Juu ymmärsin kyllä mitä ajoit takaa. En tarkoituksella ottanut kantaa tarkemmin, etten vedä ketään taistoon mukaan tahtomattaan, kun tällä hetkellä nämä mun vastavoimat tuntuu olevan verrattain teräväkielisiä.
Sitä näillä foorumeilla on taipumus palauttaa ihmiset ns. maanpinnalle, ettei ne sorru luulemaan itsestään liikoja.
No juu, hyvä huomata ensireaktion jälkeen, että onhan täällä ns. tavallisiakin ihmisiä.
Ihan vaan ettei kipina sammu viihteellisesta ketjusta ja ettei joku erehdy luulemaan minua normaaliksi...
Meilla on tuossa naapurissa telaketjuapinoita, pitaa kayda pitamassa niille luento, miten tankkia vastaohjataan. Hiljennetaanko sisakaarteen puoleista vai kiihdytetaanko ulkokaarteen kettinkia?
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Niinpä niin. Eiköhän me kaikki, mutta jotkut saavat erektion päästessään saarnaamaan muille vastaohjauksen ihmeitä tekevästä voimasta. Jokunen sivu sitten kyselin, että mikähän uusi oivallus nyt on tulossa. Ei ole näkynyt...
Oleelliset asiat on kätevästi yhdessä paketissa http://motoristisurvival.fi/vanhat/A...naan_s1-65.pdf. Varoitus: oppaassa käsitellään huomattavan paljon muutakin kuin vastaohjausta.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Ajo hanskassa sanotaan: "Vastaohjaus: Jos haluat kääntyä oikealle, tee pieni
työntö ohjaustangon oikeasta päästä."
Mutta mitäs jos haluaa päästä vasemmalle, sellaistakin tarvetta joskus ollut![]()
Kawasaki Versys 650
Miten h......ssä ajamisen perusasia voi saada aikaan tämmöisen repostelun. Etteks te oikeesti tajua vai muuten vaan trollaatte?![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Juu, niin varmasti olitkin mutta en tajua noita ainaisia vääntäjiä.![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Ns. perstuntumalla, noh kakspyöräsellä ehkä jopa "näppituntumalla" päristelty hetken aikaa enkä ole itseäni vielä ojasta löytänyt.. Mutta huoh tälle vasta/veto/työntöohjauksella. Mie vedän ja työnnän ainakin niin maan prkleesti eikä vielä oo ruohoa ollu suussa, taikka kaarnaa poskessa![]()
Bad luck, fist fuck
Tehtiin kesällä tuommoinen video 30 km/h, josta selviää myös ohjaustangon kulma tilanteessa
Ja kanssa tuommoinen 50 km/h
Ja kanssa muilla nopeuksilla 10 km/h - 70 km/h.
Tuosta 50 km/h videosta näkyy muuten hyvin (Dataa osuudesta), että en ehtinyt tehdä kropalla mitään sillä vastaohjaus kesti vain 0,4 sekuntia.
30 km/h nopeudella vastaohjaus kesti 0,48 sekuntia, eli se oli aika jolloin etupyörä oli "väärään suuntaan" kääntyneenä.
Videoista selviää myös kuinka paljon senteissä se etupyörä poikkeaa ajolinjalta, eli horjuttaa pyörän tasapainoa tuolla poikkeamallaan, jolloin pyörä lähtee kallistumaan sinne kurvin suuntaan.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 05.12.2014 klo 00:18.
Pekka
Toi video selittää vastaohjauksen käytäntöä paremmin kun tuhat selitystä niille joille vastaohjauksen merkitys ei ole tiedossa, selkeää opetusmateriaalia autokouluun. Hyvä Pekka!![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
kai se on helppo bemarilla kallistaa kun kampura ei vastusta(pituussuunnassa)
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
ainoastaan jos kierrokset muuttuu nopeasti ja sitähän ei bemarissa tiettävästi tapahdu.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tuossa vielä video 10km/h
Vastaohjaus toimii jo pyörää keskituelta alas otettaessa. Kun etupyörä pyörähtää puoli kierrosta ohjaus käännettynä, niin sen sivuttaissiirtymä saa aikaan pyörän kallistumisen jompaan kumpaan suuntaan. Kokeilkaa vaikka.
Suosittelen kyllä ohjauksen kääntämistä oikealle siinä tilanteessa, kun tuuppaatte pyörän alas keskituelta.
Niin ette kaada pyörää parkkipaikalla.
Eikä hyrrävoimista tietoakaan![]()
Pekka
Ilman vääntämisiä tuo 50-video herättää monta hyvää kysymystä.
Mannekiinilla kun on tuolta alkukeiloilta asti mopo jo linjattuna kääntymissuuntaan päin,
ylävartalo ja pää muutama sentti vasemmalle kallistettuna.
......Tässäkö on kaikki mihin ihminen kykenee vartalon aseman/painopisteen muutoksen suhteen?
Puhumattakaan alavartalon käyttämisestä pelin "kippaamisen" aloittamisessa..... ja kaikki yhdistettynä
kääntymiseen.
Jos ei mitään tee, mitään ei tapahtu, eikä mihinkään ehdi.
Videossa kiinnittyy myös huomio "vasta/työntöohjauksen" voimakkuuden seurauksena
olennaisesti "jälkijunaan" jääneeseen kroppaan (vastakallistus).
OK, tämän voi toki selittää "paluukäännökseen" valmistautumisella, mutta rajummassa vedossa
"holtiton ja epätahtinen" kroppa kertaa ongelman ja jatkossa noutajan ote niskavilloista tiukkenee.
Tähdennän nyt vielä ja taas, että kyse ei ole vastatyöntöveto-ohjaamisen dissaamisesta, vaan
yksinkertaisesti siitä, kaksipyöräisellä (kaikilla) liikkumisessa ilman ymmärrystä vartalon
käytön merkityksestä kokonaisuudessa...... ollaan niin pihalla..... niin pihalla.
Molempia tarvitaan, eikä yksinomaan toisella pitkälle pötkitä..... kun raiteet loppuu.....
ja ne loppuu aika usein.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
hitaassa nopeudessa vartalon vastakallistus nopeuttaa kääntymistä. Pyörä ja Rengas on enemmän kallellaan. Huomaa varsinkin soralla, missä kitkaa ja nopeutta ei ole niin paljoa kuin ns 'radalla', Radalla taas pitoa on niin paljon, että pitää käyttää vartalon 'ylikallistusta'.
Pitäs melkein kokeilla käytännössä ja videoita. tönkköväistö, vastakallistusväistö ja sisäpuolelle vartalo apuna, että onko eroa ja mihinkä suuntaan.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kaikilla noilla on ns. aikansa ja paikkansa, hyvinkin vaihtelevin painoarvoin.
Siitähän tässä on kyse, ei yhden asian puolesta tai vastaan.
Ihan kuriositeettinä voisi mainita mopo-gp:ssä ihan vertailukelpoisia kyytejä ajaneiden
hyvinkin erilaiset "lähestymistavat".
Ei ollut kovin vaikea nähdä kuka oli höylännyt enemmän supermotoa, kuka muuten rataa ja kuka mitäkin.
Lähtökohtaisesti rajoittunut ja tinkimätön ajattelumalli minkä tahansa kaksipyöräisen
suhteen.... että skujataan ku sporaa..... kesken etenemisen muuttuvilla nopeuksilla, alustoilla ja pidoilla.....
on tosiaan sama kuin kiipeäisi häkkiin jalka suorana ja toinen käsi kylkeen kiinni teipattuna.
Helposti myös pedagoidaan suohon se realiteetti, että edetessä asiat seuraavat ketjussa toisiaan.
Ensimmäiseltä rastilta on toki selvittävä, että pääsee yrittämään seuraavasta läpi.....
mutta jos ensimmäisessä täydellinen puusilmäisyys vie kaikki eväät jatkosta.... niin huhhuh.
Eli tarkastellaan asiaa nykytrendin mukaisesti..... kuten poliitikot tuppaavat toteamaan.....
asiayhteydestään irroitettua, yksittäistä asiaa 120%:n painoarvolla kokonaisuuteen.....
Näinhän se on sitten tehtävä kun pakissa on vaan se yksi meisseli.... vaikka olis isompikin![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Renkaat, niiden toimivuus ja suorituskyvyn säilyminen on tietty se kulmakivi johon melkein kaikki
muu jollain tapaa, jotain kautta lopulta kiteytyy..... ajotyylinkin kautta.
Ruutulipulla kun se voittajaleipuri vasta valitaan....
eikä se ole kukaan niistä, jotka leipovat kaikkensa (ja renkaansa) sinne "melkein maaliin saakka".
Nopearytmisessä keilapujottelussa tuo "peippailu" tulee oikeastaan parhaiten esille.
Erilaisissa temppuradoissa tulee sitten kyllä aika äkkiä myös eteen se, ettei pelkällä
"ratinveivaamisella" podiumille ehdi..... kun se etunen alkaa ilman kropan apua ja oikeata rytmitystä
karkailemaan alta.
Mutta edelleen.... kuten sanottu..... pässi ehkä voi luottaa vain sarviinsa![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Pitää osata käyttää renkaita tilanteen mukaan ja oikein ja vielä ajaa lujaa?![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Kyykkyynylösistukaalukulepolaulakaa!"..... Ettehän te ehdi mihinkään.
Selkeästi käskyttäen kasarmin hiekkakentällä.
Homman nimi kun ei siitä huolimatta ole se, että kaikki asiat tulee suorittaa sanotussa järjestyksessä
käskyttäjän edellyttämässä ajassa.
Onko liian vaikeaa oivaltaa..... mistä tuossa todellisuudessa on kyse?
Jos jauhetaan ja jankataan kaksipyöräisellä ajelusta siitä näkökulmasta, että "ratista kääntäminen"
on merkittävä perusasia,monessa kohtaa täysin ratkaiseva, mutta todellisissa puitteissa
laulu loppuu vain yhden konstin valikoimalla varsin nopeasti sen jälkeen kun raiteet (pito) alkaa hiipumaan.
Jos alkumetreiltä lähtien on taottu päähän, ettei 70-120 kilon "punnuksella" (kuskilla) ole
paskaakaan merkitystä kumipuolen alaspäin pitämisessä.......
ja tästä syystä koko elementtiin (vartalon käyttö) tutustuminen, harjoittelusta puhumattakaan,
on jäänyt täysin huomiotta......
Sen ihan oikeasti löytää edestään. Tuolla liikenteessä hyvinkin paljon vaihtelevissa tilanteissa
ja olosuhteissa, keskimääräisillä kilsoilla ja tuurilla usein aivan turhaan.... ja juuri siksi, että
konstit loppuu siihen mihin ne "raiteetkin".
PÄSSI - SARVET
Kapea-alainen keinovalikoima kaksipyöräisen hallinnassa ---- Ohjaustanko
Vain pässi luottaa pelkästään sarviinsa....
Rautalankaakin riittää.
Mut hei.... ei oteta liian vakavasti vaikka vakavasta asiasta olis kysekin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
^
Tää oli jo aika hyvä käännösRohkaisevaa, että foorumilla on yksi, joka ensi lukemalta osaa tulkita Bonen tekstit.
Joulukuun jatkoja täältä Äiti-Venäjältä. Keep up posting!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.