moottoritiellä en oo ajanu metriäkään... mut eile kävin ajelee, ja ohitin tuolla 4-numeroisella jonku tojotan... vetäsin tangosta ja heti vippas tojotan rinnalle, ja sit piti vielä väistää veden syömä reikä siinä tiessä...
eiku ohi ja kohti pienempiä teitä...
eli onko se vetäminen sit väärin?
Työntöohjaus on huono termi, aiemmin käytetty vastaohjaus on parempi. Kun sitä tosiaan voi työntää ja vetää, miten nyt kukin haluaa, tai vaikka sekä että.
Pointtina kuitenkin tehdä hetkellinen ohjausliike kääntymissuuntaa vastaan, jolloin pyörän etunen lipeää hieman ajolinjan alta pois mutkan ulkokurvin puolelle, mikä puolestaan kääntää hyrrävoimien ansiosta koko pyörän sopivaan kallistukseen sisäkurviin päin.
Pyörähän ei käänny paitsi kallistumalla, edes hitaassa vauhdissa. Kallistuminen vaan saadaan aikaan eri tavalla 10km/h vauhdissa ja 100km/h vauhdissa.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Myönnän, etten aina tiedä ohjaanko käsillä vai vartalolla kallistamalla jolloin mopo ohjautuu kaiketi tuommoisten lakien mukaan: http://www.bajahill.net/1999/08/miks...a-kaantyy.html
Käytäntö on opettanut, että katsoo tiukasti sinne minne haluaa mennä - ja riittävän etäälle. Loppu sujuu sitten selkäytimestä.
Ai niin, tuo työntö- ja veto-ohjaus on harvinaisen epäselkeä - vastaohjauksesta meikäläinen on aina kuullut.![]()
<p>.</p>
Jos joku ei tuota hoksaa tai usko niin tuossa esimerkki videon muodossa (Twist of the Wrist II). Samassa videossa heti perään painopisteen siirrosta esimerkki. Pyörä EI vaihda suuntaa painonvaihdolla toisin kuin jotkut sanovat "käännän kallistamalla vaihtamalla painoa suunnan puolelle"... Ei...
http://youtu.be/Vr-Wqs37Ug4?t=5m52s
Tässä vielä esimerkki toimiiko kropan/painon siirto...
http://youtu.be/Vr-Wqs37Ug4?t=4m58s
Triumph Street Triple
Kaiketi oikein ajaa aina ne ja siinä tilanteessa, kun mopo on hallinnassa ja pysytään tien päällä.
Ja sitten tulee väärin ajamisen tilanne, kun mopo karkaa ja ajaudutaan kaarteessa ojaan jne.
Kuten minulla kävi kauan sitten, kun kokemusta oli muutaman sadan kilometrin verran ja ajauduin ulos ulkokurviin - ja ojaan. Onneksi vauhtia oli vähän ja ojan pohjalla oleva kivi oli niin pieni, että senaikaiseen peltivanteeseen tuli vain lommo -joka sitten pomputti.
Ja vielä kaverin satapiikki -tulikin kaveruuteen pitkäksi aikaa viileä kausi.
<p>.</p>
Näinhän se on. Vastaohjauksella puheessa (imho) yleensä tarkoitetaan hyvin tehokasta ja tarkoituksenmukaista ohjausliikettä, jolla pyörä saada selkeästi poikkeamaan painopisteen alta ja näin kääntymään tehokkaasti. Moni tuore motoristi ei oikein tuota uskalla tehdä ja pyörä ei siksi alussa oikein taivu mutkiin. Tuntuu siis, että pyörä ei taitu vaan on puskea mutkan pitkäksi ulkokaarteen puolelle ja kääntymistä yritetään enemmän tietoisesti siirtämällä painoa (joka ei auta). Joka tapauksessa tuolla vastaohjauksella pyörää käännetään, mutta siitä ei olla välttämättä edes tietoisia. Se lähtee ihan luonnostaan selkäytimestä kun kilometrejä tulee alle. Todella tiukka kiemurointi on sitten oma juttunsa ja sitä olisi syytä harjoitella ihan vaikka peurojen tms varalle.
Triumph Street Triple
Vastaohjaus eli työntöohjaus on selitetty mielestäni varsin hyvin tuossa countersteering Wikipedia jutussa olleessa kuvassa.
Nopeus tuossa hommassa on ollut noin 20 km/h
Ensin ohjaustankoa työnnetään ( tai vedetään) väärään suuntaan eli ulkokurvin suuntaan.
Ohjaustankoon vaikuttaa momentti, joka sitä kääntää sinne väärään suuntaan.
Ylin kuva
Pyörä alkaa kallistua välittömästi sinne kaarteen suuntaan
Alin kuva
Ohjaustanko on vain hetken suunnattu sinne väärään suuntaan eli noin 0.5 sekuntia.
Ja tässä tapauksessa max 0,5 astetta
Keskimmäinen kuva
Sitten ohjaustanko kääntyy sinne kaarteen suuntaan.
Tuon saavat aikaan hyrrävoimat.
Hyrrävoimien takia ohjaustankoa pitää työntää vielä sinne väärään suuntaan, vaikka se oikeasti on jo kääntynyt kaarteen suuntaan ja pysyy siellä.
Hyrrävoimat kun vastustavat hyrrän akselin kääntämistä.
Siis toi momentti, joka on ylimmässä kuvassa pysyy vakiona. Eli sitä samaa kahvaa pitää työntää ( tai toista vetää) koko kurvin ajan.
Koko Wikipedia tarina tuolla
Tuo kannattaa lukea ihan ajatuksella. Siellä on niistä hyrrävoimistakin juttua.
Ja ihan mielenkiintoinen on myös tuo kuva, joka kertoo missä vaiheessa se vastaohjaus on mukana kaarteen ajossa.
(Countersteer left sisäänajo, countersteer right ulos kaarteesta)
Keskellä kaarretta ei siis ole vastaohjausta. Ellei sitten haluta vaihtaa ajolinjaa, jota tuossa kuvassa ei tehdä
Tuossa vastaohjauksessa on kanssa se hyvä puoli, että se toimii suoraan ajettaessa ja kaarteessa kanssa, kun halutaan jyrkentää tai loiventaa ajolinjaa.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 13.05.2014 klo 00:01.
Pekka
entä jos joku tykkää vaan ajella, niin tekeekö hän vahingossa oikein? vai ei? vaan perustuuko se silloin taikuuteen vai johonkin esim. tuuriin?
Niin kauan kun pysyt tiellä ja omalla kaistalla nopeudella jonka olet valinnut, niin teet asioita juuri tuon vihreän kuvan mukaisesti.
Jos etunen lähtee alta tai ajaudut vastaantulevalle kaistalle, niin teet jotain väärin.
Oma näkemykseni on:
Countersteering left=Haetan kaarteessa etenemiseen ajosäde ja pyörälle kallistuskulma. Jos kurvi kirraa, niin annetaan lisää "countingsteering leftiä" ja pidetään kaasulla tasapainoa yllä.
Stable lean angel = Myötäohjausta, eli pidetään pyörän valitsema säde voimassa läpi karteen. Jos kurvi loivenee, niin nostetaan pyörää pystyyn vastaohjaamalla oikealle = countersteering right.
Voimien tasapainottamisesta kysymys, taiteillaan jatkuvasti Countersteering leftin ja rightin välillä.
Mars mars radalle kokeilemaan yli sadan vauhdeissa miten kevyellä sormenpäiden otteella pyörää voi viedä kaarteissa. Hartijalukko ja voimalla tapahtuva suunnanmutoksen käskyttäminen on myrkkyä. Taikasana on "rentous".
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Me ollaan kaikki opittu se jo aika pienenä. Ensin tasapainoilun alkeet kävelemään opetellessa. Sitten on hoiputtu polkupyörällä ne ensimmäiset metrit ja pikkuhiljaa opittu muuttamaan se hoippuminen hallituksi ohjaamiseksi niin, että pysytään pystyssä ja mennään siihen suuntaan kun halutaan jne...
Jotkut "viisaat" on vuosisatojen kuluessa kehitelleet kaksipyöräiset ajopelit sellaisiksi, että ne tuntuvat pysyvän pystyssä kuin itsestään ja kääntyvän "ajatuksen voimalla".
Kyllä
Omakohtaisesti matalilla nopeuksilla tuota ohjausta tarttenut koskaan edes ajatella, homma meni just noin, senkun ajeli sillä kokemuksella mitä polkupyörästä oli aikanaan oppinut. Vaan kun nopeutta rupesi tulemaan prätkällä lisää, päästiin sinne 100km/h korviin tai yli, niin sitä rupesi pipo jo kummasti ihmettelemään kuin on perhanan jäykkä pyörä, sehän jumankeka käänny enää kuin toooodella loiviin kaistanvaihtoihin, mutkaan no way![]()
No onneksi motareilla ei noita tiukempia kaarroksia juuri olekaan, mutta tuosta jäi kuitenkin se kummastuksen tunne että kuis. Kunnes sitten tuli se Ahaa! tästä vastaohjauksesta ja rupesi step by step asiaa oikein tietoisesti ajattelemaan, kokeilemaan ja ihan oikeasti opettelemaan. No sittemmin on tuokin oppi jo mennyt selkäytimeen eikä asiaa ajattele sen enempää, katse sinne minne halutaan mennä ja käskyt tulee selkärengasta miten se fillari sinne ohjastetaan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mites.... avaisitko hieman tuota viimeisen kappaleen hyrrävoimaosioita hieman toisissa puitteissa.....
Vaikka polkupyörällä.... ns. rullilla poljettaessa..... siis paikallaan..... pystyssä.....
niin kauan kuin poljet ja molemmat renkaat pyörivät.
Kukkapenkki alkaa tuossakin kutsumaan... ainakin jos kuistilla "rullailet" ja renkaat eivät pyöri.
Siis ihan asiallisesti pyydän.... vaihteeksi![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jos rullilla poljet polkupyörällä niin ei se hyrrävoimista johtuen pystyssä pysy vaan siksi, että renkaiden kontaktipinta tekee kokoajan pientä sivuttaista liikettä korjaten pyörän asentoa (jos sinulla olisi kamera kohdistettu eturenkaaseen ja rullaan näkisit, ettei se ole kokoajan yhdessä paikkaa vaan elää). Etujättö kokoajan oikaisee pyörää pystyyn vaikka ajaisi ilman käsiä. Hyrrävoimista se ei johdu vaan paketin geometriasta. Jos eturenkaan poikkeutat painopisteen alta pois niin se hakee paikkansa uudelleen sen alle ihan itsestään fysiikan vääntäessä sen sinne. Jos jo ehdotettua testiä kokeilet, että ajat vaikka polkupyörän jäälle ja alat polkea takarenkaaseen vauhtia niin kas kummaa ei se vaan itsestään niin helposti pystyssä pysykään jos eturengas on paikallaan (tai jos pysyy niin tasapainotat sitä itse aktiivisesti kropalla).
Triumph Street Triple
Nuorison turnauskestävyydestä ei sitte näköjään voi edes puhua kun sellaista ei ole.
Hassusti iski väsy tuon "rullilla paikallaan pystyssä" pähkinän edessä
En mä nyt ole tässä tikkaa heittämässä kehenkään.
On vaan täysin mahdoton hyväksyä "totuuksia" joista on tehty absoluuttisia unohtamalla
joko tahattomasti tai tahallisesti monia ihan kohtalaisen vaikutuksen omaavia realiteettejä,
jotta kaksipyöräisen hallinta saadaan juntattua täydellisesti "rattiohjattavaksi".
Edelleen.... allekirjoitan täysin sen, että tuo vasta-työntö-what ever ohjaus on ehdottoman
tarpeellinen ja merkittävä "työkalu" kaksipyöräisen kanssa.... ja sen merkitys kasvaa
sitä myöten mitä "väkivaltaisempaa" ohjaamista tarvitaan.
Tätähän minäkään en ole missään vaiheessa aiheen parissa kieltänyt.
"Tarinat" joissa pyörä ei käänny mitenkään kallistumatta tai vain kallistamalla ovat aika vaikeita selittää todeksi
ja nämäkin asiat on naurettavan helppo todeta tarinaksi ihan käytännössä.
Ylipäänsä.... ongelman ydin on... vaikka kuinka hyvää tarkoitetaan..... on sotkea vaarallisen
paljon asioita keskenään.... julistaa olemassa olevia asioita olemattomiksi..... ja
irroittamalla liikaa hyvin olennaisia asioita "kokonaisuudesta" (jatkumosta).... jollainen
kaksipyöräisen hallinta mitä viimeisen päälle on.
Ihan käytännössä..... ei haittaisi vaikka käytäisi läpi ihan alusta loppuun mitä
todella tapahtuu, missä järjestyksessä ja minkä seurauksena ihan klassisessa......
Liian "tiukka" mutka.... hartialukko.... ulos joko ajaen.... tai kyljellään kun on jarrutettu peli alta.
Taisi Partanenkin jo jossain kolumnin tapaisessaan kohteliaasti viitata aiheesta käytyyn keskusteluun
ja ohjata siinä hienovaraisesti huomioita hieman tuohon "kokonaisuuteen".
"Show Must Go On"![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY