Mun perstuntuma on taas se, että autoileva motoristi, joka ei ole riittävästi harjoitellut nopeaa väistöä mp:llä, toimii tilanteessa refleksinomaisesti ja tekee kuin autoillessa, kääntää paniikissa kääntymissuuntaan.
Innokkaimpia motoristeja lukuun ottamatta autolla tapahtuva vuotuinen ajosuorite on moninkertainen ja harvoin tarvittavat refleksit saattavat siksi tulla autoilupuolelta.
Mikäli vahingon jälkeen motoristi on kertomassa tapahtumasta, niin ymmärtäminen vastaohjauksesta on yhtä vähissä kuin ennen onnettomuutta ja helpoin asia kuvata tapahtumaa on puhua hartialukosta.
Eri asia toki on, mikäli on sellaista tyyppiä, että minkä tahansa äkkitilanteen yhteydessä jähmettyy täysin, mutta epäilenpä, että heidän määrä ei ole suuri.
Vaistomaisen toiminnan tuleminen auton ajamisesta olisi todennäköisempää, jos moottoripyörää ja autoa ohjattaisiin samalla tavalla. Siis fyysisesti ohjaaminen tapahtuisi samoin.
Ja ymmärräthän, että "hartialukko" tarkoittaa juuri sitä, mitä tuohon aiemmin kirjoitin.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Arvellessa kaikki ovat oikeassa.![]()
Itsellä ainakin huolenaiheet mutkan kiristyessä on että pitääkö renkaat ja onko hiekkaa tai kiviä tiellä. Yleensä vauhti on sellainen että pystyy reagoimaan.
Yllättävän esteen, kuten auton sattuessa tielle edessä on vaikea valinta. Osuakko tiellä autoon vai nopea väistö jota ei ehdi oikaista takaisin tielle jolloin päätyy kyljelleen väistäessä ja liukuu puihin tai muihin esteisiin. Mikäli ehtii jarruttaa pysyy pystyssä todennäköisesti. Itsellä on abs:llä varustettu pyörä joten voi laittaa jarrua samaan aikaan kun aloittaa väistön jos pito on maksimaalinen. Märällä pinnalla ei.
Taajama-alueella olen joutunut tekemään täysjarrutuksen suojatielle kaksi kertaa. Toisella kertaa vasemmalle kääntyessä että pyörän paino piti ottaa vasemmalla jalalla kiinni kun ajoi pysähdyksiin. Voin sanoa että ei ollu helppo homma kevyellä kestävyysurheilijan fysiikalla![]()
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Arvelisin vielä tähän vastaohjaukseen, äkkitilanteisiin reagoimiseen ja muuhun tässä ketjussa käsiteltyyn että on aikalailla eri asia mitä refleksinomiaesti tapahtuu yllättävässä tilanteessa kakarasta asti moottoripyörillä ajaneilla ja meillä "vanhalla" iällä aloittaneilla. Kuten aiemminkin olen kirjoittanut niin ainakin itse olen joutunut tosissaan opettelemaan ihan perusasiat moottoripyörällä ajamisesta vaikka mopolla ajelin autokorttiin asti ja muutamalla muullakin crossipyörällä nuorena on ajeltua hiukan tullut. Puoli vuotta ennen korttia tuli 250 nelarienskalla ajeltua hiukan maastoreittejä ja monesti koitan ajaessa kadulla harjoitella ja tunnustella mutkissa vastaohjauksen vaikutusta ja kaarrossäteen tiukentamista että ei tulisi totaalinen hartialukko jos jotain yllättävää tapahtuu, ajaminen kun ei ole uponnut lihasmuistiin enää niin hyvin kuin 30 vuotta sitten olisi mennyt. Mutta tosiaan kannattaa tunnustella miten se oma pyörä reagoi kun työntää sisäkurvin kahvaa tai vetää ulkokurvin sarvesta keskellä mutkaa. Nämä siis melko kokemattoman eikä mitenkään hyvän kuskin ajatuksia asiasta, mutta ehkä lähellä aloittelevan motoristin tilannetta kuitenkin. Ja oma taitotaso kannattaa tiedostaa ettei tule yritettyä omaa osaamista reippaampaa vauhtia.
On tosi kiinnostavaa aina lukea miten muut ovat pääsemässä sisään moottoripyörällä ajamiseen ja kuinka vakavasti ajamisen opetteluun suhtaudutaan kun on tullut itse koitetua ihan oikeasti opetella hommaa että olisi turvallista ajaa.
Born to be middle aged.
Tämä heppu työnsi ohjaustankoa väärään suuntan NELJÄ kertaa ennen törmäystä.
Yhdellä tehokkaalla vastaohjauksella oikeaan suuntaan olisi selvinnyt hyvin ilman törmäystä.
https://www.youtube.com/watch?v=Y5qF...l=GoldwingDocs
Pekka
Tässä on myös hyvä pätkä vastaohjauksesta.
https://www.youtube.com/watch?v=ljywO-B_yew
-- Brake later and open the gas earlier --
Vastaohjauksesta sanotaan, että kun haluat kääntyä vasemmalle, niin aluksi tulee painaa ohjaustankoa vasemmalla kädellä eteenpäin, jolloin etupyörä kääntyykin oikealle, ja pyörä alkaa kallistumaan työntävän käden puolelle eli vasemmalle. Pyörä pitää siis saada kallistumaan käännöksen suutaan.
Mutta kun katsoo noita videoita missä pyörää on kuvattu etupuolelta, niin niissä etupyörä on usein kuitenkin selvästi kääntynyt sinne kaarteen suuntaan ts. vasemmalle kaarrettaessa pyörä osoittaa vasemmalle.
Tarkoittaakos tämä nyt sitten sitä, että tuo vastaohjaus koskee siis vain käännöksen aloitusta, ja lopulta sitten kuitenkin ohjataan etupyörää sinne kaarteen suuntaan, vai mistä tässä on kyse ?
Adidas VL COURT 2.0 K
Ex:
Yamaha YZ250
Solifer SM-76
Juurikin näin. Sillä vastaohjauksella vain aloitetaan se kaarros tai jos kaarros kirraakin hiukka enempi, niin samalla vastaohjauksella sen käännöksen saa tiukennettua kesken kaarroksenkin, pyörä kallistuu enempi sinne kaarteen suuntaan. Ja kun haluttu kallistuskulma on aikaansaatu, niin se eturengas käännetään sinne kaarteen suuntaan, otetaan se kallistuminen ikäänkuin kiinni ja näin pyörä ei kallistu enempää, kaartaa vain nätisti sinne haluttuun suuntaan.
Ja vastaavasti jos pyörää halutaankin nostaa ylös, ei enää haluta niin paljoa kallistusta, niin eturengasta käännetään sinne sisäkaarteeseen päin enempi ja näin pyörä alkaa nousemaan pystympään. Toki tuon tekee automaattisesti itsestään kun sieltä mutkasta tulee ulos, mutta siis kesken kaarroksenkin, pyörä kallistuneena sitä kallistusta voi tuolleen säätää:
- käännetään eturengasta ulkokaarteeseen päin, pyörä kallistuu lisää
- käännetään eturengasta sisäkaarteeseen päin, pyörä nousee pystympään
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mielestäni vastaohjauksen hoksaa aika nopsaan kun ajelee yhdellä kädellä. Silloin ei voi "vahingossa" ohjata eikä omaa painoa voi painaa tangolle. Eikä pyörä oikein käänny mihinkään jos ei vastaohjaa. Huomaa että pyörä kääntyy jo sillä paremmin että pitää tankoa vaan suorassa kun alkaa kääntymään. Tavallaan vastaohjausta sekin. Ohjausgeometria sitten kyllä haluaa tankoa ja eturatasta kääntää mutkan suuntaan.
Sitä se juuri tarkoittaa.
Etupyörä on kääntyneenä väärään suuntaan vain noin 0.5 sekunnin ajan riippumatta nopeudesta.
Tuolla on esimerkki 50 km/h.
10 km/h ja 30km/h löytyy myös Youtubesta.
Katso videot loppuun asti, niin näet myös datassa mitä tapahtuu ja milloin.
https://www.youtube.com/watch?v=6lBB...=PekkaVuorelma
Pekka
Tuossa vielä linkit vastaohjauksiin 10 km/h ja 30 km/h
https://www.youtube.com/watch?v=n4uv...=PekkaVuorelma
https://www.youtube.com/watch?v=f3rv...=PekkaVuorelma
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 16.05.2025 klo 19:54.
Pekka
Kiitoksia vastauksista ja linkeistä.
Adidas VL COURT 2.0 K
Ex:
Yamaha YZ250
Solifer SM-76
Tiukkoihin mutkiin kun ajaa niin siellä se katse seikkailee katsoen miten autot tulee vastaan tuleeko omalla ajolinjalla, mikä on tien kunto onko tie rikki onko hiekkaa, ajolinjaa ja sitten katse määränpäähän.
Monesti joutuu vaihtamaan suunnitelmaa näistä syistä.
Maltti on valttia.
Olisikin helppoa jos näitä edellä mainittuja ongelmia ei olisi.
EK
Aihe on (taas kerran) jo käsiteltykin kattavasti. Jos sen verran vielä heittäisi löylyä että heti kun ajonopeus on muutaman kympin, niin ei enää kannata ajatella etupyörän kääntösuuntia ollenkaan, vaan ainoastaan voimaa jolla painat kahvaa.
Jos haluaa kurvata vasemmalle, painetaan vasenta kahvaa. Oikealle tietty vastaavasti. Mitä kovemmin painat sen enemmän saat kallistusta ja mopo kääntää etupyörää ihan itse.
SF 1098S
MTS V4S Sport