Sivu: 39 / 44:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 293738394041 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1141:stä 1170:een 1307:sta
    ^Ei käännä, etupyörä kääntyy ihan itsekseen.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Katsoin mielenkiinnolla tuota videota.
    Toivoisin että pekkavee pinnistäisi tämän kerran, jotta saataisiin asiallinen keskustelu aikaan.
    Olen eläkkeellä.
    Ja mopokoulussa ajokouluttajanakin.
    En enää jaksa teidän kanssa kinata, varsinkaan sinun Mikeyx.
    Eiköhän tämä juttu ole jo tässä ketjussa käsitelty vaikka kuinka moneen kertaan.
    Pekka
    Mutta onhan siinä kuskin kädet ohjaustangossa edelleen kiinni.

Minä en kyseenalaista vastaohjausta ollenkaan. Käytän sitä tietoisesti isommissa nopeuksissa ja nopeassa mutka-ajossa sitä annostelemalla pystyn pitämään pyörän tarkasti haluamallani kaartolinjalla. Tällöin myös eturengas osoittaa koko kaarteen ajan väärään suuntaan. Mutta pienissä vauhdeissa pyöräni tottelee myötäohjausta, ja tällöin rengas osoittaa kaartamisen suuntaan.

En ole huomannut että alhaisissa nopeuksissa aloittaisin käännöstä vastaohjauksella - tätä aion tarkkailla vastaisuudessa, ja kerron kyllä mikäli näin asia kuitenkin on.
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Tällöin myös eturengas osoittaa koko kaarteen ajan väärään suuntaan.
    Jos sulla osottaa eturengas koko kaarteen ajan ulkokaarteen suuntaan, kaadut n. sekunnissa kallistuksen koko ajan kasvaessa. Ja ei ole olemassa mitään myötäohjausta. Kummallisia termejä sitä porukka keksiikin.
    Superbike #7
    Puhun nyt vauhdeista 80-140 km/h. Kyllä minulla koko kaarteen ajan eturengas on ulkokaarteen suuntaan. Vastaohjauksen määrää säätämällä haetaan voimatasapaino, jolla haluttu kaartosäde toteutuu.

Palaan vielä enskalla tekemääni kokeeseen. Siinä kaarreajo onnistui eturenkaan osoittaen joko sisä- tai ulkokaarteen suuntaan.

Myös Nitro voisi pinnistää, jotta keskustelu pysyisi sävyltään asiallisena.
    Mutta onhan siinä kuskin kädet ohjaustangossa edelleen kiinni.

Mutta pienissä vauhdeissa pyöräni tottelee myötäohjausta, ja tällöin rengas osoittaa kaartamisen suuntaan.

En ole huomannut että alhaisissa nopeuksissa aloittaisin käännöstä vastaohjauksella - tätä aion tarkkailla vastaisuudessa, ja kerron kyllä mikäli näin asia kuitenkin on.
    Tuossa ei ole kyse käännöksestä, tai kaarteen ajamisesta 10 km/h nopeudella vaan nopeasta väistöstä.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Palaan vielä enskalla tekemääni kokeeseen. Siinä kaarreajo onnistui eturenkaan osoittaen joko sisä- tai ulkokaarteen suuntaan.
    No sullakin varmaan kännykällä voi kuvata videota. Kuvaa edellisen videon kaltainen tilanne, jossa ajat ensin viivaa pitkin kohti kameraa, ja sitten "myötäohjaat" hitaassa vauhdissa. Sitten katsot totuuden hidastuksella. Helppoa eikä jää mitään jossiteltavaa.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
    Okei - minä olen tarkoittanut koko ajan käännöstä/kaartamista.

Eli alunperin halusin tietää sen, miksi enskalla pystyin 50-60 km/h vauhdissa kaartamaan eturenkaan osoittaessa ulkokaarteen sekä myös sen osoittaessa sisäkaarteen suuntaan.

Minua ei kiinnosta vääntää tai kiistellä tai nolata ketään. Haluaisin ymmärtää edellä mainitun havaintoni.
    Okei - minä olen tarkoittanut koko ajan käännöstä/kaartamista.
    Kaarteen ajamisessa on ihan sama juttu.
    Kun työnnät sisäkurvin kahvaa kaarteessa, ajolinja kiristyy.
    Kun työnnät ulkokurvin kahvaa kaarteessa, ajolinja oikenee.
    Tuo on vastaohjausta kurvissa. Toiselta nimeltään työntöohjausta.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 04.06.2017 klo 21:48.
    Pekka
    Voi taivas teijän kans. Siitä alkuperäisestä vastaohjausthreadista oli mulle suuri apu kun opettelin 50v:nä ajamaan motskarilla. Ja oikeasti siitä oli mulle hyötyä!
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Puhun nyt vauhdeista 80-140 km/h. Kyllä minulla koko kaarteen ajan eturengas on ulkokaarteen suuntaan. Vastaohjauksen määrää säätämällä haetaan voimatasapaino, jolla haluttu kaartosäde toteutuu.
    Onnittelut, joko pyöräsi rikkoo Newtonlaisen fysiikan peruslakeja tai ajat mutkat reilussa sladissa. Mihin tapahtumaan tulet esittelemään taitojasi. Moottoripyörän ajaminen ei niinkään kiinnosta, mutta tuon fysiikan lakien rikkomisen tahtoisin nähdä.
    Superbike #7
    Ja ettei homma menisi liian helpoksi, niin sitä sisäkurvin kahvaa pitää kaarteessa työntää hieman myös silloin, kun haluaa säilyttää halutun ajolinjan.
    Hyrrävoimat nimittäin pyrkivät kääntämään etupyörää kallistuksen suuntaan, jolloin ajolinja oikenisi, jos sitä ei vastusta pienellä työntämisellä.
    Onneksi tuo hoituu ihan automaattisesti, koska olemme kaikki oppineet sen jo polkupyörällä ajaessamme.
    Pekka
    Minusta on oikein mielenkiintoista lukea kuinka moottoripyörää ohjataan.
    Herää vaan kysymys, että miten olen tänne saakka selvinnyt, vaikka en tästä ketjusta ymmärrä kuin kuittailut ja kevennykset...
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Ja ettei homma menisi liian helpoksi, niin sitä sisäkurvin kahvaa pitää kaarteessa työntää hieman myös silloin, kun haluaa säilyttää halutun ajolinjan.
    Hyrrävoimat nimittäin pyrkivät kääntämään etupyörää kallistuksen suuntaan, jolloin ajolinja oikenisi, jos sitä ei vastusta pienellä työntämisellä.
    Onneksi tuo hoituu ihan automaattisesti, koska olemme kaikki oppineet sen jo polkupyörällä ajaessamme.
    Tuo riippuu täysin mopon geometriasta. Jos joutuu koko ajan painamaan kahvaa, on geometria todella aliohjaava. Toimivalla geometrialla käytös tasanopeudella on neutraali eika tankoa tartte vetää tai työntää mihinkään suuntaan.
    Superbike #7
    Hyrrävoimat mainittu!
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tuo riippuu täysin mopon geometriasta. Jos joutuu koko ajan painamaan kahvaa, on geometria todella aliohjaava. Toimivalla geometrialla käytös tasanopeudella on neutraali eika tankoa tartte vetää tai työntää mihinkään suuntaan.
    Tämä on mielenkiintoista.
    Minkälaisella geometrialla tuohon päästään?
    Pekka
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    sisäkurvin kahvaa pitää kaarteessa työntää hieman myös silloin, kun haluaa säilyttää halutun ajolinjan.
    Hyrrävoimat nimittäin pyrkivät kääntämään etupyörää kallistuksen suuntaan
    Puhut tuossa ajolinjan säilyttämisestä, eli olettaen myös kallistuskulman säilyttämisestä, koska nopeuden muuttumisesta ei puhuta. Jälkimmäisessä lauseessa puhut hyrrävoimasta kuten prekessiosta. Se ilmiö ei käännä (etu)pyörää mihinkään vakiokallistuskulmalla. Palapelistä on palanen kateissa. Mikä pala?
    1000
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Tuo on kyllä mystistä, että väität ymmärtäväsi hyrrävoiman, mutta muista pyörän käytökseen vaikuttavista voimista sulla ei tunnu olevan mitään hajua.
    Superbike #7
    Tuo on kyllä mystistä, että väität ymmärtäväsi hyrrävoiman, mutta muista pyörän käytökseen vaikuttavista voimista sulla ei tunnu olevan mitään hajua.
    Siksi kysyin tuon kysymyksen.
    Odotan vielä vastausta.
    Pekka
    Negatiivisella camper kulmalla tietenkin ,-0.3 paras hö
    tl1000s >zx12r 03 >
    Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Siksi kysyin tuon kysymyksen.
    Odotan vielä vastausta.
    Käytånnössä markkinoilta tuskin löytyy sellaista pyörää, joka noin käyttäytyisi tasanopeudella, koska se vaatisi, että ainakin tietyllä kallistuskulmalla etujätön ja eturungon painopisteen yhteisvaikutus pyrkisi kääntämään rengasta tasapainotilaa enemmän sisäkurvin suuntaan. Laahaava jarru tai rikkinäinen laakeri voisi myös aiheuttaa jotain tuonkaltaista.
    Superbike #7
    Käytånnössä markkinoilta tuskin löytyy sellaista pyörää, joka noin käyttäytyisi tasanopeudella, koska se vaatisi, että ainakin tietyllä kallistuskulmalla etujätön ja eturungon painopisteen yhteisvaikutus pyrkisi kääntämään rengasta tasapainotilaa enemmän sisäkurvin suuntaan. Laahaava jarru tai rikkinäinen laakeri voisi myös aiheuttaa jotain tuonkaltaista.
    No tästä nyt ei kannata mitään suurempaa vääntöä kehittää.
    Kokeilen joskus miten minun pyöräni toimii, kun ajan vaikka 20 metrin ympyrää reippaalla nopeudella.
    Ihan sama pitääkö sitä sisäkurvin kahvaa työntää ajolinjan pitääkseen.
    Jokainen tietää sen itsekin mitä pitää tehdä.
    Pekka
    Pähkinä purtavaksi:

IMG_0987.jpg
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
    Poliisi. No eiku hidasajoa tanko tapissa ja hiukan heijattu vaan sisäänpäin.
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

Bitit on pc:stä...
    Mä en vedä enkä työnnä, kunhan kallistan.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Tää on kyllä mahtava ketju jatkakaa.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Lainaa Hannula kirjoitti Katso viesti
    Puhut tuossa ajolinjan säilyttämisestä, eli olettaen myös kallistuskulman säilyttämisestä, koska nopeuden muuttumisesta ei puhuta.

Palapelistä on palanen kateissa.

Mikä pala?
    Kartiovierintä ?!?
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Ei kyse ole siitä etteikö rengas voisi osoittaa ulkokurviin kallistusta lisättäessä. Väitit, että eturengas osoittaisi ulkokurviin koko mutkan ajan, joka on täysi mahdottomuus.
    Superbike #7
  30.  
    Itse ohjaan katseella. Sinne se pyörä menee minne silmät näyttää, eikä tarvitse olla aina Newton mielessä.
Sivu: 39 / 44:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 293738394041 ... ViimeinenViimeinen