hieman jäykentämässä jousitusta kiristämällä jousituksen esijännitystä................älkää vastatko tähän viestiin!!
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


Sivu: 8 / 44:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 67891018 ... ViimeinenViimeinen