R1:ssä tuntuu olevan ainakin etupään esijännitys turhan jäykäksi säädetty, muista säädöistä mulla ei ookkaan mitää hajua. Olisiko joku niin ystävällinen ja laittaisi tänne jousien esijännityksien sekä meno- ja paluu "naksujen" vakiosäädöt tai muuten sopivat säädöt peruskatukurvailuun. Oma käyttis on kotikotona tallessa..
Kiitos! *![]()
Cbr 600f -99 -> YZF 600R -01 -> Cbr 600f -01 -> R1 -04 -> Carina II -88
ohjekirjan säädöt keulalle :
* esijännitys 4,5 viivaa
- on se jäykkä... omassa taitaa nyt olla 5,5
* sisäänmenovaimennus 10 kliksua auki (vastapäivään)
- jäykkää tämäkin kadulle
* paluuvaimennus 10 kliksua auki
- ??
toki liemet vaikuttaa, mulla on 50/50% 5W ja 10W sekoitus, mutta ei ne 5W liemet sen kummemmin notkeammalta tuntuneet.
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Tänks! Nyt pääsee oikein duunipaikan talliin ruuvaileen ja puunaileen![]()
Cbr 600f -99 -> YZF 600R -01 -> Cbr 600f -01 -> R1 -04 -> Carina II -88
Miljoonannen kerran.. Mittanauha kertoo onko sitä esijännitystä liikaa vai ei. Kuormattu painuma n. 1/3 iskarin liikevarasta. Se, saako painumaa sopivaksi säädettyä omalle painolle, riippuu siitä miten jäykät jouset mopossa on.(Jando @ Touko. 09 2007,16:31) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Ok. Amatööri ei aina osaa *. Ehkä oikea kysymys olisi ollut: R1:n etupää tuntuu liian jäykältä, eikä säädöistä mitään hajua. Mitkä ovat vakiosäädöt, joista voi alkaa hakea omaan käyttöön sopivampia (löysempiä) säätöjä?
Cbr 600f -99 -> YZF 600R -01 -> Cbr 600f -01 -> R1 -04 -> Carina II -88
No silloin jos itsellesi tuota teet niin niillä perussäädöillä tuskin on mitään merkitystä, sillä omalle painollesihan noita säädät, etkö?(Jando @ Touko. 10 2007,15:49) kirjoitti
Jos säädät niin mittanauhaa / mauseria kouraan ja esijännitystä säätämään sekä mittaamaan.
Kun esijännitykset on kohdillaan niin sitten niitä vaimennuksia ropaamaan ja tässä kohden niistä perusasetuksista on apua hiukan.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Kiitos kaikille neuvoista, pitää säädellä joskus se esijännityskin oman painon mukaan kohdilleen. Tässä tapauksessa vakiosäädöistä oli todellakin hyötyä, koska edellinen omistaja oli säätäny yläpään naksut käytännössä täysin kiinni!Esijännitystä oli näkyvissä kolme viivaa. Tuosta tilanteesta kun alkaa amatööri alkaa pyörittelemään on ne vakiosäädötkin ihan kiva olla tiedossa, eikös vaan?
Uskon että pärjään noilla Pekon neuvoillakin kohtuu pitkälle, ainakin etupää tuntuu jo toimivammalle. Mutta ajellaan hetki näin ja aletaan sitten hieromaan paremmaksi kun siltä alkaa tuntumaan.
Cbr 600f -99 -> YZF 600R -01 -> Cbr 600f -01 -> R1 -04 -> Carina II -88
Tokihan ne tehdassäädöt on hyvä lähtökohta vaimennussäädöille, jos ei yhtään tiedä mistä aloittaa, mutta niitä voi kyllä aivan huoletta kokeilla, miten ne säädöt vaikuttaa. Pitää vaan kirjaa mistä lähtee ja mihin suuntaan niitä kokeilee. Kadulle voi laittaa hyvinkin löysälle kaikki vaimennukset. Etuiskariin kannattaa laittaa vaikka nippuside kevyesti ympäri, että näkee miten alhaalla keula käy (lähes koko joustovara on hyvä käyttää maksimijarruissa). Siitä näkee ainakin puristusvaimennukselle suuntaa. Paikallaan pumppaamallakin saa hyvän käsityksen iskarien kasaan painumisen ja ja palautumisen nopeudesta. Sopivan jähmeä tuntuma olisi tavoitteena, ei siis kova tai löysä.. tjsp
Hyvä periaate vaimennuksille on vähempi parempi, jotta herkkyys säilyy. Iskarien käyttö säännöllisesti huollettavana on myös erittäin suositeltavaa.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012