Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Ajelin toissapäivänä Lahden väylää kohti Helsinkiä...kuten varmaan moni muistaa tuuli oli melkoinen...Järvenpään jälkeen aukealla paikalla se sitten tapahtui...tuuli heitti pyörän vasemmalta kaistalta oikealle ja (vauhtia mittarin mukaan n. 120km/h)...pyörä on sentään Bläkkäri ja kuskillakin painoa n. 90kg...tilannetta ei helpottanut takana tuleva Bemari joka löi liinat kiinni mutta kävi "ihan tappietäisyydellä"....onko kokemuksia...lähinnäidättekö jotain tuulirajaa ja onko vastaavia tilanteita tullut eteen...oli meinaan nyt oikeasti niin lähellä kunnon perselipat ettei koskaan....jälkeenpäin kuulin että tuuli oli puuskissa n. 20 m/s
    -oman onnen puuttuessa naapurin epäonnikin riittää-
  2. #2
    Eipä sen suurempaa tuulirajaa ole, nyt kovalla tuulella ei vain tehnyt mieli lähteä isommille teille, varsinkin piikki sen verran kevyt.

    Ihan noin pahaa tilannetta ei itselle tullut, mutta näillä keleillä on saanut tarkkana olla, kun tuuli tuntuu pyörää heittelevän minne sattuu.

    Mutta hyvä että mies on kunnossa!
    Ducati Monster 696 -08
    ex: Cagiva mito -06
  3. #3
    Ei ole vielä niin kovaa tuulta sattunut kohdalle etteikö pyörä pysyisi omalla kaistalla. Kova sivutuuli yrittää tietenkin kallistaa pyörää, mutta maantievauhdeissa pyörä oikaisee itseään tehokkaasti, jollei hartiat lukossa koita taistella pyörää vastaan. Ihan noin kovissa puuskissa ei oo tullu varmaan silti ajeltua.
  4. #4
    Lainaa (Stobias @ Huhti. 06 2007,23:57) kirjoitti
    Ei ole vielä niin kovaa tuulta sattunut kohdalle etteikö pyörä pysyisi omalla kaistalla. Kova sivutuuli yrittää tietenkin kallistaa pyörää, mutta maantievauhdeissa pyörä oikaisee itseään tehokkaasti, jollei hartiat lukossa koita taistella pyörää vastaan. Ihan noin kovissa puuskissa ei oo tullu varmaan silti ajeltua.
    no näimpä....ajokokemusta täälläkin n. 15 vuotta ja melkein kaikki kelit nähty......huomasin vaan sen että tuossa motarivauhdissa kyllä siirtyminen eteenpäin/sivulle käy todella nopeasti...eli vaikka pyörä korjaa suuntaa ja itse siinä mukana niin paljon ei siinä ensimmäisen 2 sekunnin aikana kerekeä....että semmosta
    -oman onnen puuttuessa naapurin epäonnikin riittää-
  5. #5
    Joku vuosi sitten ajettiin kaksi päällä ja telttakamat mukana Kotkan seudulla kovassa tuulessa. Samana iltana oli isohko moottorivene lentänyt selälleen rannikolla. Tavan nopeudessa tuolla kuormalla BMW maataloustraktori käyttäytyi kohtalaisesti.
    Nopeutta säätämällä voinee ajaa kovemmassakin myrskyssä, enkä ole kokenut tuulta mopoilun esteeksi.
  6. #6
    Kerran olen motaria ajellut kovassa tuulessa lahden motarilla, kun tuli aukealle niin pyörä heilahti aina metrin verran sivulle mutta ei sentään toiselle kaistalle.. Melko vaarallista ajella kunnon myräkässä, heittää kerran ulos tieltä
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  7. #7
    Nuo puuskathan voi olla hyvinkin paikallisia. Yhtään en epäile, etteikö huonolla tuurilla yllättävä puuska voisi paiskata pyörää sivusuunnassa useita metrejä!
    Tiistaina oli paikoitellen vaikeuksia pysyä autollakkin valkoisten viivojen välissä, ainakin tre-hki motarilla!



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  8. #8
    Itellä jännäkakka meinas kurkata ku tulin helsingistä motaria pitkin kohti kouvolaa ~100 km/h ei tienny mihin suuntaa kallistaa ku tuuli riepotteli joka suuntaan, puuskissa se 20 m/sek... Onneks tie oli tyhjä ja sai rauhassa painia tuulta vastaan ja sopivan vauhdin löytämiseksi. Se oli noin 60 km/h
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  9. #9
    Viime kesänä ZXR:llä vanhalla Hämeenlinna motarilla sopivasti peltoaukeakohdalla raju sivutuuli. Vastaan tulee auto ja ajauduin keskiviivalle asti josta vissiinkin vastaohjasin itteni takas kaistalle. Auttoi myös että menin visiirin taakse muna-asentoon Jos ois heittänyt "toiselle kaistalle" niin se olisi ollut nokkakolari. Kovat jätkät selviää siitä Artsi Nygvistin opein seisomalla jalkatapeilla. Veikkaan että normimotoristeista tekee sen 1-5% tms. Oli muuten tänäänkin pirunmoinen sivutuuli kun Boxintien jälkeen ajelin stadiinpäin Porvoonmotaria.



    And the Road Warrior?
    That was the last we ever saw of him.
    He lives now only in my memories.
  10. #10
    Silloin kun minulla oli vielä tuo 1000F niin ihmettelin joskus pyörän ajoominaisuuksia sivutuuleessa. 1000F on lähes umpeen katettu, siten ettei tuulen vire pääse mistään läpi sivusuunnassa. Silti kovillakin sivutuulilla, oli sitten puuskittaista tai ei, se meni suoraan kuin juna.

    Jos vertaan tämän hetkiseen böödiini, niin sen tuuliherkkyys oli suorastaan hämmentää minut kun ensi kertaa sen kanssa jouduin kovempaan sivutuuleen.

    Olisikohan tuolla pyörän painopisteellä suurikin merkitys siihen kuinka herkästi se tuuleen ottaa. Kun esimerkiksi vertaa 1000F ja XX, niin siinä on ero kuin yöllä ja päivällä painopisteen suhteen.
    Honda CBR1100XX
  11. #11
    kovalla tuulella on kyllä hauska kun pitkällä suoralla pyörä voi kulkea kyljellään kallistuneena jonkun verran koko suoran ns nojaten tuuleen. kannattaa seurata sitä maastonmuotoa, eli metsän muuttumista pelloksi yms. osaa ennakoida tuulen muutoksia.

    tuulella ajaminen ei kyllä ole kivaa. voi olla hullun tuntuista, kun esim on ajanut sivutuuleen pitemmän aikaa, sitten tie kääntyy kohti tuulta ja tuulen sivutuki häviää, tuntuu kuin kaatuisi sisämutkaan.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  12. #12
    Muistaakseni aukealle tulosta ja sen aiheuttamasta tuuliolosuhteiden muuttumisesta oli puhetta jo muinoin autokoulussa. Jos ei silloin niin sitten A-korttia suoritettaessa.

    Joka tapauksessa sehän on vain yksi asia muiden joukossa jota liikenteessä pitää seurata ja ottaa huomioon. Hyvä muistutus meille kaikille.
    S1000RR -15 <- CBR 600 F -06 <- CBR 600 F -00 <- Diversion XJ 600 S -01
  13. #13
    Lainaa (Bikefiction @ Huhti. 07 2007,00:04) kirjoitti
    no näimpä....ajokokemusta täälläkin n. 15 vuotta ja melkein kaikki kelit nähty......huomasin vaan sen että tuossa motarivauhdissa kyllä siirtyminen eteenpäin/sivulle käy todella nopeasti...eli vaikka pyörä korjaa suuntaa ja itse siinä mukana niin paljon ei siinä ensimmäisen 2 sekunnin aikana kerekeä....että semmosta *
    Joo, kyllä noi tuon luokan puuskat retuuttaa tuota VTX1300:stakin, vaikka siinäkin puntit on sen verran alhaalla että se nyt menee melkein kuin vauvan muki. Silti se sen 1-1,5 m menee sivuun ennen kuin mitään tehtii tehdä jos tuon luokan puuska tulee ihan ilman mitään varoitusta. VTX:ssä kun ole katteita niin sivutuuli taitaa mennä paremmin läpi kuin mustiksesta.

    Jotenkin hitaasti lähtee tuo vastaohjaus samaan suuntaan kuin tuulen kallistus..
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  14. #14
    Pahimpina tuulipäivinä vältin kyllä ajamasta motaria ja isomman nopeuden teitä. 60 km/h nopeudessakin tuuli paiskoi riittävästi ja kaupungissa kerrostalojen väleissä kävi mielenkiintoisia tuulipyörteitä . Motariakin tuli silti ajettua pienet pätkät, mutta ei se kovin hienoa ole kovassa puuskaisessa tuulessa.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  15. #15
    Tarpeeks kova tuuli ja juuri puuskainen tuuli, kyllä siirtelee ihan mitä vaan tuolla tienpäällä.
    Omista reissuistani muistan Evijärven Kontioon menon pahimpana.
    Silloin oli sellainen puuskatuuli, ettei sitä voinut edes aavistaa mistäpäin se iski..niitä nyrkiniskuja tuli joka suunnalta.Ukkosmyrsky.
    Se oli sellaista jännäajoo...ei tiennyt että milloinka lähtee lapasesta.
    Eikä ollut sateensuojaa..pohjanmaan tylsillä peltosuorilla.
    En ole yhtä pahassa ollut sen jälkeen.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  16. #16
    Onhan tuolla tänäänkin aikamoisia puuskia. Kun valoihin pysähtyi niin piti pidellä tukevasti päkiät maassa ja kädet tangossa ettei olis kelahtanut.
    S1000RR -15 <- CBR 600 F -06 <- CBR 600 F -00 <- Diversion XJ 600 S -01
  17. #17
    Ajoin moottoritiellä tänään, vastatuuli ei juurikaan tasapainoa heitellyt, mutta edellä ajaneesta S70 Volvosta irtosi etuvilkku joka meinasi aiheuttaa ohjelmaa.
    Suzuki GS 500 E -95-> Suzuki GSX 750 F -99-> Suzuki GSR600 -08 -> Suzuki LS650
  18.  
  19. #18
    Jep, ite en oo onneksi prätkällä kovempia tuulia kokenut, mutta kyllähän tuo meinaa mondeotakin heitellä. Pahimmat paikathan on metsästä peltoaukealle ajo ja sillat, niissä kantsii olla varovaisia. Kaverin mutsi mälläs tommosessa kohdassa, kun tuli metsästä peltoaukealla ja tuuli veti kumoon.
    Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
    Puhun usein - mutta paskaa.