Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 58:sta
    Moi

Kaipaisin kokemuksia 650 V-stromin plekseistä (vm. 2004). Itsellä pituutta 191 cm ja vakiopleksillä ajettaessa yläasento täristää terävästi kypärässä 120 km/h ylöspäin. Jos pleksiä säätää alemmaksi niin tärinä pienenee, mutta suhinat voimistuu.

Kapalta näkyy olevan KD260ST stromiin. Sitten olen nähnyt viritelmän LaminarLip Touring -spoilerilippa, mikä ei ole mikään silmiä hivelevän kaunis. Onko kokemuksia, miten noi toimii tai muita hyviä ideoita?

Kaveri laittoi linkin uuteen ratkaisuun, eli vakiopleksi, mutta sovitinosa, jolla pystyy muokkaamaan säätöjä. Firma on Jenkkiläinen MadStad Engineering ja kuvia löytyy täältä.

Itsellä vakiopleksi riittää hyvin, mutta pituuttakaan ei ole kuin vähän yli 170cm. Jenkeissä vannovat kovin tuon MadStad bracketin nimiin, mutta ovat samalla laittaneet kyllä isomman pleksinkin. Jotkut ovat varsinaisia ladonovia. Givin/Kapan pleksi on noin 10cm vakiopleksiä korkeampi ja jonkinverran leveämpi. Ilmeisesti ratkaisee pidempien kuskien pyörre ja meluongelmat hyvin.
    Monster M695 > Triumph Sprint ST
    Mulla on mittaa vähän alta 185 cm ja vakiopleksi ei ole hyvä oikein missään asennossa.

Juuri äsken kävin laittamassa Suzukin uuden sporttipleksin tilaukseen. Ulkonäkö ainakin on kohdallaan, mutta antaas katsoa miten se toimii käytännössä. Ainakin sitä on kehuttu kovasti ulkomaanelävien foorumeilla ja mieli tekisi vähän nakumpaa ajotuntumaa, joten odotukset ovat korkealla.
    Lainaa (juszi @ Huhti. 10 2007,09:30) kirjoitti
    Sitten olen nähnyt viritelmän LaminarLip Touring -spoilerilippa, mikä ei ole mikään silmiä hivelevän kaunis. Onko kokemuksia, miten noi toimii tai muita hyviä ideoita?
    Kokemusta on tuosta LaminarLipistä. Mittaa minulla tosin vain 175 cm, mutta vakiopleksi oli tämmöisellekin hukkapätkälle vääränmallinen ja se korkeus- / kallistussäätö ei toiminut oikein missään asennossa. LaminarLipin kanssa oli paremmin ajoviimalta suojassa ja pyörteily väheni selvästi. Tuo Touring-lippa myös vakiota leveämpi, eli jopa olkapäät olivat huonolla säällä suojassa (ja tässä olikin isoin ero esim. MRA:n säätölippapleksiin, joka taas on vakiopleksin levyinen). Rumahan se on ja esim. pikkupoluilla häiritsee, kun näköyhteys suoraan eteen hieman heikkenee, mutta matka-ajossa ehdottoman hyvä.

LaminarLipiin tykästyin sen verran, että Seikkailija-Gössiinkin ostin moisen läpyskän.
    ...
    Ei tuo ulkonäkö niin kriittinen asia ole, jos homma toimii. LaminarLipista on pelkkä korkeutta lisäävä versiokin. Täytyy vielä katsella ja kysellä.
    Nyt on sporttipleksi paikallaan ja 50 kilometrin koeajo suoritettu. Odotukset olivat korkealla, mutta siitä huolimatta pleksi oli vieläkin parempi kuin osasin odottaa. Mikä ihana rauha ja hiljaisuus!

Laitoin pleksin alimpaan asentoon ja nyt pyörä tuntuu melkein nakulta. Tuulen suhina tietenkin lisääntyi, mutta nyt pään ravistelu on kokonaan poissa ja pyörä käyttäytyy muutenkin ajossa rauhallisemmin kuin vakiopleksillä. Jopa moottoritiellä pystyy ajamaan täyttä vauhtia ilman korvatulppia eikä niska rasitu pään repimisen takia kuten ennen.

Käyttömukavuuden lisäksi pyörän peniskerroin nousi potenssiin uuden katu-uskottavan lookin myötä.
    Lainaa (Wasserschwein @ Huhti. 17 2007,20:34) kirjoitti
    Nyt on sporttipleksi paikallaan ja 50 kilometrin koeajo suoritettu. Odotukset olivat korkealla, mutta siitä huolimatta pleksi oli vieläkin parempi kuin osasin odottaa. Mikä ihana rauha ja hiljaisuus!

Laitoin pleksin alimpaan asentoon ja nyt pyörä tuntuu melkein nakulta. Tuulen suhina tietenkin lisääntyi, mutta nyt pään ravistelu on kokonaan poissa ja pyörä käyttäytyy muutenkin ajossa rauhallisemmin kuin vakiopleksillä. Jopa moottoritiellä pystyy ajamaan täyttä vauhtia ilman korvatulppia eikä niska rasitu pään repimisen takia kuten ennen.

Käyttömukavuuden lisäksi pyörän peniskerroin nousi potenssiin uuden katu-uskottavan lookin myötä.
    Paljonkos tuo sporttipleksi kustansi ja mistä hankit? En oikein ole tyytyväinen minäkään tuohon vakiopleksiin ja varsinkin yläasennossa se on ihan syvältä kun yläreuna on minun mittaisellani pätkällä just pahasti "keskellä näkökenttää" ja ainakin viime kesän helteillä kaipasi enemmän ajoviimaa kasvoille. Ala-asennossa on näkyvyyden kannalta parempi mutta pyörteilyä on motarinopeuksissa jonkin verran.

Onkos muuten heittää linkkiä, josta voisi tuota katu-uskottavaa lookkia päästä itse kuvista toteamaan?
    "Abstraktin vaaran satunnainen aiheuttaja"
    "Kiihdytti protestina hitaasti madanneelle moottoritien ajoneuvoletkalle"
    Täältä löytyy sporttipleksi
    Monster M695 > Triumph Sprint ST
    Lainaa (jarmojs @ Huhti. 18 2007,21:17) kirjoitti
    Paljonkos tuo sporttipleksi kustansi ja mistä hankit?
    Heinolta ostin ja maksoi muistaakseni 85 €. Pitäisi saada tilattua mistä tahansa kaupasta, joka myy virallisia Suzuki-tarvikkeita.

Onkos muuten heittää linkkiä, josta voisi tuota katu-uskottavaa lookkia päästä itse kuvista toteamaan?
    Kuviakin otin, mutta en ole vielä purkanut niitä kamerasta. Tähän hätään kuvia löytyy esim. ulkomaanelävien foorumilta tästä ketjusta ja V-Stromin virallisesta tarvikekuvastosta: PDF.
    Lainaa (Wasserschwein @ Huhti. 18 2007,22:14) kirjoitti
    Paljonkos tuo sporttipleksi kustansi ja mistä hankit?
    Heinolta ostin ja maksoi muistaakseni 85 €. Pitäisi saada tilattua mistä tahansa kaupasta, joka myy virallisia Suzuki-tarvikkeita.

Kuviakin otin, mutta en ole vielä purkanut niitä kamerasta. Tähän hätään kuvia löytyy esim. ulkomaanelävien foorumilta tästä ketjusta ja V-Stromin virallisesta tarvikekuvastosta: PDF.
    Kiitos tiedoista. Onhan tuo ihan ok näköinenkin vaikkakin hintava muovihärpäke. Mutta niinhän nuo aina. Motechin kaatumaraudat, keskiseisontatuki ja perälaukkuteline on jo hankittuna, täytynee taas poiketa Heinolla jossain välissä.
    Tee se itse!
    Ite tein miniplexin omaani (03) MRAn Variotouring plexistä kuviosahalla lyhentämällä.

Linksu

Ei se kyllä halvemmaksi tullut sillä aihio kustansi toista satkua, mutta kun se vario ei vaan mulla toiminut...
    Toisaalta lopputulos on nyt hyvä, ainakin kesäkeleillä tää minimalli on mun mielestä paras.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
    Itse kannatan matalaa pleksiä. Ajoviimaa tulee enemmän, mutta kypärä on puhtaassa ilmavirrassa. Suhinat kestän, kun korvatulpat päässä ajelen muutenkin, mutta kypärän heiluntaa ja täristystä en oikein jaksanut. Siispä sahasin alkuperäisestä pleksistä pois noin 15cm ja maalasin sen sisäpuolelta mustaksi. Sisäpuolelta maalatessa jää suitsan tarra nätisti näkyviin ja pleksin pinnan vahaamalla tulee aika kivan näköinen kiiltävän musta pinta. Nyt on kohtuullisen nätti ja ajomukavuus on kohdallaan.
    Laitoin pleksin alimpaan asentoon ja nyt pyörä tuntuu melkein nakulta.
    Mitä säätöjä tuossa sporttipleksissä on, eli korkeus näemmä, mutta voiko vaikuttaa kulmaan?
    Lainaa (juszi @ Huhti. 20 2007,10:33) kirjoitti
    Laitoin pleksin alimpaan asentoon ja nyt pyörä tuntuu melkein nakulta.
    Mitä säätöjä tuossa sporttipleksissä on, eli korkeus näemmä, mutta voiko vaikuttaa kulmaan?
    Ihan vastaavat reiät kuin vakiopleksissäkin, joilla voi säätää korkeutta, mutta ei muuta.
    Lainaa (juszi @ Huhti. 20 2007,10:33) kirjoitti
    Itsellä ollut tuo sporttiplexi nyt reilun tonnin, hyvänä puolena että se tulee lähemmäs kuskia eli se kypärän paukutus/nykimkinen loppui (Shoein raid ykkönen, 185 kuskilla mittaa), säädettävyys sama kuin vakiossakin.
    Mielestäni hyvä ostos, haittapuolia ei nyt oikein ole tiedossa, pisin lenkki oli 450 km ja max -vauhti 130.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
    Nyt on MadStad bracket tilauksessa. Katsotaan mitä sillä saa aikaan.
    Tere,

Onko kukaan kokeillut korkeampaa plexiä, kuin tuo vakion säädön ylin kohta? Onko niin, että se tumppi-plexi on parempi ratkaisu, kuin tehdä todellinen "tuulensuoja"?

Mulla on kanssa 191 cm korkeutta, joten mun kupoli on myös siinä v-mäisessä virtauksen rajassa, joka paukuttaa kypärää... Tuosta korkeudesta vielä sen verran, että pituushan tarkoittaa vaakatasossa olevaa mittaa, joka tässä tapauksessa olis vatsan suuruus...

"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Heitän omaa kokemusta vaikka mun peli onkin vanhempi 1000:n ilman plexin säätöjä.
    Tänä keväänä hankin Kapan (=Givi) spoilerplexin joka on reilusti (varmaan 15cm tai yli) orkkispleksiä korkeampi himmeli. Plexi olikin melkein hyvä, pikkaisen kun painoi päätä alas niin olis ollut kokonaan suojassa. Mutta ryhdikkäässä ajoasennossa kypärään tuli vittumaista pyörrepärinää, samat aiheutti umpipotan visiirin avaus. Eli muutama cm lisää korkeutta niin avot, hyvä olis ollut. Ite en oo kuin 183 pitkä mutta pitkäselkäistä/persjalkaista tyyppiä, joten normi 180:lle tuokin plexin olis varmaan bueno.
    Lopputulemana ruuvasin taas kiinni matalan miniversion joka on nautinnollisen hiljainen mutta toisaalta tuulenpainetta tulee sitten jo hartioihin.
    Eli kyllä sen plexin on oltava aivan "järjetön" tuiskutuulisuoja tai sitten aivan mini...
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
    Itse hommasin vakiopleksiin kiinnitettävän Laminar Lipin normiversion. Saas nähdä miten tuo vaikuttaa pyörteilyyn. Itsellä on myös muutamasta sentistä kiinni, että saisi olla ihan "tyvenessä"....toivottavasti tuo lipare auttaa. Pistän kokemuksia kun saan tuon asennettua ja testattua.
    Lainaa (SeniliX @ Touko. 02 2007,15:19) kirjoitti
    Itse hommasin vakiopleksiin kiinnitettävän Laminar Lipin normiversion. Saas nähdä miten tuo vaikuttaa pyörteilyyn. Itsellä on myös muutamasta sentistä kiinni, että saisi olla ihan "tyvenessä"....toivottavasti tuo lipare auttaa. Pistän kokemuksia kun saan tuon asennettua ja testattua.
    Mistä ostit ja mitä maksoi?Kuuntelen ensin kokemuksiasi ja jos hyväksihavaittu niin pitää hankkia itselle samanlainen.
    suzuki v-strom 650 -05
    Innolla odotamme laminarlip:n tuuletustietoja...
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Tilasin tuon www.baehr.fi:n (Irati Oy) webshopista. Tunnetusti ko. putiikilla on ihan omat hinnat, joten halpa tuo käikäle ei ollut....89€ plus postikulut 9€.

Tuon käikäleen kiinnityskohtaa voi muuttaa jos nyt asettamani kohta (4cm yli vakipleksin reunan) ei tuota haluttua tulosta. Ätylä kiinnittyy vakipleksiin 3M:n Duallock tarroilla, joten sen paikkaa voi pikkuisen muutella tarvittaessa. Mukana tuli läjä noita tarroja jos paikkaa tarvitsee muuttaa enemmänkin niin pitäisi senkin luonnistua. Tarrakiinnityksen kestoa ei kannata epäillä...tuntuu todella tukevalta, mutta on ruma.

Asensin tosiaankin tuon paikoilleen vasta vartti sitten, joten saattaapi muutama päivä vierähtää ennenkuin pääsen kommenttia antamaan.
    Löysin yhden mielenkiintoisen firman Espoosta, joka tekee muovilevyistä mitä vaan (Plexiset Oy, www.plexiset.fi). Soittelin ja kysyin, pystyisikö ne tekemään edullisemmin tuulisuoja-plexeja, kuin mitä kilpailevat jälleenmyyjät. He sanoi, että kyllä vaan pystyy, jos niitä plexeja tekee enemän, kuin yhden... Pitäisi kerätä kimppa, joka tilaa heiltä, niin hinnat putoaa dramaattisesti kaupallisiin valmiisiin tuotteisiin nähden.

Ystävällisesti Plexiset:n kertoi kaveri puhelimessa, että miten saa tehtyä myös itse sen kokonaisen plexilevyn, jos vaan askarteluintoa riittää. Plexin (5 mm polykarbonaattilevy) palanen leikattuna 55 cm x 45 cm palaseksi maksaa 29 €. Siitä sitten lämmittämällä se muotin päälle (170 oC 15 min ajan) saadaan aikaan juuri sellainen muoto, kuin mitä itse haluaa. Kaksoiskaarevat muodot pitää tehdä jollain kankaalla esijännittämällä se lämmitettävän plexin ja muotin päälle, jolloin se vetää plexin muotin muotoihin.

Taidanpa tehdä kokeen ja tekaista yhden pitkän plexin mun Strommiin. Raportoin siitä sitten täällä, jahka saan asian edistymään...

terveisin,

ZZR 1400 2014
    Lainaa (Masa @ Touko. 03 2007,19:31) kirjoitti
    Taidanpa tehdä kokeen ja tekaista yhden pitkän plexin mun Strommiin. Raportoin siitä sitten täällä, jahka saan asian edistymään...

terveisin,
    Joo, tee oikein sellainen autotallin oven kokoinen ettei jää epäselväksi kenellä on kylän suurin....pleksi. Testaat toimivuutta sitten vaikka stongaan kiinnitetyn kruunukynttilän kanssa ja jatkat kehittelyä niin kauan ettei liekki edes lepata jos mittarinopeutta on < 180 km/h.

Eiköhän noita myymällä sitten saa tehtyä ajoviima- ja turbulenssikammoisten strommikuskien kustannuksella sellaiset rahat että voi jättää työnteon vähemmälle ja keskittyä olennaiseen eli
    Kun luoja on suonut sen verran vartta, että pää kolisee joka puolella kattoon ja ties minne, niin nyt on taas se hetki kun 191 cm on just pikkasen liikaa... Nääs tuo Strommi pirulainen tekee kapean ja inhottavan virtausrajan juuri mun potan puoliväliin ja sen haluasin poistaa . Siihen tarvitaan lisää plexiä tai elimen siirto. Ei siis kuitenkaan kylän suurinta .... plexiä. Se ihan vähän lisää plexiä riittää tässä kohtaa mulle. Ja se, etten halua maksaa palasta muovia 150 € jollekin porholle, joka vaan kilauttaa kassakonetta.

Tarkoituksenani oli sanoa, jos täällä on ns. näpertely intoa ja halukkuutta kuulla, kuinka semmoinen "kylän suurin" valmistetaan, niin mielelläni tietoa tänne sepustan.

kuitenkin keskittyen olennaiseen

ZZR 1400 2014
    Lainaa (Masa @ Touko. 03 2007,22:06) kirjoitti
    Kun luoja on suonut sen verran vartta, että pää kolisee joka puolella kattoon ja ties minne, niin nyt on taas se hetki kun 191 cm on just pikkasen liikaa... Nääs tuo Strommi pirulainen tekee kapean ja inhottavan virtausrajan juuri mun potan puoliväliin ja sen haluasin poistaa . Siihen tarvitaan lisää plexiä tai elimen siirto. Ei siis kuitenkaan kylän suurinta .... plexiä. Se ihan vähän lisää plexiä riittää tässä kohtaa mulle. Ja se, etten halua maksaa palasta muovia 150 € jollekin porholle, joka vaan kilauttaa kassakonetta.

Tarkoituksenani oli sanoa, jos täällä on ns. näpertely intoa ja halukkuutta kuulla, kuinka semmoinen "kylän suurin" valmistetaan, niin mielelläni tietoa tänne sepustan.

kuitenkin keskittyen olennaiseen
    Jep. Mä taas oon hukkapätkä 175 cm joten toi orkkispleksi alimmaisessa asennossaan välttää. Se sporttipleksi on kyllä hyvän näköinen ja jos joku sellaisia jaksaa alkaa vääntämään pleksistä niin voisin hyvinkin osallistua "tuotekehityskustannuksiin" omalta osaltani. Etenkin jos joku (not me) onnistuu tekemään ei_niin_itsetehdyn_näköisiä. Muutoin voi olla että joutuu ostamaan ihan kaupasta.
    Yksinkertaisesti paras tapa saada pleksiin korkeutta.

Vaihda crossitanko, kokemusta on.

Samalla vaihdat pleksin kulmaa loivemmaksi.
    Helppoa laittaa reilun sentin letkunpätkä pleksin alempien ruuvien alle.

Motarinopeuksissa ei suhise eikä kolise vaikka ajaa visiiri auki.

Mulla pn pituutta 180, siis vähän sinua lyhyempi.

Alkuperäinen tankohan sopii paremmin kottikärryyn.

v-strom
    Lainaa (v-strom @ Touko. 03 2007,22:25) kirjoitti

Tere,

Minkä crossipyörän tanko on paras?

Sekö madaltaa ajoasentoa, vai mikä on mekanismi siihen, että potta ei ole enää siinä suuressa virtausrajapinnassa?

terveisin,

ZZR 1400 2014
    Lainaa (Masa @ Touko. 04 2007,09:56) kirjoitti
    Lainaa (v-strom @ Touko. 03 2007,22:25) kirjoitti

Tere,

Minkä crossipyörän tanko on paras?

Sekö madaltaa ajoasentoa, vai mikä on mekanismi siihen, että potta ei ole enää siinä suuressa virtausrajapinnassa?

terveisin,
    Magurat on vissiin aika hyviä ja kalliita (ainakin KTM tykkää käyttää niitä), lisäksi tarvit uudet kiinnikkeet kun ne on keskeltä paksunnetut. Maksaa yhteensä varmaan toista sataa juuroa.

Itselle riitti ihan perus Renthalin alumiini tanko, hintaa tais olla 35€.
    Uskomatonta miten tuntuma muuttui kun vaihtoi sen löysän polkupyörän tangon, jäpäkkään alumiiniseen. Tosin mulla vaihtui etujousetkin samassa remontissa, joten sillä saattoi olla myös jotain tekemistä ajotuntuman kanssa *

edit. Ai niin muista vähän mittailla että mahtuu tanko kääntyilemään ennenkuin ostat ja vaihdat uuden. Saattaa muuten ottaa vaijerit ja kahvat kiinni katteisiin. Crossitangot kun on vähän matalampia ja tanko ei tule niin paljon syliin.
    Eli kun sulla putoaa kädet alemmas ja edemmäs niin samalla putoaa se pottakin. -> pienempi väli etupleksin ja potan välillä -> vähemmän pyörteilyä

Hesitation kills and the speed is cure.
    Suzuki -> Kawasaki -> KTM -> Husaberg -> what's next....
  30.  
    Katselin tuossa oman strommini pleksin kääntämää virtausta. Pleksi on aivan liian pystyasennossa, että se pystyisi kääntämään virtauksen ylöspäin * . Tätä samaa ilmiötä, että siipi ei enää käännä virtausta, kutsutaan ilmailupiireissä sakkaukseksi. Siis, jos todellakin sitä plexiä kääntää taaksepäin kallelleen enemän, se saattaa jopa toimia paremin.

Testaukset jatkuu, kuten ne nytkin on suoritettu. Ohuet langat kiinni teipillä pleksin reunaan, ne kertoo suoraan sen, kuinka virtaus taipuu plexin vaikutuksesta. Täytyy vaan olla varovainen, ettei kukaan näe ao. testiä. Ei taitaisi jäädä hyvää kuvaa motoristista, joka mittailee virtauksia tuulilasiin kiinnitetyillä langoilla... *

Oli myös hassua huomata, kun vettä tuli taivaalta, strommin plexiin jäi ajoviiman vaikutuksesta semmoinen "lätäkkö" killumaan.

ZZR 1400 2014
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen