Sivu: 5 / 44:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3456715 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 121:stä 150:een 1307:sta
  1. #121
    mä ainaki vaan vetelen motarilla.
    Horo Elää !
  2. #122
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Oletteko muuten kokeilleet työntöohjausta moottoritiellä?

    Jos haluaa vaihtaa sinne ohituskaistalle vaikka kahdessa sekunnissa 130 km/h nopeudessa, niin sitä vasenta kahvaa pitää työntää ihan tosissaan ja koko käännöksen ajan. Sitten, kun haluaa oikaista pyörän siellä ohituskaistalla menemään suoraan, niin pitää työntää sitä oikeaa kahvaa samaan tyyliin.
    Ja kattokaa sitten kun kokeilette ettei siellä ole muita ja kyseisellä tien pätkällä ei ole kaiteita. Ja jättäkää toi Pekan koko käännöksen ajan työntäminen pois, määrä tietoinen ja voimakas rytkäisy riittää. Toistoja vaan paljon niin
    Elämä on onneksi mutkikasta
  3. #123
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Oletteko muuten kokeilleet työntöohjausta moottoritiellä?

    Jos haluaa vaihtaa sinne ohituskaistalle vaikka kahdessa sekunnissa 130 km/h nopeudessa, niin sitä vasenta kahvaa pitää työntää ihan tosissaan ja koko käännöksen ajan. Sitten, kun haluaa oikaista pyörän siellä ohituskaistalla menemään suoraan, niin pitää työntää sitä oikeaa kahvaa samaan tyyliin.
    moottoritiellä en oo ajanu metriäkään... mut eile kävin ajelee, ja ohitin tuolla 4-numeroisella jonku tojotan... vetäsin tangosta ja heti vippas tojotan rinnalle, ja sit piti vielä väistää veden syömä reikä siinä tiessä...
    eiku ohi ja kohti pienempiä teitä...

    eli onko se vetäminen sit väärin?
  4. #124
    Lainaa TUX kirjoitti Katso viesti
    Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, ilmoittaudun. Varsinkin sana "työntöohjaus", en tajua. Eikö se ole ihan sama, työntääkö vai vetääkö? Siis oikealla kädellä työntää tai vasemmalla vetää, tai päinvastoin? Eikö sitä ohjaustankoa ikäänkuin vaan käännetään? Ja sitten toisekseen, minusta olisi parempi kuin ei hirveesti voimailla sitä ohjaustankoa mihinkään suuntaan. Antaa vaan minimaalista ohjetta tangolle, ja siirrellä painoa kallistuksissa? Mitä jos sattuu pingispallon kokonen kivi tai hiekkakasa etupyörän alle, ja on hirvee pingotus ohjaustangossa?
    pingispallon kokosista kivistä voi ajella yli... mut eile oli jääkaapin ja mikrouunin kokosia kiviä... ne piti kiertää... nii ja ne hiekkakasat oli satoja kuutioita ja kyllä... pingotin koska oli polku menny velliksi
  5. #125
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Botnian nopeassa shikaanissa joutuu oikeasti jo käyttämään voimaa, että saa mopon heitettyä puolelta toiselle. Eli siinä olet oikeassa, että voimaa käytetään riittävästi, mutta turhaa jäkittämistä pitäisi välttää.
    eli toisella työntää ja toisella vetää jotta saa sopivasti voimaa?
  6. #126
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tuo tarvittava ohjausliike ja -voima riippuu ihan täysin pyörästä. Jos kuvaamallasi tavalla vaihtaa kaistaa jollain ketterällä nakulla tai kyykkypyörällä, päätyy joko keskikaiteen tai viheralueen koristeeksi.
    Eras elamani close call tuli kun olin viikon heitellyt volttia 250 endurolla ja lauantaina lahdin pienella kiireella viemaan kollegan Vmaxia huoltoon...
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  7. #127
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jiipekki kirjoitti Katso viesti
    eli toisella työntää ja toisella vetää jotta saa sopivasti voimaa?
    Juurikin noin.
    Superbike #7
  8. #128
    Lainaa TUX kirjoitti Katso viesti
    Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, ilmoittaudun. Varsinkin sana "työntöohjaus", en tajua. Eikö se ole ihan sama, työntääkö vai vetääkö? Siis oikealla kädellä työntää tai vasemmalla vetää, tai päinvastoin? Eikö sitä ohjaustankoa ikäänkuin vaan käännetään?
    Työntöohjaus on huono termi, aiemmin käytetty vastaohjaus on parempi. Kun sitä tosiaan voi työntää ja vetää, miten nyt kukin haluaa, tai vaikka sekä että.

    Pointtina kuitenkin tehdä hetkellinen ohjausliike kääntymissuuntaa vastaan, jolloin pyörän etunen lipeää hieman ajolinjan alta pois mutkan ulkokurvin puolelle, mikä puolestaan kääntää hyrrävoimien ansiosta koko pyörän sopivaan kallistukseen sisäkurviin päin.

    Pyörähän ei käänny paitsi kallistumalla, edes hitaassa vauhdissa. Kallistuminen vaan saadaan aikaan eri tavalla 10km/h vauhdissa ja 100km/h vauhdissa.
    Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
  9. #129
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    rata-ajossa varsinkin isossa kallistuksessa vedän ulkokädellä.
    Just ajattelin että radalla tuo työntäminen olisi luontaisempaa, jos ajattelee että samalla työntäessä tulee ikäänkuin työnnettyä yläkroppaa sisäkurvin puolelle? Ulkokurvin kahvaa vetäessä taas yläkroppaa tulis samalla vedettyä motokrossikurvailuasentoon?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #130
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa yason kirjoitti Katso viesti
    mikä puolestaan kääntää hyrrävoimien ansiosta koko pyörän sopivaan kallistukseen sisäkurviin päin.
    Eli hyrrävoimaa tarvitaan ohjaamiseen?
    1000
  11. #131
    Myönnän, etten aina tiedä ohjaanko käsillä vai vartalolla kallistamalla jolloin mopo ohjautuu kaiketi tuommoisten lakien mukaan: http://www.bajahill.net/1999/08/miks...a-kaantyy.html
    Käytäntö on opettanut, että katsoo tiukasti sinne minne haluaa mennä - ja riittävän etäälle. Loppu sujuu sitten selkäytimestä.
    Ai niin, tuo työntö- ja veto-ohjaus on harvinaisen epäselkeä - vastaohjauksesta meikäläinen on aina kuullut.
    <p>.</p>
  12. #132
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Pyörän kääntäminen ja siihen liittyvä fysiikka toimii täysin samalla tavalla nolla nopeudesta alkaen. Pyörä saadaan kallistumaan aina samalla tavalla, eli poikkeuttamalla tukipiste pois painopisteen alta.
    Jos joku ei tuota hoksaa tai usko niin tuossa esimerkki videon muodossa (Twist of the Wrist II). Samassa videossa heti perään painopisteen siirrosta esimerkki. Pyörä EI vaihda suuntaa painonvaihdolla toisin kuin jotkut sanovat "käännän kallistamalla vaihtamalla painoa suunnan puolelle"... Ei...
    http://youtu.be/Vr-Wqs37Ug4?t=5m52s

    Tässä vielä esimerkki toimiiko kropan/painon siirto...
    http://youtu.be/Vr-Wqs37Ug4?t=4m58s
    Triumph Street Triple
  13. #133
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Myönnän, etten aina tiedä ohjaanko käsillä vai vartalolla kallistamalla jolloin mopo ohjautuu kaiketi tuommoisten lakien mukaan: http://www.bajahill.net/1999/08/miks...a-kaantyy.html
    Käytäntö on opettanut, että katsoo tiukasti sinne minne haluaa mennä - ja riittävän etäälle. Loppu sujuu sitten selkäytimestä.
    Ai niin, tuo työntö- ja veto-ohjaus on harvinaisen epäselkeä - vastaohjauksesta meikäläinen on aina kuullut.
    Jep,
    Käykääs lukaisee kaikki tuon linkin juttu, ei tarvitse ihmetellä enempää työntöjä/vetoja.......
    Vastaohjauksena minäkin tuota olen pitänyt, ilman kummempia miettimisiä.
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  14. #134
    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    Jos joku ei tuota hoksaa tai usko niin tuossa esimerkki videon muodossa (Twist of the Wrist II). Samassa videossa heti perään painopisteen siirrosta esimerkki. Pyörä EI vaihda suuntaa painonvaihdolla toisin kuin jotkut sanovat "käännän kallistamalla vaihtamalla painoa suunnan puolelle"... Ei...
    http://youtu.be/Vr-Wqs37Ug4?t=5m52s

    Tässä vielä esimerkki toimiiko kropan/painon siirto...
    http://youtu.be/Vr-Wqs37Ug4?t=4m58s
    videolla myös mainittiin jotta ainut keino ohjata pyörää on tämä työntö/veto/vastaohjaus...

    eli miten moni on ajanut tietämättään ihan oikein... kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole
  15. #135
    Lainaa jiipekki kirjoitti Katso viesti
    videolla myös mainittiin jotta ainut keino ohjata pyörää on tämä työntö/veto/vastaohjaus...

    eli miten moni on ajanut tietämättään ihan oikein... kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole
    Kaiketi oikein ajaa aina ne ja siinä tilanteessa, kun mopo on hallinnassa ja pysytään tien päällä.
    Ja sitten tulee väärin ajamisen tilanne, kun mopo karkaa ja ajaudutaan kaarteessa ojaan jne.

    Kuten minulla kävi kauan sitten, kun kokemusta oli muutaman sadan kilometrin verran ja ajauduin ulos ulkokurviin - ja ojaan. Onneksi vauhtia oli vähän ja ojan pohjalla oleva kivi oli niin pieni, että senaikaiseen peltivanteeseen tuli vain lommo -joka sitten pomputti.
    Ja vielä kaverin satapiikki -tulikin kaveruuteen pitkäksi aikaa viileä kausi.
    <p>.</p>
  16. #136
    Lainaa jiipekki kirjoitti Katso viesti
    videolla myös mainittiin jotta ainut keino ohjata pyörää on tämä työntö/veto/vastaohjaus...

    eli miten moni on ajanut tietämättään ihan oikein... kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole
    Näinhän se on. Vastaohjauksella puheessa (imho) yleensä tarkoitetaan hyvin tehokasta ja tarkoituksenmukaista ohjausliikettä, jolla pyörä saada selkeästi poikkeamaan painopisteen alta ja näin kääntymään tehokkaasti. Moni tuore motoristi ei oikein tuota uskalla tehdä ja pyörä ei siksi alussa oikein taivu mutkiin. Tuntuu siis, että pyörä ei taitu vaan on puskea mutkan pitkäksi ulkokaarteen puolelle ja kääntymistä yritetään enemmän tietoisesti siirtämällä painoa (joka ei auta). Joka tapauksessa tuolla vastaohjauksella pyörää käännetään, mutta siitä ei olla välttämättä edes tietoisia. Se lähtee ihan luonnostaan selkäytimestä kun kilometrejä tulee alle. Todella tiukka kiemurointi on sitten oma juttunsa ja sitä olisi syytä harjoitella ihan vaikka peurojen tms varalle.
    Triumph Street Triple
  17. #137
    Vastaohjaus eli työntöohjaus on selitetty mielestäni varsin hyvin tuossa countersteering Wikipedia jutussa olleessa kuvassa.

    Nopeus tuossa hommassa on ollut noin 20 km/h


    Ensin ohjaustankoa työnnetään ( tai vedetään) väärään suuntaan eli ulkokurvin suuntaan.
    Ohjaustankoon vaikuttaa momentti, joka sitä kääntää sinne väärään suuntaan.
    Ylin kuva

    Pyörä alkaa kallistua välittömästi sinne kaarteen suuntaan
    Alin kuva

    Ohjaustanko on vain hetken suunnattu sinne väärään suuntaan eli noin 0.5 sekuntia.
    Ja tässä tapauksessa max 0,5 astetta
    Keskimmäinen kuva
    Sitten ohjaustanko kääntyy sinne kaarteen suuntaan.
    Tuon saavat aikaan hyrrävoimat.

    Hyrrävoimien takia ohjaustankoa pitää työntää vielä sinne väärään suuntaan, vaikka se oikeasti on jo kääntynyt kaarteen suuntaan ja pysyy siellä.
    Hyrrävoimat kun vastustavat hyrrän akselin kääntämistä.
    Siis toi momentti, joka on ylimmässä kuvassa pysyy vakiona. Eli sitä samaa kahvaa pitää työntää ( tai toista vetää) koko kurvin ajan.

    Koko Wikipedia tarina tuolla
    Tuo kannattaa lukea ihan ajatuksella. Siellä on niistä hyrrävoimistakin juttua.
    Ja ihan mielenkiintoinen on myös tuo kuva, joka kertoo missä vaiheessa se vastaohjaus on mukana kaarteen ajossa.
    (Countersteer left sisäänajo, countersteer right ulos kaarteesta)
    Keskellä kaarretta ei siis ole vastaohjausta. Ellei sitten haluta vaihtaa ajolinjaa, jota tuossa kuvassa ei tehdä



    Tuossa vastaohjauksessa on kanssa se hyvä puoli, että se toimii suoraan ajettaessa ja kaarteessa kanssa, kun halutaan jyrkentää tai loiventaa ajolinjaa.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 13.05.2014 klo 00:01.
    Pekka
  18. #138
    entä jos joku tykkää vaan ajella, niin tekeekö hän vahingossa oikein? vai ei? vaan perustuuko se silloin taikuuteen vai johonkin esim. tuuriin?
  19. #139
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tuo tarvittava ohjausliike ja -voima riippuu ihan täysin pyörästä. Jos kuvaamallasi tavalla vaihtaa kaistaa jollain ketterällä nakulla tai kyykkypyörällä, päätyy joko keskikaiteen tai viheralueen koristeeksi.
    Sanoisin, että mun R1100GS on tosi ketterä vaikka onkin tuollainen möhkö.
    Ehkä se on sitten painosta kiinni. Mun pyörä kun painaa 240 kiloa tankattuna.
    Kyllä mä joudun työntämään sitä kahvaa ihan kunnon voimalla, että saa nopeita temppuja tehtyä moottoritiellä.
    Pekka
  20. #140
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jiipekki kirjoitti Katso viesti
    entä jos joku tykkää vaan ajella, niin tekeekö hän vahingossa oikein? vai ei? vaan perustuuko se silloin taikuuteen vai johonkin esim. tuuriin?
    Niin kauan kun pysyt tiellä ja omalla kaistalla nopeudella jonka olet valinnut, niin teet asioita juuri tuon vihreän kuvan mukaisesti.

    Jos etunen lähtee alta tai ajaudut vastaantulevalle kaistalle, niin teet jotain väärin.

    Oma näkemykseni on:

    Countersteering left=Haetan kaarteessa etenemiseen ajosäde ja pyörälle kallistuskulma. Jos kurvi kirraa, niin annetaan lisää "countingsteering leftiä" ja pidetään kaasulla tasapainoa yllä.

    Stable lean angel = Myötäohjausta, eli pidetään pyörän valitsema säde voimassa läpi karteen. Jos kurvi loivenee, niin nostetaan pyörää pystyyn vastaohjaamalla oikealle = countersteering right.

    Voimien tasapainottamisesta kysymys, taiteillaan jatkuvasti Countersteering leftin ja rightin välillä.

    Mars mars radalle kokeilemaan yli sadan vauhdeissa miten kevyellä sormenpäiden otteella pyörää voi viedä kaarteissa. Hartijalukko ja voimalla tapahtuva suunnanmutoksen käskyttäminen on myrkkyä. Taikasana on "rentous".
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  21. #141
    Lainaa jiipekki kirjoitti Katso viesti
    entä jos joku tykkää vaan ajella, niin tekeekö hän vahingossa oikein? vai ei? vaan perustuuko se silloin taikuuteen vai johonkin esim. tuuriin?
    Me ollaan kaikki opittu se jo aika pienenä. Ensin tasapainoilun alkeet kävelemään opetellessa. Sitten on hoiputtu polkupyörällä ne ensimmäiset metrit ja pikkuhiljaa opittu muuttamaan se hoippuminen hallituksi ohjaamiseksi niin, että pysytään pystyssä ja mennään siihen suuntaan kun halutaan jne...
    Jotkut "viisaat" on vuosisatojen kuluessa kehitelleet kaksipyöräiset ajopelit sellaisiksi, että ne tuntuvat pysyvän pystyssä kuin itsestään ja kääntyvän "ajatuksen voimalla".
  22. #142
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Niin kauan kun pysyt tiellä ja omalla kaistalla nopeudella jonka olet valinnut, niin teet asioita juuri tuon vihreän kuvan mukaisesti.

    Mars mars radalle kokeilemaan yli sadan vauhdeissa miten kevyellä sormenpäiden otteella pyörää voi viedä kaarteissa. Hartijalukko ja voimalla tapahtuva suunnanmutoksen käskyttäminen on myrkkyä. Taikasana on "rentous".
    tullu noita sorateita ja polkujakin päristeltyä... joskus on varmaan menty sataakin soratiellä (tiedän joo... eihän se sallittua ole) ja joskus joutunu väistämään vaikka mitä reikää tms jne yms... mut moottoritielle ei oo ollu vielä asiaa leikkimään...

    jatkakaa
  23. #143
    Lainaa Kiertotiehuvitus kirjoitti Katso viesti
    Me ollaan kaikki opittu se jo aika pienenä. Ensin tasapainoilun alkeet kävelemään opetellessa. Sitten on hoiputtu polkupyörällä ne ensimmäiset metrit ja pikkuhiljaa opittu muuttamaan se hoippuminen hallituksi ohjaamiseksi niin, että pysytään pystyssä ja mennään siihen suuntaan kun halutaan jne...
    Jotkut "viisaat" on vuosisatojen kuluessa kehitelleet kaksipyöräiset ajopelit sellaisiksi, että ne tuntuvat pysyvän pystyssä kuin itsestään ja kääntyvän "ajatuksen voimalla".
    oon samaa mieltä... ukko oli pienenä aika kippeenä kun tuli koitettua vaikka mitä... ja nää asiat jääny selkärankaan... eikä ne sieltä lähe hevillä
  24. #144
  25. #145
    Lainaa jiipekki kirjoitti Katso viesti
    entä jos joku tykkää vaan ajella, niin tekeekö hän vahingossa oikein? vai ei? vaan perustuuko se silloin taikuuteen vai johonkin esim. tuuriin?
    Kyllä

    Omakohtaisesti matalilla nopeuksilla tuota ohjausta tarttenut koskaan edes ajatella, homma meni just noin, senkun ajeli sillä kokemuksella mitä polkupyörästä oli aikanaan oppinut. Vaan kun nopeutta rupesi tulemaan prätkällä lisää, päästiin sinne 100km/h korviin tai yli, niin sitä rupesi pipo jo kummasti ihmettelemään kuin on perhanan jäykkä pyörä, sehän jumankeka käänny enää kuin toooodella loiviin kaistanvaihtoihin, mutkaan no way

    No onneksi motareilla ei noita tiukempia kaarroksia juuri olekaan, mutta tuosta jäi kuitenkin se kummastuksen tunne että kuis. Kunnes sitten tuli se Ahaa! tästä vastaohjauksesta ja rupesi step by step asiaa oikein tietoisesti ajattelemaan, kokeilemaan ja ihan oikeasti opettelemaan. No sittemmin on tuokin oppi jo mennyt selkäytimeen eikä asiaa ajattele sen enempää, katse sinne minne halutaan mennä ja käskyt tulee selkärengasta miten se fillari sinne ohjastetaan
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  26. #146
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Uskokaa jo, että hyrrävoimalla ei ole tuossa mitään tekemistä. Tai on sen verran, että kun käännön aluksi rengasta käännetään ulkokurviin, syntyy hyrrävoimasta pieni runkoa mutkan suuntaan kallistava momentti. Momentti on kuitenkin vain n. 1% luokkaa verrattuna muihin kääntöön vaikuttaviin voimiin. (Tästä on tehty Kanditaatintyö Aalto-yliopiston Auto- ja työkonetekniikan osastolla pari-kolme vuotta takaperin. Kandin työt ovat muistaakseni julkisia, joten pienellä kaivelulla löytynee.) Käytännössä hyrrävoima on niin pieni, että se voidaan jättää huomiotta.

    Se mitä tuossa tapahtuu on se, että ensi siirretään ohjausta kääntämällä tukipiste pois painopisteen alta. Jos pyörä olisi paikoillaan, vain painovoima aiheuttaisi pyörän kallistusta aiheuttavan momentin, mutta kun pyörä on liikkeessä, pyrkii pyörän runko jatkamaan suoraan eteenpäin, vaikka eturengas osoittaakin hieman ulkokaarteeseen. Eturengas siis liikkuu ulkokaarteen suuntaan ja pyörän runko eteenpäin. Mitä tapahtuu? Tämän voi jokainen kokeilla vaikka fillarilla. Käännä eturengas osoittamaan hieman sivuun kulkusuunnasta. Työnnä fillaria suoraan eteenpäin pyörän vieressä seisoen. Pyörä pyrkii kallistumaa ohjausta vastakkaiseen suuntaan.

    No niin, nyt pyörä on alkanut kallistua nopeasti mutkan suuntaan. Mitä tapahtuu seuraavaksi? Etujätön ansiosta syntyy momenttivarsi, joka pyrkii kääntämään ohjausta kallistuksen suuntaan. Mitä enemmän pyörä kallistuu, sitä enemmän ohjaus kääntyy (tiettyyn rajaan asti). (Myös tämän voi testata sillä äskeisellä fillarilla. Nyt fillari on kallellaan, mitä tapahtuu jos vapautat ohjauksen? Eturengas kääntyy mutkan suuntaan. Saa kokeilla.) Seuraava kysymys lienee se, että kuinka paljon ohjaus kääntyy? Tämä saadaan näppärästi laskettua (yksinkertaistettuna) vaikkapa lukiofysiikalla. Lasku aloitetaan piirtämällä vapaakappalekuva ja käyttämällä näppärää yhtälöä F=ma. Painovoima pyrkii kallistamaan pyörää lisää mutkan suuntaan ja keskeiskiihtyvyys taas pyrkii nostamaan pyörää pystyyn. Tasaisessa kaarrossa nämä voimat kumoavat toisensa ja ilman kuljettaja vaikutusta myös pyörän ohjaus pyrkii kääntymään sellaiseen asentoon, joka toteuttaa tuon tilan. (Reaalimaailmassa ohjaus päätyy vain lähelle tuota tilaa, mutta sallittakoon pieni ideaalisuus tässä kohtaa.)

    Se mihin kuskin käyttämää voima tarvitaan, on tuon pienen epäideaalisuuden (kitkat yms.) kumoaminen ja/tai linjan muuttamiseen kaarron aikana. Yleensä kyseessä on enemmän tuo jälkimmäinen, koska aika harva meistä pystyy ajamaan ideaalista ympyrää.

    Jos sitten joku haluaa sotkea tähän ne hyrrävoimat välttämättä niin niitä voi ajatella luontaisena ohjausvaimentimena. Kuten noista pekan kuvaajista nähdään, jää ohjaus hieman värähtelemään sen jälkeen kun ohjaus on kääntynyt takaisin mutkan suuntaan. Tämä on aika normaali ilmiö kun järjestelmä (tässä tapauksessa moottoripyörän etupää) saa jonkun herätteen. Herätteen jälkeen ohjaus kääntyy hieman enemmän kuin tavoite olisi ja jää hetkeksi värähtelemään tavoitteen (=tasapainotilan) ympärille ennen kuin arvo vakiintuu. Kuten kaikki tiedämme, hyrrävoima pyrkii vastustamaan pyörivän massan pyörimisakselin suunnan muutosta. Tässä tapauksessa hyrrävoima pienentää tuota ohjauksen värähtelyä tasapainotilan ympärillä. Hyrrävoima on kuitenkin paria kertaluokkaa pienempi kun sitä verrataan muihin tilanteessa vaikuttaviin voimii, joten sen rooli on lähinnä matemaattinen.

    Jos vielä joku tämän jälkeen uskoo, että mopo pysyy pystyssä hyrrävoimien ansiosta, voi kokeilla seuraavaa:
    1) Etujarru pohjaan
    2) Reilusti kaasua
    3) Kytkin ylös
    4) Kumin sauhutessa vaihda isoimmalle vaihteelle pykälä kerrallaan.
    5) Nyt kun takarenkaan nopeus on yli 200km/h, nosta jalat tapeille. (Monta kertaa isompi hyrrävoima kuin esim. 40km/h nopeudessa)
    6) Istu tyytyväisenä täydellisessä tasapainossa pyöräsi päällä
    7) Tai selitä naapurilla miksi pyöräsi on kyljellään naapurin muijan kukkapenkissä ja pensasaidassa on reiluhkon kokoinen reikä.
    Mites.... avaisitko hieman tuota viimeisen kappaleen hyrrävoimaosioita hieman toisissa puitteissa.....

    Vaikka polkupyörällä.... ns. rullilla poljettaessa..... siis paikallaan..... pystyssä.....
    niin kauan kuin poljet ja molemmat renkaat pyörivät.

    Kukkapenkki alkaa tuossakin kutsumaan... ainakin jos kuistilla "rullailet" ja renkaat eivät pyöri .

    Siis ihan asiallisesti pyydän.... vaihteeksi
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  27. #147
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Mites.... avaisitko hieman tuota viimeisen kappaleen hyrrävoimaosioita hieman toisissa puitteissa.....

    Vaikka polkupyörällä.... ns. rullilla poljettaessa..... siis paikallaan..... pystyssä.....
    niin kauan kuin poljet ja molemmat renkaat pyörivät.

    Kukkapenkki alkaa tuossakin kutsumaan... ainakin jos kuistilla "rullailet" ja renkaat eivät pyöri .

    Siis ihan asiallisesti pyydän.... vaihteeksi
    En jaksa ennää, tuli taas kirjotettua jo liikaakin. Kirjastosta saanee jonkun fysiikan perusteoksen, jonka opit nuokin selittää. Turhauttaa selittää itsestäänselvyyksiä kerta toisensa perään kun joku vänkää vastaan kuitenkin.
    Superbike #7
  28. #148
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Vaikka polkupyörällä.... ns. rullilla poljettaessa..... siis paikallaan..... pystyssä.....
    niin kauan kuin poljet ja molemmat renkaat pyörivät.
    Mutta eihän tuo vastaa samaa tilannetta kun rullilla ne molemmat renkaat pyörii ja em. prätkällä oli eturengas lukossa Voithan tuota varmaan rullillakin kyllä kokeilla, laittamalla vain sen polkupyörän takarenkaan rullalle ja yrität polkemalla pysyä pystyssä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  29. #149
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Vaikka polkupyörällä.... ns. rullilla poljettaessa..... siis paikallaan..... pystyssä.....
    niin kauan kuin poljet ja molemmat renkaat pyörivät.
    Jos rullilla poljet polkupyörällä niin ei se hyrrävoimista johtuen pystyssä pysy vaan siksi, että renkaiden kontaktipinta tekee kokoajan pientä sivuttaista liikettä korjaten pyörän asentoa (jos sinulla olisi kamera kohdistettu eturenkaaseen ja rullaan näkisit, ettei se ole kokoajan yhdessä paikkaa vaan elää). Etujättö kokoajan oikaisee pyörää pystyyn vaikka ajaisi ilman käsiä. Hyrrävoimista se ei johdu vaan paketin geometriasta. Jos eturenkaan poikkeutat painopisteen alta pois niin se hakee paikkansa uudelleen sen alle ihan itsestään fysiikan vääntäessä sen sinne. Jos jo ehdotettua testiä kokeilet, että ajat vaikka polkupyörän jäälle ja alat polkea takarenkaaseen vauhtia niin kas kummaa ei se vaan itsestään niin helposti pystyssä pysykään jos eturengas on paikallaan (tai jos pysyy niin tasapainotat sitä itse aktiivisesti kropalla).
    Triumph Street Triple
  30.  
  31. #150
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    En jaksa ennää, tuli taas kirjotettua jo liikaakin. Kirjastosta saanee jonkun fysiikan perusteoksen, jonka opit nuokin selittää. Turhauttaa selittää itsestäänselvyyksiä kerta toisensa perään kun joku vänkää vastaan kuitenkin.
    Nuorison turnauskestävyydestä ei sitte näköjään voi edes puhua kun sellaista ei ole .

    Hassusti iski väsy tuon "rullilla paikallaan pystyssä" pähkinän edessä

    En mä nyt ole tässä tikkaa heittämässä kehenkään.

    On vaan täysin mahdoton hyväksyä "totuuksia" joista on tehty absoluuttisia unohtamalla
    joko tahattomasti tai tahallisesti monia ihan kohtalaisen vaikutuksen omaavia realiteettejä,
    jotta kaksipyöräisen hallinta saadaan juntattua täydellisesti "rattiohjattavaksi".

    Edelleen.... allekirjoitan täysin sen, että tuo vasta-työntö-what ever ohjaus on ehdottoman
    tarpeellinen ja merkittävä "työkalu" kaksipyöräisen kanssa.... ja sen merkitys kasvaa
    sitä myöten mitä "väkivaltaisempaa" ohjaamista tarvitaan.
    Tätähän minäkään en ole missään vaiheessa aiheen parissa kieltänyt.

    "Tarinat" joissa pyörä ei käänny mitenkään kallistumatta tai vain kallistamalla ovat aika vaikeita selittää todeksi
    ja nämäkin asiat on naurettavan helppo todeta tarinaksi ihan käytännössä.

    Ylipäänsä.... ongelman ydin on... vaikka kuinka hyvää tarkoitetaan..... on sotkea vaarallisen
    paljon asioita keskenään.... julistaa olemassa olevia asioita olemattomiksi..... ja
    irroittamalla liikaa hyvin olennaisia asioita "kokonaisuudesta" (jatkumosta).... jollainen
    kaksipyöräisen hallinta mitä viimeisen päälle on.

    Ihan käytännössä..... ei haittaisi vaikka käytäisi läpi ihan alusta loppuun mitä
    todella tapahtuu, missä järjestyksessä ja minkä seurauksena ihan klassisessa......

    Liian "tiukka" mutka.... hartialukko.... ulos joko ajaen.... tai kyljellään kun on jarrutettu peli alta.

    Taisi Partanenkin jo jossain kolumnin tapaisessaan kohteliaasti viitata aiheesta käytyyn keskusteluun
    ja ohjata siinä hienovaraisesti huomioita hieman tuohon "kokonaisuuteen".

    "Show Must Go On"
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 5 / 44:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3456715 ... ViimeinenViimeinen