On, tietyin ehdoin, joten jatka lukemista.
Ja please, älkää hermostuko tästä aiheesta (tähän lepyttelevä smiley). Varmasti monikin miettii heikkoina hetkinä, onko mopoilu kovin ympäristövastuullinen harrastus. Ehkä seuraava ajatuskoe helpottaa, jos asia vaivaa.
Pitkien matkojen lentäminen kuluttaa tunnetusti runsaasti polttoainetta. Optimaalioloissa täysi potkurikone juo bensaa 5/l 100 km/ henkilö. About saman verran siis kuin moottoripyörä. Yllättävää. Lentäminen tulee kuitenkin ympäristöongelmaksi matkojen pituuksien tähden. Katsotaanpa, miten paljon bensaa meni kun meidän nelihenkinen perhe kävi sen ainoan kerran Kreikassa. Matka on yhteen suuntaan 3000, joten yhteensa saimme aikaan 24000 km. Se on bensassa 1200 litraa, olettaen, että kone on täynnä ja se oli potkiskone.
Jos siis perheeni jättää yhden Kreikan matkan tekemättä, säästyneellä bensalla ajan mahtiskootterillani 30 000 km.
Lähipiirini keski-ikäiset kaverit lentävät tosi paljon ulkomaille lomille. Naapurinkin 4h/perhe käy siellä kahdesti vuodessa. Tosi hyvä minulle motoristille. Tästä nimittäin seuraa, että kun minä en toiste vie pesuettani lentokoneella maan rajojen ulkopuolelle (enkä minnekään muuallekkaan), voin vapain mielin skoottailla miten tahdon.
Johtopäätös nyrkkisääntönä:
Jos motoristi pidättäytyy lomalentämisestä, hän "ostaa" itselleen ympäristöeettisen luvan pöristellä kaksipyöräisellään ('').
Plootu
Burgman 07 400
Bandit (GSF) 1250 SA
Ihan noin lyhykäisempänäkin päätelmänä paljonko kuluu raaka-aineita yhden moton vs. auton valmistamiseen? Entäs kun se auto syö 7l/100km ja moto 4l/100km? Ja nythän motoillekin tuli -07 alusta Euro3 vaatimus voimaan. Eli kyllähän tuoon huomattavastikin ympäristöystävällisempi liikkumismuoto kuin esim. auto
Mutta noin alkuasetelmana jos naapuri syytää valinnoillaan ilmoille X kg kasvihuonekaasuja, pitääkö sinun tehdä samoin omilla valinnoillasi? Vai voisiko sitä itse vain järkeä käyttäen minimoida niitä omia päästöjään, siitä piittaamatta mitä naapuri tekee - varsinkin jos tuosta päästöminimoinnista ei koidu itselle pienintäkään lisäharmia?![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mutta sitten taas pyörissä vaihdetaan öljyä aika paljon useammin, ja renkaita kuluu enemmän. Sitten pitää olla kaiken maailman ajopukuja ja suojiä, kypäriä ja kenkiä.
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Eipä ole moottoripyöräily ympäristöystävällistä. Ainakaan minulla. Pyörä syö about samanverran kuin auto, lähes kaikki ajo pyörällä on huviajoa (käyn pyörällä töissä ehkä viisi kertaa kesässä), pyörässä ei ole katalysaattoria.
Mutta kun en käy lomalla thaimaassa lentokoneella niin antaako moraalisen oikeuden saastuttaa? Kuin ne lentokoneet lentävät ilman minuakin.
Vaikea aihe mutta joka tapauksessa kaikki turha luonnonvarojen kulutus on väärin.
Taivas saa odottaa
Ympäristö sietää erilaista kuormitusta johonkin rajaan saakka. Suomen olosuhteissa moottoripyöräilyn ympäristökuormitus edustaa niin pientä osaa kokonaiskuormituksesta, ettei sillä ole havaittavaa vaikutusta ympäristön laatuun. Tämä koskee sekä kasvihuonekaasupäästöjä että paikallisesti haitallisia päästöjä, esimerkiksi CO- ja HC-päästöjä. Viimeksi mainitut ovat katittomissakin pyörissä vähäisiä - edellyttäen, että moottori on kunnossa ja oikein säädetty. Ympäristövinkki sliparinvaihtajille: säätäkää ne vehkeet kondikseen!
Filosofinen kysymys: jos et ajaisi moottoripyörällä, ajaisitko sitten autolla tai lentokoneella, vai löhöäisitkö kotona sohvalla?![]()
High Stuck Are Wit To
Omalla kohdallani on. Auto on sitä ikäluokkaa, että katalysaattorista ei oltu vielä kuultukaan. Pyörässä on sitten katti, ja Euro 2 päästöt.
...Life`s a series of goodbyes...
-Yamaha FZ6-
huonohan se on jos polkupyöräilyyn esim vertaa tai kävelyyn.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mullakin pyörä syö jotakuinkin saman verran kuin auto. Eipä ole siis väliä kummalla kulkee (kattikin kun edelleen lymyilee pöntössä - tosin päästöjen kannalta säädöt on "kaukana" optimista). Se millä on väliä on sitten tämä ajamisen hyötynäkökulma. Toisinaan ajelen mopolla työajoa mutta useimmiten en. En koe itseäni siis tältä mopoilun osalta järin ympäristövastuulliseksi kuluttajaksi. Omatuntoa pitää ostaa puhtaaksi muilla keinoin...
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
On ihan samantekevää mitä muutama tuhat suomalaista tekee, tai jättää tekemättä niin kauan kuin jotkut(kiina ,usa,venäjä....ym. isot valtiot) ei tee mitään myönnytyksiä ilmaston vuoksi ja rajoita omia päästöjään.
komppaan tätä "tää sukupolvi ei säästä, ja seuraavalla ei oo mitä säästää" pitää aika lailla paikkaansa.(nishiki @ Huhti. 19 2007,11:52) kirjoitti
Lässyn, lässyn, ei vois vähempää kiinnostaa. Niin kauan kun hilloo on bensaan ja pyörä pelaa niin kiikkeellä ollaan.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Mielestäni pitää nyt antaa mennä urku auki niinkauan kuin menovettä piisaa.(BlackCat @ Huhti. 19 2007,10:56) kirjoitti
kun/jos aine maailmasta loppuu, niin ei tarvitse sitten vanhana pappana harmitella kun ei tullut sillä mopollakaan ajettua silloin kun oli vielä polttoainetta ja halpaa olikin.
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Kyllähän tuo mopoilu on kohtuu ympärostö ystävällistä minulla ainakin verrattuna autoiluun
Mopo n 6l/100km vastaan auton 16l/100km molemmat tosin on uusia normien mukaisia mutta väittäisin auton saastuttavan hiukan enemmän mopoon verrattuna...
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
jos mopoilusta haluaa ympäristö ystävällistä niin tilatkaa seuraava moponne ilman moottoria. Johan säästyy luonto.
Kuntokin nousee samalla kun sitä runkoa tuolla työntelee joten säästyy vielä valtiolta rahaa kun ei tartte tehdä sydänleikkauksia, kuntouttaa läskejä ja niiden niveliä jne jne muut liikalihavuuden aiheuttamant haitat pienenee.
Kuka tekee tuon rohkean vedon ensin?
Ei vois vähempää kiinnostaa,mut on jo leimattu ilmansaastuttajaksi ja siitä rangaistuksenkin saanut oikein viranomaistaholta![]()
Eräs fakta: Liikkumisen tarpeet ei ihmisiltä tule ikinä mihinkään katoamaan, pikemminkin päin vastoin. Juu, ehkä bensa on joskus 50+ vuoden päästä aika vähissä, mutta silloin mopoon tankataan jotain muuta. Tuleeko se töpselistä vaiko paineletkusta(mika69 @ Huhti. 19 2007,15:20) kirjoitti
mutta
ei lopu koskaan!
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
juu löpö ei lopu.. kunhan saadaan noi päästöpiikit kuten usa, kiina ja venäjä sopeutumaan tähän maailmaan, niin eiköhän sitä taas muutama sata vuotta eletä ihan onnellisesti. Suomalainen voi ajella mopollaan hyvällä omalla tunnolla.
Suomi on kukkahattujen terrorisoima maa, jossa muille ei jää kuin kasa kylttejä, joissa lukee "ei saa!"
Rakentavaa palautetta, eli konstruoivaa feetbackiä voit antaa: *Iisalmen OP 506806-43594