Tiedon pitäisi mennä poliisin etävalvomoon, jossa siviilipalvelusmiehet sitten arvioisivat tilanteen vaarallisuutta. Jos vetää lipat, he lähettäisivät sakkolapun jossa todettaisiin, että "viime kesänä ohjaustankosi oli asennossa, joka aiheuttaa onnettomuuden 1-2 sekunnin kuluessa. Jos et ole itse vielä puuttunut tilanteeseen niin olkoon tämä maksumääräys muistutuksena siitä että ajotyylisi ja todennäköisesti myös ajoneuvosi kaipaa korjausta"
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
I agree. Kokeilemalla se selviaa. Otetaan joku 2-pyorainen, seisotaan tapeilla (polkimilla), pysaytetaan pistamatta jalkaa alas ja kaannetaan tangosta. Kumpaan suuntaan keikahtaa?
Mielenkiintoinen kokeiluvaline on myos polkupyora jossa tankoa vasemmalle kaanettaessa etupyora kaantyy oikealle. Olen sellaista kokeillut ja pysyin pystyssa ehka kolme metria.
Ei ole ratakiskoa, mutta voin toimittaa telaketjua. Siita saa myos mukavan lepotuolin, kun taivuttaa Slle...![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Tästä keskustelusta innostuneena päätin lähteä ensi viikolla harjoittelemaan yhden tyhjän kauppakeskuksen pihalle.
Tästä keskustelusta "innostuneena" ajattelin vetää ranteet auki. Päädyin onneksi kylmään bisseen...
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Katso itse se video uudestaan, kokonaan, äläkä valikoiden muutaman sekunnin osan pätkiä kohdista, jota sinua miellyttävät. Jos huomasit poliisi kiertää esteitä kasapäittäin hitaalla vaudilla eikä väistä niitä. Katso mitä muita liikkeitä se etupyörä tekee ja mitä kuski tekee siinä pyörän päällä. Esteiden kiertäminen tuollaisella kääntösäteellä noin tiukalla radalla ei onnistu vastaohjauksella. Onnistunut esteen kierto vaatii muutakin toimintaa. Se muu toiminta on vaikeampaa kuin saada pyörä aloittamaan kääntyminen.
Tee sama uudestaan ja kierrä se keila vauhdilla 10 km/h kolme kierrosta 2,5 metrin säteellä. Eiköhän siihen tulee riittävästi kuvaa mihin suuntaan stonga on kääntyneenä 99,8 % videosta. Jos onnistut pysymään pystyssä vastaohjauksen voimin, niin tarjoan pullakahvit hyvässä toverihengessä.Ja me tehtiin tuo video myös 10km/h. Ja toimii. Mitä muuta vielä NOx haluat. Eikö 10 km/h ole tarpeeksi hidasta sulle.
Miksi ei voinut? Vai eikö vaan voinut vastaohjata noin hitaasti? Millä Seppo selviää parkkipaikoilla yllättävistä tilanteista tai tekee u-käännöksen maantiellä? Tuntuu, että lähestymme villakoiran ydintä.Piti vaan mun ajaa tuo 10 km/h mun omalla pyörällä, koska sitä Sepon pyörää ei oikeasti voinut ajaa noin hitaasti. Mulla on lyhyt ykkönen mun R1100GS pyörässä, joka on hyvä juttu vaikka metsäpoluilla.![]()
Viimeksi muokannut: NOx; 02.08.2014 klo 20:20. Syy: Korjattu quote
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Miksi kiertäisin. Tässä ymmärtääkseni keskustellaan vastaohjauksesta. Eikä keilojen kiertämisestä.
Vastaohjaus liittyy vaikka nopeisiin väistötilanteisiin.
Ei ympyrän ajoon.
Sepon pyörästä sen verran. BMW R1200GS. Siinä on aika pitkä ykkönen. Ei sillä voi ajaa hitaasti kuin kytkimellä luistattaen ja takajarrulla menoa tasapainottaen. Tuota täytyy sitten käyttää siellä parkkipaikoilla. Ei oikeesti onnistu tuommoinen 10 km/h väistöjuttu, josta saisi jonkun järkevän videon.
Hieno pyörä ehdottomasti, mutta ei sovellu tuommoisiin videojuttuihin hitaissa nopeuksissa.
Muut nopeudethan ajoin sillä Sepon pyörällä. Siis 20 - 70 km/h
Siinä Sepon pyörässä oli semmoinen viisari vielä siinä etulokarissa, joka näytti ohjaustangon kääntökulman koko ajan.
Ja mitä siihen mainitsemaasi muuhun toimintaan tulee, niin se pyörän reipas kallistaminen on juuri sitä.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 03.08.2014 klo 12:25.
Pekka
Nykyisen tietämyksen mukaan fysiikanlait toimivat täällä ja tuolla aina. Teoriassa on tosin aukkoja. Esim. Oikein pientä ja hyvin suurta ei saada sovitettua.
Vihta tai vasta niin molemmat toimii.![]()
Aivan näin. Ja minun pointtini on siis, että vastaohjaus ei suinkaan ole vastaus kaikkiin tilanteisiin eikä pelkästään sillä pääse kuin alkuun. Kuten esimerkiksi siinä linkitetyssä poliisivideossa. Jos keskustellaan vastaohjauksesta, on reilua myös kertoa mitä muuta tarvitsee osata ja ettei vastaohjaus yksin riitä kaikissa tilanteissa selviytymiseen. Jopa sellainen yksinkertainen toimenpide kuin parkkipaikalta pois pääsy vaati muutakin osaamista ja ymmärrystä.
Keiloja voisit kiertää vaikka kokemuksen vuoksi.
Niin oli viisari ja hienosti se näytti suuntaa. Olen nähnyt videon. Minun kysymykseni oli, että miten Seppo tekee väistön hitaassa nopeudessa tai U-käännöksen? Kytkimen luistattaminen ei käännä pyörää eikä takapyörällä tasapainottaminen paitsi mikäli Seppo käyttää sitä heittääkseen perän sivulle.Sepon pyörästä sen verran. BMW R1200GS. Siinä on aika pitkä ykkönen. Ei sillä voi ajaa hitaasti kuin kytkimellä luistattaen ja takajarrulla menoa tasapainottaen. Tuota täytyy sitten käyttää siellä parkkipaikoilla.
...
Siinä Sepon pyörässä oli semmoinen viisari vielä siinä etulokarissa, joka näytti ohjaustangon ohjauskulman koko ajan.
Siinä Sepon mopossa taitaa erilainen ohjausgeometria kuin sinun mopossasi?
Ja muutako et tee hitaassa vauhdissa? Vastaohjaus ja kallistus riittää kaikissa tilanteissa?Ja mitä siihen mainitsemaasi muuhun toimintaan tulee, niin se pyörän reipas kallistaminen on juuri sitä.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Onpas taas pitkät pätkät diipadaapaa. Vasta tai työntö, ihan sama kunhan mennään oikeaan suuntaan ja mielummin omalla kaistalla.
Jos tää "keskustelu"on tarkoitettu uusille moottoripyöräilijöille, olis kyllä tärkeämpää ensin opettaa; että jarrutetaan ennen mutkaa ja vedätetään mutkasta ulos. Siinä tulee se vasta/työntö/whatever kuitenkin aina mukaan, tai sitten pusikko.
Suurin osa tässä ketjussa esitetyistä ohjeista kannattaa jättää huomioimatta, niillä löytää itsensä pusikosta.
Itse aloitin uudestaan mopoilun 2011 ja sitä ennen 90-luvulla tuli kevarilla ajeltua. Kuka tahansa joka aloittaa tai vaihtaa pyörää, kannattaa aloittaa rauhallisesti ja aloittaa tutustumalla ensin pyörään. Mitä vanhalla pyörällä teki ei välttämättä päde enää uudella ja sitten kavereita löytyy siltarummuista liiskana, rekan turbosta tai kaiteissa umpisolmussa.
Itse aloitin ekaksi testaamalla suoralla ja todellakin rauhallisella tiellä, keskiviiva slalomilla. Testasin mitä pystyy tekemään vastaohjauksella, painonsiirrolla ja mitä kaasun lisääminen tekee tai jarruttaminen tekee käännöksille. Lisäsin vauhtia ja kaarroksien jyrkkyyttä oman oppimiskäyrän mukaisesti.
Sitten rauhaisilla mutkapätkillä tein samaa, päätin mielessä että tuossa kohtaa kurvia on este ja aluksi hitailla nopeuksilla kokeilin millä toimenpiteillä selviän siitä ja nopeutta lisäsin oman oppimisen mukaan. Tai tänä päivänä niitä esteitä on ihan omasta takaa, ruotavaurioita, kuoppia ja hiekkaa löytää helposti mutkateiltä. Siinä tulee harjoitusta ja jokaisen sunnuntaipyöräilijänkin pitäisi opetella.
Vaikka minulla oli kokemusta pyöristä ja oli tullu ajeltua erilaisilla vekottimilla aikaisemmin vuotta 2011. Pystyn rehellisesti sanomaan että vasta 1kk päästä oli pyörä ns. hanskassa, eli tiesin mitkä on pyörän ja kuskin rajat ja niitä kannattaa kunnioittaa, ettei satu liikaa. Ja vastaohjaus/työntöohjaus tulee selkärangasta, ettei tarvi enää miettiä mitä tehdä jos suoralla tai kurvissa löytyy väistettävää, niissä tilanteissa ei ehdi muistelemaan että miten se menikään.
Nyt alkukesästä 2014 ostin toisen pyörän ja huomasin heti, että ei voi tehdä samalla tavalla väistötilanteessa kuin vanhalla pyörällä, vaan senkin oppiminen kesti viikon, joka päiväistä ajoa. Royal Enfield 2011 -> Honda SevenFifty 1999, eli aikamoinen ero tehoissa ja pyörissä.
Eli kannattaa unohtaa mitä vanhat parrat neuvoo, mitä missäkin tilanteessa pitää tehdä. Hanki tuntuma mitä pyörälläsi pystyy tekemään, miten jarrut toimii ja miten pyörä kääntyy. Sitten ala etsimään pikkuhiljaa niitä niksejä ja keinoja, millä voit tehdä tiukkoja kaarroksia ja millä tavoin voit hiljentää tai väistää kaarteissa jos tulee yllätyksiä. Pyörän ajogeometria ja massa sekä kuskin massa vaikuttaa miten yhdistelmä käyttäytyy ääritilanteissa. Ja jos löytyy tarpeeksi hullu istumaan kyytiin, kannattaa kokeilla mitä hän vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen, ennenkuin menee kurvissa runttamaan 100 lasissa.
Oma käsitys kuinka hyvän ajaja olet kannattaa heti heittää romukoppaan, tärkeintä on selvitä ehjin nahoin ajokaudesta. Viime kesänä pariin otteeseen ajoin kiinni mutkateillä kyykkyjä tai customeita " nopeusrajoitusten mukaan ", edessä oleva huomasi että joku ilmestyi taakse, ja oli aivan pakko heidän omasta mielestään nostaa nopeutta. Vaikka minä viihdyin ihan hyvin heidän takanaan hiljaisemmalla nopeudellakin. Parissa mutkassa tuli sitten sateen tekemä kuoppa ja eivät osanneet väistää oikein, yksi customi meni matalaan ojaan kun ei muuta osannut kuin nostaa ylös ja painaa jarrua. Sain sitten auttaa repimään sitä möhköä ojasta ja sain kuunnella kuinka jarrut lakkas yhtäkkiä toimimasta ja oli pakko ajaa ojaan, niin katselin takaa että ajotaito loppu enemmin kuin jarrut. Yksi kyykky sai hädin tuskin väistettyä routaheiton ja ajautui vastaantulijan kaistalle, jos joku olisi tullut vastaan siinä sokeassa mutkassa olisi saanut soittaa kylmäkuljetuksen kaverille. Myöhemmin sitten kahvipaikalla sain kuulla vierestä kuinka kaveri kehus kavereille kuinka nopeasti ajoi paikalle, en viitsinyt kommentoida.
Royal Enfield 500 Classic EFI -11-
Honda SevenFifty F2 -99-
Tätä lukemalla alkaa ajaminen kuulostaa varsinaiselta rakettitieteeltä mitä ilman inssin tutkintoa ei pysty edes ymmärtämään- tietysti pitää muistaa inssin tutkinnon lisäksi vielä omistaa ( =pankki omistaa) iso bemari, aluboxit, rukan puku ja avattava suupertti. Nii ja se kypäräpuhelin. Sit on valmiudet istua huoltsikalla ja kertoa juttuja.
Taitaa olla parempi jättää avaimet pöydälle ja mennä jalan töihin.
Amerikkaa
Ei se niin vakavaa ole. mark0666 tuossa kirjoitteli aika fiksuja. pääasia on, että itse tiedostaa rajat, sekä omat että kaluston ja ajaa niiden mukaan.
se on vähän hankalaa kun tulee tällaisia kouluttajastatuksella pätijöitä jakamaan disinformaatiota. seuraus on just näin raskasta luettavaa.
mun ystävällinen neuvo pekalle on, että mieti, minkä vuoksi kouluttajaksi ryhdyit. ole rehellinen. jos vastaus on jotain muuta kuin "haluan pyyteettömästi opettaa muita motoristeja taitavammiksi kuljettajiksi ja siinä sivussa itsekin kehittää ajotaitojani" tms, mieti tarkkaan jatkamista. jos vastaus on tyyliä "haluan päästä pätemään mahdollisimman paljon", lopeta heti.
täällä ja tuolla toisaalla, missä muuten keskustelua käydään paljolti samojen henkilöiden kanssa kuin täälläkin, on mukana keskustelussa sellaisia tyyppejä, joiden näkemysten kyseenalaistamiseen sun lihakset ei vaan riitä. ainakaan, jos väkevin perustelu on wikipediasta linkitetty kuva.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Siinä se asian ydin on. Moottoripyörän ajaminen on kaikkien tekijöiden summa ja varsinkin paniikkitilanteissa lasketaan "pisteet" yhteen. Harjoittelemalla ja sopivasti itseään haastamalla mahdollisimman turvallisessa paikassa alkaa valjeta miten mopedi toimii ja miten sitä itse osaa hallita. Ajotaito II aikanaan oli oikein mainio työkalu, se korjasi monta väärää ja taputteli esim. ajoasennon oikeaksi. Teoriaa on mukana ja mikä parasta teoriaa testataan käytännössä hetimmiten, että ei jää pelkäksi leukojen lonksutteluksi. Siitä on hyvä jatkaa eteenpäin, treenata ja kun ei tunnu sujuvan, on paikalla aina kokeneempia keneltä voi kysyä ja voi pyytää vaikka pari kierrosta ajamaan perässä ja antamaan palautetta. En ole radalla nopea, mutta väitän orgin ratapäivillä saaneeni parasta oppia, kokemusta ja turvamarginaalia nimenomaan arkiajoon.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
^ tai ennenkuin napsahtaa lasketaan "miinuspisteitä". Yleensä katastrofi/ onnettomuus on myös kuten ajaminenkin useamman asian summa.
Ihan yliluonnolliselta tuntuu liian monelle... tekniikan tohtorillekin.... oivaltaa
kaksipyöräisellä (eritoten) ajamisen olevan.... jatkuva jatkumo, jossa toisiaan seuraavat, tai
seuraamaan laitettavat asiat ihan oikeasti tapahtuvat "viiveellä"..... vaikka joku junttura
kuinka muuta väittäisi.
"Selkäydintoiminnot" (mieluusti oikeat) toki hieman nopeuttavat "filmiä", mutta
ylenpalttisen vaikeaksi menee.....
kun aika-nopeus-etenemä yhdistetään toimenpiteiden ja vaikutusten kanssa, puhumattakaan että
yhtälöön lisäytyy vielä "ottijatuota.... mitäs nyt" elementin usein aivan ratkaiseva vaikutus.
Toisaalta.... eihän moni koko elämänsä aikana oivalla edes sellaista "jatkumoa" joka
tapahtuu/käynnistyy kun lähestyy nakkikioskia ja aloittaa kiilaamisen & vittuilun.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
pkk= poliisikorkeakoulu, hintaa en muista, 20 maksajaa meitä oli könttäsummalle, ei paha
vastaohjaus mentiin väistökokeilla sun muilla moneen kertaan läpi teorian ja käytännön kautta
Do you have premonitions of déjà vu?
Mää mitään ymmärrä, mutta aika tarpeetonta vastakkainasettelua tässäkin ketjussa. Omien rajojen ymmärtämisestä ja halusta kehittää itseäänhän se mielestäni lähtee. En myöskään ymmärrä tätä hyökkäystä Pekkaa vastaan. Omituista dissaamista toisia, auttaa haluavia henkilöitä kohtaan. En jaksa uskoa, että ainoa tapa oppia "kaikki universumista" on osallistua .Orgin ratapäiville. Jotenkin jää sellainen MUTU tästä keskustelusta, että tää on joku rataviisastelijoiden julistus ja tuomilauselma muuta luomakuntaa tai oppia julistavia kohtaan. Tosin ei tuosta ratailusta varmaan missään nimessä haittaakaan ole. Varmaan päin vastoin.
<p>2002-2014</p>