Päätäkin voi käyttää, sen kun vielä heittää nopeesti siihen suuntaan kun haluaa...ja suuri päähän on eduksi
mutu-juttuihin![]()
Käytännössähän moni "kropalla" kallistava vain mukamas kallistaa.
Tuo moneen kartaan linkattu "rannelaukaus", jossa kaveri ei saa laitetta
hiki päässä rynkyttämälläkään poikkeamaan kuin puoli metriä suorasta linjasta,
on armoitettua "Hollywood kamaa" ja vähintään oskarin arvoinen suoritus.......
kunnes kaveri vahingossa sattuu ihan oikeasti siirtämään painoaan....
ja UPPISTA.... hiekoilla ollaan saman tien.
Jos jonkun värkin haluaa saada kallistumaan (kaatumaan), ei se onnistu jos
hommaa tekee kuin kääntäisi kajakkia kallistamalla.
Eli laite kallistetaan lantioliikkeellä ja pidetään kuitenkin tasapainipiste laitteen päällä.....
muutoin menee "Eskimoksi".
Eli kyllä iso ja painava pää auttaa sitä mopon kallistamista.
"Todellista" kallistamista ja miten se tapahtuu tehokkaasti (kropalla) voi hienosti
reeeeenailla vaikka leikkipuistojen "vieteriratsuilla".
Erot ovat aikamoiset.... eikä esim. mopon huomattava massa ole mukana
auttamassa asiaa.
Ainiijjooo.... ei se vieteriheppa mihinkään kallistu....
ei ole ohjausgeometriaa... ei etupyörää.... ei voi vastaohjata.
Itäisen maan oppineet tietäjät eivät siis saa noita kallistumaan.....
vaikka jo kolmevuotias natiainen kanttaa hienosti.
Setämies kysyy sitten vaan rohkeasti heiltä neuvoa jos tuntuu vaikealta![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No jo on vääntöä. Eikun lisää...jätöstä johtuen etupyörä kääntyy kallistuksen suuntaan. Ihan sama aiheutetaanko kallistus kropalla vai tangosta työntämällä. Se miten pyörä käyttäytyy sitten kaarteessa on sitten toinen juttu. Kokeilkaas vaikka muuttaa eturenkaan painetta, pudota reilusti niin kääntyypä terhakasti.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Sörhäistäänpäs vähän, vastaohjausta voi kokeilla niin että ajaa suoralla tiellä ainakin 50km/h ja tönäisee "kunnolla" nopean liikkeen jommalla kummalla kädellä tankoa eteenpäin, mopo kääntyy nopeasti ja "väistää" tiellä olevaa estettä ja ikään kuin järjellä ajateltuna kääntyy silloin väärään suuntaan. Ainoa vaan että pitäis sitten tönästä vielä toisella kädellä takaisin omalle kaistalle. Mut tätä ei opi kirjoista vaan kokeilemalla.
Tälläistä väistöä harjoiteltiin MP koulussakin aikoinaan, ainakin minä olen sellaisen väistökokeen tehnyt missä olisi pitänyt tätä käyttää. Toisaalta kartiot olivat silleen että siitä pääsi myös reiluilla kallistuksilla menemään.
ZZR1400
Jos käväistään edes lähellä tän spektaakkelin lähtöruutua.....
Ainoa "ongelma" on kehitetty siitä, että kaksipyöräisellä ajossa
millään muulla tavalla "kallistaa".... eli viimekädessä "kääntää"
laitetta ei ole minkäänlaista merkitystä.... kuin vasta/työntö/veto-ohjauksella.
Tiukat "vetohommat", rata-ajo, hätäväistöt..... ne on oma lukunsa ja
noissa puitteissa ko. "ohjastustapa" on aivan ensiarvoisessa merkityksessä.
Voi tuolla tavalla käännellä läpi elämänsä ja ihan hyvin menee....
Kuitenkin... kun tuo kova konsti yksinään on "käytetty loppuun", (etusen pito)
tulee yllättävän helposti vastaan tilanteita joissa yhdessä/lisäksi käytetty
aktiivinen ja selkäytimeen palanut "vartalon käyttö" pitää ladulla,
kuskin terveenä ja vehkeet ehjinä.
Tuo optio vaan jää käyttämättä tarvittavassa kohtaa......
KUN SITÄ EI OLE OLEMASSA, SITÄ EI OLE HARJOITELTU KUULUVAKSI OLENNAISENA OSANA
KAKSIPYÖRÄISELLÄ LIIKKUMISTA, EIKÄ SITÄ "LÖYDY" HÄDÄN HETKELLÄ(KÄÄN).
Paljonko "kaikki muu" ajosuorite sitten on suhteessa em. asioihin?
Normimotoristilla varsin markittävin määrin.
Jonkinlaisesta suhteellisuudentajusta, eri asioiden tarpeellisuudesta ja toimivuudesta
tässä perimmältään on kyse..... ja eritoten siitä, että
koko muu maailma ei siitä ympäriltä katoa eikä muutu merkityksettömäksi.....
vaikka siihen tiettyyn pisteeseen kuipalhelevetintanakasti tuijotta.
Ei liioin vaikka kuinka höpöttää, että ei se voi... se ei vaan voi..... kallistua/kaatua
kuin yhdellä maagisella tavalla.
Ei tuossa sen kummempaa.... kaikki murhe on tässä "pitkässä juoksussa" yleisellä tasolla arvostetussa
erikoistumisessa ja asiantuntijuudessa..... suomeksi sanottuna yhden tolpan ympärillä
pilkun nussimisessa.... kehitetyssä tavassa katsoa maailmaa ja asioita.... jossa ei nähdä metsää puilta.
Tästä poikii myös se, että kymmenen eri asian erikoisasiantuntijaa tekee kaiken oikein.....
mutta mikään kokonaisuus ei vaan toimi.
Jotain taitaa sitten kuitenkin olla pielessä.... vaikka kaikki on pilkulleen oikein.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Pakko vielä sohaista ihan pikiriikkisen.
Kaikki "stunttivedot" koti/ulkomaiseten virtuoosien toimestahan ovat
yksiselitteisesti "harhaa" idän tietäjien mukaan... siis kaikki
liike mikä tapahtuu "keulien"..... koska se on lähtökohtaisesti
täysin mahdotonta ilman "vastaohjausta".... VAIN PAINONSIIRROLLA.
Jospa "idän tietäjät" aloittaisivat postailun esim. kotimaisten "stunttarien"....
puhumattakaan maailmanluokan tähtien kanssa siitä, että eihän nuo
stuntit oikeasti tapahdu..... kun mukana ei ole vasta/työntö/what ever- ohjausta.
Lycka till
Sori tytöt![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Minkähän takia puhut painonsiirrosta ikäänkuin tuo olisi joko tai valinta. Pyörän selässä painoa siirtämällä teet efektiivisesti vastaohjauksen, kuten videoista oli nähtävissä. Jos puhut isosta siirtymästä pyörän selässä pitäen näin esim kallistuksen maltillisempana niin kysehän on täysin irrallisesta asiasta. Voit tehdä molemmat ja jos yrität pelkästään toisella niin tasan tarkkaan et nopeudessa pärjää kuskille, joka käyttää molempia (eli tekniikoita mahdollisimman laajalti).
Nyt pyörää ilmeisesti yritetään kääntää pilkunniuhottamisella? Jotenkin maalaisjärjellä - ja muutenkin - kuvittelisi, että tässä ei nyt puhuttu driftauksesta, pelkällä takapyörällä tai etusella ajamisesta jne jne. Kyse taisi olla ihan normaalista moottoripyörän ajosta radalla tai yleisellätiellä. Mutta jos haluat välttämättä miettiä miten moottoripyörää käännetään kun sillä kuljetetaan jääkaappia pelkkä eturengas asfalttia vasten niin se keskustelu on ehkä syytä eriyttää tästä.
Triumph Street Triple
Tässä taitaakin olla joku väärinkäsitys eri termien merkityksestä
Alunperin puhuttiin vastaohjauksesta, countersteering englanniksi.
Sitten joku keksi suomeksi työntöohjaus sanan.
Tuo työntö sana kuvaa sitä miten se countersteering saadaan aikaiseksi.
Oikeasti se countersteering tarkoittaa vaan sitä ohikiitävää hetkeä, jonka se etupyörä on suunnattuna sinne väärään suuntaan. Se hetki kestää muutaman kymmenesosasekunnin.
Katsokaa vaikka jääspeedwayn lähtöjä.
Tuolla, esim. lähdöt 9:46 ja 11:49 ja 12:26
Noi pyörät kääntyvät sinne kurviin mainiosti juuri vastaohjauksen takia.
Sitten joku tarttui tuohon työntöohjaus sanaan. Vaikka sitä kurvin puoleista kahvaa joutuu työntämään vaikka 25 metrin ympyrää ajaessaan kolmenkympin vauhdissa, niin se ei ole mitään vastaohjausta. Se on tilanteen tasapainon hakua kaarteen ajamisessa.
Kokeilkaa vaikka tuota ympyrän ajoa. Millä kädellä sitä tankoa työnnetään tai vedetään.
Tuossa kuvassa se vastaohjaus tapahtuu ajalla noin 1-1.5 sekuntia, eli silloin, kun ohjaustanko osoittaa sinne väärään suuntaan.
Tuon jälkeen seuraa kaarteen ajo, jossa etupyörä on jo kääntynyt sinne kaarteen suuntaan.
![]()
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 17.05.2014 klo 01:01.
Pekka
Otetaan nyt ihan "luilleen" ilman olettamia.. jookosta joo?
Ongelma? Ehkä on ... ehkä ei !
Se, mikä ei ole missään olosuhteissa.... mitenkään hyväksyttävissä...
on seuraava.... "idän tietäjien absoluuttinen totuus"
KAKSIPYÖRÄINEN EI KÄÄNNY... SITÄ EI VOI NORMIAJOSSA KALLISTAA EIKÄ KÄÄNTÄÄÄ............
PAINONSIIRROLLA!.
IHAN TÄYTTÄ PASKAA!.... Vaikka täällä SITKEÄSTI joko kokemuksen tai koulutuksen pohjalta
syvällä rintaäänellä näin vakuutetaan!
Ihan yksi lysti muuten.... mutta siinä vaiheessa kun merkittävä osa "todellisuudesta"
koitetaan jostain ihmeellisestä syystä "saattaa olemattomaksi".....
ei 51v. kaksipyöräisen päällä kaiken kokeilleena... kokeneena... pettyneenä ja nauttineena...
ei vittu vaan pysty luovuttamaan pilkkuun tuijottavien ja sitä nussivien insinöörien raiskattavaksi....
niin on pakko hutaa... HEP!
Mielenkiintoinen juttu tässä ketjussa on se, että kun aletaan lähestyä asian "ydintä".....
paine kiinnittää huomio muualle kasvaa potenssiin.... kuten sinullakin![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei noita Bonen juttuja jaksa lukea ilman insinöörihuumoria.
Vaikka onkin aika verbaaliakrobaatti.
Tuolla oli jotain
Toi golf juttu oli mielestäni hauskin.
Pekka
Melkoinen rönsy on tämä ketju. Luullakseni kaikki ovat kuitenkin suurin piirtein pystyssä pysyneet ja kesäkumit kohti maata.
Loppupeleissä lienee sama mitä teoria sanoo mikäli käytännössä osaa toimia oikein. Aloittelijalla sitä kokemusta ei ole, mutta kaikkea ei kuitenkaan tarvitse oppia oman kantapään kautta. Tässä ketjussa on asiaakin joukossa, erityisesti mainiten Nitrouksen viestit.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
No eihän tässä ole kuin yksi vastaus - vasta- eli työntöohjaus toimii. Hain vuonna 2005 ensimmäisen oman "ison" pyörän käytettynä kaupasta. Tätä aikaisemmin olin ajanut 50cc Raisulla ja pari kertaa 125cc kevarilla (kauan sitten). Pyörä oli Yamaha XV1100 Virago. Kaupasta kotiin oli matkaa n.250 km. Kotimatkan alku oli Hämeen Härkätietä MArttilan suunnansta Hämeenlinan kautta kotia kohti. Alkumatkan ajoin Härkätietä pitkin ja varmaan osa papoista ja mummoistakin ajeli ohitse. Annoin heille kyllä tietä auliisti. No suoralla tiellä elämä sitten muuttui hauskemmaksi ja siellä pystyi liikkumaan liikenteen mukana. No kaippa ensimmäiset kilsat oli ns. harjoittelua mutta jos tämän teorian olisi lukenut niin homma olisi ollut helpompaa. Nykyäänhän sitä ei tarvitse miettiä, vaan ajetaan vastaohjauksella ja painonsiirrolla - eikä sitä edes huomaa.
Suzuki GSF 1250SA -08
Triumph Street Triple
Juurikin näin. Ensimmäinen reissu lahjakortilla vuosia sitten ja kyllä oli vaikea ja vikura hallittava kun yritti perseellä kääntää isoa pyörää mutkaan. No, onneksi kuulin lankomieheltä samana iltana jostakin "järjenvastaisesta" vastaohjauksesta. Olisi voinut kertoa sen aiemminkin tai olisi kannattanut itse ottaa selvää. Ko. toiminta on näet ainoa oikea tapa hallita pyörän menosuuntaa. Nykyisellään se tietenkin menee normivauhdeissa rennosti ja tarkasti ilman sen kummempaa miettimistä kunhan keväällä aina muistaa muistuttaa itseään että nyt ei ajeta autolla.
Dank God valtaosa maailman bikereista ei osaa lukea Suomea. Ne jos taman kaiken lukisi, olisi bikeja enemman puissa kuin teilla kun joku Bangladeshin poika tai toffe seun Californiasta pistaisi teorian opinnot kayttoon...
Speedwayssa ajetaan etupyora oikealle osoittaen vasemmalle. Ajetaankohan sukellusveneilla vastaavia kilpailuja..?
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Viimeksi muokannut: Kiertotiehuvitus; 17.05.2014 klo 20:20.
Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
SUZUKI DL650A
Täähän on ihan yksinkertaista testata: Ottakaa sellainen vajaan metrin tanko käsiin ja joku sopivan kokoinen pyörä (=hyrrä) siihen keskelle pyörimään. Kääntäkää vasempaan ja oikeaan, mitä tapahtuu?
Tuntuu tarina rönsyävän joten sopinee muistelukin joukkoon. Eka kerran kuulin vastaohjauksesta enemmän maailmalla liikkuneelta kaverilta 70-luvun loppupuolella. Käsittääkseni silloin sitä tarkoitettiin käytettävän hätäti-
lanteessa esteen väistämiseen.
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Tietääkseni eniten hyrrävoima vaikuttaa juutalaisten hanukka-juhlassa jossa sevivo-hyrrää (dreidel) käytetään. Kuten moottoripyörällä ajaessa, myös tässä ovat korkeammat voimat vaikuttamassa. Sukellusveneissä saman asian ajaa gyroskooppi sekä sen läheinen sukulainen periskooppi joka tasapainottaa hyrrävoimia ja pitää aluksen suorassa.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Samaa tehtävää varten lääkäri käyttää stetoskooppia. Stetoskooppi painetaan potilaan rintaan, jolloin se kumoaa potilaan hyrrävoiman, pitäen potilaan paikoillaan helpottaen tutkimista. Hyrrävoimien kumouduttua lääkärin on myös kevyempi vastaohjata potilaan tuolia häntä tutkiessaan. Lääkärin työntäessä oikealla kädellään potilaan tuolia, kääntyy potilas lääkäristä katsottuna oikealle.
Viimeksi muokannut: Medi; 19.05.2014 klo 23:24.
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist